Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-18@23:23:20 GMT

17 درصد کودکان زیر دو سال کشور کم خونی دارند

تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۳۹۷۴۵۳

17 درصد کودکان زیر دو سال کشور کم خونی دارند

تهران- ایرنا- رئیس انجمن تغذیه کودکان ایران گفت: نتایج مطالعه ای که در کشور انجام شده است، نشان می دهد که 17درصد کودکان 15 تا 24 ماهه دچار کم خونی هستند.

به گزارش خبرنگار سلامت ایرنا، علی اکبر سیاری روز جهارشنبه در یک نشست خبری در بیمارستان مفید با اشاره به شیوع 19 درصدی کمبود روی در کودکان 15 تا 23 ماهه کشور، افزود: مطالعات نشان داده است که از سال 80 تا 91، میزان کمبود ویتامین D در کشور 6 برابر شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


سیاری افزود: البته میزان شیوع کمبود ویتامین D در برخی از مناطق کشور در بین کودکان زیر 6 سال کشور تا 91 درصد هم گزارش شده است.
معاون بهداشت وزیر بهداشت در دولت دهم به اجرای برنامه کشوری وزارت بهداشت برای مقابله با کمبود روی، ویتامین D و ...، در بین کودکان اشاره کرد و گفت: مصرف ویتامین D که قبلا بعد از 15 روزگی برای نوزادان شروع می شد، به 3 تا 5 روزگی کاهش یافت. بر همین اساس، نوزادان می بایست روزانه 400 واحد ویتامین D دریافت کنند. بعد از دو سالگی، که این ویتامین را دریافت نمی کردند، توصیه شد حتما در سنین 2 تا 12 سالگی هر دو ماه یک واحد D3 دریافت کنند. یا به عبارتی، روزانه 800 واحد ویتامین باید مصرف کنند.
سیاری با اشاره به کمبود ویتامین D در مادران باردار، افزود: این مادران می توانند روزانه تا دو هزار واحد ویتامین D مصرف کنند و اثر سوء برای جنین ندارد.
وی به برنامه غنی سازی شیر و آرد با ویتامین D و روی اشاره کرد و گفت: غنی سازی آرد با روی در دست تحقیق است.
رئیس انجمن علمی تغذیه کودکان ایران، در ادامه به مشکل چاقی در کشور به عنوان اپیدمی خاموش اشاره کرد و افزود: سندروم متابولیک، از عوارض چاقی در بزرگسالی است که به بزرگی دور شکم، افزایش فشارخون و سکته های زودرس قلبی و مغزی منجر می شود.
سیاری با عنوان این مطلب که چاقی زمینه ژنتیک دارد، گفت: 300 ژن چاقی شناخته شده است.

* افزایش چاقی در بین کودکان زیر دو سال ایرانی
بهشته النگ، دبیر علمی سمینار ترویج تغذیه با شیر مادر از افزایش چاقی و اضافه وزن در کودکان زیر دو سال کشور خبر داد.
وی به برنامه «ایران اکو» به عنوان یک پروژه مشترک در زمینه مطالعه چاقی و اضافه وزن در کشور اشاره کرد و گفت: در این مطالعه کودکان ۶ تا ۱۸ سال کشور به لحاظ اضافه وزن و چاقی مورد مطالعه قرار گرفته اند.
وی با بیان اینکه این مطالعه در سطح مدارس کشور است، افزود: تلاش کردیم این مطالعه را نیز در مورد کودکان زیر ۵ سال کشور نیز در نظر بگیریم.
این متخصص تغذیه با اشاره به بررسی شیوع چاقی و اضافه وزن در کشور گفت: متأسفانه خیلی از خانواده ها و والدین نمی دانند کدام غذا ناسالم است.
النگ با اشاره به تبلیغات مواد غذایی مضر در رسانه ملی اظهار داشت: هر چقدر هم که مردم را به مصرف نکردن غذاهای ناسالم ترغیب کنیم متاسفانه شاهد تبلیغات غذاهای ناسالم در رسانه ملی هستم.
وی به وجود مواد قندی در آبمیوه و شیرکاکائو اشاره و خاطرنشان کرد: خانواده ها می بایست کودکان خود را از مصرف این قبیل مواد غذایی بر حذر دارند.
دبیر علمی سمینار ترویج تغذیه با شیر مادر از راه اندازی اولین کلینیک چاقی در بیمارستان مفید خبر داد و تصریح کرد: امسال ۵ مورد جراحی کودکان برای درمان چاقی در این بیمارستان انجام شده است.
اجتمام * 9022 * 3063

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اجتماعي تغذيه سياري كودك

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۳۹۷۴۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

این رژیم غذایی پیری مغز را تسریع می‌کند

آفتاب‌‌نیوز :

چاقی خطر ابتلاء به مشکلات سلامت مانند بیماری قلبی، سکته مغزی، دیابت نوع ۲، آرتریت و چندین نوع سرطان را افزایش می‌دهد.

تحقیقات جدید نشان می‌دهد که ممکن است پیری مغز را نیز تسریع کند.

محققان دریافتند که چاقی و رژیم غذایی پرچرب به رگ‌های خونی در مغز موش‌ها آسیب رسانده و اکسیژن رسانی به سلول‌های مغز را کاهش داده و منجر به زوال شناختی می‌شود.

چاقی یک نگرانی رو به رشد بهداشت عمومی در سراسر جهان است. بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت، در سال ۲۰۲۲، ۱۶ درصد از مردم در سراسر جهان به چاقی مبتلا بودند.

این وضعیت یک نگرانی فزاینده در جوانان است. این سازمان گزارش می‌دهد که ۱۶۰ میلیون کودک و نوجوان در سراسر جهان در سال ۲۰۲۲ با چاقی زندگی می‌کردند.

خطر ابتلاء به مشکلات سلامتی در فردی که اضافه وزن دارد بیشتر است و هر چه فرد اضافه وزن بیشتری داشته باشد این خطرات بیشتر می‌شود. چاقی خطر ابتلاء به بسیاری از بیماری‌ها را افزایش می‌دهد، از جمله:

بیماری قلبی عروقی (عمدتاً بیماری قلبی و سکته مغزی)

دیابت نوع ۲

اختلالات اسکلتی عضلانی مانند استئوآرتریت

برخی از سرطان‌ها (آندومتر، سینه و روده بزرگ)

دکتر «شارون نگری»، نویسنده ارشد این مطالعه و عضو فوق دکتری در بخش جراحی مغز و اعصاب در مرکز علوم بهداشتی دانشگاه اوکلاهاما، گفت: «چاقی ناشی از رژیم غذایی باعث ایجاد طیف وسیعی از پاسخ‌های التهابی سیستمیک می‌شود که می‌تواند اثرات گسترده‌ای روی بدن از جمله عروق مغزی داشته باشد. یکی از دلایل اصلی که چاقی ممکن است باعث پیری در عروق مغز شود، به دلیل حالت التهابی مزمنی است که ایجاد می‌کند.»

مطالعات نشان می‌دهد که چاقی با کاهش عملکرد مغز مرتبط است. مکانیسم دقیق آن مشخص نیست، اما التهاب - که یک اثر شناخته شده چاقی است - ممکن است بر عملکرد شناختی تأثیر بگذارد.

دکتر نگری توضیح داد: «بافت چربی در افراد چاق، مولکول‌های فعال زیستی مختلفی از جمله سیتوکین‌های پیش‌التهابی ترشح می‌کند که می‌توانند در جریان خون در گردش باشند و بر اندام‌های دوردست از جمله مغز تأثیر بگذارند».

او افزود: «این سیگنال‌های التهابی می‌توانند به پیر شدن سلول‌های عروقی منجر شوند، رشد پیری در مغز را تسهیل کنند، بنابراین توانایی عروق برای تنظیم جریان خون و پاسخ به فعالیت‌های عصبی را مختل می‌کنند.»

نگری گفت: «کاهش وزن و حفظ وزن سالم می‌تواند التهاب و استرس اکسیداتیو را کاهش دهد، که هر دو در آسیب عروق مغزی و زوال شناختی دخیل هستند. علاوه بر این، وزن سالم از سلامت جسمانی خوب پشتیبانی می‌کند که ارتباط نزدیکی با سلامت مغز دارد.»

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • ۹۹ درصد خانواده‌های اخراج شده از پاکستان غذای کافی برای خوردن ندارند
  • افزایش ۷۰ درصدی تعداد تولدها از مادران غیر ایرانی در ۴ سال
  • این رژیم غذایی پیری مغز را تسریع می‌کند
  • هشدار؛ این غذا برای کودکان ممنوع
  • ۱۱۰۰ نفر در استان ایلام خون اهدا کردند
  • ۱۱۰۰ نفر در استان ایلام خون اهداء کردند
  • پوست این میوه را حتما بخورید!
  • مرکز انتقال خون اردکان باید تجهیز شود
  • ورود شخصیت‌های خارجی به محصولات خواب کودکان
  • توت خولان دریایی برای دیابت و چاقی مفید است