Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-03-28@22:11:24 GMT

وقف شادی، نیاز امروز جامعه

تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۳۹۷۵۱۷

وقف شادی، نیاز امروز جامعه

سبزوار- ایرنا- وقف با تنوع و کارکردهای مختلف در تعظیم شعائر اسلامی و رفع مشکلات اقتصادی و اجتماعی موثر است اما این مقوله با تمام ظرفیتهای ممکن، در موضوع شادی مومنانه به عنوان یکی از نیازهای جامعه امروز حضوری کم رنگ داشته است.

واقفان از قرنها پیش موقفات خود را به نیت عزاداری اهل بیت(ع) به ثبت می رسانند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این روند در دهه اخیر گذشته با تمرکز بر این موضوع بر دیگر مقتضیات زمان از جمله بهداشت و درمان، امور قرآنی، کمک به نیازمندان، اشتغال و علم و فناوری نیز اهتمام داشته است.
با وجود توجه واقفان به مقتضیات زمان و نیازهای روز و همچنین تاکید دین مبین اسلام بر ترویج شادی در سطح جامعه اما همچنان توجه به این نوع وقف در موقوفات خیران به ندرت دیده می شود. وقفی که با توجه به گسترش آسیبهای اجتماعی و ضرورت نیاز جامعه و جوانان به موضوع نشاط و شادابی می تواند بسیار کارگشا باشد و علاوه بر ترویج سیره اهل بیت(ع) و فرهنگ اسلامی زمینه نشاط اجتماعی و پویایی جامعه را فراهم کند.

* وقف جشن و شادی ضرورت جامعه اسلامی
رئیس موسسه غدیرشناسی نیز پیشتر به خبرنگار ایرنا گفته بود: دین مبین اسلام به شادی و نشاط توجه ویژه ای دارد از اینرو ثبت موقوفاتی برای سالگرد ولادت ائمه(ع) و اعیاد بزرگ مسلمانان بستر برگزاری جشنهای اسلامی و سالم را فراهم می کند و همچنین باور اشتباه دشمنان درباره اینکه مکتب اهل بیت(ع) دین گریه و غم و اندوه است را از بین می برد.
آیت الله سعید شاه آبادی افزود: در کنار برپایی مراسم باشکوه عزاداری اهل بیت(ع) زمینه شادی و سرور اهل بیت(ع) و پاسداشت اعیاد اسلامی نیز لازم است. وقف با نیات برپایی مراسم جشن میلاد ائمه و اعیاد اسلامی این خلاء را برطرف می کند.
وی ادامه داد: مبلغان و روحانیون در مجالس نسبت به ترویج عمومی اصل وقف که سنت حسنه اسلامی است و همچنین نیازهای مکتب ولایت که منحصر به عزاداری نیست، توجه کنند.

* جشنهای مذهبی مانع آسیبهای اجتماعی
یک استاد دانشگاه و روانشناس به خبرنگار ایرنا گفت: در جامعه امروزی میزان اختلالات روانی، خلقی و افسردگی زیاد است. یکی ازعوامل افسردگی جامعه نبود نشاط اجتماعی است که نیاز به توجه و برنامه ریزی مسئولان دارد.
محمد باقرزاده وقف را ابزاری مناسب برای ترویج شادی در جامعه توصیف و بیان کرد: برای هدایت وقفها به سوی جشن و شادی باید از سوی مسئولان این تفکر اجتماعی تزریق شود و روحانیان نیز به این باور برسند که ترویج جشنهای مذهبی و نشاط جلوی بسیاری از اختلالات روانی، بزهکاری و آسیبهای اجتماعی را می گیرد.
وی با انتقاد نسبت به جای خالی شادی و جشنهای مذهبی در موقوفات افزود: بیشتر موقوفات مربوط به برپایی مراسم عزاداری اهل بیت (ع) است که با توجه به میلاد ائمه و جشنهای اسلامی فراوانی که داریم ضرورت سوق دادن وقفهایی با این موضوع احساس می شود.
این روانشاس ادامه داد: دین مبین اسلام دین نشاط است. در کنار عزاداری اهل بیت(ع) ولادت ائمه را داریم که نشانگر آن است که اسلام جشنها و نشاط زیادی برای ما تدوین و مشخص کرده لذا برپایی جشنهای مذهبی از محل درآمد موقوفات سبب اشاعه اعتقادات اسلامی، گرایش بیشتر جوانان به اسلام و افزایش سطح آگاهی آنها به معارف اسلامی می شود و همچنین هیجانهای آنها را کنترل می کند.
وی گفت: وقف سنت ائمه(ع) و رفتاری اجتماعی، روانشناختی و معنوی است که نوعی ایثار محسوب می شود. ایثار یکی از مهمترین و سالمترین ساز و کارهای دفاعی است که انسانهایی که از سلامت روان و فکری برخوردارند از آن در اجتماع استفاده می کنند.
باقرزاده افزود: گسترش فرهنگ وقف زمینه نشاط درونی و احساس رضایت را در سطح جامعه نهادینه می کند چون وقف نوعی احساس نشاط در راستای رفع نیازهای جامعه است.

* فقدان موقوفه در ارتباط با شادی
رئیس اداره اوقاف و امور خیریه سبزوار نیز به خبرنگار ایرنا گفت: در این شهرستان بیشتر موقوفات مربوط به عزاداری اهل بیت(ع) و برگزاری مراسم ماههای محرم و صفر است و تقریبا موقوفات در زمینه شادی مومنانه در این شهرستان وجود ندارد.
حجت الاسلام جعفر مهدویخواه افزود: جای خالی موقوفات با نیات شادی مومنانه در این شهرستان بسیار احساس می شود. موارد وقف در شادی اهل بیت(ع) بسیار کم است لذا نباید چنین اندیشید که اگر کسی برای شادی اهل بیت(ع) و مردم مسلمان جامعه نذری کرد ثوابش از کسی که برای روضه اهل بیت(ع) نذر می کند کمتر است.
وی مبارزه با توطئه دشمن را مهمترین انگیزه خیران در زمینه موقوفات عزاداری اهل بیت(ع) ذکر و بیان کرد: در گذشته چون حکومت پهلوی در پی کمرنگ کردن عزاداری اهل بیت(ع) بود بسیاری از موقوفات مربوط به عزاداری بود تا جلوی توطئه دشمن در تضعیف دین گرفته شود اما امروز باید خیران علاوه بر این نوع وقف به دیگر نیازهای اساسی جامعه از جمله شادی مردم نیز توجه داشته باشند.
رئیس اداره اوقاف و امور خیریه سبزوار ادامه داد: برگزاری جشنهای با شکوه ولادت ائمه(ع) و ساخت فضاهایی برای نشاط مردم پیام آور جشن و شادی و بستری مناسب برای ترویج فرهنگ و معارف نورانی ائمه اطهار(ع) است که به عنوان یک نیاز اساسی جامعه خیران باید نگاه ویژه ای به آن داشته باشند.
وی گفت: خیران می توانند پیش از نیات وقفی خود با حضور در دفاتر مشاوره وقف ضمن استماع الزامات شرعی و قانونی وقف، از اولویتهای و نیازهای جامعه در امور وقف آگاه شوند و در نهایت تصمیم مقتضی را بگیرند.
7495/8145/1858

منبع: ایرنا

کلیدواژه: فرهنگي وقف شادي سبزوار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۳۹۷۵۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قرآن جامع‌ترین منبع پاسخگویی به نیاز بشریت است

به گزارش خبرنگار مهر، آیت‌الله سیدحسن عاملی پیش از ظهر سه‌شنبه در دیدار با جامعه قرآنی که به همت اداره کل تبلیغات اسلامی استان اردبیل در مسجد میرزاعلی اکبر اظهار کرد: فعالیت‌های قرآنی در مناطق مختلف استان به ویژه شهرستان پارس آباد از سطح بالای کمی و کیفی برخوردار بوده و تحسین‌برانگیز است.

وی فعالان و متولیان قرآنی را بر تلاش مضاعف در ترویج فرهنگ قرآنی در جامعه توصیه کرد و افزود: جذابیت کتاب مقدس قرآن منحصر به فرد است و باید این جذابیت در سطر به سطر زندگی در قالب زندگی با آیه‌ها به مردم بیان شود.

نماینده مردم اردبیل در مجلس خبرگان رهبری افزود: جاذبه اصلی قرآن به این است که سوالات و نیازهایی که انسان در زندگی دارد، تنها از طریق قرآن به این نیازها و سوالات، پاسخ داده می‌شود.

آیت الله عاملی بیان کرد: برترین تکریم انسان توسط خداوند در قرآن ذکر شده و هدف خلقت توسط آیات الهی به درستی بیان شده است.

وی گفت: ظلم و ستم در نظر انسان امری ناپسند است و در قرآن نیز خداوند در آیات متعددی انسان‌ها را از ظلم برحذر کرده و این نشانگر همخوانی قرآن با ذات و فطرت انسان‌ها است.

امام جمعه اردبیل قرآن را بزرگترین و ارزشمندترین نعمت خدا برشمرد و افزود: اگر خداوند تمام نعمت‌ها را به بشریت ارزانی می‌داد ولی قرآن را نمی‌داد، ما هیچ چیز نداشتیم.

آیت الله عاملی از خانواده‌ها و فعالان امر فرهنگی و قرآنی خواست؛ در ترویج سبک زندگی قرآنی و تبیین پیام‌های اخلاقی، اجتماعی قرآن و سیره ائمه معصومین (ع) در خانواده و جامعه تلاش کنند.

کد خبر 6063506

دیگر خبرها

  • توجه به صنایع‌دستی و گردشگری، نیاز امروز جامعه است
  • شادی و نشاط شاه‌کلید داشتن خانواده‌ای پویا
  • عاملان تحرکات خلاف موازین شرع در جشن نوروز شناسایی می‌شوند | ما مخالف شادی و نشاط مردم نیستیم، اما...
  • عملی شدن «جهش تولید با مشارکت مردمی» نیاز به ورود جامعه نخبگانی دارد
  • تمرین با نشاط سپاهان در حضور شهریار و کاوه؛ گزارش تصویری
  • ترسیم الگوی صحیح از نشاط مذهبی
  • قرآن جامع‌ترین منبع پاسخگویی به نیاز بشریت است
  • دوسالانه‌های تجسمی با چه چالش‌هایی دست و پنجه نرم می‌کنند؟
  • بیش از هر زمان دیگر به تقویت هویت جامعه نیاز داریم
  • سخنگوی شهرداری تهران : مردم به شادی جمعی نیاز دارند | هر شب ۲۰ هزار کاسه آش تقدیم روزه‌داران می‌ شود