Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری برنا»
2024-03-29@07:47:03 GMT

طرح زوج و فرد کارآیی ندارد

تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۳۹۷۹۳۱

طرح زوج و فرد کارآیی ندارد

به گزارش گروه اجتماعی برنا؛ بنابر اعلام معاونت حمل و نقل شهرداری تهران، برآیند جلسه شورای عالی ترافیک پایتخت براین بود که طرح زوج و فرد کارآیی ندارد.

جلسه شورای عالی ترافیک شهر تهران به ریاست پیروز حناچی شهردار پایتخت و با حضور معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری، رئیس پلیس راهور تهران و نمایندگان وزارت کشور و استانداری برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دستور اصلی این جلسه، بررسی شیوه مدیریت محدوده زوج یا فرد و تأثیر آن بر ترافیک و آلودگی هوای تهران بود.

در این جلسه، گزارش مطالعات انجام‌شده توسط گروه برنامه‌ریزی حمل و نقل دانشگاه تربیت مدرس که با نظارت مرکز مطالعات شهرداری و استادان دانشگاه تهران انجام شده بود، ارائه شد و مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

در این گزارش، تجارب جهانی در زمینه تردد نوبتی خودروها و پیامدهای آن در کوتاه‌مدت و بلندمدت ارائه شد؛ مطالعات صورت‌گرفته نشان می‌دهد که اجرای طرح‌های تردد نوبتی در کشورهای مختلف صرفا در کوتاه‌مدت، نتیجه مثبت داشته و در بلندمدت اثرمعکوس بر روی آلودگی هوا داشته است.

نتیجه این گزارش مطالعاتی، این بود که شیوه کنونی اجرای طرح زوج یا فرد کارآیی خود را از دست داده و نه‌ تنها تأثیری بر حجم ترافیک و آلودگی هوا ندارد، بلکه اثر معکوس هم داشته و نیاز به راهکارهای جایگزین آن وجود دارد.

مشاور طرح از دانشگاه تربیت مدرس در این جلسه ضمن ارائه نتایج نظرسنجی‌های مربوط به طرح ترافیک جدید،

خاطرنشان کرد که میزان موافقت و رضایت شهروندان از طرح ترافیک جدید که در اسفند 96 کمتر از 40 درصد بود، در دی‌ماه 97 به بیش از 70 درصد رسیده است که نشان از موفقیت این نوع طرح‌ها دارد.

اعضای اصلی شورای عالی ترافیک در این جلسه با بررسی ابعاد مختلف پیشنهادهایی که برای جایگزینی نحوه کنترل محدوده زوج و فرد مطرح شده است، به ناکارآیی شیوه فعلی و لزوم تجدیدنظر در آن اذعان داشتند و در عین حال بر ضرورت توجه به ابعاداقتصادی و اجتماعی این پیشنهادها تاکید کردند.

بر این اساس مقرر شد تغییرات نحوه کنترل این محدوده به شکلی انجام شود که رویکرد اصلی به سمت کنترل آلودگی هوا باشد، عدالت بیشتری بین پلاک‌های زوج و فرد ایجاد شود و به مردم و به‌ویژه ساکنان محدوده زوج یا فرد، فشار اقتصادی مضاعف وارد نشود.

سردار مهماندار رئیس پلیس راهور تهران بزرگ در این جلسه اشاره کرد که برای هماهنگی‌های بیشتر، در عالی‌ترین سطوح پلیس در خصوص بازنگری در محدوده زوج یا فرد جلساتی برگزار شده است.

وی با اشاره به اینکه پلیس هم نظرسنجی‌هایی را در این باره انجام داده و گزارش‌هایی درباره ابعاد ترافیکی این موضوع در دست تهیه دارد، خاطرنشان کرد که گزارش نهایی پلیس در این زمینه تا پایان هفته آینده آماده خواهد شد.

پورسیدآقایی معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران هم تاکید کرد که در شهرهای مختلف جهان یا از الگوی مدیریت تقاضا استفاده می‌کنند و یا محدودیت تردد نوبتی و تلفیق این دو روش به شکلی که در سال‌های اخیر در تهران برقرار بوده یک ابداع غیرقابل توجیه است که فایده‌ای بر آن مترتب نیست و مشکلات زیادی هم ایجاد کرده است.

وی بر این مبنا خواستار تجدیدنظر در این باره شد و تصریح کرد که باید حقوق شهروندان و ملاحظات اجتماعی در این باره دقیقا در نظر گرفته شود.

پیروز حناچی شهردار تهران نیز در جمع‌بندی بحث تأکید کرد که باید اطلاع‌رسانی خوبی در این زمینه برای شهروندان انجام شود و ابعاد ناکارآمدی طرح زوج یا فرد برای افکار عمومی تبیین شود.

وی بر لزوم مشارکت و همراه‌سازی شهروندان در تصمیم‌های مهم شهری تاکید کرد و گفت: این موضوع به قدری بااهمیت هست که تا جلسه بعد و تکمیل گزارش‌های کارشناسی درباره جزئیات آن صبر کنیم.

در نهایت اعضای شورای ترافیک شهر تهران با تایید عدم کارآیی شیوه فعلی کنترل محدوده زوج یا فرد، به کمیته کارشناسی این شورا مأموریت دادند در هفته آینده نظرات نهایی خود را درباره سناریوهای پیشنهادی جایگزین و ابعاد اجتماعی، ترافیکی وزیست‌محیطی آنها به شورای ترافیک ارائه کنند.

 

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: پایتخت ترافیک حمل و نقل شهردار تهران شهرداری تهران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۳۹۷۹۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ترافیک سنگین در آزادراه تهران- شمال

سرهنگ  پیمان کرمی   اظهار کرد: این بار ترافیکی در خط جنوبی آزادراه تهران - شمال از محدوده تونل‌ ۱۸ شهرستانک و انتهای تونل البرز سنگین است.

وی اضافه کرد: برای تخلیه بار ترافیکی در این آزاد راه ، محدودیت ترافیکی مقطعی در این مسیر اجرا می شود.

کرمی بیان کرد: ماموران پلیس راه برای پیشگیری از حوادث احتمالی و روان‌سازی در جاده های استان مستقر شده‌اند.

باشگاه خبرنگاران جوان البرز کرج

دیگر خبرها

  • آخرین وضعیت ترافیکی راه‌های البرز/ ۱۰ فروردین
  • ترافیک سنگین در آزادراه تهران _ کرج _ قزوین
  • دستورات مهم رئیسی پس از یک جلسه ۳ ساعته + جزئیات
  • هشدار به مسافران؛ ترافیک سنگین در این آزادراه
  • ترافیک سنگین در آزادراه تهران شمال
  • ترافیک سنگین در آزادراه تهران - شمال
  • آخرین وضعیت ترافیکی راه‌های البرز/۹ فروردین ماه
  • ترافیک سنگین در آزادراه تهران- شمال
  • ریزش سنگ در جاده هراز؛ ترافیک به سمت تهران پُر حجم شد
  • پل حافظ تهران جمع می‌شود؟