Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «الف»
2024-04-25@00:55:57 GMT

چرا هنگام مطالعه دچار سردرد می‌شویم؟

تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۳۹۸۹۷۴

چرا هنگام مطالعه دچار سردرد می‌شویم؟

به گزارش باشگاه خبرنگاران، امتحان دادن حتی برای دانش آموزان و دانشجویان موفق نیز می‌تواند سبب ایجاد استرس و اضطراب شود به همین دلیل حفظ خونسردی و جلوگیری از استرس در موفقیت درسی نقشی پراهمیت دارد.

یکی از مشکل‌های شایع که زمان مطالعه درس یا سر جلسه امتحان روی می‌دهد و می تواند سبب ناتوانی در مطالعه درس‌ها و کاهش نمره امتحانی شود سردرد یا حمله میگرن است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بیشتر سردرد‌ها و حمله‌های میگرن در این زمان به دلیل استرس و اضطراب دانش آموزان و دانشجویان روی می‌دهد و چنانچه فرد از ابتدای ترم تحصیلی برنامه ریزی مناسبی برای مطالعه درس‌های خود داشته باشد، شب امتحان به مرور مطالب امتحانی می‌پردازد و دیگر نیازی به بیدارماندن تا پاسی از شب و استرس برای تکمیل تحقیق‌های کلاسی نخواهد داشت.

معمولاً افراد زمانی که دچار سردرد یا حمله میگرن می‌شوند به سرعت دارو مصرف می‌کنند درحالی که این دارو‌ها در دراز مدت عارضه‌های جانبی زیادی به وجود می‌آورند.

از جمله شایع‌ترین علت‌های بروز سردرد و حمله میگرن در این زمان، گردن درد و دست درد است که به دلیل مدت زمان طولانی نشستن برای مطالعه درس‌ها به وجود می‌آید، انجام ورزش، حرکت‌های کششی و استحمام با آب گرم درکنار نشستن استاندارد پشت صندلی می‌تواند مانع از بروز سردرد و درد‌های عضلانی شود.

احساس استرس نیز با افزایش دمای بدن می‌تواند سبب ایجاد سردرد شود که در این زمان تکنیک تنفس دیافراگمی، مصرف دمنوش‌های گیاهی آرامبخش، گوش دادن به موسیقی ملایم، استحمام با آب ملایم، مصرف میوه و اصلاح رژیم خوراکی درکنارصحبت با دوستان و اطرافیان می‌تواند سطح استرس فرد را کاهش دهد.

نخوردن وعده‌های غذایی به ویژه پیش از امتحان و گرسنگی نیز می‌تواند سبب ایجاد سردرد‌های عصبی شود، همیشه پیش از مطالعه درس یا رفتن به سرجلسه امتحان خوراک سبک و مقوی مصرف کنید تا انرژی حاصل از آن سبب به یاد آوردن بهتر مطالب و تسلط برروی آن‌ها شود.

خواب به میزان کافی شب قبل از امتحان می‌تواند سبب جایگزینی مناسب مطالب خوانده شده در سلول‌های مغزی و تقویت حافظه، جلوگیری از خستگی، خواب آلودگی و سردرد سرجلسه امتحان شود.

گاهی اوقات نیز بروز سردرد به دلیل ضعف بینایی است که در این باره لازم است افراد در بازه‌های زمانی مناسب به چشم پزشک مراجعه و چک آپ‌های لازم را انجام دهند.

همیشه بازه زمانی مناسبی برای رسیدن به جلسه امتحانی برای خود در نظر بگیرید که شامل لحاظ کردن ترافیک در بدترین حالت خود است تا به وقت مناسب در محل امتحان حاضر شوید و دچار استرس و سردرد ناشی از نگرانی بسته شدن درهای محل آزمون نشوید.

پیش از شروع امتحان اندکی استراحت و ذهن خود را باز کنید، مقداری آب بنوشید، می‌توانید مقداری میوه، آبمیوه‌های طبیعی، دانه‌های آجیل یا شکلات تلخ با خود به سرجلسه امتحان ببرید تا زمان احساس گرسنگی یا ضعف توان ذهنی با مصرف آن‌ها نیروی تازه‌ای به دست آورید.

اگر مشکل سردرد و حمله میگرن شما حالت مزمن پیدا کرده است برای معاینه‌های دقیق‌تر و شناسایی علت اصلی به متخصص مراجعه کنید.

منبع: الف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۳۹۸۹۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اطلاعیه مرحله دوم یازدهمین امتحان مشترک فراگیر دستگاه‌های اجرایی

به گزارش خبرگزاری مهر، اداره کل نیروی انسانی و تشکیلات سازمان بهزیستی کشور اطلاعیه‌ای در خصوص معرفی شدگان مرحله دوم (معرفی به ارزیابی تکمیلی) یازدهمین امتحان مشترک فراگیر دستگاه‌های اجرایی کشور صادر کرد.

متن این اطلاعیه به شرح ذیل است؛

"قابل توجه معرفی شدگان مرحله دوم (معرفی به ارزیابی تکمیلی) یازدهمین امتحان مشترک فراگیر دستگاه‌های اجرایی کشور" ضمن عرض تبریک و آرزوی موفقیت، به اطلاع آن دسته از داوطلبان یازدهمین امتحان مشترک فراگیر دستگاه‌های اجرایی که در کارنامه صادره از سوی مرکز آزمون جهاد دانشگاهی، جهت انجام مرحله ارزیابی تکمیلی معرفی گردیده‌اند می‌رساند؛ جهت آگاهی از زمان دقیق ارزیابی تکمیلی و نحوه مراجعه داوطلبین، از روز سه شنبه ۱۴۰۳/۰۲/۰۴ به سایت اداره کل بهزیستی استان مربوطه به آدرس‌های ذیل مراجعه کنند.

ردیف نام استان آدرس
۱ آ. شرقی azar-sh.behzisti.ir
۲ آ. غربی azar-gh.behzisti.ir
۳ اردبیل ardabil.behzisti.ir
۴ اصفهان esfahan.behzisti.ir
۵ ایلام ilam.behzisti.ir
۶ البرز alborz.behzisti.ir
۷ بوشهر bushehr.behzisti.ir
۸ تهران tehran.behzisti.ir
۹ چهارمحال و بختیاری charmahal.behzisti.ir
۱۰ خراسان رضوی khorasanrazavi.behzisti.ir
۱۱ خراسان شمالی khshomali.behzisti.ir
۱۲ خراسان جنوبی khjonoobi.behzisti.ir
۱۳ خوزستان khuzestan.behzisti.ir
۱۴ زنجان zanjan.behzisti.ir
۱۵ سمنان semnan.behzisti.ir
۱۶ سیستان و بلوچستان sb.behzisti.ir
۱۷ فارس fars.behzisti.ir
۱۸ قزوین qazvin.behzisti.ir
۱۹ قم qom.behzisti.ir
۲۰ کرمانشاه kermanshah.behzisti.ir
۲۱ کردستان kurdistan.behzisti.ir
۲۲ کرمان kerman.behzisti.ir
۲۳ کهگیلویه و بویر احمد k-b.behzisti.ir
۲۴ گیلان gilan.behzisti.ir
۲۵ گلستان golestan.behzisti.ir
۲۶ لرستان lorestan.behzisti.ir
۲۷ مرکزی markazi.behzisti.ir
۲۸ مازندران mazandaran.behzisti.ir
۲۹ هرمزگان hormozgan.behzisti.ir
۳۰ همدان hamedan.behzisti.ir
۳۱ یزد yazd.behzisti.ir
۳۲ کیش kish.behzisti.ir

کد خبر 6086138 علی قدمی

دیگر خبرها

  • دردهای سمت چپ سر نشانه چیست؟
  • اگر مراقب خودتان باشید، فرزند سالم‌تری خواهید داشت/ خطرات استرس مادر بر جنین
  • علت افزایش فشار داخل سر و راه های درمان آن
  • چگونه افسردگی را از خود دور کنیم؟
  • حرف آخر ، بهترین انتخاب برای موفقیت در کنکور 1403
  • راهنمای انتخاب مانتو شلوار اداری در زمان بارداری
  • اطلاعیه مرحله دوم یازدهمین امتحان مشترک فراگیر دستگاه‌های اجرایی
  • زمان صاعقه چگونه رفتار کنیم؟
  • توصیه‌های ایمنی پزشکی قانونی به شهروندان هنگام صاعقه
  • دارویار ۱۲۰ همت بودجه نیاز دارد/ ممکن است دچار چالش شویم