Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - بغداد – ايرنا – به دنبال تاکيد مجدد وزير امور خارجه کشورمان در جريان سفر به عراق، مبني بر آمادگي ايران براي لغو رواديد، بازرگانان ايراني و عراقي، اين امر را بعنوان مطالبه اصلي خود و يکي از عوامل اصلي جلوگيري از گسترش هرچه بيشتر تبادلات تجاري بين دو کشور دانستند.

به گزارش خبرنگار ايرنا، انتشار اين خبر از قول «محمد جواد ظريف» در رسانه هاي عراقي در دو روز گذشته، موجي از تماس هاي تلفني و مستقيم بازرگانان عراقي را از کنسولگري هاي ايران در عراق به دنبال داشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


روساي اتاق بازرگاني بغداد و کربلا امروز چهارشنبه در همايش همکاري هاي اقتصادي بين ايران و استان هاي جنوب و مرکز عراق در شهر کربلاي معلا به طور ويژه بر روي اين درخواست اصرار ورزيدند.
ظريف در همايش هاي اقتصادي ايران و عراق در بغداد، اربيل، سليمانيه و کربلا تاکيد کرد که جمهوري اسلامي از پنج سال پيش آماده لغو رواديد بصورت متقابل ميان دو کشور است اما طرف عراقي هنوز به اين درخواست پاسخ نداده است.
وي تاکيد کرد که ما آمده ايم از همين امروز رواديد را به شکل متقابل ميان دو کشور بشکل کامل و يا دست کم براي بازرگانان دو کشور برداريم.
در همين راستا، «جعفر الحمداني» رييس اتاق بازرگاني استان بغداد در نشست امروز کربلا تاکيد کرد که لغو رواديد دستکم براي بازرگانان عراقي، مي تواند مناسبات تجاري را بين دو کشور گسترش بيش از پيش دهد.
الحمداني که در همايش همکاري هاي اقتصادي ايران و عراق در بغداد در دو روز قبل نيز حضور داشته و اين درخواست را مطرح کرده بود، بار ديگر آن را در همايش امروز تکرار کرد.
«نبيل الجميلي» رييس اتاق بازرگاني کربلا نيز در همين راستا گفت که لغو رواديد براي بازرگانان عراقي مي تواند بهترين پاسخ به تحريم هاي يکجانبه آمريکا عليه جمهوري اسلامي ايران باشد.
وي خاطرنشان ساخت که لغو رواديد در اين برهه که آمريکا مي کوشد جمهوري اسلامي ايران را با محاصره اقتصادي تحت فشار بگذارد، مي تواند نقش موثري در گسترش تبادلات تجاري بين دو کشور ايفا کند.
وي ابراز اميدواري کرد که دو کشور با همکاري بيشتر در اين خصوص تصميم جدي گرفته و رواديد رفت و آمد بين دو کشور را مانند ديگر کشورها بردارند.
«ميرمسعود حسينيان» سرکنسول جمهوري اسلامي ايران در کربلا در گفتگوي اختصاصي با خبرنگار ايرنا تاکيد کرد که از وقتي خبر سخنان وزير خارجه ايران در سطح رسانه ها و شبکه هاي اجتماعي عراق منتشر شده، دهها نفر از بازرگانان عراقي با کنسولگري کربلا تماس گرفته و در خصوص اين موضوع سوال کرده اند.
وي ادامه داد که اين حجم بزرگ از تماس هاي تلفني که کنسولگري کربلا در دو روز گذشته با آن مواجه شده نشان دهنده ميزان عمق و علاقه ملت عراق به گسترش هرچه بيشتر روابط بين دو کشور است.
به گفته وي، رسانه هاي عراقي به اشتباه از قول وزير خارجه ايران خبري نقل کرده بودند که وي از لغو رواديد بين دو کشور خبرداده در حالي که محمد جواد ظريف از آمادگي ايران براي لغو رواديد بين دو کشور به شکل متقابل خبر داده بود.
ظريف در همايش امروز چهارشنبه در کربلاي معلا نيز تاکيد کرد که ايران از 5 سال قبل طرح لغو رواديد را به طرف عراقي ارائه کرده اما تاکنون در خصوص آن پاسخي دريافت نکرده است.
وي اضافه کرد که اگر عراق قادر به لغو رواديد نيست ايران گزينه هاي ديگري را مطرح کرده از جمله پيش نويس توافقنامه اي که از دو هفته قبل به وزارت خارجه عراق ارائه کرده و در برگيرنده لغو رواديد براي بازرگانان دو کشور است.
وي تاکيد کرد که جمهوري اسلامي ايران براي گسترش تبادلات تجاري با عراق هيچ سقفي قائل نيست و هرچه بخش خصوصي در اين زمينه قادر به افزايش سقف ميزان روابط باشد، دولت هاي دو کشور نيز بستر لازم را براي آن فراهم کرده و از آن حمايت مي کنند.
برخي از بازرگانان و تجار عراقي در روزهاي گذشته حتي از طريق تلفن همراه با خبرنگار ايرنا در بغداد تماس گرفته با خوشحالي در باره صحت و سقم لغو رواديد رفت و آمد بين ايران و عراق سوال کردند.
در عين حال بازرگانان عراقي در طول همايش هاي بغداد و کربلا به طور ويژه از جمهوري اسلامي ايران خواستند که براي لغو رواديد خصوصا براي بازرگانان تلاش کند و از دولت عراق نيز خواستند در اين خصوص همکاري لازم را داشته باشد.
فعالان اقتصادي ايران حاضر در همايش هاي سه روز گذشته در بغداد، اربيل، سليمانيه و کربلا بر اهميت لغو رواديد عراق و نقش آن در تقويت تعاملات تجاري و اقتصادي و ارتقا سطح همکاري ها تاکيد کردند.
محمد جواد ظريف در همايش همکاري هاي اقتصادي عراق و ايران در بغداد، روز دوشنبه گذشته گفته بود که ايران آمادگي دارد حتي از رواديد الکترونيک براي سفر بازرگانان عراقي به ايران بهره ببرد.
براساس اعلام وزير امور خارجه ايران به رغم تحريم ها و فشارهاي آمريکا بر جمهوري اسلامي ايران، اما هم اکنون حجم مبادلات تجاري غير نفتي بين ايران و عراق 8 ميليارد دلار است.
«ايرج مسجدي» سفير جمهوري اسلامي ايران در بغداد در همايش دو روز قبل در بغداد گفت که انتظار مي رود که حجم تبادلات تجاري غير نفتي بين دو کشور تا پايان سال جاري شمسي به 9 ميليارد دلار برسد.
اين درحاليست که ميانگين تبادلات تجاري غير نفتي در طول سنوات گذشته حدود 6 ميليارد دلار بوده که رقم 9 ميليارد دلار جهشي در اين مبادلات تجاري به شمار مي رود.
انتظار مي رود با لغو رواديد براي بازرگانان و لغو کامل رواديد بين دو کشور براي عموم مردم، حجم تبادلات تجاري و رفت و آمد هاي مردمي بين ايران و عراق چندين برابر بيشتر شود.
خاورم*10*353*380*
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۳۹۹۰۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شناسه یکتا ؛ جایگزینِ پروانه هایِ کسب کاغذی

به گزارش خبرگزاری صدا وسیما،  شناسه یکتا فعالان اقتصادی، کدی است که در راستای حذف مجوز کاغذی و الکترونیکی شدن صدور مجوز فعالان اقتصادی و رسمیت یافتن آن ها، همراه مجوز الکترونیکی، صادر می‌شود و به موجب آن، دارنده کد از مزایایی بهره‌مند خواهد شد.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • دیدار دبیر شورای عالی امنیت ملی و همتای عراقی وی در سن‌پترزبورگ
  • همه فعالان اقتصادی باید شناسه یکتا دریافت کنند
  • رویترز: حمله به نیروهای آمریکایی در عراق و سوریه
  • جزییات تفاهمنامه ۴ جانبه بغداد منتشر شد
  • حمله پهپادی به نظامیان آمریکایی در پایگاه عین الاسد
  • رئیس جمهور ترکیه در سفر رسمی وارد بغداد شد
  • شوخی بامزه بلاگر عراقی با تشابه اسمی ایران و عراق وایرال شد+ ویدئو
  • آمریکا و رژیم صهیونیستی عامل حمله به پایگاه حشد شعبی هستند
  • شناسه یکتا ؛ جایگزینِ پروانه هایِ کسب کاغذی
  • کسب رتبه ششم چهارمحال و بختیاری در صدور پروانه کسب الکترونیکی کشور