Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-18@11:34:54 GMT

با اوقات فراغت کودکانمان چه کنيم؟

تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۳۹۹۲۸۶

با اوقات فراغت کودکانمان چه کنيم؟

خبرگزاري آريا -

اوقات فراغت زماني است که کودک بايد آزادانه به انجام فعاليت‌هاي مورد علاقه خود بپردازد. تنظيم زمان و فراهم کردن اوقات فراغت براي کودکان به‌عهده بزرگسالان است.
با اوقات فراغت کودکانمان چه کنيم؟
اوقات فراغت زماني است که کودک بايد آزادانه به انجام فعاليت‌هاي مورد علاقه خود بپردازد. تنظيم زمان و فراهم کردن اوقات فراغت براي کودکان به‌عهده بزرگسالان است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


همه ما فصل تابستان را فصل تعطيلي مدارس مي دانيم در حاليکه امام خميني (ره) با يک جمله کوتاه اما زيبا به تعطيلي مدارس معنا بخشيده و فرموده:« مدارس تعطيل مي شود اما تعليم و تربيت هرگز تعطيل نمي شود.» با تکيه بر اين کلام پرمعنا بايد براي ايام تابستان کودکانمان برنامه ريزي صحيح و درست داشته باشيم.
* کودکان براي رشد خود به تحرک و بازي نياز دارند. تحرک رمز سلامت کودکان است. بازي‌هاي پرتحرک سبب تخليه هيجاني و در نتيجه آرامش کودکان مي‌شود.
* جهت پر كردن اوقات فراغت بچه ها نبايد آنها را با اصرار به كلاس فرستاد، بلكه مي‌توان از خودشان پرسيد كه چه چيزي خستگيشان را برطرف مي‌كند و آنها را به سمت كارهاي مورد علاقه‌شان سوق مي‌دهد.
* اوقات فراغت به نظر بعضي از والدين و مسئولان چيزي زايد‏‎ ‎است‎ .‎طبيعي است كه اگر براي اوقات فراغت بچه‌ها هدف‌گذاري نشود، به طور حتم اين اوقات زايد به نظر مي‌رسد و والدين روزشماري مي‌كنند كه تابستان هرچه زودتر‎ ‎به پايان برسد‎.‎
* يكي از روش هايي كه مي‌تواند اوقات فراغت افراد جامعه را زير پوشش قرار داده و بسياري از ضعف ها و كمبودهاي جسماني و رواني را رفع و درمان كند، ورزش و تفريحات سالم است.
* تربيت بدني و ورزش گذشته از جبران ضعف ها و حفظ تندرستي افراد، آنان را براي زندگي، تلاش و اهداف مشترك آماده مي‌سازد. اين امر در ايجاد هماهنگي حركت مشاركت نموده و به پيشگيري و تنظيم اضطراب و افسردگي كمك مي‌كند.‏
* پرداختن به فعاليت بدني هدايت شده مي‌تواند باعث پرورش ساير رفتارهاي بهداشتي مثل پرهيز از سيگار، مواد مخدر و رفتارهاي خشونت‌بار گردد و نيز كودكاني كه فعاليت بدني بيشتري دارند نتايج تحصيلي بالاتري نيز كسب كرده‌اند.
چند راهکارخوب براي ثمر بخشي ايام فراغت تابستان:
1. قبل از هر چيز تلاشتان بر آن باشد که تابستان ايامي خوش و به يادماندني براي فرزندانتان باشد.
2. طوري برنامه ريزي کنيد که حداقل يک يا دو سفر کوتاه مدت با کودکانتان داشته باشيد.
3. از فرزندانتان نظرخواهي کنيد که در ايام تابستان چه کلاسها و دوره هاي آموزشي را دوست دارد طي کند.
4. سعي کنيد شرکت و گذراندن کلاسها و دوره هاي آموزشي تابستانه براي کودکانتان لذت بخش و همراه با اشتياق باشد. به والدين توصيه مي گردد هيچگاه نام دوره هاي تابستانه را کلاس نگذاريد، بهتر است آنها را فعاليتهاي تابستانه يا اردوهاي يادگيري و... بگذاريد.
5. توصيه مي گردد هر فعاليت ورزشي را که فرزندتان دوست دارد، انجام دهد. اگر در روستاها زندگي مي کنيد نقش بازيهاي محلي و سنتي را در تخليه و تعادل انرژي زايد کودکتان از ياد نبريد.
6. اگر کودکانتان در ايام تابستان به يک فعاليت هنري و شغلي پرداخته است به منظور تقويت انگيزه و استمرار در فعاليت سعي کنيد محصولات فعاليت او را بخريد و به افراد فاميل نزديک هم توصيه کنيد که اين کار را بکنند.
7. طوري محيط و موقعيت را براي کودکانتان آماده نمائيد که کتابهايي را که براي آنها خريداري نموده ايد و تاکنون موفق به خواندن آنها نشده اند، تابستان بهترين زمان مطالعه اينگونه کتابها مي باشد.
8. هرگز به علت مشکلات اقتصادي و مالي خويش، فرزندانتان را (به ويژه کودکان زير 12 سال) را به منظور حرفه آموزي در کارخانجات و کارگاههاي غير بهداشتي نگماريد و يا آنها را به کارهاي سخت وادار نکنيد چرا که زيانش بيشتر از مقدار درآمد حاصل از اين نوع کارها مي باشد.
9. به والدين توصيه مي شود که به منظور آشنايي کودکان با انواع مشاغل و يادگيري غيرمستقيم آداب فروشندگي يا همکاري و تعامل در محيط کار هر چند مدت فرزندانتان را به محل کار ببريد البته در اين مورد حفظ موارد امنيتي و بهداشتي و اخلاقي بايد مورد توجه قرار گيرد.
10. اولياء اين مسئله را مدنظر بگيرند به فرزندان بياموزند به جاي اينکه وقت خود را به تماشاي زياد رايانه و تلويزيون بگذرانند که هم ضرر جسمي دارد و هم ضرر روحي، در انجام کارهاي منزل و بيرون از آن مشارکت داشته باشند که مي تواند حس مسئوليت پذيري را در آنها تقويت کند.
در پايان لازم به ذکر است که پدر و مادر و مربيان الگوهاي اصلي يادگيري کودکان به‌ شمار مي ‌روند اگر آنان در خانواده و مراکز آموزشي فعاليت‌هاي مناسبي براي اوقاعت فراغت خود داشته باشند کودکان نيز از آن ها مي‌آموزند پس الگوي شايسته‌اي براي آنان باشيم.
منبع:jamnews.ir

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۳۹۹۲۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اوقات شرعی بیست و نهم فروردین در سمنان

به گزارش خبرگزاری صداوسیما؛ مرکز سمنان،️  ️ اوقات شرعی در استان سمنان به این شرح است:

اذان صبح در سمنان ۳:۵۲
طلوع آفتاب ۵:۲۱
اذان ظهر ۱۱:۵۶
غروب آفتاب ۱۸:۳۱
اذان مغرب ۱۸:۵۰
نیمه شب شرعی ۲۳:۱۱

دیگر خبرها

  • اوقات شرعی پنجشنبه ۳۰ فروردین در یزد
  • اوقات شرعی سی ام فروردین در سمنان
  • کانون پرورش فکری، دوستدار کودکان و نوجوانان محلات حاشیه‌نشین
  • اوقات شرعی چهارشنبه ۲۹ فروردین در یزد
  • اوقات شرعی ۲۹ فروردین به افق شهرکرد
  • اوقات شرعی بیست و نهم فروردین در سمنان
  • تاثیر استفاده از هنر در غنی سازی فرهنگ اسلامی
  • آینده‌ای درخشان از آن فرزندان شماست!
  • کانون‌های فرهنگی‌ مساجد در غنی‌سازی فرهنگ‌ اسلامی اثرگذار هستند
  • اوقات شرعی سه شنبه ۲۸ فروردین در یزد