Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری میزان- جشنواره ورزشی به مناسبت گرامیداشت روز هوای پاک با حضور رییس کمیته ملی المپیک، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران، معاون فرهنگی و توسعه ورزش همگانی وزارت ورزش و جوانان، ورزشکاران، پیشکسوتان ورزش در محل ورزشگاه انقلاب برگزار شد.

به گزارش گروه جامعه خبرگزاری میزان، رضا صالحی امیری رییس کمیته ملی المپیک در این مراسم با اشاره به اینکه واقعیت این است که اگر هر روز مادر تهران برنامه مشابه برنامه امروز داشته باشیم باز به آن اهداف متعالی که ما در مورد محیط زیست داریم نخواهیم رسید، افزود: اصولا مفهوم توسعه بر محور و مبنای حفاظت بلندمدت از محیط زیست، زیستگاه‌ها، تنوع زیستی و منابع طبیعی استوار است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی با بیان اینکه باید توجه داشت عرصه محیط‌زیست عرصه دستوری، آمرانه، اجباری و باید‌ها نیست، اظهار داشت: عرصه محیط زیست امری بر آمده از باور‌ها، فرهنگ‌ها و گفتمان عمومی جامعه است، تاکنون با بخشنامه‌ها و باید‌ها نتوانستیم معضل محیط زیست در کشور را حل کنیم و حل نخواهد شد مگر اینکه تبدیل به یک گفتمان عمومی شود و به یک باور عمومی تبدیل شود.
رییس کمیته ملی المپیک ادامه داد: بنابراین محیط زیست عرصه باورهاست نه باید‌ها و برای اینکه ما بتوانیم باور‌ها در متن جامعه جاری شود باید از مهد ها، مدرسه ها، خانواده، آموزش و پرورش و صدا و سیما و نهاد‌های مدنی این موضوع را آغاز کنیم.
صالحی امیری با بیان اینکه مسئله محیط زیست در دهه آینده یکی از مسائل اساسی و بنیادی کشور خواهد بود، افزود: تاکید می‌کنم برای این که ما به حکمرانی خوب دسترسی داشته باشیم باید توجه ویژه‌ای به عرصه جدیدی به نام محیط زیست داشته باشیم.
وی در ادامه با بیان اینکه دو رویکرد همیشه در خصوص محیط زیست وجود داشته است، بیان داشت: یک رویکرد اینکه حفظ محیط زیست رسالت حاکمان و وظیفه دولت است و رویکرد دوم این است که مردم متولی حفظ محیط زیست خود هستند.
صالحی امیری گفت: اگر ما بپذیریم مشارکت جویی، مسئولیت پذیری، پاسخگویی، قانون محوری، عدالت جویی، شفافیت و کارایی و اثربخشی از شاخص‌های حکمرانی خوب در تعاریف جهانی هستند این یعنی اینکه حکمرانی خوب مبتنی بر حاکمیت مردم، حاکمیت قانون، پاسخگویی و شفافیت است.

وی با بیان اینکه در ادبیات دینی و قانون اساسی ما هم اینگونه است، اظهار داشت: اگر در تحلیل ایدئولوژیک به آن بپردازیم باور داریم که منشأ قدرت خدا و مرجع قدرت مردم هستند.

رییس کمیته ملی المپیک با اشاره به اینکه اگر در مبانی قانونی دنبال کنیم باز حق مطلق از آن ملت است و در چنین وجهی نقش دولت نقش ثانوی و نقش مردم نقش اولیه خواهد بود، افزود: لذا باید به این سوال پاسخ بدهیم که آیا امروز رسالت اصلی محیط زیست بر دوش مردم است یا خیر و اگر پاسخ منفی است باید ساز و کار‌های جدید برای تحقق این هدف متعالی را فراهم کنیم.

وی ادامه داد: نظام‌های جدید دولت قادر به انبوه نیاز‌های جامعه نیستند و از این منظر نهاد‌های مدنی و عمومی مانند شهرداری‌ها، رسانه‌های عمومی، نهاد‌های مدنی و کانون‌های اجتماعی رسالت اول را دارند و نتیجه می‌گیریم که محیط زیست یک امر اجتماعی است نه یک امر دولتی و دولت به عنوان متولی نقش سیاست گذاری و حمایتی دارد و نقش اساسی بر عهده خود مردم خواهد بود.

صالحی امیری در بخشی از سخنان خود با اشاره به اینکه ما امروز باید باور کنیم برای هر اقدامی که در کشور انجام میشود باید یک پیوست محیط زیستی داشته باشیم، افزود: نسل‌های آینده حق دارند از این سرزمین، خاک و از این هوا بهره‌مند شوند و انسان‌هایی که به دنبال منافع خود و اطرافیان هستند هیچ نگاهی به آینده ندارند.

وی با بیان اینکه رسالت ما و شما است که باور داشته باشیم این سرزمین متعلق به همه ما نیست و بلکه متعلق به همه فرزندان این سرزمین و نسل‌های آتی هم هست، گفت: مسئله محیط زیست مسئله‌ای تک بعدی نیست بلکه مسئله چند بعدی است و نمی‌توان با یک نسخه آن را درمان کرد.

رییس کمیته ملی المپیک در ادامه با اشاره به اینکه محیط زیست با مقوله‌ای به نام سبک زندگی رابطه‌ای مستقیم دارد، افزود: خوراک، پوشاک، حمل و نقل، آموزش، تعامل اجتماعی، استفاده از منابع طبیعی و انرژی باید مورد توجه قرار گیرد و برای اینکه ما به بتوانیم نقطه مقصود در محیط زیست برسیم باید سبک زندگی را تغییر دهیم و برای رسیدن به محیط زیست مطلوب باید سبک زندگی مطلوب را ایجاد کنیم.

زندگی سالم بر اساس ۳ رکن ورزش روزانه، تغذیه سالم و محیط زیست سالم است.

سید عبد الحمید احمدی معاون فرهنگی و توسعه ورزش همگانی وزارت ورزش و جوانان نیز در این مراسم با اشاره به اینکه ما اگر به دنبال زندگی سالم هستیم این زندگی سالم می‌تواند بر پایه ۳ رکن ایجاد و استمرار یابد، افزود: این ۳ رکن شامل ورزش. روزانه، تغذیه سالم و محیط زیست سالم می‌باشد.

وی با بیان اینکه این ۳ رکن نیاز به فرهنگ‌سازی دارد و ما برای اینکه ورزش در سبک زندگی مان گنجانده شود و ما در سبک زندگی ورزش را در اولویت قرار بدهیم به آموزش، تمرین و استمرار نیازمندیم، اظهار داشت: طبعاً اگر این اراده و باور در ما ایجاد شود می‌توانیم به زندگی سالم خودمان امیدوار باشیم.

احمدی گفت: موضوع تغذیه سالم که بسیار بر آن تاکید شده با توجه به تغییر سبک زندگی و تغییر شرایط تغذیه‌ای شاهد مشکلاتی به جهت تغذیه‌های ناسالم در مردم هستیم.

معاون فرهنگی و توسعه ورزش همگانی وزارت ورزش و جوانان تصریح کرد: آمار‌ها آمار‌های خوبی نیست و موضوع اضافه وزن و چاقی یک بخش به کم تحرکی و فقر حرکتی بر می‌گردد و یک بخشی هم به نوع تغذیه‌ای که متاسفانه امروز به صورت‌های نامناسب عرضه می‌شود و در نهایت هم بحث محیط زیست سالم است.

وی با بیان اینکه محیط زیست سالم ابعاد گسترده و وسیعی دارد و وجه ملموسش این است که ما در یک شرایطی به دور از آلودگی یا با آلودگی کمتر زندگی کنیم، ادامه داد: شهر‌ها و کلانشهر‌ها معضلات عمده‌ای به لحاظ زیست محیطی دارند و طبعا ورزش می‌تواند عاملی باشد برای کاهش تاثیر آلودگی‌ها در شهر‌ها و امیدوار هستیم که مسئولان در مدیریت شهری هم بتوانند زیرساخت‌ها و امکانات لازم را در این جهت هرچه بهتر فراهم کنند تا شهروندان با شرایط ایمن‌تر و آسان‌تر حتی برای حمل و نقل عادی از امکاناتی مثل دوچرخه استفاده کنند.

نبود آمایش سرزمین عامل اصلی مشکلات زیست محیطی کنونی کشور است

کیومرث کلانتری مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران نیز در ادامه این مراسم با اشاره به اینکه در آستانه روز ملی هوای پاک هستیم و این روز از ۲۹ دی ماه ۱۳۷۳ به واسطه حساسیت‌های دوستداران محیط زیست در پارک شهر تهران آغاز شد، افزود: در آن روز دوستداران محیط زیست با اعتراض به عملکرد‌های مسئولان وقت برای جلوگیری از افزایش آلودگی‌های زیست محیطی به خصوص آلودگی هوا در پارک شهر جمع شدند و از آن تاریخ ۳۴ سال گذشته است.

وی با بیان اینکه عناصر تشکیل دهنده محیط زیست در بخش مواد بی جان آب، خاک و هوا بوده و مهم‌ترین و حیاتی‌ترین عنصر هوا است، افزود: شاید انسان بتواند ۵ هفته بدون غذا زنده بماند و شاید ۵ روز هم بدون آب زنده بماند، اما حتی ۵ دقیقه هم نمی‌تواند بدون هوا زندگی کند و بنابراین هوا جزء حیاتی‌ترین عنصر تشکیل دهنده محیط زیست است.

کلانتری با اشاره به اینکه متاسفانه بعد از انقلاب صنعتی یعنی از حدود ۳۰۰ سال پیش ما روز به روز شاهد افزایش آلودگی‌های هوا به خصوص در کلانشهر‌ها هستیم، اظهار داشت: در خصوص کلانشهر تهران هم وضع به همین منوال است.

وی با تاکید بر اینکه نبود آمایش سرزمین عامل اصلی مشکلات زیست محیطی کنونی کشور است، ادامه داد: اگر آمایش سرزمین را در کشور اجرا می‌کردیم، آب را هم اصفهان و در چهارمحال و بختیاری و هم در خوزستان مدیریت می‌کردیم و امروز با این وضعیت مواجه نبودیم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران با بیان اینکه بیش از ۱۸ درصد جمعیت کشور را در ۸۳/۰ درصد جغرافیایی کشور در تهران مستقر کردیم، اظهار داشت: یعنی به صورت ثابت و شناور چیزی حدود ۱۷ میلیون جمعیت در تهران داریم و از ۲۲ میلیون خودروی در حال تردد در کشور ۲۰ میلیون خودروی سواری است که از این تعداد ۴ میلیون آن فقط در تهران تردد می‌کنند و همچنین ۳ میلیون موتورسیکلت در تهران در حال تردد است و این‌ها از مهمترین معضلات تهران بشمار می‌آیند.

کلانتری گفت: تا سال گذشته بطور خوشبینانه چیزی حدود ۱۰۰ روز هوای ناسالم در تهران داشتیم که به لطف پروردگار با وجود ناپایداری‌های جوی که امسال در تهران شاهد بودیم و اقداماتی که انجام شد در سال جاری وضعیت مطلوب‌تر شد.

وی ادامه داد: از سال گذشته قانون هوای پاک در کشور اجرایی شد و با اجرای این قانون که ۲۶ دستگاه اجرایی در آن مسئولیت دارند و نظارت آن بر عهده سازمان حفاظت محیط زیست است امروز و تا این لحظه ۴۸ روز هوای ناسالم برای گروه‌های حساس داشتیم در حالی که سال گذشته پنج روز ناسالم برای همه گروه‌ها داشتیم وامسال هیچ روز ناسالم برای همه گروه‌ها نداشتیم.

کلانتری گفت: سال گذشته ۱۲ روز هوای پاک و امسال ۱۷ روز هوای پاک داشتیم و در نهایت امسال تا به امروز ۲۲ روز نسبت به سال گذشته تعداد روز‌های هوای سالم افزایش داشته است و نتیجه می‌گیریم که اگر واقعاً بخواهیم هوای سالمی داشته باشیم باید همه بخش‌ها مشارکت داشته باشند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران در ادامه سخنان خود با بیان اینکه روزی در کشور پیاده رو‌ها پر از جمعیت بود، اما امروز پیاده رو‌ها خالی و خیابان‌ها شلوغ شده اند، افزود: تاکنون چه کاری برای افزایش و ارتقاء فرهنگ پیاده روی و دوچرخه سواری در کشور انجام داده ایم.

وی در پایان از مسئولان مربوطه خواست به زیرساخت‌های دوچرخه سواری و پیاده روی در کشور توجه داشته باشند و اظهار امیدواری کرد: همه بخش‌های شهری به این موضوع توجه ویژه‌ای داشته و سازمان محیط زیست نیز از این موضوع حمایت می‌کند.

گفتنی است پیش از این مراسم مسئولین حوزه ورزشی و محیط زیست بخصوص سید عبد الحمید احمدی معاون فرهنگی و توسعه ورزش همگانی وزارت ورزش و جوانان و کیومرث کلانتری مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران همراه با گروه‌های ورزشی، تشکل‌های حوزه ورزشی، مردم و دانش آموزان در همایش دوچرخه سواری در محل آکادمی المپیک، شرکت و به صورت نمادین و در اقدامی فرهنگی در آستانه روز هوای پاک به پیمایش بخشی از مسیر با دوچرخه پرداختند.

این گزارش می‌افزاید: در پایان این مراسم از جمعی از فعالان حوزه ورزشی و محیط زیست تقدیر گردید.

انتهاى پیام/

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: کمیته المپیک صالحی امیری محیط زیست ورزشی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۳۹۹۴۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ترویج فرهنگ کتابخوانی نیاز امروز جامعه است

به گزارش خبرنگار مهر، اسماعیل زارعی‌کوشا صبح دوشنبه در در دیدار با م دیرکل کتابخانه های عمومی بر حمایت از کتابخانه های عمومی در راستای ارتقای شاخص‌های مطالعه در استان تاکید کرد.

وی بر حمایت از کتابخانه های عمومی تاکید کرد و گفت: ترویج فرهنگ کتابخوانی و ارتقای سرانه مطالعه امری ضروری برای جامعه است.

استاندار کردستان برگزاری جلسات انجمن کتابخانه های عمومی استان را در راستای رفع مسائل و مشکلات این نهاد، مهم ارزیابی کرد و افزود: ارتباط مؤثر رؤسای کتابخانه های عمومی با فرمانداران در شهرستان‌ها می‌تواند به نفع کتابخانه‌های عمومی باشد و به ارتقای شاخص‌های کتابخوانی کمک کند.

زارعی کوشا اضافه کرد: کتابخانه‌های عمومی باید با برگزاری برنامه‌های متنوع فرهنگی با محوریت کتاب و کتابخوانی برای اقشار مختلف مردم و همچنین استفاده از مشارکت سایر دستگاه‌ها در اجرای برنامه‌ها توجه داشته باشند.

فعالیت ۸۴ باب کتابخانه عمومی در کردستان

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان کردستان نیز در این دیدار با اشاره به فعالیت ۸۴ باب کتابخانه عمومی در استان، بیان کرد: از این تعداد ۵۴ باب نهادی و ۲۸ باب دیگر مشارکتی است.

معصومه حسنی خونسار عنوان کرد: هم اکنون بالغ بر ۴۵ هزار نفر در کتابخانه های عمومی استان عضویت دارند که بخش زیادی از اعضا را کودکان و نوجوانان تشکیل می‌دهند.

وی حمایت مسؤولان از کتابخانه های عمومی را در ایجاد دلگرمی متولیان این حوزه بسیار مهم ارزیابی کرد و افزود: این حمایت‌ها در نهایت به نفع استان و کشور است و سبب توسعه فرهنگی می‌شود.

وی با اشاره به برخی مشکلات عمرانی در کتابخانه های عمومی استان، تصریح کرد: کتابخانه باید محیطی امن و آرام برای اعضا و علاقمندان به کتاب و کتابخوانی باشد و این امر زمینه را برای توسعه فرهنگ مطالعه در جامعه فراهم می‌کند.

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان کردستان اضافه کرد: خوشبختانه حمایت‌های جنابعالی به عنوان استاندار کردستان از مقوله کتاب و کتابخوانی مایه دلگرمی برای فعالان این حوزه است و بدون شک در ارتقای شاخص‌های فرهنگی اثرگذار خواهد بود.

کد خبر 6085143

دیگر خبرها

  • استفاده از پهپاد برای پایش‌تالاب‌ها
  • تجهیز محیط بانان با به‌روزترین فناوری‌های دنیا
  • مسائل روز جامعه در تولید آثار هنری مورد توجه باشد
  • فرهنگ زیست محیطی در جامعه ترویج شود / هیچ اقدامی بدون پیوست زیست محیطی معنا ندارد
  • پاکسازی محیط زیست از زباله در سربیشه
  • حضور آفرود سواران در عرصه های منابع طبیعی ممنوع می باشد
  • ترویج فرهنگ کتابخوانی نیاز امروز جامعه است
  • انس عمومی با ادبیات کهن پارسی؛ یکی از مسیر‌های حفظ حافظه‌ی فرهنگی جامعه
  • آیا به بی‌ حجابی باید پاسخ فرهنگی داد ؟
  • روز زمین پاک، نمادی برای حفاظت از محیط زیست