Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-16@05:22:10 GMT

رسانه ها از ایجاد موج خودکشی در جامعه پرهیز کنند

تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۳۹۹۷۱۹

رسانه ها از ایجاد موج خودکشی در جامعه پرهیز کنند

قزوین - ایرنا - کارشناس سلامت روان،اجتماعی و اعتیاد مرکز بهداشت قزوین گفت: انتشار نادرست اخبار مربوط به خودکشی توسط رسانه ها موجب ایجاد موجی از اقدام به این کار در جامعه می شود.

به گزارش ایرنا لادن محمدزاده روز چهارشنبه در کارگاه آموزشی نحوه انعکاس اخبار خودکشی در رسانه ها افزود: رسانه ها به دلیل فراگیر بودن و نیز اعتماد جامعه، می توانند اثرات متعدد و گاه متناقضی بر سلامت روانی و اجتماعی مردم داشته باشند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی اضافه کرد: موارد متعددی از بروز همه گیری خودکشی به دنبال انتشار نامتناسب اخبار مربوط به خودکشی افراد خاص و شناخته شده در سطح جهان و ایران وجود دارد از این رو رسانه ها باید با درج و انتشار صحیح اخبار در پیشگیری از خودکشی نقش فعالی داشته باشند.
محمد زاده ادامه داد: اغلب افرادی که به خودکشی فکر می کنند، برای اقدام به آن مردد هستند و مطمئن نیستند که می خواهند بمیرند.
وی گفت: یکی از عواملی که ممکن است افراد مستعد را به سمت خودکشی سوق دهد، انتشار خودکشی در رسانه ها است.
این کارشناس با بیان اینکه خودکشی هیچگاه در نتیجه یک عامل یا حادثه اتفاق نمی افتد، افزود: معمولا تعامل پیچیده ای از عوامل روانشناختی، بیماری جسمی، سوء مصرف مواد، مشکلات خانوادگی، تعارضات بین فردی و استرس های زندگی منجر به خودکشی در فرد می شود.
—وی با بیان اینکه میان میزان تبلیغات و بروز خودکشی در جامعه ارتباط وجود دارد، اظهار داشت: پخش گزارش در شبکه های متعدد و برنامه های مختلف تلویزیونی تاثیر بیشتری در میزان خودکشی خواهد داشت.
این کارشناس ادامه داد: این تاثیر رسانه ای به حدی است که انتشار مکرر و مداوم اخبار مرتبط با آن، اشتغال فکری جامعه به ویژه نوجوانان و جوانان را در مورد خودکشی افزایش می دهد بنابراین، پرهیز از انعکاس اخبار خودکشی می تواند در پیشگیری از رفتارهای تقلیدگرایانه خودکشی کمک کند.
محمد زاده در ادامه به چند موضوع مهم در خصوص انتشار اخبار مربوط به خودکشی اشاره کرد و گفت: خبرنگاران در بین آمار خودکشی نباید صرفا به ارائه اعداد و ارقام اتکا کنند بلکه آمارهای خودکشی را با دقت و وسواس مطابق نظر یک متخصص با مقایسه نسبت به آمار سایر نقاط دنیا تفسیر نمایند.
وی با تاکید بر اینکه منابع اطلاعاتی که مورد استفاده قرار می گیرند باید معتبر باشند، خاطرنشان کرد: از تعمیم موارد معدود خودکشی در یک منطقه با اعلام عباراتی مانند همه گیری خودکشی یا منطقه با بالاترین شیوع خودکشی در دنیا باید پرهیز شود.
این کارشناس یادآور شد: از گزارش رفتار خودکشی به عنوان پاسخی قابل درک به تغییرات اجتماعی، فرهنگی یا تنزل رتبه اجتماعی باید ممانعت شود.
محمدزاده گفت: به منظور خنثی سازی خودکشی های تقلیدی باید از مواردی چون پوشش خبری هیجان انگیز در مورد خودکشی به ویژه در مورد افراد مشهور و مورد وثوق مردم، چاپ عکس افراد اقدام کننده، روش اقدام و صحنه خودکشی، چاپ واژه خودکشی در تیتر، گزارش جزئیات روش آن، توصیف خودکشی به عنوان مسئله ای ساده انگارانه و معرفی آن به عنوان عملی تحسین برانگیز و قهرمانانه باید پرهیز شود.
به گفته این کارشناس انتشار خبر با تیترهایی مانند علیرغم اینکه همه چیز برای او فراهم بود اقدام به خودکشی کرد و دختری به خاطر اینکه اجازه رفتن به میهمانی دوستش را نداشت خودکشی کرد کاری حرفه ای نیست.
محمد زاده با بیان اینکه خودکشی هیچ گاه در نتیجه یک عامل یا حادثه اتفاق نمی افتد گفت: معمولا تعامل پیچیده ای از عوامل روانی، بیماری جسمی، سوء مصرف مواد، مشکلات خانوادگی، تعارضات بین فردی و استرس های زندگی منجر به خودکشی در فرد می شود.
کارشناس سلامت روان، اجتماعی و اعتیاد مرکز بهداشت قزوین اضافه کرد: تولید و پخش فیلم هایی که براساس داستانهای واقعی از خودکشی افراد ساخته شده باشند می تواند خطر خودکشی را در افراد مستعد افزایش دهد بنابراین باید از ذکر عبارت هایی چون این داستان واقعی است پرهیز شود.
محمد زاده یادآور شد: تاثیرات منفی درج اخبار مربوط به خودکشی در رسانه هایی چون روزنامه ها و مجلات به دلیل ماندگاری، بازخوانی و تکرار مجدد در مقایسه با اخبار کوتاه شفاهی رادیو و تلویزیون بیشتر است.
وی تاکید کرد: خبرنگاران باید هنگام انتشار خبر خودکشی به تاثیرات آن بر خانواده و بازماندگان فرد اقدام کننده و رنج و انگ وارد شده بر خانواده در اثر انتشار خبر خودکشی توجه کنند.
محمد زاده افزود: همچنین از واژه خودکشی موفق برای خودکشی های کامل منجر به مرگ استفاده نشود و رسانه ها اطلاعات مرتبط را فقط در صفحات داخلی جراید منتشر کنند.
—وی ادامه داد: رسانه ها تا آنجا که امکان دارد مثال هایی از کسانی که بحران های زندگی و حوادث ناگوار را با موفقیت پشت سر گذاشته اند و همچنین عواقب جسمی اقدام به خودکشی که منجر به مرگ نشده از جمله آسیب مغزی در اثر خفگی و فلج شدن را برای مردم تشریح کنند.
—این کارشناس افزود: رسانه ها همچنین به منظور کاهش و جلوگیری از روند رو به گسترش اقدام به خودکشی، مراکز کمک رسانی مرتبط با آن را نیز هنگام پخش اخبار خودکشی معرفی کنند.
7388* 6101

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اجتماعي خودكشي رسانه قزوين

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۳۹۹۷۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکنش اهالی فرهنگ و هنر و رسانه به پاسخ موشکی ایران

اهالی فرهنگ و هنر و رسانه همزمان با حملات تنبیهی و عملیات گسترده پهپادی سپاه پاسداران علیه رژیم صهیونیستی، با انتشار مطالبی در فضای مجازی به این اقدام، واکنش نشان دادند.

به گزارش ایسنا، محمدمهدی اسماعیلی (وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی)، ملیکا زارعی، المیرا شریفی‌مقدم، حسن روح‌الامین، سید محمود رضوی، ایوب آقاخانی، عباس حسین‌نژاد، حسین دهباشی، یاسر احمدوند، رضا زنگنه، اکبر نصرالهی، جواد قارایی و ...، از جمله اهالی فرهنگ و هنر و رسانه هستند که تاکنون به پاسخ موشکی ایران به اسرائیل در شب گذشته واکنش نشان دادند.

محمد مهدی اسماعیلی وزیر‏ ارشاد با انتشار ویدئویی در توییتر نوشت:

«قلْ بِفَضْلِ اللَّهِ وَبِرَحْمَتِهِ فَبِذَلِکَ فَلْیَفْرَحُوا هُوَ خَیْرٌ مِمَّا یَجْمَعُونَ

بگو: «به فضل و رحمت خدا باید خوشحال شوند؛ که این، از تمام آنچه گردآوری کرده‌اند، بهتر است!»»

ملیکا زارعی، مجری تلویزیون در واکنش به پاسخ موشکی ایران در شب گذشته نوشت:

«امشب کودکان غزه‌ در آرامش می‌خوابند و از فردا دنیا برای همین یک شب ناآرام چه فریادها سر خواهد داد.»

المیرا شریفی‌مقدم، مجری تلویزیون و گوینده سابق خبر در واکنش به این اتفاق در توییتر نشان پرچم ایران را منتشر کرد. 

اکبر نصراللهی، استاد ارتباطات نوشت: مراقب تاکتیکِ «دروغ است» اسرائیل و لشکر رسانه‌ای غرب باشید، در جنگ روایت‌ها، داستان را از آخر و وسط روایت نکنید. جنگ را صهیونیست‌ها با ترور دانشمندان هسته‌ای و اخیرا با حمله به کنسولگری ایران در سوریه شروع کرد، عملیات ایران، دفاعی، تلافی‌جویانه و در تحقق راهبرد بازدارندگی است.

رضا زنگنه ـ شاعر و ترانه‌سرا ـ هم استوری زیر را منتشر کرد.؛ بردار خنجر را برادر وقت جنگ است.

امیرحسین سمیعی، مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم در قالب یک استوری برگرفته از آیات مبارک سوره انفال قرآن کریم نوشت: «وَما رَمَیتَ و لَکِنَّ الله رَمَی»

حامد جلیلی، مدیر دفتر سرود وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم در قالب یک استوری نوشت: «ای صاحب ذوالفقار وقت مدد است / راه قدس از کربلا می‌گذرد / امام زمان (عج) پشت و پناهتان.»

خیرالله تقیانی‌پور، نویسنده و کارگردان سینما و تئاتر هم با انتشار تصویری از شهید احمد کاظمی در نوشته‌ای چنین آورد: «بسم الله قاصم الجبارین … گرگ‌ها خوب بدانند در این غریب / گر پدر مرد، تفنگ پدری هست هنوز»

حسن روح‌الامین، هنرمند نقاش هم با بازنشر یکی از آثارش با کپشن «علی علی» به این اتفاق واکنش نشان داد.

 سید محمود رضوی، تهیه‌کننده سریال موسی (ع) هم استوری زیر را منتشر کرد.

 و اما یاسر احمدوند، معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هم در توییتر مطلب زیر را انتشار داد. 

این گزارش در ادامه تکمیل می‌شود.

دیگر خبرها

  • قتل همسر پس از اقدام به خودکشی
  • واکنش اهالی فرهنگ و هنر و رسانه به پاسخ موشکی ایران (+عکس)
  • انتشار اطلاعیه جدید پلیس درباره برخورد با کشف حجاب
  • واکنش اهالی فرهنگ و هنر و رسانه به پاسخ موشکی ایران
  • پیامک منتسب به سازمان پدافند غیرعامل جعلی است + فیلم
  • پیامک منتسب به سازمان پدافند غیرعامل جعلی است
  • انتشار تمبر یادبود سهروردی در تیراژ ۶۰ هزار سری
  • سوخوهایی که قرار بود به ایران بیاید، سر از کجا درآورد؟
  • سوخوهای ایرانی را روی هوا زدند!
  • عقلانیت حکمرانی درمیانه بحران