Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-25@01:41:14 GMT

پس لرزه های یک مصاحبه

تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۴۰۰۱۴۹

پس لرزه های یک مصاحبه

تهران-ایرنا- سخنان آیت‌الله سیدمحمد موسوی‌ خویینی‌ در مصاحبه ای تفصیلی با خبرگزاری جمهوری اسلامی درباره آیت الله هاشمی رفسنجانی همچنان با واکنش های گسترده و متفاوتی از سوی رسانه های داخلی مواجه شد.

به گزارش گروه نشریات خبری؛ سیدمحمد موسوی خویینی‌، رئیس شورای مرکزی مجمع روحانیون مبارز در گفت‌ و گویی با ایرنا پلاس به تشریح رویکردها و کنشگری ‌های سیاسی مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی در دوران حیاتش پرداخت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


پس از سخنان و انتقادهای بی‌ سابقه موسوی خویینی از مرحوم هاشمی رفسنجانی، برخی رسانه های اصلاح طلب، انتقادات تندی از اظهارات وی درباره هاشمی رفسنجانی مطرح کردند، همچنین دلخوری خانواده، یاران و همفکران هاشمی رفسنجانی از بیان این اظهارات را بازتاب دادند.
در مقابل برخی رسانه های اصولگرا از سخنان این چهره شاخص اصلاح طلب علیه هاشمی استقبال کرده و آن را نشانه به بن بست رسیدن مثلث اعتدال، کارگزاران و اصلاحات تعبیر کردند.

رسانه های اصلاح طلب
..............................
** برائت مجمع روحانیون از سخنان آیت الله خویینی‌ها
روز گذشته حجت ‌الاسلام امام جمارانی در واکنش به مصاحبه اخیر موسوی خویینی‌ها در بیانیه ای که به روزنامه جمهوری اسلامی فرستاد، اعلام کرد که 'سخنان آقای موسوی خویینی، نظر شخصی ایشان است و ربطی به مجمع روحانیون مبارز ندارد.'

روزنامه آرمان تیتر و تصویر نخست خود را به واکنش آیت الله امام جمارانی به این مصاحبه اختصاص داده و می نویسد: آیت‌ا... موسوی خویینی‌ها در سخنان خود به نکته‌ای اشاره کرده که بیش از دیگر مسائل مطرح شده برای مخاطبان و البته دوستداران آیت‌ا... هاشمی سنگین آمده است. موسوی خویینی‌ها، آیت‌ا... هاشمی را به قانون‌گریزی متهم کرده است. دلیل او برای طرح چنین اتهامی به آیت‌ا... هاشمی این است که امام را به ابراز نظر ترغیب می‌کرده است! نکته این است که اگر در انقلاب نقشی ایفا کرده‌ایم، اگر سهمی در تندروی‌های ابتدای انقلاب ایفا کرده‌ایم و اگر در شرح همان تندروی‌های ابتدای انقلاب لازم می‌بینیم که بعد از چند دهه، در مصاحبه با فصلنامه خاطرات سیاسی 97 اقرار کنیم که دستور انجام کاری را دادیم تا «بعد از اقدام» موافقت آن را از امام(ره) بگیریم، چه جای چون و چرا در احوال کسی مانند آیت‌ا... هاشمی که «قبل از اقدام» موافقت را از رهبر انقلاب می‌گرفت؟
در ادامه این گزارش آمده است:این دیگر چنان از رطب خوردن و منع آن کردن دور است که وقتی ردیف بلندی از چهره‌های شناخته شده سیاسی ابراز نظر می‌کنند، گویی از حرارت این ناداوری کاسته نمی‌شود. گویی سنگینی سخنانی که آیت‌ا... هاشمی را به دلیل کسب نظر رهبر انقلاب به قانون‌گریزی متهم کرده، چنان است که باید کسی مانند آیت‌ا... سیدمهدی امام جمارانی به میان بیاید و به تلخی انذار دهد. انگار عمق ناداوری درباره یکی از درخشان‌ ترین چهره‌های انقلاب چنان است که آیت‌ا... امام جمارانی می‌تواند اندکی از این ناداوری بکاهد.

** برخوردهای جناحی علیه‌ هاشمی
روزنامه ایران در مطلبی با عنوان ارزیابی متفاوت موسوی خویینی و تاج زاده درباره هاشمی نوشت: روز گذشته مواضع متفاوتی از سوی مصطفی تاج‌زاده درباره نسبت میان‌ هاشمی و جریان‌های سیاسی در ایران در ادوار مختلف مطرح شد. او با بیان این اعتقاد که برخورد علیه‌ هاشمی نه از سوی اصلاح ‌طلبان بلکه از جناح راست آغاز شد گفت: «در مجلس‌ چهارم چنان علیه آقای ‏هاشمی سم ‌پاشی کرده بود که تقریباً آقای‌ هاشمی در مجلس گریه کرد و از وضعیت زندگی، خانواده، سابقه و شرایط خود گفت.»...تاج زاده در عین حال سکوت اصلاح‌طلبان در قبال نقد ‏ هاشمی بعد از دوم خرداد از سوی طیف تندرو این جریان را برخلاف مصلحت و اشتباه دانست و افزود: «ما باید این موضعگیری را می‌کردیم تا معلوم شود در این قضیه، اصلاح‌طلبان (جناح چپ) دو دیدگاه ‏دارند. ‏او در ادامه‌ هاشمی را فردی بسیار نزدیک به امام، حامی هر دو جناح، تسلیم رأی مردم و قائل به محوریت توسعه در حکومت توصیف کرد

روزنامه آرمان در مطلبی به قلم یک فعال سیاسی اصلاح طلب می نویسد: انتظام و سازندگی‌ طلبی هاشمی را به راحتی نمی‌توان از اصلاح‌ طلبی جدا و اصلاح‌ طلبی منهای هاشمی را تئوریزه کرد. مصاحبه اخیر آیت‌ا... موسوی خویینی‌ها هرچند از منظر تاریخی می‌تواند دیدگاه‌های ایشان در خصوص تاریخ سیاسی ایران تلقی شود، اما از منظر کنش سیاسی در وضعیت کنونی به انسجام و اتحاد جبهه بهبودخواه کمکی نمی‌کند. به‌نظر می‌رسد منادیان و پی‌گیرندگان اصلاحات در مختصات ایران امروز، بیش از توقف در گذشته و دیدگاه‌های اختلاف برانگیز، به درکی مشترک و نسخه‌ای متحد کننده در عرصه‌هایی که سیاست بهبود خواهانه و منافع و مصالح محور را ارتقا دهد، نیازمندند.

آفتاب یزد در گفت و گو با اسماعیل گرامی‌مقدم سخنگوی حزب اعتمادملی و فعال سیاسی اصلاح طلب مدعی دودستگی در میان اصلاح‌طلبان شد و نوشت: سخنان اخیر کسانی مثل خویینی‌ها که رونمایی او از واقعیاتی بود که در گذشته انقلاب رخ داده است و اعترافاتی از سوی اشخاصی است که دست اندرکار اوایل انقلاب بودند، حتما باعث تحمیل هزینه‌هایی بر اصلاح‌طلبان می‌شود، اما موقعیت خوبی برای نسل جدید و آیندگان برای آشنایی با رفتار و کردار گذشتگان نیز هست و می‌تواند در افق دورتر سرمشقی برای فعالان و چهره‌هایی سیاسی و الگوی مسئولینی که در جمهوری اسلامی‌هستند باشد تا بدانند که اگر امروزدر مسند قدرتند ممکن است فردا نباشند، اما اینکه زمان و فرصت جبران برخی کاستی‌ها باشد یا نه هم موضوع دیگری است .

تارنمای دنیای اقتصاد به نقل از مرتضی داستانی در روزنامه 19دی نوشت: موسوی خویینی‌ها که در فضای سیاسی ایران همواره به گونه‌ای رفتار کرده است که وانمود شود لیدر و یا بازیگردان پشت پرده جریان چپ و اصلاح طلبان در کشور است، در این گفتگو سعی کرده است با مخلوط کردن مطالب درست و نادرست و بعضا متناقض و مغرضانه حساب خود و اصلاح طلبان را از آقای هاشمی رفسنجانی جدا کند.

**واکنش خانواده آیت الله هاشمی به اظهارات خویینی ها
روزنامه صدای اصلاحات به نقل از محمد هاشمی رفسنجانی، برادر آیت الله هاشمی در واکنش به این صحبت ها نوشت:« سخنان آقای موسوی خویینی ها علاوه بر تعجب آور بودن مغرضانه بود. تخریب مرحوم هاشمی از زبان فردی که از نزدیکی آقای هاشمی با امام اطاع دارند، بعید است. اگر سخنان آقای خویینی ها درباره مرحوم هاشمی درست است، چرا ایشان چنین موضوعاتی را در زمان حیات آن مرحوم اظهار نکردند؟ تخریب مرحوم هاشمی به میزانی بالا گرفته است که حتی بدیهی ترین مسائل نیز درباره ایشان زیر سؤال می رود.

**شروع مبارک نقد هاشمی
مردم سالاری در مطلبی با نگاهی متفاوت در واکنش به این مصاحبه می نویسد: برای قضاوت در مورد هر شخصی باید تمام زندگی او را مورد قضاوت قرار داد، مگر رفتارهایی که آن شخص از آنها برائت جسته باشد. هاشمی از کدام یک از رفتارهایش از مردم عذرخواهی کرد؟ در کدام یک از نوشته هایش «انتقاد از خویش» دیده می شود؟ و با این حال عجیب است که بعضی ها اصرار دارند که هاشمی را متولد 1388 بدانند. نقد هاشمی، شروع مبارکی است که از سوی محمدموسوی خویینی آغاز شده و باید آن را پاس داشت. مطمئنا موسوی خویینی آنقدر باهوش هست که بداند این قطار که راه بیفتد، به ایستگاه او هم می رسد، اما ساکت نمانده است؛ اینجاست که باید او را ستود و از سخنانش به شدت استقبال کرد.

**ادامه واکنش چهره های سیاسی
به گزارش نامه نیوز، سید مصطفی هاشمی طبا وزیر دولت هاشمی در گفت و گو با خبرنگار نامه نیوز در واکنش به مصاحبه اخیر موسوی خویینی ها و انتقاداتی که به مرحوم هاشمی وارد کرده بود، شعری از سعدی را خواند...هاشمی طبا گفت: « زبان در دهان ای خردمند چیست/ کلید در گنج صاحب هنر / چو در بسته باشد چه داند کسی / که گوهر فروش است یا پیله ور»

حسین مرعشی سخنگوی حزب کارگزاران که نسبت فامیلی هم با آیت الله دارد در گفت و گویی با روزنامه سازندگی اظهار داشت: « ما امیدواریم آقای خویینی ها 120 سال زنده بمانند و در حیات خود به منتقدان خویش پاسخ دهند.»

رسانه های اصولگرا
...........................
**بن بست مثلث اعتدال، کارگزاران و اصلاحات
«هاشمی رادیکال یا هاشمی معتدل؟! بازی تازه برای فرار از بن‌بست » تیتر نخست روزنامه کیهان است که در بخشی از آن می خوانیم: مدعیان اصلاحات در طول بیش از دو دهه گذشته سیاست‌های گوناگونی را نسبت به مرحوم هاشمی رفسنجانی در پیش گرفته‌اند، روزگاری او را عالیجناب سرخ پوش و ناکام انتخابات مجلس ششم می‌خواندند، در دوره دیگر هاشمی پدر معنوی اصلاح‌طلبان شد و امروز در حالی که روحانی آن مرحوم را در یک سخنرانی به عرش رساند خبرگزاری دولتی در مصاحبه‌ای با موسوی خویینی‌ها اتهامات فراوان ولی تکراری را به وی منتسب می‌سازد تا مشخص شود مثلث اعتدال، کارگزاران و اصلاحات امروز به بن‌بست رسیده و تکلیف خود را با آنچه به بار آورده نمی‌داند! آنچه از سوی مدعیان اصلاحات و اعتدال بر مرحوم هاشمی رانده شد، درسی برای رجال سیاست است. نه به سوت و کف این جماعت منفعت‌طلب می‌توان دل بست و نه از هیاهو و جنجال و حملات آنان باید هراس داشت.

**مجادله‌های شخصی- حزبی
روزنامه جوان در گزارشی با روتیتر « غلو روحانی درباره هاشمی کار دست اعتدال و اصلاحات داد » می نویسد: دعوا‌های اینچنینی همپیمانان دیروز تنها بر سر قدرت است و نشانی از مشکلات اقتصادی مردم که ناشی از دولت برآمده از اصلاحات- اعتدال است ندارد. اساسا مردم و منافع عمومی هیچ گاه برای جریان تجدیدنظرطلب حائز اهمیت نبوده است. در واقع دعوای امروز موسوی‌خویینی‌ها علیه هاشمی بعد از یک طرح عملیاتی مشترک در فتنه سال 88 است که از یکسو مرحوم هاشمی با برخی از مواضع، مردم را برای اردوکشی خیابانی تهییج و تحریک می‌کرد و از سوی دیگر مجمع روحانیون مبارز با بیانیه‌های رسمی (بعد از نماز جمعه تاریخی رهبرمعظم انقلاب) مردم را به لشکرکشی علیه نظام اسلامی دعوت می‌کرد. دعوای این دو گروه از دیروز تاکنون مجادله‌های شخصی- حزبی بوده و همیشه منافع مردم در آن ذبح شده است.
**گروه نشریات خبری
پژوهشم**9344**1181**1732

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي رسانه هاي داخلي انتقاد از هاشمي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۴۰۰۱۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بزرگ‌ترین میدان گازی اروپا تعطیل شد

پس از تایید مقامات هلند برای توقف دائمی عملیات حفاری در میدان گازی "گرونینگن" به منظور کاهش خطرات زمین لرزه در منطقه شمالی این کشور، این میدان گازی به طور رسمی تعطیل شد. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از راشاتودی، پس از تایید مقامات هلند برای توقف دائمی عملیات حفاری در میدان گازی "گرونینگن" به منظور کاهش خطرات زمین لرزه در منطقه شمالی این کشور، این میدان گازی روز جمعه به طور رسمی تعطیل شد.

پس از سال ها کاهش تولید با هدف محدودکردن خطر زمین لرزه‌هایی که فرآیند حفاری در این منطقه ایجاد می کند، از اکتبر 2023، این میدان گازی تنها با کسری از ظرفیت کامل خود تولید کرده است. زمین لرزه در این منطقه در طول سال‌ها به هزاران ساختمان آسیب رسانده است.

با این حال، 11 حلقه چاه در این میدان در صورت وقوع یک زمستان سرد و به دلیل وضعیت نامشخص بین المللی با توجه به درگیری‌های نظامی روسیه و اوکراین باز می‌ماند.

مردم هلند با جهش هزینه قبوض انرژی دست و پنجه نرم می‌کنندافزایش صورتحساب انرژی برای خانواده‌های هلندی

پس از آن که دولت متعهد شد که تولید در این میدان گازی هرگز از سر گرفته نخواهد شد تا خطرات زمین لرزه در این منطقه محدود شود، مجلس سنای هلند در هفته جاری میلادی، قانونی را برای تعطیلی دائمی این میدان تصویب کرد.

سناتورها در ابتدا قصد داشتند این قانون را دو هفته پیش تصویب کنند، اما پس از ابراز نگرانی چندین حزب در مورد صادرات این کشور، رای نهایی را به تعویق انداختند و موجب خشم مقامات محلی در استان شمالی شدند.

هانس ویجلبریف، وزیر معادن، که از تعطیلی حمایت می‌کرد، گفت اگر این تعطیلی منجر به تاخیر طولانی و عدم اطمینان بیشتر در مورد خطر زلزله برای مردم منطقه شود، استعفا خواهد داد.

مقامات گرونینگن پارلمان را به عقب نشینی از وعده خود مبنی بر پایان دادن به حفاری گاز در این میدان متهم کردند.

این میدان که بزرگ‌ترین میدان گازی اروپا محسوب می‌شود و در سال 1963 افتتاح شد، یکی از پشتوانه‌های اصلی اقتصاد هلند بوده و هنوز هم دارای ذخایر عظیم گاز است. این میدان در اوج دوره تولید خود یعنی 10 سال پیش بیش از 50 میلیارد متر مکعب گاز تولید می‌کرد.

با این حال، این منطقه از سال 1986 بیش از 1600 زمین لرزه را ثبت کرده است که به 85000 ساختمان آسیب رسانده است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • پس‌لرزه ۶.۱ ریشتری در تایوان خسارت به‌ جا گذاشت
  • زلزله کوهبنان کرمان را لرزاند
  • وقوع زمین لرزه در مرزن آباد/ خسارتی ثبت نشد
  • مرزن آباد لرزید
  • ده‌ها زلزله و پس‌لرزه تایوان را لرزاندند
  • پس‌لرزه‌های توئیت عجیب کریمی قدوسی درباره بمب اتم
  • بهاباد امروز لرزید
  • حامی اقتصاد اسلامی
  • بزرگ‌ترین میدان گازی اروپا تعطیل شد
  • زلزله این استان را لرزاند