Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش «نماینده»، محمد سلیمانی نماینده دوره نهم مجلس شورای اسلامی، با اشاره به طرح استانی شدن انتخابات مجلس گفت: این طرح همانند دیگر طرح‌ها دارای مزایا و معایبی است، اما طرح استانی شدن انتخابات ۲۰ درصدش مزیت است و ۸۰ درصد نیز معایب دارد. 

وی افزود: در کشور ما مردم سالاری حاکم است و نماینده هر شهرستان بسته به توان خود، امر قانونگذاری و نظارت را به وکالت از مردم آن منطقه انجام می‌دهد، اما با استانی شدن انتخابات، این مسئله تضعیف می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این نماینده دوره نهم مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: یکی از مواردی که جزو مزیت‌های این طرح عنوان می‌شود این است که افراد شاخص و  سرشناس به مجلس راه پیدا می‌کنند، اما آنچه که در مورد مجلس دهم در تهران اتفاق افتاد ثابت کرد که می‌تواند اینگونه هم نباشد، آیا کسانی که در دوره دهم به عنوان نمایندگان تهران به مجلس راه یافتند مشهور بودند؟ باتجربه و صاحب‌نظر و دارای خصوصیات خاصی بودند؟ آیا در این مدت که به مجلس راه پیدا کردند، در مجلس اثرگذار بودند؟ پس تجربه تهران نشان می‌دهد که با استانی شدن انتخابات، لزوما افراد سرشناس به مجلس راه پیدا نمی‌کنند و ممکن است این موضوع سرابی بیش نباشد. 

سلیمانی خاطرنشان کرد: انتخابات نمایندگان مجلس در تهران با توجه به تعدد حوزه انتخابی (تهران، شمیرانات، ری، اسلامشهر و پردیس) یک نمونه از انتخابات استانی است که ما در انتخابات پیشین هم این روش را در مورد تهران داشته‌ایم و تجربه انتخابات مجلس در تهران نشان داد که تحت تأثیر مسائل سیاسی و دیگر مسائل، افرادی ناتوان وارد مجلس شوند. 

وی افزود: نکته‌ قابل ذکر دیگر در رابطه با استانی شدن انتخابات این است که این نوع انتخابات موجب کاهش مشارکت مردم در انتخابات می‌شود، بار دیگر اگر بخواهیم تهران را به عنوان نمونه‌ای از این موضوع مثال بزنیم، مشارکت‌ها در انتخابات مجلس در شهر تهران از همه شهرستان‌ها پائین‌تر است و تا به حال پائین‌ترین نرخ مشارکت را داشته است و با استانی شدن انتخابات این اتفاق در دیگر شهرستان‌ها نیز می‌افتد. 

این نماینده دوره نهم مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: استانی شدن انتخابات مجلس، بُعد نظارت مجلس را تضعیف می‌کند، باز هم به عنوان نمونه همین نمایندگان تهران امروز کاری به فرماندار شهر ری، اسلامشهر و تهران ندارند و به دنبال آبادانی و عمران شهر تهران نیستند و استانی شدن انتخابات هم نمایندگان به دنبال کارهای عمرانی و آبادانی حوزه انتخابی‌شان نخواهند رفت، چرا که رأی‌شان را از جای دیگری می‌توانند بگیرند. 

سلیمانی خاطرنشان کرد: یکی دیگر از پیامدها و مضرات استانی شدن انتخابات، بحث فساد مالی است، حتی امروز هم یکی از معایب انتخابات مجلس این است که هر کسی پول دارد و بیشتر پول خرج می‌کند وارد مجلس می‌شود، متأسفانه مجلس فعلی نمایندگان عصاره ملت نیستند و نمایندگان خود این را حس می‌کنند و دلیل آن این است که هر که بیشتر پول خرج کرده، به مجلس راه پیدا کرده و اکثریت نمایندگان مجلس فعلی اینگونه هستند. 

وی در پایان گفت: امروز اگر یک نماینده در شهرستانی چند صد میلیون خرج نکند نمی‌تواند وارد مجلس شود، حال اگر انتخابات استانی شود، این چندصد میلیون به ده‌ها میلیارد تبدیل می‌شود و اگر نامزدی در سطح استان بخواهد وارد مجلس شود، باید کارتل‌ها و سرمایه‌داران، قاچاقچی‌ها و کسانی که پول بی‌ حساب و  کتاب دراختیارشان است از کاندیدای مورد نظر حمایت کنند تا فرد مورد نظر بتواند خرج کند تا خودش را معرفی کند تا بتواند به مجلس راه پیدا کند. 

منبع: نماینده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت namayande.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «نماینده» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۴۰۰۸۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برنامه پشتیبانی شهرداری تهران برای دور دوم انتخابات مجلس

شهردار تهران درباره در پیش بودن دور دوم انتخابات مجلس در تهران گفت: موضع شهرداری تهران در انتخابات موضع پشتیبانی است. - اخبار سیاسی -

به گزارش خبرنگار حوزه دولت خبرگزاری تسنیم، علیرضا زاکانی شهردار تهران در حاشیه نشست هفتگی هیئت دولت طی سخنانی در پاسخ به سوالی درباره مرحله دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی و اینکه این امر  در تهران به دلیل حضور تعداد قابل توجهی از داوطلبان در این مرحله اهمیت خاصی دارد،گفت : موضع شهرداری تهران در انتخابات موضع پشتیبانی است.

وی افزود:  در شهرداری هم در دور اول انتخابات از دستگاه‌های اجرایی و نظارتی به اقتضای ظرفیت‌ها و توانمان پشتیبانی کردیم و هم در دور دوم انتخابات مجلس این وظیفه را داریم. 

زاکانی گفت:  ظرفیت‌های خودمان را برای حضور فعال در دور اول به کار گرفتیم و قطعا در دور دوم انتخابات هم این کار را خواهیم کرد.

در حال تکمیل...

دیگر خبرها

  • آغاز انتخابات مجلس هندوستان
  • دور دوم انتخابات مجلس در تهران الکترونیکی برگزار می‌شود
  • رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس: برخی خانواده‌ ها، به دلیل نداشتن درآمد کافی برای دریافت خدمات سلامت مراجعه نمی‌کنند
  • رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس: برخی خانواده‌ها، به دلیل نداشتن درآمد کافی برای دریافت خدمات سلامت مراجعه نمی‌کنند
  • معرفی نمایندگان مدیران مسئول نشریات دانشگاهی دانشگاه تهران
  • اوج گیری مبارزات انتخاباتی در هند
  • نمایندگان مدیران مسئول نشریات دانشگاه تهران معرفی شدند
  • مواجهه ۲.۴۲ درصدی خانواده‌های ایرانی با هزینه‌های سلامت/ راهکار‌های کاهش هزینه‌های کمرشکن سلامت در ایران
  • برنامه پشتیبانی شهرداری تهران برای دور دوم انتخابات مجلس
  • صدور اعتبار نامه نمایندگان منتخب تهران در مجلس دوازدهم