Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-03-29@06:03:27 GMT

رویکرد شهرنشینی به کودکان باید تغییر کند

تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۴۰۰۹۳۹

رویکرد شهرنشینی به کودکان باید تغییر کند

اصفهان- ایرنا - نماینده صندوق کودکان ملل متحد در ایران (یونیسف)گفت: رویکرد شهرنشینی خود را باید تغییر دهیم، در غیر این صورت بسیاری از کودکان در فضایی مملو از محرومیت و عاری از حقوق زندگی خواهند کرد.

به گزارش ایرنا، ویل پارکس روز چهارشنبه در آیین افتتاح نخستین کنفرانس ملی شهر دوستدار کودک در هتلی در اصفهان افزود: بدون ایجاد تغییر در رویکرد شهرنشینی،حقوق کودکان ضایع شده و به دنبال آن توسعه ملی کشورها تضعیف می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی اظهارداشت : در این برهه بی‌ سابقه و روند رو به افزایش شهرنشینی در دنیا به نقطه حساسی رسیدیم و مدیریت صحیح، ابزار قدرتمندی برای توسعه پایدار کشورهاست.
پارکس با بیان این که رشد جمعیت در شهرها به مسائل و مشکلات آنها دامن زده است ، تصریح کرد: بسیاری از مدیران شهری در ایران و همه دنیا با مشکلات مشترکی از جمله افزایش ترافیک، تخریب محیط زیست، انواع آسیب های اجتماعی، بهره‌برداری بیش از حد از زیرساخت‌های شهری و چالش در ارایه خدمات شهری از جمله تأمین برق، آب، امکانات بهداشتی و مدیریت پسماند روبرو هستند .
نماینده یونیسف در ایران بیان کرد : برآوردها نشان می دهد که ۷۰ درصد کودکان جهان تا سال ۲۰۵۰ میلادی در شهرهای مختلف زندگی خواهند کرد.
پارکس ادامه داد : بیشتر جمعیت کره زمین در طول تاریخ در شهرها و مراکز شهرنشین زندگی کرده اند و از چهار میلیارد سکنه شهری در نقاط مختلف جهان یک سوم آن ‌ها کودک هستند.
وی با بیان اینکه شهرها فرصت‌های بسیار بزرگ و امید فراوانی برای بهبود زندگی ایجاد می‌کنند، تأکید کرد: بیش از ۸۰ درصد جی دی پی (تولید ناخالص ملی داخلی) جهان مرهون شهرهاست.
وی با بیان این که شهرها موتوری برای رسیدن به توسعه هستند، گفت: شهرهای کوچک و بزرگ مراکز بزرگ رشد ارتباط در دنیا هستند و می توانند فرصت های خارق العاده ای برای زندگی و شکوفایی استعداد کودکان ایجاد کنند.
پارکس با بیان اینکه دستور کار جدید مربوط به شهرنشینی یونیسف دارای دیدگاه مشترکی است که در آن تمام آحاد بشر امکان دسترسی به امکانات را دارند، خاطرنشان کرد: این امکانات بر مبنای علم شهرهاست که این اصول را برای برنامه‌های عمرانی، توسعه، مدیریت، بهبود حوزه شهری و مدیریت شهرها تبیین کرده است.
وی بیان کرد : دستور کار جدید شهرنشینی ارتباط جدیدی بین شهرنشینی خوب، اشتغال زایی و بهبود کیفیت زندگی به وجود آورده است.
نماینده یونیسف در ایران با بیان اینکه ۷۱ درصد جمعیت بالای ۸۰ میلیون نفری ایران در مناطق شهری زندگی می‌کنند، گفت: کودکان زیر ۱۸ سال ۲۸ درصد جمعیت ایران را تشکیل می‌دهد که ۶۸ درصد در شهرها زندگی می‌کنند.
به گفته وی طبق آمارها ۷۱ درصد جوانان ایران شهرنشین هستند و از هر ۶ نفر یک نفر در تهران زندگی می‌کند.
پارکس گفت: شهر دوستدار کودک، در یک تعریف ساده، شهر، جامعه‌‌ محلی یا نظام حکمرانی ملی است که معتقد به بهبود فضای زندگی کودکان است و این بهبود با چارچوب قوانین آن کشور محقق می‌شود.
وی اضافه کرد : مهم ترین ویژگی شهر دوستدار کودک این است که به نیازهای شهری کودکان پاسخ داده و کودکان و نوجوانان را جزو رئوس کار در ارایه راه حل قرار دهند و به آراء کودکان که نقش پررنگی در تصمیمات شهرها خواهند داشت، اطمینان کنند.
نماینده یونیسف در ایران با اشاره به سخنی از حضرت علی (ع) که فرمودند با کودکان به گونه ای رفتار کنید که احساس تکریم و شخصیت کنند گفت: مسوولیت اصلی تأمین حقوق کودکان در اختیار دولت‌ ها است اما سایر ذینفعان از جمله سازمان ‌های جامعه مدنی، بخش خصوصی، دانشگاه‌ها، رسانه‌ها و البته خود کودکان نقش مهمی در تبدیل کردن شهرها به فضای دوستدار کودک ایفا می‌ کنند.
وی خاطرنشان کرد: برنامه ابتکاری شهرهای دوستدار کودک، همه ذینفعان را گردهم می آورد تا شهر هایی ایمن و مسوول نسبت به کودکان ایجاد کنند و بتواند به مفاهیمی همچون شهرهای پایدار، هوشمند، تاب آور، سبز، سالم و غیره بپردازند.
نخستین همایش ملی شهر دوستدار کودک با شعار «قلب شهر برای کودکان می تپد» با حضور نمایندگانی از شوراهای شهر و مسوولان فرهنگی شهرداری‌های 31 استان کشور ، از چهارشنبه به مدت 2 روز در اصفهان برگزار می شود.
این رویداد ملی با مشارکت یونیسف، وزارت کشور و شهرداری اصفهان در اصفهان برگزار می شود.
در این کنفرانس سه کارگاه آموزشی با موضوع مفاهیم اساسی شهر دوستدار کودک ، نگاهی به روند شهر دوستدار کودک و برنامه هایی با هدف تحقق شهر دوستدار کودک برپا شد.
7150/6026/

منبع: ایرنا

کلیدواژه: فرهنگي يونيسف كودكان اصفهان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۴۰۰۹۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هزار کودک سنندجی در حمایت از کودکان غزه گردهم می‌آیند

 مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کردستان اظهار داشت: هزار کودک سنندجی که عموما در محله‌های حاشیه شهر زندگی می‌کنند ۱۶ فروردین به یاد کودکان مظلوم غزه در همایشی با عنوان «پیک عبادت» به همراه خانواده هایشان گردهم می‌آیند تا در ماه مبارک رمضان با رنج کودکان فلسطینی همدردی و از آنها حمایت کنند.

حمیدرضا گوهری افزود: این همایش ساعت ۱۶ و ۳۰ دقیقه بعدازظهر روز پنجشنبه ۱۶ فروردین ماه در محل سالن آزادی سنندج برگزار می‌شود.

وی گفت: دختران و پسران کردستانی با لباس محلی در این همایش گردهم می‌آیند تا اعلام کنند فرزندان امام شافعی (ره) در کردستان در بهار قرآن به یاد کودکان و نوجوانان غزه زادگاه امام شافعی (ره) هستند.

به گفته گوهری، پیش بینی شده مجری برنامه مجری برنامه خاله شادونه (ملیکا زارعی) می‌باشد علاوه بر برنامه‌های فرهنگی و مذهبی، اهدای کتاب و برنامه‌های ویژه افطاری و افطار همزمان یک هزار کودک حاضر در همایش برگزار شود.

 برنامه ریزی شده که کودکان و خانواده‌های شان با اتوبوس‌های شهرداری از ایستگاه‌های مشخص شده به محل برگزاری همایش منتقل می‌شود.

باشگاه خبرنگاران جوان کردستان سنندج

دیگر خبرها

  • هزار کودک سنندجی در حمایت از کودکان غزه گردهم می‌آیند
  • ۱۷ هزار کودک در غزه والدین خود را از دست داده‌اند
  • چگونه با کودکان درباره بیماری صعب‌العلاج والدین صحبت کنیم؟
  • بهترین زمان آموزش زبان دوم برای کودکان چه سنی است؟
  • سرمایه گذاری در حوزه تفریحات کودک
  • امدادرسانی هلال‌احمر به ۱۳۵ حادثه‌دیده / بهره‌مندی بیش از ۱۰ هزار نفر از فضای دوستدار کودک
  • تعداد کودکان شیرخوارگاه های استان تهران به زیر ۱۰۰ کودک رسید
  • امدادرسانی هلال‌احمر به ۱۳۵ حادثه دیده /بهره‌مندی بیش از ۱۰ هزار نفر از فضای دوستدار کودک
  • وصیت نامه کودک غزه ای: اسباب بازی هایم را به دوستانم بدهید
  • توصیه‌هایی برای جلوگیری از مسمومیت کودکان در سفر