Web Analytics Made Easy - Statcounter

تین‌نیوز | 

صداوسیما در بودجه سال 96، سهمی 5 درصدی از جرائم رانندگی را به‌منظور فرهنگ‌سازی درزمینهٔ ترافیک به خود اختصاص داده است. حال سؤال اینجاست این بودجه کجا خرج شده و آیا کارایی لازم را در این زمینه داشته است؟

سوانح رانندگی ایران مرگبارتر از جنگ و زلزله

طی سالیان گذشته اثرات سوانح رانندگی، مرگبارتر از جنگ و خسارت‌بارتر از زلزله بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در بررسی موضوع تصادفات جاده‌ای، همواره بر نقش عوامل مختلف، ازجمله انسان، خودرو، جاده، اجرای مقررات و البته فرهنگ‌سازی توسط نهادهای متولی اشاره‌شده است.

فرهنگ‌سازی برای کاهش تصادفات، موضوعی است که در بودجه سال 96 کشور به آن موضوع توجه جدی شد، به‌طوری‌که 5 درصد از جرائم رانندگی (مبلغی بالغ‌بر 140 میلیارد تومان) به همین منظور و باهدف کاهش آسیب‌های این حوزه به صداوسیما اختصاص یافت. اما به‌درستی مشخص نیست صداوسیما با آنچه کرده است.

اقدام مجلس برای ارتقای فرهنگ ترافیک

روز سه‌شنبه 10 اسفند 95 در هشتاد و پنجمین جلسه علنی مجلس و در ادامه رسیدگی به تبصره‌های هزینه‌ای لایحه بودجه سال 1396 کل کشور، پیشنهادی از سوی یکی از نمایندگان مجلس مبنی بر اختصاص 5 درصد از محل جرائم رانندگی به‌منظور ارتقای سطح فرهنگ ترافیکی کشور مطرح شد که با حمایت رئیس مجلس به تصویب رسید.

جعفر زاده ایمن آبادی پیشنهاددهنده این طرح بود و جالب اینکه دژپسند، وزیر کنونی اقتصاد که آن‌زمان معاون سازمان برنامه‌وبودجه بود، به‌عنوان نماینده دولت ایراداتی به این طرح داشت، اما با حمایت جدی رئیس مجلس از پیشنهاد جعفر زاده، این تبصره با 119 رأی موافق به تصویب رسید.

بودجه 140 میلیاردی صداوسیما برای فرهنگ‌سازی

بر این اساس، یک‌بند به تبصره 11 لایحه بودجه سال 96 افزوده شد که به‌منظور ارتقای سطح فرهنگ ترافیکی کشور، پنج‌درصد از درآمدهای حاصل از جرائم رانندگی، جهت فرهنگ‌سازی، رعایت قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی از طریق تولید و پخش برنامه‌های رادیویی و تلویزیونی به‌منظور کاهش آسیب‌های ناشی از تصادفات به سازمان صداوسیما اختصاص می‌یابد.

در بودجه سال96 درآمدهای حاصل از جرائم رانندگی 2800 میلیارد تومان برآورد شده است و پنج درصد آن، مبلغی معادل 140 میلیارد تومان می‌شود.

بر طبق خلاصه مذاکرات منتشرشده در روزنامه رسمی کشور، رئیس مجلس در دفاع از تصویب این بودجه 140 میلیارد تومانی برای صداوسیما گفت: «پنج درصد این دو ردیف را به صداوسیما برای کاهش آسیب‌های تصادفات می‌دهند، بلکه چهارتا زنجیره درست‌ودرمان بسازند که جلوی آسیب‌ها را بگیرد»

تأکید لاریجانی بر ساخت زنجیره را می‌توان ناشی از تجارب یک دهه ریاست وی در سازمان صداوسیما دانست. موضوعی که بررسی‌های صورت گرفته هم آن را تأیید می‌کند و آمار نشان می‌دهد در صداوسیما، زنجیره‌ها بیشترین میزان مخاطب را دارد.

چندی پیش سید مرتضی میرباقری، معاون سیمای سازمان صداوسیما نیز گفته است: طبق آخرین نظرسنجی‌ها در مورد سبد مصرف رسانه‌ای مردم ایران در ساختارها و موضوعات مختلف و اینکه به چه مواردی علاقه دارند، رتبه اول مربوط به زنجیره است. 71.7 درصد از مردم ایران به‌طور متوسط روزی 105 دقیقه زنجیره ایرانی و 35.3 درصد هم زنجیره خارجی می‌بینند که به‌طور متوسط روزی 41 دقیقه است. ازاین‌روی، میزان بینندگان سریال‌های ایرانی نسبت به سریال‌های خارجی 4 به 1 است.

آمار تصادف 97 بدتر از 96

به هر رو، صداوسیما موفق شد برای سال 96 ، 140 میلیارد تومان از درآمدهای حاصل از جرائم رانندگی را برای فرهنگ‌سازی باهدف کاهش تلفات سوانح رانندگی به خود اختصاص دهد؛ هدفی مهم که حداقل باید در سال 97 نشانه‌هایی از آن را می‌دیدیم، اما انتشار آمار پزشکی قانونی از مصدومان جاده‌ای طی هشت ماه نخست سال 97 و مقایسه آن با سال 96، نشانه‌های مثبتی را به نمایش نمی‌گذارد.

بر اساس اعلام سازمان پزشکی قانونی، در حوادث رانندگی طی هشت ماه اول امسال (1397)، 12 هزار و 261 نفر جان خود را از دست دادند که این آمار نسبت به سال گذشته (1396)، 0.9 درصد افزایش را نشان می‌دهد.

البته روشن است که تصادفات جاده‌ای معلول عوامل گوناگونی است، اما پرسش اینجاست که صداوسیما نقش خود را ایفا کرده است؟

بودجه کجا خرج شده است

سؤال نخست آن است که آیا صداوسیما این بودجه را دریافت کرده است و اگر پاسخ مثبت است در کجا صرف شده است؟ همان‌طور که رئیس مجلس تأکید داشته، آیا سریال‌هایی با هدف کاهش آسیب‌های تصادفات ساخته‌شده است؟ این زنجیره‌ها نامشان چیست و در کدام شبکه‌ها پخش‌شده است؟ اگر این زنجیره‌ها تهیه و پخش‌شده‌اند، میزان اثرگذاری آن‌ها چه میزان بوده است و چرا آثار آن در کاهش تلفات جاده‌ای در سال جاری دیده نشده است؟

منبع: تین نیوز

کلیدواژه: صدا و سیما فرهنگ سازی بودجه جرایم رانندگی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tinn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تین نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۴۰۱۰۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رسیدگی فوری و ابلاغ ضوابط اجرایی حقوق و دستمزد جدید | سخنگوی دولت خبر داد؛ افزایش جریمه رانندگی تصویب شد

به گزارش همشهری آنلاین علی بهادری جهرمی روز چهارشنبه - ۸ فروردین ماه - در حاشیه نشست هیأت دولت اظهار کرد: امروز دومین جلسه دولت در سال ۱۴۰۳ تشکیل شد و اعضای دولت گزارش هایی از موضوعات جاری مانند اقدامات ستاد سفر، فعالیت های جامعه پزشکی، خدمات رسانی به سیل زدگان در استان های سیل زده و نمایشگاه قرآن ارائه کردند.

وی افزود: رئیس جمهور وزارتخانه های تولیدی مانند نفت، نیرو، صمت، جهاد کشاورزی و بهداشت را موظف کرد تا برنامه های خود برای تحقق شعار سال را ارائه کنند که با همکاری دبیرخانه ستاد شعار سال انجام خواهد شد.

سخنگوی دولت گفت: با توجه به ابلاغ کلیات قانون بودجه، امروز ضوابط اجرایی حقوق و دستمزد به تصویب دولت رسید که به صورت فوق العاده مورد رسیدگی فوری قرار گرفت و به زودی ابلاغ می شود.

بهادری جهرمی با اشاره به اینکه اجرای قانون بودجه از فروردین است، یادآورشد: سرعت پیشنهاد آیین نامه های اجرایی قانون بودجه سال جاری از سوی دو سازمان اداری و استخدامی و برنامه و بودجه بسیار بالا بود.

وی اضافه کرد: مصوبه دیگر نشست امروز دولت، بررسی و تصویب پیشنهاد نیروی انتظامی در خصوص افزایش جرایم رانندگی بود که مورد بررسی قرار گرفت و با توجه به اینکه در ایام سفرهای نوروزی قرار داریم، در راستای حفظ و صیانت از جان مسافران، رقم جرایم رانندگی متناسب با نرخ تورم افزایش یافت و به تصویب هیأت دولت رسید

کد خبر 840925 منبع: ایرنا برچسب‌ها حقوق و دستمزد خبر ویژه

دیگر خبرها

  • رو به سوی بحران؛ چالش‌های بزرگ صداوسیما در جذب مخاطب
  • اعضای کابینه سیزدهم در حاشیه جلسه دولت چه گفتند؟
  • مبالغ جرایم راهنمایی و رانندگی در سال 1403 تغییر کرد
  • مبالغ جرایم راهنمایی و رانندگی بروزرسانی شد
  • ضوابط اجرایی حقوق و دستمزد به تصویب دولت رسید
  • مبالغ جرایم رانندگی به‌روزرسانی شد
  • رسیدگی فوری و ابلاغ ضوابط اجرایی حقوق و دستمزد جدید | سخنگوی دولت خبر داد؛ افزایش جریمه رانندگی تصویب شد
  • بهادری جهرمی: افزایش جرایم رانندگی و ضوابط اجرایی حقوق و دستمزد تصویب شد
  • سخنگوی دولت : افزایش جرایم رانندگی و ضوابط اجرایی حقوق و دستمزد تصویب شد
  • افزایش جرایم رانندگی و ضوابط اجرایی حقوق و دستمزد تصویب شد