Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار مهر، ابوالفضل فرجی ظهر چهارشنبه در نشست با بازنشستگان استان که در مرکز تحقیقات کشاورزی گلستان برگزار شد، اظهار کرد: نمایندگان کانون های بازنشسته کشوری ماهانه نشست هایی دارند که اکنون در مرکز تحقیقات انجام می شود.

وی با بیان این که ۲۸ هزار نفر عضو کانون بازنشستگان استان هستند، گفت: پیگیری مطالبات این قشر باید در اولویت برنامه های دولت باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

فرجی در بخش دیگری از سخنان خود به ادغام شدن موسسات پژوهشی در لایحه ۹۸ اشاره کرد و ادامه داد: دولت در بند ج ماده ۲۱ قانون بودجه ۹۸ لایحه ای داده که در آن موسسات پژوهشی ادغام یا منحل شوند و این امر در همه حوزه ها و مخصوصاً حوزه کشاورزی بسیار آسیب زننده است.

وی افزود: در مجموع سازمان تحقیقات موسسات تحقیقاتی داریم که بیش از ۶۰ سال قدمت دارند و برخی واکسن و سرم کشور، برخی بذر کشور را تولید می کنند و اگر این ها یک یا دو سال نباشند تولیدات مختلف مانند تولید گندم کشور ۵۰ درصد کاهش می یابد.

۹۵ درصد آفات کشاورزی کل کشور در گلستان وجود دارد

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گلستان با اشاره به این که این تبعات در کلزا و سویا و دیگر محصولات هم اتفاق می افتد، ادامه داد: حدود ۹۵ درصد آفات کل کشور را در گلستان داریم؛ یعنی از حدود ۶۰۰ بیماری و آفت و علف هرز، ۵۹۰ تا در گلستان وجود دارد.

وی تصریح کرد: اگر لطمه ای به این موسسات وارد شود مشکلات جبران ناپذیر ایجاد می شود، چنین ساختارهایی در کل دنیا وجود دارد و باید حمایت شوند.

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان گلستان بیان کرد: با وجود آفات مختلف کشاورزی اما ما تولید خوبی داریم و این امر نقش و اهمیت مرکز تحقیقات را نشان می دهد.

فرجی گفت: ۵۰ سال پیش بهترین کشاورزان در گندم ۱.۵ الی دو تن در هکتار عملکرد داشتند اما اکنون این رقم به هشت تن رسیده است.

وی تأکید کرد: خشکه کاری برنج کار مرکز تحقیقات بوده، همچنین کشت جایگزین کنجد ناشکوفا هم شروع کردیم.

خشکه کاری برنج

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گلستان ادامه داد: از سال قبل خشکه کاری در سطح استان شروع شده و حدود ۵۰ هکتار بود که در حال توسعه آن هستیم.

وی گفت: امسال چهار تن بذر کنجد ناشکوفا را تولید کردیم و در حال خالص سازی و تکثیر بذر هستیم. در زمینه کشاورزی حفاظتی، ارقام مختلف، گیاهان مختلف و حفظ بقایا کارهای زیادی انجام دادیم.

فرجی بیان کرد: آموزش کشاورزی و بهره برداران کشاورزی اقدامات خوبی انجام دادیم، متأسفانه بیش از ۸۰ درصد کشاورزان ما کم سواد یا بی سواد هستند و آموزش آن ها بر عهده ما است و اگر این موسسات ادغام شوند آسیب زیادی به همه بخش ها وارد می شود.

وی گفت: کار ما در زمینه محصولات باغی، دامی، خاک، کشاورزی، زراعی و آموزش است و ۱۰ ایستگاه عملیاتی و دو واحد آموزشی در کردکوی و گرگان داریم و کارهای تخصصی بسیاری انجام می دهند.

فرجی اضافه کرد: ممکن است بذر از سال بعد وارد نشود و بنابراین خودمان نباید در پایه های کشاورزی جامعه خلل ایجاد کنیم.

وی در زمینه اهمیت خاک تصریح کرد: خاک ارزشمند است و یک سانتی متر آن بین ۲۰۰ الی ۳۰۰ سال طول می کشد تا تشکیل شود.

فرجی ادامه داد: اگر بقایای روی خاک نباشد سالانه در استان ۳۰۰ تن فرسایش خاک هم داریم ولی درجاهایی که بقایای گیاهی وجود دارد این میزان به کمتر از پنج تن می رسد.

وی گفت: فرسایش خاک یک اثر مستقیم در همان زمین دارد و یک اثر مستقیم منفی هم در پر شدن و اثربخشی سدها دارد.

کد خبر 4515012

منبع: مهر

کلیدواژه: جهادکشاورزی گلستان گرگان مرکز تحقیقات کشاورزی گلستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۴۰۱۰۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری آزمون سراسری دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی کشور از صبح فردا ( ۶ اردیبهشت )


به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز کرمانشاه،نماینده تام‌الاختیار سازمان سنجش در استان کرمانشاه گفت: در نوبت اول آزمون سراسری ۳۹ هزار و ۳۸ نفر داوطلب از فردا پنجشنبه ۶ اردیبهشت در۲۲حوزه امتحانی و روز جمعه ۳۵ حوزه امتحانی در استان کرمانشاه با هم به رقابت می‌پردازند.
دادفر افزود: از مجموع داوطلبان نوبت اول کنکور در استان ۶۲ درصد یعنی ۲۴ هزار و ۲۴۲ نفر زن و ۳۸ درصد یعنی ۱۴ هزار و ۷۹۶ نفر مرد هستند.
وی اضافه کرد: داوطلبان کنکور نوبت اول امسال استان کرمانشاه ۵۲ درصد در رشته تجربی ، ۳۴ درصد در رشته علوم انسانی، 7 درصد در رشته ریاضی، 5 درصد زبان خارجی و ۲ درصد در رشته هنر شرکت کرده‌اند.
وی زمان آزمون رشته‌های علوم انسانی و ریاضی را صبح روز پنجشنبه 6 اردیبهشت ساعت 8 صبح و رشته‌های زبان‌های خارجی و هنر را بعد از ظهر همین روز از ساعت ۱۴ و ۳۰ دقیقه اعلام کرد.
دادفر همچنین زمان امتحان کنکور رشته تجربی را روز جمعه هفتم اردیبهشت ماه ساعت 8 صبح همزمان با سراسر کشور عنوان کرد.
وی حوزه‌های امتحانی رشته‌های ریاضی و علوم انسانی در صبح روز پنجشنبه را شامل ۱۲ حوزه دانشگاه رازی؛ ۲ حوزه دانشگاه صنعتی، چهار حوزه دانشگاه آزاد اسلامی و ۲ حوزه در دانشگاه پیام نور بیان کرد.
وی آزمون امتحان رشته‌های هنر و زبان خارجی را صرفاً در 7 حوزه دانشگاه رازی اعلام کرد.
وی همچنین آزمون رشته تجربی در صبح جمعه را ۱۲ حوزه در دانشگاه رازی، ۲ حوزه در دانشگاه صنعتی، پنج حوزه در دانشگاه آزاد اسلامی، 5 حوزه در دانشگاه فنی و حرفه‌ای، 4 حوزه در دانشگاه پیام نور، و 8 حوزه آموزش و پرورش اعلام کرد.
دکتر دادفر یادآور شد: 8 حوزه دانشگاه رازی در پردیس مرکزی شامل دانشکده علوم پایه، مجتمع کلاسی، دانشکده اقتصاد و کارآفرینی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشکده تربیت بدنی، دانشکده برق و کامپیوتر، دانشکده نفت و پتروشیمی و دانشکده فنی و مهندسی و 4 حوزه در پردیس کشاورزی و منابع طبیعی و دانشکده دامپزشکی، دبیرستان وابسته به دانشگاه دختران و پسران است.
در مجموع در کل کشور یک میلیون و ۱۵۲ هزار و ۵۱۸ نفر در تمام رشته‌ها به رقابت می‌پردازند که از این تعداد ۶۳ درصد زن و ۳۷ مرد هستند.

دیگر خبرها

  • رشد تولید کشاورزی از ارکان تحقق شعار سال است
  • توسعه همکاریهای موسسات آموزش عالی با فرمانداری ارومیه
  • برگزاری دوره‌های آموزشی کشاورزی تخصصی در استان مرکزی
  • موافقت سازمان امور دانشجویان با راه‌اندازی و فعالیت مرکز آموزش زبان فارسـی به غیرفارسی زبانان دانشگاه شهرکرد
  • آغاز آزمون سراسری دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی در کرمانشاه
  • کاهش آسیب‌های اجتماعی با راه‌اندازی مراکز آموزش شهروندی
  • تخریب برخی از خانه‌ها و اراضی کشاورزی بخش کویرات آران و بیدگل
  • برگزاری آزمون سراسری دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی کشور از صبح فردا ( ۶ اردیبهشت )
  • ۳۱ پروژه تحقیقاتی در مرکز پردیس آموزش و تحقیقات کشاورزی بروجرد در حال اجرا است
  • ۹۰ طرح تحقیقات کشاورزی در دست اجرا