Web Analytics Made Easy - Statcounter

پکن- ایرنا- سخنگوی وزارت امور خارجه چین گزارش آمریکا درباره گسترش نفوذ پکن در جهان را «بی پایه و مملو از گمانه زنی » خواند و از آمریکا خواست نگاهی منطقی به توسعه نظامی چین داشته باشد.

به گزارش ایرنا، 'هوا چون اینگ' روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران داخلی و خارجی در پکن افزود: چین بر توسعه صلح آمیز پایبند بوده و سرمشق کشورها در رعایت ضوابط بین المللی و منطقه ای و مدعی دفاع از منافع خود با استفاده از ضوابط و نه تسلیحات جنگی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


او ابراز امیدواری کرد آمریکا از این نوع بهانه جویی ها برای تقویت توان نظامی خود دست بردارد و واقع نگر باشد.
'هوا' این گزارش را سرشار از افکار منفی متمایل به جنگ سرد و بازی 'مجموع صفر' و خنده دار دانست که چین قاطعانه آن را در می کند.
اداره اطلاعات دفاعی آمریکا در گزارشی مربوط به تاثیرات گسترش نفوذ چین بر امور دفاعی آمریکا آورده است، چین بازپس گیری تایوان را به عنوان محرک اصلی مدرنیزه نظامی خود می داند و ارتشی بسیار قدرتمند ایجاد کرده و می تواند با آن خواست خود را بر کشورهای منطقه و خارج از منطقه تحمیل کند.

** نگران صدور حکم اعدم برای قاچاقچی کانادایی نیستیم
سخنگوی وزارت امور خارجه چین در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه هیچ نگرانی نسبت به صدور حکم اعدام برای یک قاچاقچی کانادایی نداریم افزود: اکثریت مردم چین از مجازات اعدام برای قاچاق مواد مخدر حمایت می کنند.
او در واکنش به اظهار نگرانی کانادا و متحدانش در مورد اعدام این شهروند افزود: تعداد این متحدان کمتر از تعداد انگشتان یک دست است.
دادگاه خلق شهر دالیان واقع در استان لیائونینگ چین روز دوشنبه اعلام کرد «رابرت لوید شلنبرگ» شهروند بازداشت شده کانادایی در این کشور به جرم قاچاق 222 کیلوگرم مواد مخدر از نوع «متامفتامین» به مرگ محکوم شده و تمام دارایی های او نیز مصادر خواهد شد.
'شلنبرگ' پیشتر در 20 نوامبر 2018 در دادگاه خلق دالیان به 15 سال زندان و 150 هزار یوان جریمه محکوم شده بود اما با اعتراض دادگاه استیناف چین، وی مجددا دادگاهی شد.
طبق بیانیه دادگاه، در طول محاکمه، حقوق متهم برای دفاع و همچنین در اختیار گذاشتن مترجم رعایت شده است.
دادگاه می افزاید طبق قانون، قبل از محاکمه، دادگاه این جلسه را به سفارت کانادا در چین اطلاع داده و مقامات این سفارتخانه نیز در دادگاه حضور داشته اند همچنین بیش از 50 نفر از روزنامه نگاران داخلی و خارجی در دادگاه و زمان اعلام محکومیت این شهروند کانادایی، حضور داشته اند.
کانادا و چین اگرچه در زمینه های مختلف مانند تجارت و گردشگری مناسبات خوبی با یکدیگر داشتند اما به دنبال دستگیری مدیر اجرایی شرکت 'هواوی' در ماه گذشته در کانادا، این مناسبات به تیرگی گرائید.
دولت چین علیرغم اینکه هرگونه ارتباط میان این پرونده با دستگیری خانم «منگ وانژو» مدیر شرکت هواوی در کانادا را رد می کند اما در واقع تنش میان پکن و اوتاوا از زمان دستگیری خانم وانژو توسط پلیس کانادا و در پی آن دستگیری چهار شهروند کانادایی در چین افزایش یافته است.
کانادا اول دسامبر سال 2018 'منگ وانژو'، مدیر مالی شرکت مخابراتی 'هوآوی' را به خاطر «نقض تحریم های آمریکا» بازداشت کرد و درصدد استرداد او به آمریکا بود در پی این اقدام کانادا، پکن چند روز بعد دو شهروند کانادایی به نام های 'مایکل اسپاور' تاجر و 'مایکل کوریگ' دیپلمات سابق کانادایی را به اتهام «به خطر انداختن امنیت ملی چین» بازداشت کرد.
روز بیستم دسامبر نیز سخنگوی وزارت امور خارجه چین تایید کرد که سومین شهروند کانادایی به نام 'سارا مک لور' به خاطر «کار غیرقانونی» در چین دستگیر شده است که او بعدها آزاد شد.
با این حال چین تاکید کرده بود پرونده این سه شهروند بازداشتی ربطی به پرونده معاون مالی شرکت هواوی در کانادا ندارد.
دادگاه ونکوور کانادا 10 روز بعد از دستگیری خانم منگ، او را با قید وثیقه ۷.۵ میلیون دلاری آزاد کرد تا دولت این کشور در رابطه با استرداد وی به آمریکا تجدیدنظر و تصمیم گیری کند.
با این حال هنوز تنش ها میان دو کشور کانادا و چین، در مورد دستگیری این افراد ادامه دارد.
**آساق**1904**

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي چين آمريكا گزارش نظامي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۴۰۱۱۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روایت کارشناس کانادایی از حمله ایران به اسرائیل

بازدید 8 حمله ایران به اسرائیل منجر به شکل گیری موجی از تحلیل‌های بین المللی درباره آنچه این حمله موشکی و پهپادی تغییر داد، شد. در همین زمینه، یک کارشناس کانادایی تحلیل جالبی در این زمینه ارائه کرده که با زیرنویس فارسی می‌بینید.

دیگر خبرها

  • خودسوزی یک فرد مقابل دادگاه ترامپ
  • مدیر اف‌بی‌آی: هکر‌های چینی برای حمله به زیرساخت‌های آمریکا آماده می‌شوند
  • نفوذ سامانه‌ای ناپایدار به جو کرمانشاه از روز یکشنبه
  • حامیان فلسطین نظامی صهیونیست را در فرانسه به دادگاه کشاندند
  • روایت کارشناس کانادایی از حمله ایران به اسرائیل
  • تظاهرات حمایت از غزه در شهرهای مختلف جهان
  • حمید نوری برای اجرای حکم به سوئیت امنیتی منتقل شد
  • ارتباط حمید نوری با خانواده اش بار دیگر قطع شد
  • مدودف: آمریکا در اعتراضات گرجستان دست دارد
  • جزئیات انتقال حمید نوری به سوئیت امنیتی سوئد/ ارتباط شهروند ایرانی با خانواده‌اش بار دیگر قطع شد