منطقه گرايي دور از عدالت اجتماعي بوده و باعث نارضايتي مي شود
تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۴۰۱۴۲۷
خبرگزاري آريا - تهران-ايرنا- عضو کميسيون تلفيق بودجه مجلس گفت: جهتگيريهاي بودجه نبايد به سمت منطقهاي گرايي پيش رفته و توجه انحصاري به بخشها را مبنا صورت گيرد چرا که تحقق چنين روندي در نهايت به دور از عدالت اجتماعي است و زمينه نارضايتي مردم در برخي از حوزهها و مناطق را فراهم ميکند.
بحث بررسي بودجه سالانه کشور در کميسيونهاي تخصصي مجلس، همواره و در بزنگاه تصويب اين مهم، مورد توجه کارشناسان حوزه بودجه، دولت و نمايندگان حوزههاي انتخابيه سراسر کشور بوده است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
«جبار کوچکي نژاد» نماينده رشت در مجلس شوراي اسلامي روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار سياسي ايرنا با اشاره به اهميت تصويب بودجه، اظهار داشت: بودجه تدوين شده از سوي دولت، همواره با نگاه ملي مورد پردازش قرار گرفته و نمايندگان هم عموما به آن، نگاه ملي و البته در مواردي نيز، منطقهاي داشته و دارند.
وي افزود: در روند بررسي بودجه سال 98، بايد به مناطق محروم و کمتر برخوردار از امکانات و اعتبارات، نگاه ويژه داشته باشيم تا توسعه متوازن در تمامي نقاط سرزمينمان، ايران، شکل گرفته و همه شهروندان از اعتبارات آن بهرهمند شوند.
کوچکينژاد تصريح کرد: البته بايد اين مهم را نيز در نظر داشت که بايد به بودجه نگاه توامان ملي و در جزئيات آن، منطقهاي داشته باشيم تا بتوانيم به سمت اهداف بودجه با انسجام بيشتر و بهتري حرکت کنيم. آنچه که نمايندگان بايد به آن توجه داشته باشند، نامتعادل بودن بودجه در برخي از موارد است.
اين نماينده مجلس ادامه داد: نمايندگان بايد بازوهاي عملياتي بودجه را به سمت مناطق محرومي که نياز بيشتر به اعتبارات دارند را به نوعي منعطف کنند تا تعادل لازم در مناسبات اجرايي آن ايجاد شود. اساسا نبايد نگاه بخشي به بودجه داشت و همه بايد تلاش کنيم تا فارغ از تعلقات صرف منطقه محور، نيازهاي بودجه در تمامي نقاط کشور، بدون کوچکترين تبعيضي مورد توجه قرار گيرد.
کوچکي نژاد در ادامه ضمن اشاره به آفات نگاه منطقهاي، اظهار داشت: اگر به مسائل نگاه منطقهاي داشته باشيم، نميتوانيم خروجي مورد نظر در چشم انداز و برنامههاي توسعه اي را در کشور ايجاد کنيم. به عنوان نمونه، نگاه منطقهاي به بحث علم در حوزههاي انتخابيه برخي از نمايندگان در ادوار مختلف، امروز اين مناطق را با دانشگاههاي ايجاد شده بدون دانشجويان متقاضي مواجه کرده و به دليل عدم ظرفيت اين حوزهها، دانشگاههاي مذکور، بعضا خالي از دانشجويان است يا در نمونههاي ديگر، بعضا ورزشگاههايي را در برخي از مناطق ميبينيم که بعضا با هدف جلب رضايت و رايآوري عمومي در دورههاي بعدي توسط نمايندگان کسب اعتبار کرده و حتي ساخته شده است و امروز هيچ برنامه ورزشي خاص و هدفمندي در آن در حال انجام نيست.
وي ضمن اشاره به کمپين ايجاد شده توسط برخي از نمايندگان در خصوص لزوم نگاه ملي به بودجه و پرهيز از بخشينگري، تاکيد داشت: بي ترديد، چنين رويکردهايي، ميتواند بسيار موثر بوده و بودجه سالانه کشور را هرچه بهتر، به سمت اهداف ملي و کلان خود سوق دهد.
سيام**3202**1535
انتهاي پيام /*
منبع: خبرگزاری آریا
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۴۰۱۴۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
طنز نقشی حیاتی در ترویج دموکراسی و عدالت اجتماعی دارد
به گزارش خبرنگار گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، هشتمین جشنواره طنز و رسانه «طنز پهلو»، یادمان کیومرث صابری فومنی (گل آقا) قرار است با موضوعاتی از جمله انتخابات، یک بام و دو هوای حمایت غرب از مردم غزه، بسته شدن پنجره جمعیتی در آینده نزدیک و پیر شدن ایران توهمات اپوزوسیون جمهوری اسلامی ایران، ورزش به ویژه فوتبال، گرانی خودرو، مصائب اینترنت، گرانی خانه و کرایه خانه، آفتهای فضای مجازی (اعتیاد به گوشی، فودبلاگرها، بلاگرهای بیسواد، فیکنیوزها و...)، جهانگردی ایرانیها و ایران گردی جهانیان، صرفهجویی در مصرف آب و انرژی، بروکراسی اداری و آزاد برگزار شود.
سید مسعود شجاعی طباطبایی کاریکاتوریست و گرافیست در آستانه برگزاری اختتامیه هشتمین دوره از جشنواره طنز و رسانه، در یادداشتی به نکاتی در خصوص طنز اشاره داشته است.
متن این یادداشت را در ادامه میخوانید:
طنز نوشتاری و ترسیمی: دو یار همیشگی برای بیان طنز و نقدطنز، در دو قالب نوشتاری و ترسیمی، به عنوان ابزاری کارآمد برای بیان انتقاد، سرگرمی و تفکر، نقشی مهم در جوامع ایفا میکند. هر دو نوع طنز با بهرهگیری از عناصر مشترکی همچون اغراق، تناقض، تمثیل و نمادپردازی، آثاری خلق میکنند که مخاطب را به تفکر، خنده و گاه تأمل وا میدارند.
نقاط اشتراک:
هدف: نقد مسائل، به چالش کشیدن باورها، و برانگیختن تفکر انتقادیعناصر: اغراق، تناقض، تمثیل، نمادپردازیقدرت بیان: بیان ایدهها و مفاهیم پیچیده به شکلی ساده و جذابسرگرمکنندگی: ایجاد لحظات مفرح و سرگرمکننده
تفاوتها:
ابزار بیان: طنز نوشتاری (کلمات)، طنز ترسیمی (تصاویر) محدودیتها: طنز نوشتاری (وابستگی به سواد)، طنز ترسیمی (زبان جهانیتر) ظرافتها: طنز نوشتاری (نیاز به دقت و تأمل بیشتر)، طنز ترسیمی (پیام مستقیمتر)
هم افزایی:
تکمیل یکدیگر: طنز نوشتاری زوایای پنهان را آشکار میکند، طنز ترسیمی پیام را عینیتر میکند. اثرگذاری مضاعف: ترکیب طنز نوشتاری و ترسیمی، تأثیرگذاری بیشتری بر مخاطب دارد. غنای فرهنگی: تنوع و پویایی طنز در جامعه را افزایش میدهد.
نقش در جامعه:
آگاهیرسانی: به مردم در مورد مسائل مهم آگاهی میدهد. ایجاد گفتمان: زمینهای برای تبادل نظر و بحث در مورد مسائل مختلف فراهم میکند. ترویج عدالت: به نقد بیعدالتی و ظلم میپردازد و خواهان جامعهای عادلانهتر است. تهییج تفکر: مخاطب را به تفکر انتقادی و زیر سوال بردن باورها و هنجارها تشویق میکند.
چالشها:
۱. سانسور:
در بسیاری از نقاط جهان، طنزپردازان با سانسور و سرکوب از سوی دولتها، نهادهای قدرتمند و حتی گروههای خاصی روبرو هستند. این امر میتواند آزادی بیان آنها را محدود کند و مانع از انتشار آثارشان شود.
۲. تهدید و آزار و اذیت:
طنزپردازان در برخی از کشورها به دلیل آثار خود مورد تهدید و آزار و اذیت قرار میگیرند. این امر میتواند شامل تهدید به خشونت، بازداشت، و حتی قتل باشد. مثل شهادت شهید ناجی العلی توسط اسراییل که آثار او را درباره فلسطین برنتافتند.
۳. خودسانسوری:
برخی از هنرمندان عرصه طنز برای جلوگیری از سانسور یا آزار و اذیت، خودسانسوری میکنند و از به تصویر کشیدن موضوعات حساس خودداری میکنند. این امر میتواند خلاقیت آنها را محدود کند و مانع از بیان آزادانه ایدههای آنها شود.
۴. رقابت با رسانههای دیگر:
امروزه، در عرصه طنز، هنرمندان با رقابت شدیدی از سوی رسانههای دیگر مانند تلویزیون، اینترنت و شبکههای اجتماعی روبرو هستند. این امر میتواند برای جلب توجه مخاطبان و یافتن مخاطب برای آثار آنها چالشبرانگیز باشد.
۵. حفظ کیفیت:
با توجه به سرعت انتشار اخبار و اطلاعات در دنیای امروز، طنزچردازان باید آثار جدیدی خلق کنند و در عین حال کیفیت آثار خود را حفظ کنند. این امر میتواند دشوار باشد و به تلاش و خلاقیت زیادی نیاز دارد.
۶. کسب درآمد:
درآمد بسیاری از هنرمندان ز طریق انتشار آثارشان در روزنامهها، مجلات و وبسایتها است. با این حال، با توجه به کاهش تیراژ روزنامهها و مجلات و همچنین ظهور رسانههای آنلاین، کسب درآمددشوارتر شده است.
۷. تطبیق با تکنولوژی:
طنز پردازان و کاریکاتوریستها باید با تکنولوژیهای جدید مانند نرمافزارهای طراحی دیجیتال و شبکههای اجتماعی آشنا شوند و از آنها برای خلق و انتشار آثار خود استفاده کنند.
۸. درک مخاطبان:
مخاطبان طنز نوشتاری و ترسیمی در طول زمان تغییر کردهاند و کاریکاتوریستها باید مخاطبان خود را درک کنند و آثار خود را به گونهای خلق کنند که برای آنها جذاب باشد.
۹. حفظ انگیزه:
هنرمندان باید انگیزه خود را برای خلق آثار جدید حفظ کنند و به کار خود ادامه دهند، حتی در شرایطی که با چالشهای مختلفی روبرو هستند.
اهمیت:
طنز نوشتاری و ترسیمی ابزاری قدرتمند برای بیان، نقد و سرگرمی هستند. نقشی حیاتی در ترویج دموکراسی، عدالت اجتماعی و حقوق بشر ایفا میکنند. میتوانند به مثابه آینهای باشند که معایب و تناقضات جامعه را به تصویر میکشند. طنزپردازان با شجاعت و ذکاوت خود، نقشی مهم در ارتقای آگاهی و ایجاد جامعهای بهتر ایفا میکنند.
انتهای پیام/