Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-03-29@13:44:23 GMT

کاروانسرای تاریخی که تا حالا زندان بوده

تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۴۰۱۶۳۱

کاروانسرای تاریخی که تا حالا زندان بوده

سرپرست اداره کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان سمنان گفت: با آزادسازی کاروانسرای مرکزی سمنان و انتقال زندان سمنان از کاروانسرا، یکی از مهم‌ترین قابلیت‌های گردشگری سمنان به روی علاقمندان گشوده می‌شود.

به گزارش ایسنا، مهدی جمال در دیدار با فرماندار سمنان با بیان اینکه یکی از مولفه‌های اصلی برای رشد و توسعه گردشگری، وجود فرودگاه است، افزود: فعالیت دائمی فرودگاه سمنان می‌تواند نقش موثری در رشد گردشگری استان داشته باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به برگزاری نمایشگاه بزرگ گردشگری ایران در بهمن ماه امسال و در تهران گفت: با حضور قدرتمند در این نمایشگاه می توان، قابلیت‌های استان را معرفی کرد.

سید عباس دانایی، فرماندار سمنان نیز با اشاره به اینکه حریم اطراف کاروانسرا در حال تخلیه است، گفت: زندان جدید سمنان تا اوایل سال آینده آماده بهره‌برداری است و کاروانسرای مرکزی شهر سمنان پس از چهل سال آزاد می‌شود.

وی با تاکید بر توجه ویژه به بخش گردشگری، افزود: گام‌های خوبی در حوزه گردشگری استان سمنان برداشته شده و این مسیر باید ادامه پیدا کند.

دانایی با تاکید بر لزوم توجه ویژه به بافت تاریخی سمنان، افزود: به موضوع پایگاه بافت تاریخی سمنان و راه‌اندازی بازارچه دایمی فروش صنایع دستی در سمنان باید توجه ویژه شود.

فرماندار سمنان در خصوص پروازهای فرودگاه سمنان نیز ابراز امیدواری کرد: پروازهای دائمی فرودگاه سمنان تا پیش از نوروز سال جدید دایر شود. 

به گزارش ایسنا، سمنان، استان کاروانسراهاست و بیشترین تعداد کاروانسراهای کشور در این استان قرار دارند. تعداد ۲۷ کاروانسرا در جاده های ۶۰۰ کیلومتری استان سمنان در مسیر تهران به مشهد وجود دارد و بسیاری از این کاروانسراها از کنار جاده قابل مشاهده‌اند و مسافران نوروزی می‌توانند در تعدادی از این کاروانسراها اقامت نیز داشته باشند.

پررونق‌ترین دوره احداث و مرمت کاروانسراها را می‌توان دوره صفویه دانست. در این دوران بود که شاه عباس تصمیم به بازسازی و احیای جاده ابریشم نمود و یکی از الزامات این کار را احیای کاروانسراها می‌دانست.

یکی از دلایل مشهور شدن بیشتر کاروانسراها به کاروانسرای شاه عباسی همین موضوع است. از جمله کاروانسراهایی که در دوره صفویه در مسیر جاده ابریشم و در استان سمنان واقع هستند می‌توان به کاروانسرای شاه عباسی ده نمک، کاروانسرای شاه عباسی لاسجرد، رباط سنگی انوشیروانی و کاروانسرای قصر بهرام شاه عباسی و یا حرم سرای شاه، کاروانسرای عین الرشید، کاروانسرای میاندشت میامی، کاروانسرای شاه سیلمانی آهوان، کاروانسرای سنگی آهوان، کاروانسرای آجری آهوان و... اشاره کرد.

 بیشتر آنها در زمان شاه سلیمان صفوی و شاه عباس و برای استراحت زائرین امام هشتم در این مسیر ساخته و احداث شده‌اند و امروزه در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده‌اند با این وجود هستند کاروانسراهایی که علاوه بر دارا بودن قدمت تاریخی به مکانی متروکه و مخروبه تبدیل شده‌اند.  

کاروانسرای صفوی واقع در مرکز شهر سمنان که سالهاست به عنوان زندان مرکزی سمنان از آن استفاده می‌شود، یکی از جاذبه‌های مهم گردشگری شهر سمنان است.


مدیرکل پیشین میراث سمنان اردیبهشت امسال گفته، تا پایان سالجاری و نهایتا تا سال آینده کار انتقال زندان مرکزی سمنان از کاروانسرای صفوی واقع در مرکز شهر سمنان انجام شود.

 کاروانسرای شاه عباسی سمنان از اوایل انقلاب به دستورر استاندار وقت سمنان به عنوان زندان مرکزی مورد استفاده قرار گرفته است. این کاروانسرا در بهمن ماه سال 1352 به شماره 967 به ثبت ملی رسیده است. این بنا پیش از آن که به زندان مرکزی سمنان تبدیل شود، محل استقرار" حفظ آثار ملی" بوده است.


 کاروانسرای شاه عباسی سمنان" یکی از 999 کاروانسرای ساخته شده به دستور شاه عباس صفوی است که در دوران صفویه در مسیر جاده ابریشم و مسیرهای مواصلاتی ساخته شده است. کاروانسرای شاه عباسی سمنان به دلیل قرارگیری در مرکز شهر سمنان می‌تواند به یکی از جاذبه‌های اصلی این شهر مبدل شود و انتقال زندان سمنان از این کاروانسرا سالهاست که به عنوان مطالبه میراث فرهنگی مطرح است.
انتهای پیام

دبیر:شیما عباس زاده

منبع: ایسنا

کلیدواژه: منطقه سمنان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۴۰۱۶۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازدید بیش از نیم میلیون گردشگر از جاذبه‌های گردشگری استان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما قزوین؛ خزائلی افزود: آمار‌های ثبت شده از ۲۴ اسفند تا پایان روز نهم فروردین نشان می‌دهد ۵۳۰ هزار و ۶۶۳ گردشگر از بنا‌های تاریخی و جاذبه‌های طبیعی استان بازدید کردند.
خزائلی افزود: کاروانسرای سعدالسلطنه نخستین مقصد گردشگران نوروزی است و دولتخانه صفوی، امامزاده حسین، جاذبه‌های تاریخی و طبیعی الموت و پل معلق آوج از دیگر مکان‌های پر بازدید بوده است.

دیگر خبرها

  • بازدید بیش از نیم میلیون گردشگر از جاذبه‌های گردشگری استان
  • میانگین ضریب اشغال مراکز اقامتی سمنان در سال گذشته ۶۰ درصد بود
  • کاروانسرای لاسجرد سمنان؛ زیباترین یادگار ایران‌زمین+ فیلم
  • مشکلات مسجد تاریخی جامع سمنان زیر ذره بین جمعی از موثرین و مطالبه گران سمنانی!
  • توجه به صنایع‌دستی و گردشگری، نیاز امروز جامعه است
  • برگزاری نوروزگاه خوی در جوار کاروانسرای تاریخی خان
  • کاروانسرای شاه عباسی کرج یادگاری از دوره صفوی
  • سفر نوروزی به شهر گردشگری بسطام
  • آب‌انبار کاروانسرای تاریخی جهرم بهسازی شد
  • «کاروانسرای آوج» تابلوی سبک زندگی مردم عصر صفوی