Web Analytics Made Easy - Statcounter

آخر هفته برفی در تهران، رفع همپوشانی بیمه‌ای با اتمام اعتبار دفترچه‌ها، واکنش پلیس به "پولی شدن معابر" و اعلام تعداد سارقان حرفه‌ای در کشور از مهمترین اخبار اجتماعی ایسنا در 26 روز دی‌ماه هستند.

به گزارش ایسنا، اداره اخبار اجتماعی خبرگزاری دانشجویان ایران امروز (26دی) 60 خبر را روی خروجی خود منتشر کرده است که مهمترین آن‌ها به همراه لینک در زیر آمده‌ و با کلیک روی هر تیتر، متن کامل خبر قابل دسترسی است:

زمان ثبت نام طرح ترافیک پس از تعیین تکلیف طرح زوج و فرد

محمد علیخانی-رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران با اشاره به اینکه چند ماه مانده به پایان سال روند ثبت نام طرح ترافیک آغاز می‌شود، گفت: امسال ثبت نام طرح ترافیک پس از تعیین تکلیف طرح زوج و فرد خواهد بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

لزوم ساماندهی نحوه تفکیک و جمع‌آوری پسماند شهر تهران

محمد سالاری-رئیس کمیسیون شهرسازی شورای اسلامی شهر تهران با تاکید بر اینکه وضعیت فعلی مدیریت پسماند شهر تهران وهن پایتخت است و باید وضعیت تفکیک و جمع‌آوری پسماند شهر تهران ساماندهی شود، گفت: اهتمام مدیریت شهری برای ساماندهی وضعیت نابسامان نحوه تفکیک، جمع‌آوری و مدیریت پسماند و زباله‌های شهر تهران از اهمیت بسزایی برخوردار است. لذا تدوین و تهیه و اجرای طرح جامع مدیریت پسماند شهر تهران باید مورد توجه قرار گیرد.

۱۳ سالگیِ "پزشک خانواده" و سرانجام نسخه شفابخش "سلامت"

حدود ۱۳ سال پیش بهداشت و درمانی‌ها به این نتیجه رسیدند که برنامه پزشک خانواده را اجرا کنند تا نسخه‌ای شفابخش باشد برای سلامت ایرانیان، برنامه‌ای که کاهش هزینه‌های مردم و نظام سلامت، اجرای سطح‌بندی خدمات، پیشگیری از تقاضاهای القایی و... از اهدافش بود، اما این برنامه با گذشت سال‌ها، هنوز در ابتدای راه است!

کارشناسان و دست‌اندرکاران نظام سلامت کشور همواره "برنامه پزشک خانواده" را تنها نسخه شفابخش نظام سلامت خوانده‌اند؛ برنامه‌ای که هدفش ارتقاء کیفیت خدمات مراقبتی و پیشگیرانه، نجات بیماران از سرگردانی در دریافت خدمات، کاهش هزینه‌های سلامتی، تحقق شعار عدالت در سلامت و... بوده است. بر همین اساس طرح پزشک خانواده در ایران از اواخر دولت هشتم و از روستاها کلید خورد. پس از آن نیز در دولت‌های بعد راهش را با راه‌اندازی نسخه ۰۱ و ۰۲ پزشک خانواده به شهرها باز کرد، اما نتوانست اقبال چندانی به دست آورد و در طول این سال‌ها نه‌تنها در روستاها انتظارات را برآورده نکرد، بلکه توسعه آن به شهرها نیز با اما و اگرهایی همراه بود و تنها در دو استان فارس و مازندران ماندگار شد.

کاهش ۵۰‌ درصدی خطر حمله قلبی در افراد سالم با ورزش

محققان با بیان اینکه نداشتن فعالیت جسمی کافی می‌تواند خطر حمله قلبی را در طولانی مدت به میزان زیادی افزایش دهد، اظهار داشتند: حتی درصورتیکه در حال حاضر علائم این مشکل وجود نداشته باشد احتمال خطر حمله قلبی در آینده وجود دارد.

تامین«جهیزیه» قانونا بر عهده زن است؟

تهیه «جهیزیه» از قدیمی‌ترین سنت‌های ایرانی است که این روزها تامین آن به یکی از دغدغه‌های اصلی خانواده‌ها تبدیل شده؛ دغدغه‌ای که حتی اگر جوانان هم قصد ازدواج داشته باشند، خانواده‌ دختران را به دلیل هزینه‌های کمرشکن خرید جهیزیه و شرایط خاص اقتصادی جامعه با بحران مواجه می‌کند. این موضوع ممکن است خود عاملی در کاهش آمار ازدواج جوانان باشد، اما سوالی که پیش می‌آید این است که آیا تامین جهیزیه بر دوش خانواده دختر است؟

رفع همپوشانی بیمه‌ای با اتمام اعتبار دفترچه‌ها/ چند دفترچه‌ای‌ها باید یکی را انتخاب کنند

احمد میدری-معاون رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به طرح رفع همپوشانی‌های بیمه برای افراد چند دفترچه‌ای گفت: این طرح در حال اجراست؛ شاید در این مقطع برخی افراد 2 دفترچه داشته باشند ولی زمانی که اعتبار دفترچه‌شان تمام شود، در زمان تمدید باید یکی را انتخاب کنند. ما کانال ارتباطی با بیمه سلامت داریم و آنها با همراهی تامین اجتماعی در حال رفع همپوشانی بیمه‌ای هستند.

۵۴ درصد معلمان تهرانی فقر درآمدی دارند

یک استاد دانشگاه ضمن اشاره به وضعیت اقتصادی کشور که باعث ایجاد پدیده «چند شغلی بودن» و «زمان فروشی» شده است، گفت: کودکان در این خانواده‌ها متحمل آسیب‌های گوناگون می‌شوند چرا که فرد زمان کافی برای فرزند، خانواده، تفریح، سفر، مشارکت سیاسی و سلامت فردی و ... را از دست می‌دهد تا تورم و مسایل اقتصادی خانواده را جبران کند.

۱۷درصد ازازدواج‌ها مربوط به دختران زیر ۱۸سال / ۱۴ هزار کودک بیوه زیر ۱۸سال در کشور

یک پژوهشگر اجتماعی با استناد بر پژوهش صورت گرفته در این زمینه با بیان اینکه ۱۷ درصد از ازدواج‌های کشور مربوط به دختران زیر ۱۸ سال است، گفت: ۱۴ هزار کودک بیوه زیر ۱۸ سال در کشور وجود دارد.

انتظارات گازوئیلی محیط زیست از وزارت نفت

شینا انصاری-مدیر کل دفتر پایش فراگیر سازمان حفاظت محیط زیست با انتقاد از عملکرد وزارت نفت در پایش‌های مشترک از کیفیت گازوئیل گفت: آنالیز نمونه‌های گازوئیل در پاییز امسال نشان می‌دهد که محتوای گوگرد در ۳۹ درصد نمونه‌ها در حد مجاز و ۶۱ درصد نمونه‌ها بالاتر از حد مجاز استاندارد یورو ۴ بوده است.

اپلیکیشن‌هایی که به کمک حفظ زمین آمده‌اند

در تهران روزانه نزدیک به ۸۵۰۰ تن پسماند تولید می‌شود اما متاسفانه تفکیک از مبدأ پسماندها در تهران کمتر از ۱۰ درصد است. در این شرایط می‌توان با نصب اپلیکیشن‌هایی که به کمک تفکیک پسماند آمده‌اند، آسیب‌های دفع پسماندهای شهری و هزینه‌های اقتصادی آن را کاهش داد.

هر تهرانی سالانه بیش از ۳۱۰ کیلوگرم پسماند شهری تولید می‌کند که از این میزان حدود ۶۵ درصد زباله‌ها، زباله‌های‌تر و ۳۵ درصد آن پسماندهای خشک هستند. هر کیلوگرم پسماند شهری قابلیت تولید ۲۰۰ سی‌سی شیرابه را دارد که  ۲۰۰ سی سی شیرابه می‌تواند ۶ متر مکعب زمین رودخانه‌ای را مسموم کند و مسمومیت ۶ متر مکعب آب منجر به مسمومیت ۲۰۰ رأس دام و ۱۰۰۰ نفر انسان می‌شود. بنابراین کاهش تولید پسماندها در مرحله اول و کاهش  میزان رطوبت در پسماند تولیدی به کاهش این موضوع کمک موثری خواهد کرد.

اعلام تعداد سارقان حرفه‌ای در کشور

سردار ایوب سلیمانی- جانشین فرمانده ناجا اظهار کرد: بنابر آمارهای ما حدود ۲۰۰ هزار نفر سارق حرفه ای در سراسر کشور حضور دارند که بین ۶۰ تا ۶۵ درصد از سرقت‌ها از سوی این افراد انجام می‌شود و اگر بتوانیم بر روی این سارقان تمرکز کنیم قطعاً می‌توانیم آمار سرقت‌ها را کاهش دهیم؛ البته با توجه به شرایط موجود، امسال تعداد سارقان جرم اولیه ما افزایش یافته است که در این باره نیز باید برنامه‌ریزی انجام شود.

به گزارش ایسنا، پنج خبر پر بازدید سرویس اجتماعی ایسنا به شرح زیر است:

آخر هفته برفی در تهران

رفع همپوشانی بیمه‌ای با اتمام اعتبار دفترچه‌ها/ چند دفترچه‌ای‌ها باید یکی را انتخاب کنند

واکنش پلیس به "پولی شدن معابر"

اعلام تعداد سارقان حرفه‌ای در کشور

۱۳ سالگیِ "پزشک خانواده" و سرانجام نسخه شفابخش "سلامت"

انتهای پیام

خبرنگار: سپیده رشیدپورایی/دبیر خبر: منیره کربلایی

منبع: ایسنا

کلیدواژه: بسته اخبار اجتماعی ایسنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۴۰۲۷۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ورود دانشکده محیط زیست دانشگاه تهران به تحقق اقتصاد چرخشی با مشارکت دو صنعت بزرگ کشور

برای اولین بار اجرای مدیریت پسماند صنعتی با هدف اقتصاد چرخشی و حفاظت از محیط زیست در دو صنعت بزرگ کشور با همکاری و مشاوره علمی دانشکده محیط زیست دانشگاه تهران محقق شد.

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، به نقل از دانشگاه تهران علیرضا نورپور، استاد دانشکده محیط زیست دانشگاه تهران درباره این تحول گفت: با توجه به اینکه در برنامه هفتم توسعه بر موضوع اقتصادی چرخشی تاکید بسیار شده است و همچنین موضوع پسماند‌ها یک چالش بزرگ محیط زیستی است، این ایده از طرف دانشگاه تهران به پتروشیمی شازند و شرکت سیمان تهران داده شد تا با نظارت علمی دانشگاه تهران، شرکت سیمان تهران از پسماند صنعتی (خاک آهک) شرکت پتروشیمی شازند به عنوان مواد اولیه کارخانه سیمان تهران بزرگترین واحد تولید سیمان کشور استفاده کند.

نورپور با اشاره به عملیاتی شدن این اقدام در چارچوب یک تفاهم‌نامه، افزود: اجرای تفاهم‌نامه همکاری بین شرکت پتروشیمی شازند و شرکت سیمان تهران علاوه بر کاهش مشکلات محیط زیستی در منطقه شازند اراک ناشی از پراکندگی پسماند در هوای منطقه، در حفظ محیط زیست تهران نیز موثر خواهد بود؛ چرا که شرکت سیمان تهران مواد اولیه (آهک) کمتری از کوه‌های منطقه شهر ری خواهد داشت. با عملیاتی شدن این تفاهم‌نامه در عمل گامی در جهت حفاظت از منابع طبیعی منطقه تهران و کاهش انتشار غبار معادن نیز برداشته خواهد شد.

استاد دانشکده محیط زیست دانشگاه تهران، با بیان اینکه این تفاهم با نظارت علمی دانشکده محیط زیست دانشگاه تهران و پس از ماه‌ها آزمایش‌های متعدد تیم دانشگاهی و حمایت دفتر پسماند سازمان محیط زیست و همچنین مساعدت اداره کل محیط زیست استان تهران به نتیجه رسید و در این مرحله به صورت پایلوت اجرا می‌شود، افزود: با نتایج موفقی که از این تفاهم‌نامه حاصل می‌شود، می‌توان از پسماند صنایع پتروشیمی که هیچ آلایندگی شیمایی ندارند و فقط آهکی هستند به عنوان خوراک اولیه صنایع سیمان استفاده کرد که در این صورت ضمن حفظ منابع طبیعی مشکل دفع پسماند صنایع پتروشیمی نیز برطرف می‌شود.

نورپور در پایان با اشاره به اهمیت اقتصاد چرخشی و مدیریت پسماند، تاکید کرد: باید از مراکز دفن پسماند در کشور جلوگیری شود و پسماند‌ها وارد چرخه تولید شوند تا بتوان ضمن حفظ محیط زیست کشور ارزش‌افزوده خلق کرد.

دیگر خبرها

  • فیلم‌ های سینمایی آخر هفته تلویزیون + جدول فیلم‌ های امروز جمعه ۳۱ فروردین
  • کشف ۱۳ فقره سرقت و انهدام باند حرفه ای سارقان در خرم آباد
  • رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس: برخی خانواده‌ ها، به دلیل نداشتن درآمد کافی برای دریافت خدمات سلامت مراجعه نمی‌کنند
  • رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس: برخی خانواده‌ها، به دلیل نداشتن درآمد کافی برای دریافت خدمات سلامت مراجعه نمی‌کنند
  • دستگیری سارقان حرفه‌ای منازل در خرم‌آباد
  • ورود دانشکده محیط زیست دانشگاه تهران به تحقق اقتصاد چرخشی با مشارکت دو صنعت بزرگ کشور
  • مواجهه خانواده‌های ایرانی با هزینه‌های کمرشکن سلامت
  • بهره برداری از ۷۱ طرح درمانی طی دو سال گذشته در لرستان
  • راهکارهای کاهش هزینه‌های سلامت در ایران
  • مواجهه ۲.۴۲ درصدی خانواده‌های ایرانی با هزینه‌های سلامت/ راهکار‌های کاهش هزینه‌های کمرشکن سلامت در ایران