Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری برنا»
2024-04-25@05:02:09 GMT

کاوش اضطراری محوطه باستانی شهران

تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۴۰۲۸۴۳

کاوش اضطراری محوطه باستانی شهران

به گزارش برنا، شهرام رامین  سرپرست کاوش باستان‌شناختی محوطه باستانی شهران رستم‌آباد گیلان با اعلام این خبر گفت: این محوطه باستانی برای اولین‌بار در سال 1357تا 1352 توسط باستان‌شناسان ژاپنی و به سرپرستی شینجی فوکایی مورد کاوش علمی گرفت.

او افزود: در حدود سال های 1367تا 1365 هیئتی به سرپرستی محمدرضا خلعتبری در روستای شهران و دامنه‌های جنگلی آن و نقاطی چون ویاوکوه به حفاری پرداخت که نتیجه آن دستیابی به آثاری از سده‌های آغازین هزاره اول پیش از میلاد تا دوره ساسانی بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رامین اظهار کرد: این محوطه در سال 1393 توسط هیئتی به سرپرستی مرحوم بهروز همرنگ کارشناس فقید اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گیلان به‌منظور تعیین حریم مورد گمانه‌زنی قرار گرفت که حاصل آن کشف قبوری متعلق به هزاره اول پیش از میلاد، از جمله دوره اشکانی بود.

او افزود: در حال حاضر به دلیل اجرای پروژه عمرانی شرکت آتیه زیباکنار در جوار محوطه باستانی شهران، بخشی از این محوطه که در حاشیه زمین‌های شرکت موردنظر قرار دارد به مخاطره افتاده است و ضرورت کاوش اضطراری این محوطه باستانی را دوچندان کرده است.

سرپرست هیئت باستان شناسی تصریح کرد: در این راستا هیئتی به این محوطه اعزام و کاوش اضطراری در آن در حال انجام است.

سرپرست هیئت کاوش محوطه شهران افزود: این پروژه با مجوز پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشکری تا بهمن ماه سال جاری ادامه خواهد داشت و نتایج تحقیقات باستان‌شناختی آن به زودی منتشر خواهد شد.

 

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: باستان شناسی میراث فرهنگی رستم آباد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۴۰۲۸۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سفر به گورستان باستانی خالد نبی (عکس)

عصر ایران -  خالد نبی یا خالد بن سنان پیامبری بوده که قبل از ظهور پیامبر اسلام مردم منطقه را به مسیحیت دعوت می‌کرده و جزو پنج پیامبر تبلیغی بین حضرت عیسی  و حضرت محمد بوده است.

در کتاب ناسخ التواریخ آمده است که، خالد بن سنان شش هزار و یکصد و بیست و سه سال بعد از به دنیا آمدن آدم و در سال ۵۳۰ میلادی به مقام نبوت رسیده و مردم زمان خود را به شریعت «اسماعیل ذبیح اله» دعوت می‌کند. او در سرزمین عدن که در یمن می‌باشد، می‌زیسته و از قبیلهٔ «بنی عبس بغیض» بوده‌است. در آن زمان در ایران، خسرو انوشیروان پادشاهی می‌کرد و آیین زرتشت مذهب رسمی اکثر ایرانیان بود. فاصلهٔ زمانی بین ظهور خالدنبی و ولادت محمد چهل سال است. به طوری که دختر خالد نبی در دوران پیری با محمد دیدار می‌کند و به آیین اسلام ایمان می‌آورد. در حدیث آمده‌است که پیغمبر به او فرمود: «مرحبا بإبن اخی».

گورستان خالد نبی  قبرستان خالد نبی در شهر گنبد به سنگ‌ قبرهایش مشهورش است. این قبرستان در ارتفاعات کوهستانی استان گلستان، کمی با فاصله از زیارتگاه خالد نبی، روی یکی از تپه‌های بی‌شمار این منطقه، تندیس‌های سنگی زیادی را به شکل پراکنده در کنار خود جمع کرده است.    برای دیدن بهتر عکس ها روی آن کلیک کنید عکس ها: محمد آریان نیا     

 

 

 

کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: پيامبران مدفون در ايران گورستان و زیارتگاه خالد نبی (عکس) این گورستان باستانی برای شیطان پرستان نیست! / آتش سوزی متعصبانه در یک اثر ملی (+فیلم)

دیگر خبرها

  • ببینید | نخستین بنای مذهبی ایرانیان
  • سفر به گورستان باستانی خالد نبی (عکس)
  • ضرورت تامین اعتبار برای کاوش‌های باستان شناسی حیله ور
  • «زیرخاکی» پدیده‌ای فراگیر در اصفهان/ قانون بازدارنده نیست!
  • نخستین بنای مذهبی ایرانیان + فیلم
  • ضرورت تامین اعتبار برای کاوش‌های باستان شناسی در روستای حیله ور
  • نمایشگاه آئین محوطه‌های باستانی اردبیل دایر شد
  • کشف کلاه‌خود ۲۵۰۰ ساله
  • پیشرفت ۳۰ درصدی طرح اضطراری آبرسانی به شهر طبس
  • محله‌های همدان قدیم مرز بندی داشتند / در کاوش از میدان مرکزی همدان هیچ گنجی یافت نشد