Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-18@03:48:02 GMT

خطرناکترین بخش تحریم ایجاد خطر برای اشتغال است

تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۴۰۴۷۵۱

خطرناکترین بخش تحریم ایجاد خطر برای اشتغال است

مشهد - ایرنا - سرپرست سازمان توسعه تجارت ایران گفت: خطرناکترین بخش تحریم ایجاد خطر برای اشتغال کشور است لذا صادرکنندگان باید سعی کنند با صادرات، چرخه تولید تکمیل شود و ارز صادراتی از طریق تامین مواد اولیه و تجهیزات به کشور بازگردد.

محمد رضا مودودی چهارشنبه شب در مراسم تجلیل از صادرکنندگان استان خراسان رضوی در مشهد افزود: ارز های صادراتی به چرخه تولید کمک می کند لذا حتما باید به کشور بازگردد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی اظهار داشت: در طول تاریخ 40 ساله انقلاب دولتها همواره از کارآفرینان حمایت کرده اند و به همین خاطر در 20 سال گذشته کشور ما دو هزار درصد رشد صادراتی را تجربه کرده است و در شرایط تحریم نیز کارآفرینان و صادرکنندگان باید از دولت حمایت کنند.
وی با بیان اینکه صادرکنندگان باید از نگاه دولت به صادرات نگاه کنند گفت: مشکلات زیر ساختی عمیق در کشور وجود دارد به عنوان مثال اقلام صادراتی کشور بسیار محدود است و وظیفه ذاتی سازمان توسعه تجارت ایران توانمند کردن و بین المللی نمودن شرکتهای داخلی کشور است.
مودودی افزود: طی سالهای گذشته در بخش پتروشیمی سرمایه گذاری خوبی انجام شده که در نتیجه آن امروز 12 درصد صادرات کشور را پتروشیمی تشکیل می دهد، همچنین در بخش فولاد سرمایه گذاری مناسب صورت گرفته و امروز 6 درصد صادرات کشور را فولاد تشکیل می دهد و این روند باید در بخش خصوصی ادامه یابد که در این راستا 10 مگاپروژه در بخش خصوصی شناسایی شده است.
وی ادامه داد: اینکه دولت 25 هزار میلیارد تومان در رونق تولید هزینه کرده است باید اثر خود را در صادرات نشان دهد.
سرپرست سازمان توسعه تجارت ایران گفت: تحریم ها 2 هدف افزایش مصارف ارزی و کاهش درآمدهای ارزی کشور را دنبال می کند اما ایران در همسایگی 15 کشور قرار دارد که سالانه هزار و 200 میلیارد دلار واردات و بیش از این مبلغ صادرات دارند و کنترل هزاران کیلومتر مرز زمینی و دریایی ایران توسط آمریکائی ها ممکن نیست.
مودودی افزود: به همین دلیل در جنگ اقتصادی با ایران همان بلایی سر آمریکا در خواهد آمد که در جنگ نظامی با ویتنام بر سرش آمد.
وی ادامه داد: یکی از مشکلات صادرات ما این است که باید به خاطر حفظ امنیت غذایی مردم کالاهایی با ارز 4200 تومان هم وارد کنیم اما این امر نباید مبنایی شود که همین کالا هم صادر شود.

* راهی موثرتر از صادرات برای حمایت از کالای ایرانی وجود ندارد
مدیر عامل صندوق ضمانت صادرات ایران نیز در این مراسم گفت: هیچ راهی موثرتر از صادرات برای حمایت از کالای ایرانی وجود ندارد.
دکتر افروز بهرامی افزود: صندوق ضمانت صادرات ایران ریسک های سیاسی و تجاری صادرکنندگان را پوشش می دهد و در شرایط تحریم بسته های ویژه ای را برای آنان طراحی کرده است که از آن جمله بیمه نامه های خاص صادراتی است.
وی اظهار داشت: صادرکنندگان ایرانی در شرایط تحریم به دنبال فروش نقدی هستند و در واقع بازار را به رقبایی که به شکل اعتباری کالاهای خود را می فروشند واگذار می کنند و در این شرایط صندوق ضمانت صادرات ایران خدمت جدیدی را ارائه داده است که آن خرید دین اسناد صادراتی است تا این نقیصه برطرف شود.
مدیر عامل صندوق ضمانت صادرات ایران گفت: این صندوق همچنین تسهیلات سرمایه در گردش به صادرکنندگان تخصیص می دهد که بهره آن در بخش ریالی 2 درصد و در بخش ارزی یک درصد کمتر از حد معمول است.
بهرامی افزود: 90 درصد صادرکنندگان خراسان رضوی صندوق ضمانت صادرات ایران را نمی شناسند و امیدواریم صادرکنندگان نمونه استانی دست کم یک بار به این صندوق مراجعه کنند و مطمئن هستیم که ناراضی و دست خالی بر نخواهند گشت.
در این مراسم از 27 صادر کننده نمونه استانی و سه صادرکننده نمونه کشوری خراسان رضوی قدردانی شد.
1922 / 6053

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اقتصاد صادرات صادركنندگان نمونه خراسان رضوي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۴۰۴۷۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بایدن درباره تحریم نفت ایران تصمیم جدید گرفت؟

دولت بایدن تمایلی به تشدید تحریم‌ها علیه صادرات نفت ایران ندارد و دلیل آن نگرانی نسبت به بالا رفتن قیمت نفت و عصبانی کردن چین به عنوان بزرگترین خریدار نفت ایران است.

به گزارش تسنیم، پاسخ موشکی و پهپادی ایران به رژیم صهیونیستی احتمالاً باعث نمی‌شود دولت بایدن تحریم‌های شدیدتری علیه صادرات نفت این کشور وضع کند و دلیل آن نگرانی نسبت به بالا رفتن قیمت نفت و عصبانی کردن چین به عنوان بزرگترین خریدار نفت ایران است.

بلافاصله پس از پاسخ موشکی ایران به رژیم صهیونیستی به خاطر حمله این رژیم به سفارتخانه ایران در دمشق، نمایندگان جمهوری‌خواه آمریکا بایدن را متهم به شکست در اجرای تحریم‌های موجود علیه ایران کرده و اعلام کردند تحریم‌ها علیه این کشور باید تشدید شود.

استیو اسکالیس از نمایندگان جمهوری‌خواه آمریکا گفت: دولت این کشور فروش نفت را برای ایران آسان‌تر کرده و باعث درآمدزایی ایران جهت فعالیت‌های این کشور شده است.

فشار سیاسی برای تنبیه کردن ایران تبدیل به یک مشکل بزرگ برای دولت آمریکا شده است. آمریکا چطور می‌تواند مانع تشدید درگیری‌های در خاورمیانه بدون بالا رفتن قیمت نفت و عصبانی کردن چین به عنوان بزرگترین خریدار نفت ایران شود؟

واشنگتن ماه‌هاست اعلام می‌کند اصلی‌ترین هدف آن ممانعت از تبدیل شدن جنگ بین رژیم صهیونیستی و غزه به یک جنگ منطقه‌ای و در حاشیه نگه داشتن تهران است.

مجلس نمایندگان آمریکا در روز دوشنبه لایحه‌ای وضع کرد با عنوان قانون تحریم‌های انرژی ایران و چین. طبق این لایحه تحریم‌ها علیه ایران گسترش می‌یابد و گزارش‌های سالانه‌ای باید برای مشخص شدن مداخله موسسات مالی چین در نقل و انتقال نفت ایران ارائه شود. بدین ترتیب هیچ موسسه مالی در آمریکا نمی‌تواند برای هیچ نهاد چینی درگیر معامله نفت ایران حساب باز کند.

البته وضعیت این لایحه در سنا که تحت کنترل دموکرات‌های حامی بایدن قرار دارد مشخص نیست. دولت بایدن مخالف بالا رفتن قیمت نفت است.

بسیاری از تحلیلگران منطقه‌ای عقیده دارند دولت بایدن اقدام قابل توجهی جهت تشدید تحریم‌های فعلی علیه صادرات نفت ایران انجام نمی‌دهد.

اسکات مدل، رئیس گروه راپیدان انرژی عقیده دارد حتی اگر این لایحه تصویب شود، دولت بایدن تلاش معناداری برای اجرای تحریم‌های فعلی یا اعمال تحریم‌های جدید جهت محدود کردن صادرات نفت ایران نخواهد کرد.

دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا در ۲۰۱۸ پس از خارج شدن از قرارداد هسته‌ای ایران، تحریم‌های جدیدی علیه صنعت نفت این کشور وضع کرد و دولت بایدن تلاش کرد با تحریم شرکت‌هایی در چین، امارات و مناطق دیگر مانع دور زدن این تحریم‌ها شود.

با وجود این تلاش‌ها، راپیدان تخمین می‌زند صادرات نفت ایران بدون محاسبه میعانات گازی به ۱.۶ تا ۱.۸ میلیون بشکه در روز رسیده باشد که نزدیک به ۲ میلیون بشکه صادر شده قبل از اعمال تحریم‌هاست.

یکی از دلایل مخالفت بایدن برای محدود کردن صادرات نفت ایران تاثیر احتمالی آن بر قیمت بنزین است. قیمت نفت و در نهایت قیمت بنزین یک عامل حیاتی در آستانه انتخابات آمریکاست.

تشدید تحریم‌ها علیه ایران همچنین رابطه بین آمریکا و چین را خراب می‌کند. تقریبا تمام نفتی که از سوی ایران وارد چین می‌شود با مبدا مالزی یا سایر کشور‌های خاورمیانه ثبت شده و توسط ناوگانی از نفتکش‌های قدیمی‌تر که فرستنده‌های خود را هنگام بارگیری در بنادر ایران خاموش می‌کنند، منتقل می‌شود.

اطلاعات ردیابی نفتکش‌های شرکت ورتکسا نشان می‌دهد چین ۵۵.۶ میلیون تن معادل ۱.۱۱ میلیون بشکه در روز نفت ایران را در سال گذشته میلادی خریداری کرده است. این رقم معادل ۹۰ درصد از صادرات نفت ایران و ۱۰ درصد از واردات نفت چین است.

دیگر خبرها

  • صادرات نفت روسیه با وجود تحریم رکورد زد
  • رویترز:‌ صادرات نفت ایران بیشترین رقم در ۱۰ ماه گذشته شد
  • بایدن درباره تحریم نفت ایران تصمیم جدید گرفت؟
  • متخصصان وزارت نفت تحریم‌ها در زمینه تولید و صادرات نفت را بلااثر کردند/ جهشی قابل‌توجه در صادرات گاز داشته‌ایم
  • وزارت نفت اثر تحریم‌ها در تولید و صادرات نفت را کم کرد/ جهشی قابل‌توجه در صادرات گاز داشته‌ایم
  • تجارت خارجی ۶۰.۸ میلیارد دلاری ایران با ۱۵ کشور دنیا
  • پیمان‌ سپاری ارزی، به کاهش صادرات منجر شد
  • صادرات خدمات فنی مهندسی حوزه آب به ۲۰ کشور در جهان
  • ۵۷۵ شغل در حوزه صنایع‌ دستی ایجاد شد
  • ایجاد ۵۷۵ شغل در حوزه صنایع‌دستی خراسان جنوبی