Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «رکنا»
2024-04-19@11:37:47 GMT

اسکلت یک انسان مهم در گیلان کشف شد +عکس

تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۴۰۴۷۹۵

اسکلت یک انسان مهم در گیلان کشف شد +عکس

رکنا: سرپرست تیم کاوش باستان‌شناسی محوطه باستانی شهران رستم‌آباد گفت: در کاوش­های اضطراری این محوطه، چند گور همراه با هدایای تدفینی کشف شده است.

شهرام رامین سرپرست تیم کاوش باستان‌شناسی محوطه باستانی شهران رستم‌آباد در استان گیلان گفت: این مجموعه گور با توجه به آثار یافت شده در کنار آن­ها مربوط به عصر آهن است، در حدود سه هزار سال قدمت دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

محدوده ­ای که گورها در آن یافت شدند در امتداد بزرگ­راه رشت ـ تهران، در حاشیه شرقی دشت رستم ­آباد قرار دارد و به علت اجرای یک پروژه عمرانی در خطر تخریب بود.

وی افزود: با توجه به این خطر، تیمی از باستان­ شناسان کاوش اضطراری این محوطه را آغاز کردند. در کاوش­های انجام شده آثار چند گور کشف شده که کامل­ترین آن­ها اسکلت انسانی است که همراه با ابزار جنگی و ظروف حاوی مواد خوراکی دفن شده است.

وی گفت: طبق بررسی سارا سلطانی (متخصص انسان­ شناسی)، این اسکلت مربوط به مردی حدوداً چهل تا پنجاه ساله با قدی بین ۱۶۰ تا ۱۶۷ سانتی­متر است. با توجه به اهمیت این یافته، هیأت در نظر دارد که گور و یافته­ های آن را در محل کشف به شیوه اسکن لیزری ثبت و ضبط کند. علاوه بر این طبق هماهنگی­ های انجام شده با پژوهشگاه میراث فرهنگی بزودی این محوطه به شیوه گرمالیان توسط متخصصین این پژوهشگاه تاریخ­ گذاری می ­شود. علاوه بر گورهای عصر آهن، تعدادی ابزار و دست­تراش سنگی در عمق­ های پایین­ تر کشف شده که بر اساس بررسی­های اولیه متخصصین موزه ملی ایران احتمالاً مربوط به دوره فراپارینه سنگی هستند.

طبق گفته سرپرست هیأت، واقع بودن این آثار در کنار هم از اهمیت زیادی برخوردار است و این مجموعه مکان­های هزاران ساله با توجه به موقعیت آن­ها در کنار بزرگ­راه، کاملاً قابلیت تبدیل شدن به یک سایت موزه را دارند.

پیش از این تیمی از باستان‌شناسان ژاپنی طی سال­های ۵۷-۱۳۵۲ گورستانی مربوط به دوره اشکانی را در نزدیکی شهران کاوش کردند. همچنین در حدود سال­های ۶۷-۱۳۶۵ هیأتی به سرپرستی محمدرضا خلعتبری در روستای شهران و اطراف آن موفق به کشف آثاری از سده‌های آغازین هزاره اول پیش از میلاد تا دوره ساسانی شدند.

آخرین­ بار نیز در سال ۱۳۹۳ تیمی به سرپرستی شادروان بهروز همرنگ، کارشناس وقت اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گیلان، محدوده این محوطه باستانی را از طریق گمانه­ زنی مشخص کردند که طی آن گورهایی مربوط به هزاره اول پیش از میلاد، از جمله دوره اشکانی کشف شدند.اخبار 24 ساعت گذشته رکنا را از دست ندهید

حوادث اختصاصی رکنا را اینجا بخوانید:

فاجعه ای هولناک در مشهد که کل مردم ایران را متاثر کرد این مردان در چالوس به جای برف پول پارو می کردند ! + جزییات مفسد اقتصادی اعدام باید گردد / تجمع اعتراضی مردم+ تصاویر حکم اعدام قاتل قربان باباپور بابلی اجرا شد پخش زنده بازی ایران عراق ( گزارش لحظه به لحظه ) پدر مست عروس به جای داماد در اتاق حجله به دخترش تجاوز کرد! بی آبرویی دیگر در شبکه من و تو / خوردن استفراغ توسط دختران بلوچ + جزییات دختر رزمی کار شهرستانی پسر پلید تهرانی را ادب کرد مریم رجوی در نزدیکی ایران چه می کند؟ / او نقشه پلیدی در سر دارد مهم ترین اخبار 24 ساعت گذشته رکنا آرایشگاه زنانه راز شومی داشت که بسته شد ؟

منبع: رکنا

کلیدواژه: سرپرست تیم عکس کشف گیلان گور عکس فیلم دختر زن قاتل مرد ایران دار تجاوز همسرش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.rokna.net دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «رکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۴۰۴۷۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازدید از بنا‌ها و محوطه‌های تاریخی کرمانشاه امروز رایگان است

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز کرمانشاه، فرمانی گفت: به مناسبت روز جهانی بنا‌ها و محوطه‌های تاریخی بازدید از ابنیه و محوطه‌های تاریخی استان کرمانشاه در روز پنجشنبه ( ۳۰ فروردین‌) رایگان است.

دیگر خبرها

  • عجیب‌ترین قمر منظومه شمسی کاوش می‌شود
  • کاوش و سامان‌دهی قلعه تپه تاریخی ابهر
  • همه چیز درباره کشفیات مرموز باستان‌شناسی در اصفهان / از کشف یک کوره اعجاب‌انگیز تاریخی تا لوله‌های عظیم آب و فاضلاب ۱۰۰۰ ساله و یک سازه عجیب مسقف احتمالا متعلق به یهودیان (فیلم)
  • کاوش‌های باستان‌شناسی در پارس‌آباد و بیله‌سوار انجام می‌شود
  • کاوش‌های باستانشناسی در شمال استان اردبیل ادامه دارد
  • بازدید از بنا‌ها و محوطه‌های تاریخی کرمانشاه امروز رایگان است
  • یادگارهای آیینی محوطه‌های باستانی اردبیل به نمایش گذاشته می‌شود
  • مطالعه و کاوش در ۵ محوطه باستانی استان اردبیل
  • تکمیل مرحله اول ساخت اسکلت چوبی ضریح حرم بانوی کرامت
  • (ویدئو) «رقص چاناچور والا» توسط فروشنده دوره‌گرد بنگلادشی