Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فردا»
2024-04-19@10:05:19 GMT

عوارض شایع دارو‌های خواب‌آور

تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۴۰۶۰۱۲

عوارض شایع دارو‌های خواب‌آور

خبرگزاری ایسنا: همچنین در صورتیکه بیمار بی‌خوابی کوتاه مدت را تجربه کند مصرف دارو‌های خواب‌آور برای او توصیه می‌شود.

این دارو‌ها که حاوی ترکیب‌های خواب‌آور هستند نباید برای طولانی مدت مصرف شوند، زیرا نه تنها با گذشت زمان، بدن به آن‌ها مقاوم می‌شود بلکه برای سلامتی نیز خطرات و عوارضی را به همراه دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

برخی از عوارضی که مصرف این دارو‌ها می‌تواند به همراه داشته باشد شامل موارد زیر است:

رفتار‌های غیرعادی و ناهنجار در خواب

خواب‌پریشی به رفتار‌هایی اشاره دارد که فرد در زمان خواب و ناآگاهانه آن‌ها را انجام می‌دهد. برخی از رفتار‌های غیرعادی شامل راه رفتن در خواب، خوردن یا حتی کار با شبکه‌های اجتماعی می‌شود. در مجموع خواب‌پریشی کاملا یک اختلال نادر بوده و تشخیص آن به ویژه در افرادی که تنها زندگی می‌کنند سخت‌تر است.

تاثیر بر سیستم هشدار مغز

حتی وقتی خواب هستیم مغز ما اندکی تواناییِ تشخیص تهدید‌های بالقوه مانند زنگ‌خطر سیستم هشدار حریق را دارد، اما مطالعات تایید می‌کند که با مصرف داروی خواب، همین میزان از توانایی نیز تقریبا از بین رفته و فرد قادر نیست در واکنش به محرک‌های تهدیدکننده از خواب بیدار شود. با این حال یک مطالعه تازه از سوی محققان ژاپنی نشان می‌دهد نوعی از دارو‌های خواب‌آور هستند که سطح هوشیاری مغز را هنگام خواب حفظ می‌کنند.

ادامه اثرات داروی خواب‌آور تا روز بعد

اگرچه تاثیر این قرص‌ها در به خواب رفتن بیمار حائز اهمیت است، اما باعث می‌شود فرد پس از بیدار شدن در روز بعد احساس سرحال بودن نداشته باشد. نتایج یک بررسی نشان می‌دهد نزدیک به شش دهم از مصرف کنندگان این قرص‌ها با عوارض جانبی همچون احساس گیجی، سرگیجه و فراموشی در روز بعد روبرو هستند.

خطر وابستگی به دارو

مصرف بلندمدت قرص‌های خواب‌آور احتمال وابستگی جسمی و روحی به این دارو‌ها را افزایش می‌دهد. در صورت مصرف این قرص‌ها برای مدت چند هفته، تصور خوابیدن بدون دریافت دارو موجب افسردگی و اضطراب می‌شود.

به گزارش مدیکال دیلی، در عین حال پزشکان به مصرف کنندگان دارو‌های خواب‌آور توصیه می‌کنند از قطع یک‌باره این دارو‌ها خودداری کنند و مصرف آن به تدریج کنار گذاشته شود.

منبع: فردا

کلیدواژه: قرص خواب داروی خواب عوارض دارو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۴۰۶۰۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دم‌کرده این گیاه مثل یک خواب‌آور قوی عمل می‌کند

آفتاب‌‌نیوز :

این گیاه تاثیر ضدعفونی‌کننده‌ای برای بدن دارد و در مقابله با ویروس‌ها، باکتری‌ها و انگل‌ها موثر است. همچنین، تاثیر خلط‌آور این گیاه نیز به بهبود بیماری‌هایی نظیر سرماخوردگی و آنفلوانزا کمک می‌کند.

بهبود عفونت‌های ادراری، تقویت عملکرد کبد، تسکین درد‌های دندان، تحریک اشتها و بهبود هضم، تسکین درد‌های مرتبط با بیماری‌های تنفسی مزمن و تنظیم عملکرد سیستم عصبی از دیگر تاثیر‌های مثبت برگ‌بو است.

البته توصیه می‌شود برگ‌بو در فصل زمستان حتما مصرف شود، زیرا به بهبود سرماخوردگی و برونشیت کمک می‌کند. برگ‌بو همچنین در مقابله با اضطراب نیز موثر است و گنجاندن آن در برنامه تغذیه می‌تواند به تقویت آرامش و اعتمادبه‌نفس فرد کمک کند.

سلامت دستگاه گوارش

چای برگ بو از دیرباز برای رفع مشکلات دستگاه گوارش استفاده می‌شده است. با مصرف چای برگ بو می‌توانید مشکلاتی مانند یبوست، ناراحتی معده و رفلاکس اسید و حرکات نامنظم روده را بهبود ببخشید. ضمن اینکه برگ بود برای هضم و به طور کل بهبود عملکرد دستگاه گوارش و رفع مشکلات گوارشی شایع مثل نفخ و سوزش سر دل نیز بسیار مفید می‌باشد.

تقویت سیستم ایمنی

یکی دیگر از خواص مهم برگ بود این است که می‌تواند به قوی‌تر شدن سیستم ایمنی بدن کمک کند. برای این منظور کافیست در غذا‌هایی که حاوی آب زیاد هستند چند عدد برگ بو اضافه کنید، این کار علاوه بر اینکه برای سیستم ایمنی بدن مفید است، عطر و بوی بهتری نیز به غذا می‌دهد.

درمان بی خوابی

جالب است بدانید که مصرف برگ بو برای درمان بی خوابی و بالا بردن کیفیت خواب نیز مفید می‌باشد. برای این منظور چند قطره از عصاره برگ را با یک لیوان آب به خوبی مخلوط کنید سپس قبل از خواب میل کنید و از خوابی راحت و آرام لذت ببرید.

سفید کردن دندان

برگ بو به عنوان یک مسواک طبیعی شناخته می‌شود که برای درخشان‌تر شدن و سفید‌تر شدن دندان‌ها بسیار مناسب است. روش استفاده به این صورت می‌باشد که پودر برگ بو را روی انگشت خود بریزید سپس دندان‌ها را با آن مسواک کنید. برای سفید شدن دندان‌ها روزانه سه مرتبه این عمل را انجام دهید تا به نتیجه دلخواه برسید.

درمان اسهال

برای درمان طبیعی و خانگی اسهال هم می‌توانید از برگ بو بهره ببرید. روش مصرف به این صورت می‌باشد که دو لیوان آب را به همراه کمی نمک و ۱۵ عدد برگ بو را در یک قابلمه کوچک بریزید و روی حرارت قرار دهید تا به طور کامل بجوشد، سپس آنرا کنار بگذارید تا خنک شود. پس از اینکه جوشانده برگ بو خنک شد می‌توانید آنرا تا بهبودی کامل مصرف کنید.

خواص ضد ضد سرطان

یکی دیگر از خاصیت‌های مهم برگ بو، خاصیت ضد سرطانی این گیاه می‌باشد. برگ بو حاوی مقادیر مناسبی از کاتچین، کورستین و اسید کافئیک می‌باشد که همگی مواد ذکر شده برای مبارزه با سرطان مفید هستند. علاوه بر این برگ بو حاوی پاتنولید می‌باشد که مانع تکثیر و افزایش سلول‌های سرطانی موجود در گردن می‌شود.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • پزشکان هرگونه اشتباه دارویی را به سازمان غذا و دارو اطلاع دهند
  • داروهایی که حافظه را ضعیف میکند
  • دم‌کرده این گیاه مثل یک خواب‌آور قوی عمل می‌کند
  • عوارض مصرف بیش از اندازه میوه
  • دلایل افزایش وزن که از آن بی خبر هستید
  • مرگ در کمین مصرف کنندگان دارو‌های تقلبی و قاچاق
  • کدام داروها را می توان بدون نسخه خرید؟ | زمانی که باید مصرف داروهای OTC را قطع کنید
  • بهترین راهکار برای کاهش وزن
  • ۵ خاصیت شگفت‌انگیز سیر برای تیروئید (کم‌کار و پرکار)
  • مرگ در کمین مصرف‌کنندگان داروهای تقلبی و قاچاق