Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «رکنا»
2024-04-23@17:18:14 GMT

همه مردم دنیا زیر ذره‌بین جاسوسی گوگل

تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۴۰۶۰۶۵

همه مردم دنیا زیر ذره‌بین جاسوسی گوگل

رکنا: در حالت کلی گوگل را می‌توان بهترین و بزرگ‌ترین ارائه‌دهنده خدمات اینترنتی در زمینه‌های مختلف دانست.

در قوانین سایت اینترنتی و تمامی سرویس‌های گوگل آمده است که این شرکت داده‌های هر یک از کاربران را در سرورهای خود ذخیره می‌کند تا خدمات بهتری را در اختیار آنها بگذارد. به‌عنوان مثال زمانی که یک اپلیکیشن اندرویدی قصد دسترسی به شماره‌ تلفن‌های ذخیره شده در گوشی را دارد، از شما اجازه می‌گیرد و همچنین نقشه مجازی «گوگل مَپس» هنگام نصب و ارائه خدمات اعلام می‌کند که تمام اطلاعات جغرافیایی شما را زیر نظر می‌گیرد تا سرویس بهتری ارائه دهد ولی ماجرا به این اتفاق ختم نمی‌شود و مرکز خبری «آسوشیتد پرِس» با همکاری دانشگاه پرینستون پس از مدت‌ها بررسی متوجه شده است که گوگل در برخی موارد بدون اجازه کاربران هم به اطلاعات شخصی آنها دستبرد می‌زند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این هفته در دادگاه عالی امریکا پرونده‌ای علیه گوگل تنظیم و طی آن گفته شد این شرکت از کاربران جاسوسی می‌کند و داده‌هایی را که از آنها به دست می‌آورد در زمینه‌های مختلف به کار می‌برد.

همه‌گیر شدن گوگل

اواخر سال 2016 میلادی سیستم عامل اندروید گوگل روی بیش از

82 درصد گوشی‌های هوشمند جدیدی که در سراسر جهان فروخته شدند نصب بوده و اواسط سال 2017 طی یک آمار رسمی گفته شد بیش از 2 میلیارد دستگاه گوشی هوشمند اندرویدی فعال در سراسر جهان مورد استفاده قرار می‌گیرد که این آمار در سال 2018 به 2.5 میلیارد دستگاه رسید. این شرکت همچنین روزانه بیش از یک میلیارد جست‌وجوی اینترنتی را در سراسر جهان مدیریت می‌کند، روزانه بیش از یک میلیارد دقیقه ویدئو در سایت اینترنتی یوتیوب مشاهده می‌شود، بیشتر از یک میلیارد حساب کاربری فعال در سرویس پست الکترونیکی جی میل وجود دارد و آخرین آمار مربوط به پایان سال 2018 میلادی نشان می‌دهد بیش از نیمی از ترافیک اینترنتی امریکای شمالی در سرورهای گوگل انجام می‌شود و بر این اساس به جای آنکه گوگل یک تکه از اینترنت باشد، خود اینترنت است.

آلفابت که شرکت مادر گوگل محسوب می‌شود تا ابتدای امسال نزدیک به 95 هزار کارمند در سراسر دنیا داشته و با درآمدی بالغ بر 10 میلیارد دلار در هر فصل، دومین کمپانی ثروتمند جهان نام گرفته است.

گوگل سال 1998 میلادی توسط «لَری پِیج» و «سرگئی برین» تأسیس شد و شش سال بعد از این اتفاق نخستین فعالیت سیاسی خود را با دولت امریکا آغاز کرد. آن زمان شرکتی به‌نام «کی‌هول» در سانفرانسیسکو مشغول فعالیت بود که یک برنامه ماهواره‌ای جاسوسی را در اختیار سازمان اطلاعات مرکزی امریکا (CIA) قرار می‌داد و در اصل تصاویر ماهواره‌ای سه‌بعدی را در قالب نقشه به دست مأموران اطلاعاتی امریکا می‌رساند.

گوگل سال 2004 میلادی این شرکت را خریداری کرد تا به‌صورت رسمی با دولت امریکا وارد همکاری شود. همان سال قراردادی به ارزش 2.1 میلیارد دلار بین گوگل و آژانس امنیت ملی امریکا (NSA) منعقد شد که بر اساس آن غول اینترنتی جهان موظف شده بود جست‌وجوهای اینترنتی در 24 زبان مختلف را اسکن کند و در هر نقطه از آن که اتفاق نادرستی را مشاهده کرد به سازمان مربوطه گزارش دهد.

سال 2007 میلادی گوگل همکاری‌هایی را با شرکت «لاکهید مارتین» بزرگ‌ترین تولیدکننده تجهیزات نظامی ارتش امریکا آغاز کرد تا در جریان جنگ عراق اطلاعات کاربردی را در اختیار آنها بگذارد. این شرکت سپس در سال 2010 با آژانس ملی اطلاعات جغرافیایی امریکا (NGA) که در اصل یک سازمان امنیتی محسوب می‌شود همکاری‌هایی را در زمینه خدمات بصری جغرافیایی از طریق نقشه ماهواره‌ای دنبال کرد و به همین شکل همکاری‌های گوگل با سازمان‌های جاسوسی و اطلاعاتی امریکا روز به روز قوی‌تر شد و البته اینها بخشی از فعالیت‌های دولتی گوگل در این مدت بود که رسانه‌ای شد و مابقی آن به‌صورت محرمانه باقی ماند.

البته فعالیت‌های گوگل فقط به همکاری با سازمان‌های جاسوسی امریکا ختم نمی‌شود. در سال 2011 میلادی سازمان ملی اقیانوسی و جوی امریکا (NOAA) توضیح داد که برای حفظ محیط زیست از گوگل کمک گرفته است، در سال 2014 میلادی فرمانداری بوستون از گوگل درخواست کرد که زیرساخت‌های فناوری مربوط به 76 هزار کارمندی که در این شهر مشغول به کار هستند را ارتقا دهد، سال 2016 گوگل به‌عنوان شرکت اصلی بهبود زیرساخت‌های اینترنتی مدارس امریکا برگزیده شد و این اتفاقات در حالی صورت ‌گرفت که شرکت مذکور سایه خود را بر کاربران جهانی گسترده‌تر می‌کرد.

جاسوس اینترنتی

در شرایط کنونی تصور زندگی بدون خدمات گوگل غیرممکن به‌نظر می‌رسد. سیستم عامل موبایلی اندروید، اپلیکیشن مخصوص آب و هوا، جست‌وجوگر اینترنتی، سایت ویدئویی یوتیوب، سرویس پست الکترونیکی جی میل، مرورگر کروم و صدها خدمات عمومی دیگر که در طول روز با آن سر و کار داریم زیر نظر گوگل مدیریت می‌شود و به‌طور قطع اگر قرار باشد آنها را حذف کنیم، دچار مشکل می‌شویم.

بر اساس همین مسأله، «جاناتان مایر» از مدیران دانشگاه پرینستون هشدار داد، 2.5 میلیارد کاربری که از گوشی هوشمند اندرویدی استفاده می‌کنند و حتی صدها میلیون کاربر اپل که اپلیکیشن‌هایی نظیر «گوگل مپس» را مورد استفاده قرار می‌دهند هر روز مورد جاسوسی قرار می‌گیرند.

مایر در این زمینه توضیح داد: «اگر در اپلیکیشنی نظیر نقشه اینترنتی گوگل بخش مربوط به تاریخچه جغرافیایی را غیرفعال کنید، ظاهر قضیه به این صورت است که اطلاعات شما در اپلیکیشن ذخیره نمی‌شود ولی باید بدانید که گوگل وضعیت تمام دستگاه‌های موبایلی که اپلیکیشن‌های مربوطه روی آن نصب شده است را در سرورهای خود زیر نظر می‌گیرد و بنابراین باز هم زیر ذره‌بین گوگل هستید.» آنچه هم‌اکنون در قالب اتهام علیه گوگل مطرح شده است به سرویس‌های مسیریابی و نقشه‌های اینترنتی گوگل مربوط می‌شود و سخنگوی گوگل در نخستین واکنش به این قضیه توضیح داده است: «ما می‌پذیریم که پس از غیرفعال شدن فرآیند ذخیره‌سازی تاریخچه باز هم اطلاعات جغرافیایی کاربران را ردیابی می‌کنیم. این اتفاق با هدف ارتقای سرویس‌هایی صورت می‌گیرد که قرار است کاربران از طریق پلتفرم و خدمات گوگل مورد استفاده قرار دهند. ما هرگز از اطلاعات مذکور برای جاسوسی استفاده نمی‌کنیم.»

در حالی که شرکت گوگل هرگونه جاسوسی از کاربران را انکار کرده است، دادگاه عالی امریکا هم‌اکنون پرونده قضایی مطرح شده را به‌صورت گسترده مورد بررسی قرار می‌دهد تا این قضیه مشخص شود و البته قرار است این مرکز احتمال جاسوسی در دیگر اپلیکیشن‌ها و خدمات گوگل را هم بررسی کند تا مشخص شود مردم دنیا در کدام بخش از زندگی شخصی خود می‌توانند از دید گوگل در امان بمانند.اخبار 24 ساعت گذشته رکنا را از دست ندهید

میثم لطفی

حوادث اختصاصی رکنا را اینجا بخوانید:

فاجعه ای هولناک در مشهد که کل مردم ایران را متاثر کرد گفتند فرشاد در هواپیما به شهادت رسیده است اما نمی دانم چطور از دنیای مردگان بازگشت این مردان در چالوس به جای برف پول پارو می کردند ! + جزییات طناب دار بر گردن قاتل دوست صمیمی / یحیی بعد از نشان دادن کفتر به حسن او را سلاخی کرد پدر مست عروس به جای داماد در اتاق حجله به دخترش تجاوز کرد! مرگ دردناک امیرحسین و آرمان 2 پسر بچه مدرسه ای کمر مادر و پدرشان را شکست+ عکس سامان هر لحظه به من ابراز علاقه می کرد به همین خاطر نتوانستم به خواسته بی شرمانه اش نه بگویم با پای خودمان وارد تله شیطانی آرش شدیم / آن 3 پسر من و سمیه را آزار دادند داخل خودروی پژو چه بود که همه را ترساند / معاون دادستان مشهد دستور ویژه صادر کرد غلامرضا هنگامی که مواد مصرف می کرد به یاد ارتباط من با مردان غریبه می افتاد سرنوشت اعظم بعد از 5 مرتبه ازدواج غمناک تر شد+عکس بی آبرویی دیگر در شبکه من و تو / خوردن استفراغ توسط دختران بلوچ + جزییات مهم ترین اخبار 24 ساعت گذشته رکنا آرایشگاه زنانه راز شومی داشت که بسته شد ؟

منبع: رکنا

کلیدواژه: سیاسی عراق جاسوسی گوگل اینترنتی دنیا مردم عکس فیلم زن دختر قاتل ایران دار مجازات سقوط هواپیما اعدام قاتل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.rokna.net دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «رکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۴۰۶۰۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عملیات «وعده صادق» داغ‌ترین نبرد سپاه با دشمن بود

به گزارش خبرنگار مهر سردار رستمعلی رفیعی آتانی بعد از ظهر یکشنبه در جمع مدیران رسانه‌های استان قزوین اظهار کرد: هرکسی در طول انقلاب اسلامی برای انقلاب در کنار امام خمینی (ره) بوده و او را یاری کرد پاسدار است.

وی افزود: مردم در ابتدای انقلاب همه دارایی خود را در کف دست گرفته بودند و در صحنه حضور داشتند و در این بین تعدادی از جوانان مکتبی و مسجدی برای حفاظت و صیانت از مردم، دارایی و زندگی این مردم به میدان آمدند.

فرمانده سپاه صاحب‌الامر (عج) استان قزوین اضافه کرد: امام (ره) به این جزیره‌های ناپیوسته یک قدرت پیوسته داد و همه را در قالب سپاه پاسداران انقلاب اسلامی سازماندهی داد و از همینجا هسته اولیه سپاه شکل گرفت.

وی با بیان اینکه سپاه با نیاز مردم و انقلاب شکل گرفت و هرکجا انقلاب و ملت به آن نیاز داشتند سپاه در کنار آنها قرار گرفت، تاکید کرد: سپاه یک سازمان نظامی صرف نبود اما رسالت او برای حفاظت از دستاوردهای انقلاب و دین خدا بود.

رفیعی اضافه کرد: در آن برهه دستاورد انقلاب استقلال جغرافیایی ایران بود و این استقلال بر اساس وظیفه قانونی محوله در کنار ارتش ایستاد.

وی بیان کرد: بعد از جنگ تمامی ارتش‌های دنیا به پادگان‌های نظامی باز می‌گردند تا ساختار و سازمان خود را بازیابی و تقویت کنند اما سپاه با همه تجربه‌های خود برای سازندگی کشور دوباره در کنار مردم قرار گرفت.

فرمانده سپاه صاحب‌الامر (عج) ادامه داد: در همه حوادثی که در این کشور به وجود آمد سپاه خود را در دل بحران قرار داد و اولین وارد شده و آخرین خارج شد.

وی ادامه داد: با دفاع مقدس دشمن را پشیمان کرده و او را از کشور بیرون کردید و بعد از جنگ آسوده نشدید و اجازه ندادید دشمن در دور دست‌ها نیز به این کشور طمع داشته باشد.

رفیعی در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: هدفی جز تحقیر و شکست آمریکا نداریم و دیگران را نیز در تراز دشمنی با ملت ایران نمی‌بینیم.

وی با بیان اینکه در عملیات وعده صادق داغ‌ترین نبرد سپاه با دشمن اتفاق افتاد، بیان کرد: در این نبرد سپاه و ملت ایران سه قدرت خود را به رخ دنیا کشید.

فرمانده سپاه صاحب‌الامر (عج) تاکید کرد: در این ماجرا وعده الهی محقق شد و این عملیات خارج از تصور همگان از دوست تا امریکایی های دشمن بود و این خارج از تصور بودن به معنای جلوه قدرت الهی است.

وی با بیان اینکه قدرت دوم ما در تصمیم، اراده و تدبیر به اراده ولی فقیه و فرمانده کل قوا بود، اضافه کرد: قدرتی که به رخ عالم کشیده شد قدرت تدبیر مقام معظم رهبری بود.

رفیعی ادامه داد: سومین قدرت ما در این عملیات صدق شهدای کنسولگری ما بود و تمام این عوامل ما را به قدرتی غیرقابل پیش بینی در دنیا تبدیل کرد.

وی در پایان گفت: اسرائیلی که به دروغ خود را چهارمین ارتش دنیا می‌دانست برای دفاع از خود در برابر ملت ایران کشورهای غربی را فراخوان کرد.

کد خبر 6084884

دیگر خبرها

  • سوالات عجیب گوگل هنگام استخدام کارکنان خود
  • بازگشایی پرونده جاسوسی یک شرکت صهیونیست از مقامات اسپانیایی
  • گوگل کارکنان معترض به همکاری این شرکت با اسرائیل را اخراج کرد
  • شرکت ۲۸ کشور دنیا در جشنواره بین‌المللی پوپک
  • گوگل در دفاع از رژیم صهیونیستی ۲۰ کارمند دیگر خود را اخراج کرد
  • چگونه در دنیا و آخرت عاقبت به خیر شویم؟
  • بازداشت ۳ نفر در آلمان به ظن جاسوسی سطح بالا برای چین
  • عملیات «وعده صادق» داغ‌ترین نبرد سپاه با دشمن بود
  • خرید اینترنتی بلیط قطار از تمامی شرکت‌های ریلی با سفرمارکت
  • گوگل بیش از 100 میلیارد دلار برای هوش مصنوعی هزینه خواهد کرد