Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسکانیوز»
2024-04-25@18:49:07 GMT

پیام پارلمان بریتانیا به دولت ترزا می

تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۴۰۶۳۵۰

پیام پارلمان بریتانیا به دولت ترزا می

به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز،نمایندگان مجلس عوام در این روز که روزی تاریخی برای بریتانیا خوانده می‌شد، برای آخرین بار به بحث دربارۀ این توافق پرداختند. در جریان رای‌گیری برای این طرح، تنها ۲۰۲ نماینده با آن موافقت کردند و ۴۳۲ نماینده دیگر به این طرح رای منفی دادند.

رد توافق برگزیت در مجلس عوام بریتانیا، بزرگترین شکست یک دولت این کشور مقابل مجلس عوام از سال ۱۸۶۴ میلادی به این سو توصیف شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

برخی کارشناسان معتقدند که با این رای، بریتانیا گرفتار عمیق ترین بحران سیاسی خود در پنجاه سال اخیر شده است.

بیش از صد تن از نمایندگان محافظه‌کار یعنی هم‌حزبی ترزا می نیز به صف مخالفان پیوستند و علیه این توافق رای دادند تا به این ترتیب بدترین شکست دولت در مقابل پارلمان در تاریخ نوین بریتانیا رقم بخورد.

ترزا می پس از رای منفی مجلس عوام اعلام کرد: «کاملا روشن است که مجلس عوام حامی این توافق نیست اما رای امشب چیزی به ما در این باره که بالاخره مجلس طرفدار چیست، نگفت... نه چیزی در این باره که مجلس چگونه می‌خواهد به تصمیم مردم بریتانیا احترام بگذارد و نه اینکه آیا اصلا قصد دارد به این تصمیم احترام بگذارد».

بلافاصله پس از اعلام نتیجۀ رای عدم اعتماد به طرح ترزا می، «جرمی کوربین» رهبر حزب کارگر بریتانیا طرح برگزاری جلسه رای عدم اعتماد به خانم نخست‌وزیر را نیز رسما تقدیم مجلس عوام کرد. قرار است بحث در این باره از امروز در مجلس عوام آغاز شود.

روسای کمیسیون، شورا و پارلمان اتحادیه اروپا تنها لحظاتی پس از اعلام شکست طرح مورد توافق برگزیت میان دولت ترزا می و بروکسل، ناخرسندی خود را از تصمیم اکثریت قاطع نمایندگان مجلس عوام بریتانیا نشان دادند.

در همین ارتباط «ژان کلود یونکر»، رئیس کمیسیون اروپا با انتشار پیامی در صفحه توییتر خود، ضمن ابراز تاسف عمیق از رای منفی مجلس عوام به این توافق نوشت: «از بریتانیا می‌خواهم تا در اسرع وقت تصمیم خود را روشن کند. عملا زمانی باقی نمانده است.»

«دونالد توسک»، رئیس شورای اتحادیه اروپا هم با لحنی تند، نه تنها به تصمیم مجلس عوام بلکه به کل پروژه برگزیت حمله کرد. توسک در حساب توییتر خود نوشت: «اگر [رسیدن] به یک توافق غیرممکن است، و اگر هیچ کس خواهان توافقی نیست، دست آخر چه کسی شجاعت این را خواهد داشت تا بگوید یک راه حل مثبت چیست؟»

احتمالا این پیام علاوه بر دولت محافظه‌کار، خطاب به نمایندگان اپوزیسیون در حزب کارگر هم صادر شده است که تاکنون با هر توافق یا راه حلی از سوی دولت ترزا می مخالفت کرده اند.

«آنتونیو تایانی»، رئیس پارلمان اروپا به زبان پرتغالی به شکست طرح ترزا می واکنش نشان داد: «رای لندن به برگزیت یک خبر بد بود. اولویت ما با سه میلیون و ششصد هزار شهروند اروپایی ساکن بریتانیا و بریتانیایی‌های ساکن اتحادیه اروپا است. آن‌ها به قطعیت در آینده احتیاج دارند. ما به مبارزه برای این افراد ادامه خواهیم داد.

رهبران اتحادیه اروپا پس از گذشت دو سال از زمان همه‌پرسی، روی خوشی به احتمال بازگشت بریتانیا نشان نمی‌دهند.

«امانوئل ماکرونـ، رئیس جمهوری فرانسه نیز در واکنش به شکست طرح مورد توافق دولت محافظه‌کار ترزا می و اتحادیه اروپا گفت: «فشار حالا از طرف بریتانیا است [و نه اتحادیه اروپا]». ماکرون که یکی از معدود رهبران «تازه کار» طرفدار گسترش و تقویت اتحادیه اروپا است با انتقاد شدید از همه‌پرسی برگزیت در سال ۲۰۱۶ گفت: «آن همه‌پرسی دستکاری شده بود... در جریان آن رفراندوم به مردم دروغ گفته شد».

شماری از احزاب راست‌گرای افراطی فرانسه از جمله «وحدت ملی» (جبهه ملی سابق) طرح خروج فرانسه از اتحادیه اروپا با نام «فرکزیت» را تبلیغ می‌کنند. اجزاب چپ رادیکال و افراطی این کشور مانند فرانسه تسلیم ناپذیر و حزب جدید ضد سرمایه‌داری (ان‌پ‌ا) می‌گویند اگر نتوان ساختار حاکم بر اتحادیه اروپا را تغییر داد، باید از آن خارج شد.

اما به طور کلی با رد این توافق در مجلس عوام برتانیا دو حالت قابل تصور خواهد بود: یا ترزا می با طرح دومی دوباره به مجلس عوام بازمی‌گردد و یا همه‌پرسی دومی با موضوع ماندن یا خروج از اتحادیه اروپا در این کشور برگزار خواهد شد.

انتهای پیام /

183 / 156 ترزا می بریتانیا برگزیت شکست توافق

منبع: ایسکانیوز

کلیدواژه: ترزا می بریتانیا برگزیت شکست توافق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۴۰۶۳۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

(ویدئو) رها کردن یک کبوتر در پارلمان اروپا جنجالی شد

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • فضاسازی تبلیغی پارلمان اروپا علیه عملیات «وعده صادق»
  • مقررات جدید اروپا برای مبارزه با پولشویی
  • رای پارلمان اروپا به تضعیف قواعد زیست محیطی به نفع کشاورزان
  • (ویدئو) رها کردن یک کبوتر در پارلمان اروپا جنجالی شد
  • توافق آلمان و انگلیس برای تقویت همکاری‌های دفاعی
  • پارلمان اروپایی قواعد سلاح برای غیرنظامیان را تشدید کرد
  • دستیار نماینده پارلمان اروپا به اتهام جاسوسی برای چین از کار تعلیق شد
  •  تصویب لایحه جنجالی اخراج پناهجویان از بریتانیا
  • آخرین تصمیمات درباره افزایش تعطیلات آخر هفته | پاسخ ایران به تحریم‌های جدید اتحادیه اروپا | آخرین وضعیت حقابه هیرمند
  • تهیه فهرستی از تحریم‌های جدید اتحادیه اروپا علیه صنایع پهپادی و موشکی ایران