Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پارسینه»
2024-04-25@04:26:23 GMT

قد بلندترین فضانورد جهان کیست؟

تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۴۰۶۳۵۴

قد بلندترین فضانورد جهان کیست؟

محدودیت فضای صندلی سفینه‌های فضایی از یک سو و فشار‌هایی که در زمان پرتاب و بازگشت به بدن فضانورد وارد می‌شود باعث گردیده که برای بلندی قد داوطلبان سفر به فضا محدویت قایل شوند. در حال حاضر نه سازمان فضایی روسیه (روسکاسموس) و نه سازمان فضایی آمریکا (ناسا) فردی که بالای ۱۹۵ سانتی‌متر قد داشته باشد به عنوان فضانورد انتخاب نمی‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



البته در گذشته این اندازه هم بسیار بلند محسوب می‌شد و حتی برای فضاپیمای شاتل ۱۹۰ سانتی‌متر حد نهایی بود، اما در میان فضانوردان یک استثنا هم وجود دارد. "جیمز ودربی" با قد ۱۹۳ سانتی‌متری بلند قامت‌ترین فضانورد جهان به حساب می‌آید. شاید به دلیل همین بلندی قد باشد که در بیشتر عکس‌های دسته جمعی گروه‌های فضانوردان شاتل یا او نشسته است و یا در ردیف عقب به او جا داده‌اند!  

جیمز ودربی در ۲۷ نوامبر ۱۹۵۲ در شهر فلوشینگ از ایالت نیویورک آمریکا به دنیا آمد. مدرک مهندسی هوا- فضا را از دانشگاه نوتردامه در ۱۹۷۴ گرفت و بعد از آن به عنوان خلبان آزمایشگر در نیروی دریایی آمریکا به کار مشغول شد. در ۲۳ مه ۱۹۸۴ به جرگه فضانوردان ناسا پیوست و تا تاریخ ژانویه ۲۰۰۵ که از فضانوردی کناره‌گیری کند، شش بار به فضا سفر داشت و از نظر تعداد سفر‌های فضایی نیز رکورد جالبی از خود به جا گذاشت.  

ودربی جمعا بیش از ۶۶ روز از عمر خود را در مدار زمین گذرانده است و عنوان دویست و بیست و سومین فضانورد جهان، صد و سی و چهارمین فضانورد آمریکا را به خود اختصاص داده است.

ماموریت‌های فضایی ودربی عبارتند از:

پرواز شماره ۳۲ شاتل فضایی در ۹ ژانویه ۱۹۹۰ به مدت ۱۰ روز و ۲۱ ساعت

پرواز شماره ۵۲ شاتل فضایی در ۲۲ اکتبر ۱۹۹۲ به مدت ۹ روز و ۲۰ ساعت و ۵۶ دقیقه

پرواز شماره ۶۳ شاتل فضایی در ۳ فوریه ۱۹۹۵ به مدت ۸ روز و ۶ ساعت ۲۸ دقیقه

پرواز شماره ۸۶ شاتل فضایی در ۲۶ سپتامبر ۱۹۹۷ به مدت ۱۰ روز و ۱۹ ساعت و ۲۲ دقیقه

پرواز شماره ۱۰۲ شاتل فضایی در ۸ مارس ۲۰۰۱ به مدت ۱۲ روز و ۱۹ ساعت و ۴۹ دقیقه

پرواز شماره ۱۱۳ شاتل فضایی در ۲۴ نوامبر ۲۰۰۲ به مدت ۱۳ روز و ۱۸ ساعت و ۴۸ دقیقه

منبع: پارسینه

کلیدواژه: علم و فناوری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۴۰۶۳۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ضارب فراری دختران دانش‌آموز که دستگیر شد کیست؟

محمد طالبی چاری دادستان عمومی و انقلاب شهرستان آمل گفت: در پی وقوع حادثه تصادف که منجر به مصدوم شدن ۳ دختر دانش‌آموز شد، بلافاصله پیگیری موضوع در دستور کار قرار گرفت.

وی ادامه داد: پس از وقوع سانحه، راننده از صحنه متواری شده بود که با دستور دادستانی به مرجع انتظامی، متهم تحت تعقیب قرار گرفت و در کمتر از چند ساعت خودرو توقیف و دستور دستگیری مرتکب صادر شد.

طالبی با اشاره به معرفی ۳ مصدوم این حادثه به پزشکی قانونی افزود: راننده خودرو نیز دستگیر و با تشکیل پرونده در یکی از شعب دادیاری دادسرای شهرستان تحقیقات از وی آغاز شد.

دادستان آمل تاکید کرد: ۳ دانش‌آموز دختر آسیب‌دیده در این حادثه بلافاصله به بیمارستان منتقل و پس از طی مراحل درمانی از بیمارستان مرخص شدند.

وی خاطرنشان کرد: برای ضارب پرونده با اتهاماتی از جمله ایراد صدمه بدنی غیرعمدی، اخلال در نظم از طریق رانندگی نامتعارف در اماکن عمومی، فرار از صحنه تصادف و رانندگی بدون گواهینامه رسمی، قرار وثیقه صادر و به لحاظ عجز از ایداع وثیقه به کانون اصلاح و تربیت ساری اعزام شد.

طالبی یادآور شد: خودرو توقیف شده جهت عبرت‌آموزی در یکی از میادین اصلی شهرستان آمل در معرض دید عموم قرار گرفت.

منبع: مهر

tags # اخبار حوادث سایر اخبار آیا انسان می‌تواند در فضا تولید مثل کند؟ | رابطه جنسی و زایمان در فضا چگونه است؟ بعد از فضا چه چیزی وجود دارد، جهان کجا تمام می‌شود؟! (تصاویر) مرکز واقعی جهان کجا است؟ فضانوردان چگونه در فضا دستشویی می‌کنند؟ | سرنوشت مدفوع انسان در فضا چه می‌شود؟

دیگر خبرها

  • مانورهای فضایی مشترک آمریکا و کره جنوبی
  • مانور فضایی کره جنوبی و آمریکا در برابر کره شمالی
  • سفر در فضا و زمان؛ میراث ماندگار هابل
  • ضارب فراری دختران دانش‌آموز که دستگیر شد کیست؟
  • چین ۳ فضانورد دیگر به ایستگاه فضایی خود می‌فرستد
  • برنامه آمریکا برای ساخت بلندترین آسمان‌خراش/ عکس
  • بلندترین برج آمریکا در قلب گردبادها / عکس
  • دلایل فرود نیامدن مجدد انسان روی ماه
  • ببینید | سبب غائب شدن امام زمان(عج) کیست؟
  • (ویدئو) نوجوان ایرانی که دل ایلان ماسک را برد؛ یاسین شفیعی کیست؟!