Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-16@21:26:59 GMT

شل و سفت کردن های اقتصادی

تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۴۰۶۴۱۹

شل و سفت کردن های اقتصادی

روزنامه اصفهان امروز در ستون سرمقاله روز پنجشنبه 27 دی ماه مطلبی با عنوان ' شل و سفت کردن های اقتصادی' به قلم حسن روانشید منتشر کرد.

در این مطلب آمده است: انگار قرار است همه گزینه ها را در علم الاقتصاد که ریشه آن به سابقه جاده ابریشم مربوط می شود نادیده بگیریم و هرچند وقت به دکترین های آکادمیک و نه تجربی مدیران مالی و بویژه بانک مرکزی کشور عمل کنیم که پس از یکی دوتای آغازین سال های انقلاب اسلامی بقیه تقریباً نتوانستند به آنچه می گویند عمل کنند و معدودی نیز تو زرد از آب درآمدند و برخی نیز ممنوع الخروج شدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

درست است که اقتصاد کشور ما با سلاح تحریم به نحوی بازیچه بیگانگان قرارگرفته تا از این طریق ضربه بخورد اما فراموش نکنیم که ایران، افغانستان و یا یکی از کشورهای فقیر و فاقد تمدن آفریقا یا حتی آلبانی در اروپای شرقی نیست که فاقد زیرساخت های لازم و سرمایه های خدا دادی نباشد و به راحتی بشود آن را در حصر قرار داد. ولی اگر اجازه داده شود که چالش ها ادامه داشته باشد مرور زمان می تواند پیامد هایی را نیز به همراه بیاورد. مسلم اینکه عقاید شخصی نباید در این باره اهرم قدرت باشند بلکه مدیران کلان اقتصاد ناچارند خرد جمعی را سرلوحه خود قرار داده و فارغ از همه خط و خطوط های موجود تنها در اندیشه حفظ و بقای کیان سرزمین در لوای اسلام باشند تا اگر دکترین های جدیدی به این سبک و سیاق ها پیاده گردد قطعاً به سرنوشت برجام و ایجاد تعادل با طرح ناموفق یکسان کردن قیمت ارز روبرو خواهند شد!
سال هاست اقتصاد دانان تجربی و به اصطلاح سنتی حنجره ها را دریده اند تا بگویند علم الاقتصاد به این نتیجه نهایی رسیده که بازار باید تصمیم گیرنده روند خود باشد و دولت ها تنها نقش نظارت را دارند و هیچوقت تاجران خوبی نبوده اند اما این نصایح عالمانه به گوش کســی نرفت و روش دخالت در امور اقتصادی همچنان ادامه یافت تا به یک غده سرطانی تبدیل شود که حتی بخش خصوصی و بازار هم قادر نباشد به کمک آن بشتابد. شل و سفت کردن اقتصاد در این سال ها از همان دخالت های نابجا در روند بازار است که نه تنها نتوانست کمکی در رفع
و دفع معضلات داشته باشد بلکه مسیر را با عرضه طلا و ارز خزانه با عنوان ایجاد ثبات در بازار منحرف کرد تا همین چند وقت پیش بود که دولت برای صادرکنندگان نمونه جوایزی در نظر می گرفت و در بعض از موارد خلف عهد می شــد و سعی می کرد به هر نحوی که می تواند این مقوله را بسط و گسترش دهد که البته اگر بر اساس قوانین و مقررات عرضه و تقاضا پیش می رفت و ورود به این مقوله را به اهلش واگذار می کرد، به نوعی می توانست تحریم ها را دور بزند اما بی توجهی و شاید هم عدم تجربه کافی در مدیران کلان و بویژه در رأس بانک مرکزی به فاجعه ای ختم شد که آثار فرسایشی اش نه امروز بلکه در آینده بیشتر نمودار شود. امروز سیاست دولت دراین باره عوض شده و آن روی سکه را می نگرد که شاید این هم نوعی اشتباه و شل کن سفت کن های اقتصادی باشد! زیرا با همان شدتی که صادرات تشویق می شد از نیروی انتظامی استمداد می طلبند تا اجازه خروج کالا را به خارج از کشور ندهند که به جز گوسفند زنده شامل گوجه فرنگی ناقابل هم شده است. مسئولان در سخنان اخیر خود ابراز و اظهار می دارند که در 9ماهه گذشته از 33میلیارد دلار صادرات غیرنفتی کشور تنها 25 درصد ارز آن برگشت شده است. درحالی که بعضی از اقلام ضروری با کمبودهای محسوس و همراه با گرانی کمر شکن روبرو است. تکلیف جامعه با این بخشنامه های فی البداهه و متناقض در صادرات چه می تواند باشد؟!و چگونه می شود تا سنت آخر این دلارهای حاصل از اقلام صادراتی رسمی و قاچاق را به کشور اعاده کرد؟
آیا سناریوی قدیمی عرضه دلار به چند برابر قیمت در بازارهای صوری در چند ماه گذشته امروز باید برای ارز حاصل از صادرات روی صحنه برود؟ همانگونه که باند مفسده ای در کردستان معادل 4/5هزار میلیارد تومان ارز را با عنوان ثبت سفارش خرید کالا از بانکها دریافت و از کشور خارج کردند و در مقابل آن هیچ نوع محصولی وارد کشور نشده است.
7141

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اقتصاد مطبوعات اصفهان سرمقاله

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۴۰۶۴۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انتقاد دولت از سخنان برخی نمایندگان در مورد بازار ارز و قیمت دلار: می‌تواند به التهاب در بازار ارز بینجامد و اقدامی غیر حرفه ای و غیرمسئولانه است

به گزارش جماران، ​روابط عمومی معاونت پارلمانی رئیس‌جمهور در پاسخ به اظهارنظر تعدادی از نمایندگان در خصوص نوسانات قیمت ارز تاکید کرد: حال که با عملیات موفقیت آمیز «وعده صادق» دل مردم قهرمان ایران، مظلومان غزه و مسلمانان و آزادی‌خواهان جهان را شاد و مایه عزت و عظمت ایران عزیز شده است، کام ملت را با سیاه نمایی تلخ نکرده و ناخواسته کوچکترین کمکی به نقشه دشمن نشود که بتواند اندکی از پس‌لرزه های شکست سیاسی و نظامی خود را با هجمه رسانه‌ای جبران کند.

متن اطلاعیه معاونت پارلمانی ریاست جمهوری به این شرح است:

طی روزهای گذشته و همزمان با تشدید نوسانات ارزی در بازار که ناشی از افزایش بهای جهانی طلا و تحولات نظامی منطقه بود متأسفانه چند نفر از نمایندگان مجلس، اظهار نظرها و تحلیل‌های غیر کارشناسی و شتابزده‌ای درباره وضعیت اقتصادی و نرخ ارز داشتند که چه بسا برخلاف خواست آنان می‌توانست بر التهاب بازار ارز بیفزاید.

در همین زمینه نماینده‌ای که تجربه عضویت در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی را دارد در اظهار نظری تعجب برانگیز بیان کرد « منتظر دلار ۱۰۰ هزار تومانی باشید»! طرفه آنکه ایشان سابقه کار رسانه ای هم دارد و عجیب است که از اثر سوء چنین اظهارات نسنجیده ای به لحاظ رسانه ای ، سیاسی و اقتصادی آگاهی نداشته باشد، قطعا بیان چنین گزاره ای را ناشی از آگاهی به تبعات آن نمی دانیم و بر خبط سیاسی حمل می کنیم. شگفت آور است در این کارزار سیاسی، امنیتی و اقتصادی کشور با دشمنان، یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس دولتی را که رهبر معظم انقلاب اسلامی آن را دولت کار و فعالیت و پرتلاش نامیده چنین قضاوت کند که « با نوعی بی خیالی در دولت مواجه هستیم»! زهی انصاف!

در چنین شرایطی نماینده دیگری که از راه‌یابی به مجلس دوازدهم باز مانده و در فتنه پاییز ۱۴۰۱ آتش بیار معرکه بود بیان می دارد که دولت وقتی آمار و اطلاعات مثبت می دهد احساس می کنم درباره کشوری جز ایران صحبت می کنند!

ای کاش‌ چنین افرادی از آموزش های سواد رسانه‌ای هم بهره ببرند تا بدانند خط تردید در آمار رسمی کشور یکی از ترفندهای جریان رسانه ای معاند است تا ناخواسته در پازل رسانه ای دشمن بازی نکنند، ضمن آنکه جای سوال است که چگونه یک عضو محترم مجلس که باید در جریان مصوبات و اقدامات باشد از آمارهای رسمی کشور بی اطلاع است یا چنین وانمود می کند و از تاکید مقام معظم رهبری در انتشار دستاوردهای مثبت دولت و نظام و تقویت امید و پرهیز از ایجاد یاس در مردم غافل است .

سخنان دو نماینده دیگر در کمیسیون کشاورزی مبنی بر اعلام نرخ های کاذب و نجومی برای دلار در ماه های آینده ضمن اینکه خلاف پیش بینی های کارشناسان اقتصادی و اعلام نظر صریح مدیران بانک مرکزی است، به نوعی سیگنال برای نرخ ارز محسوب می شود که می تواند به التهاب در بازار ارز بینجامد و اقدامی غیر حرفه ای و غیر مسئولانه است.

نشانه آن که این اظهارات بازتاب وسیعی در رسانه‌های مخالف دولت و نظام داشته است و به مستمسکی برای دامن زدن به نوسانات قیمتی این رسانه ها تبدیل شده است.

همچنین نماینده دیگری برخلاف نظر همه تحلیلگران و کارشناسان اقتصادی جهان که ناامنی در منطقه و هراس از تشدید شرایط را در جابجایی شاخص های اقتصادی بعنوان عامل مهم و تعیین کننده مطرح کردند صراحتا اعلام کرده که افزایش قمیت ارز و وضعیت اقتصادی هیچ ارتباطی به رخدادهای نظامی در منطقه و این نوع مسائل ندارد. این تحلیل ها و چنین دیدگاهی بی توجهی به عوامل روانی تشدید قیمت ارز و شرایط خاص منطقه است.

ایشان همچنین در اظهارنظر دیگری خواستار برکناری وزیر اقتصاد و رئیس بانک مرکزی شده است که ابراز چنین سخنی نیز در شرایط جنگ ترکیبی و اقتصادی مانند آن است که در عملیات نظامی، فرمانده میدانی تضعیف و تخریب شود! در پاسخ به این بخش از سخنان مخرب ایشان موضع گیری یکی از مسئولین دولت یادآوری می شود که « تروریست های اقتصادی همپای تروریست های حملات دمشق و چابهار مشغول بمباران افکار عمومی با خبر کذب هستند. افزایش نااطمینانی و دامن زدن به انتظارات تورمی، مهمترین راهبرد آنها در این روزها است. القای تزلزل در تیم اقتصادی دولت یا تولید اخبار جعلی را باید در این چارچوب تحلیل و رد یابی کرد.»

بنابراین در شرایط کنونی بهتر است چنین عزیزانی در اظهارات خود محتاطانه عمل کنند چرا که هر اظهار نظر غیر کارشناسی و نسنجیده‌ای با بزرگنمایی رسانه های مغرض خارجی و داخلی می‌تواند تأثیرات منفی هرچند اندک بر بازار ارز داشته باشد و این موضوع می‌تواند برای اقتصاد کشور زیان‌بار باشد و در این شرایط حساس از همه کسانی که اظهار نظر می کنند و در مجموعه نظام محسوب می‌شوند این توقع وجود دارد که با اطلاعات و تحلیل دقیق سخن بگویند و تأثیرات مواضع خود را بر بازار ارز

و شاخص های اقتصادی مد نظر داشته باشند و فراموش نکنند که در چند ماه اخیر انس جهانی طلا تا ۴۰ درصد افزایش داشته است.

همانطور که رییس کل بانک مرکزی تاکید کرد، نوسان در بازار بین المللی فلزات و نرخ ارز ناشی از هراس از تحولات سیاسی طی ۵۰ روز اخیر آغاز شده است این نوسانات در ایران بازار غیر رسمی که عمدتا تامین کننده نیاز بازار قاچاق و خروج سرمایه است را متاثر کرده است،اما نرخ تامین ارز مورد نیاز کالاهای اساسی بر مبنای ۲۸۵۰۰ تومان و دیگر کالاها با نرخ کمتر از ۴۰ هزار تومان محاسبه می شود و خوشبختانه در سال گذشته تراز تجاری ایران مثبت بوده به گونه‌ای که صادرات ۲۰ میلیارد دلار بیش از واردات بوده است، و خلاصه واردات قانونی کشور با نرخ ارز آزاد انجام نشده بلکه ارز مورد نیاز تمامی کالاها از سوی بانک مرکزی تامین می‌شود.

با توجه به اینکه شرایط اقتصادی رو به بهبود کشور و عوامل بنیادی تاثیرگذار بر نرخ ارز از جمله کنترل و کاهش نرخ رشد نقدینگی، تراز مثبت تجارت خارجی و میزان صادرات و واردات کشور در کنار رشد اقتصادی ۵.۴ درصدی بیانگر وضعیت مناسب ارزی کشور است، توقع می رود تحلیل‌گران از سر انصاف در کنار انتقادات و اظهارات خود، دستاوردهای مثبت پولی و مالی کشور را مورد توجه قرار دهند از جمله کنترل سرعت رشد متغیرهای پولی و بازگشت آن‌ها به روند بلندمدت و مهار تورم که از مهم‌ترین دستاوردهای اقتصادی در پایان سال ۱۴۰۲ بود.

نرخ رشد نقدینگی در اقتصاد ایران در بلندمدت چیزی حدود ۲۸ درصد بوده، اما این نرخ در سالیان گذشته بسیار فراتر از این رقم‌ها صعود کرد و در نتیجه همین نقدینگی سرگردان، بازارهای مختلف یکی پس از دیگری دچار التهابات قیمتی شدند و دولت سیزدهم موفق شد نقدینگی از ۳۱.۱ درصد در پایان سال ۱۴۰۱ را با یک روند کاهشی مستمر به ۲۴.۳ درصد در پایان ۱۴۰۲ کاهش دهد. از آنجا که بانک مرکزی ابتدای سال نرخ رشد هدف برای ۱۴۰۲ را ۲۵ درصد اعلام کرده بود، بنابراین عملاً از نرخ هدف خود هم جلوتر رفت.

لازم به ذکر است متوسط رشد نقدینگی کشور در بازه‌های زمانی ۲۰ ساله، ۲۵ ساله و ۶۰ ساله منتهی به ۱۴۰۲ به ترتیب معادل ۲۸.۵ درصد، ۲۸.۲ درصد و ۲۵.۷ درصد می‌باشد که این ارقام حاکی از آن است که رشد تحقق یافته نقدینگی در سال گذشته نسبت به متوسط بلند مدت به میزان قابل توجهی بهتر شده است.

در پایان یادآور می شود که در پی دفاع مشروع ج.ا.ا و تنبیه تلافی جویانه و هوشمند رژیم صهیونیستی، دشمن تلاش می کند خط روایت هراس افکنی و بحران سازی در افکار عمومی را به ویژه با القای ناپایداری در اقتصاد و نارضایتی عمومی دنبال و دامن بزند که هوشیاری مضاعف همه دلسوزان را می طلبد.

در این شرایط که رهبر حکیم انقلاب بر اساس تحلیل عالمانه و واقع بینانه، وحدت کلمه را رمز موفقیت می دانند، هماهنگی و همکاری بین مجلس و دولت برای پیشبرد سیاست‌های اقتصادی و کنترل نوسانات بازار ارز امری ضروری است که به استقرار پایداری اقتصادی کشور کمک می‌کند. حال که شاهد هماهنگی کامل دیپلماسی و میدان هستیم و نیروهای مسلح این فرزندان برومند، غیور و دلاور این ملت با عملیات موفقیت آمیز وعده صادق دل مردم قهرمان ایران، مظلومان غزه و مسلمانان و آزادی‌خواهان جهان را شاد کرده و مایه عزت و عظمت ایران عزیز شده اند، کام ملت را با سیاه نمایی تلخ نکنیم و ناخواسته کوچکترین کمکی به نقشه دشمن نکنیم که بتواند اندکی از پس‌لرزه های شکست سیاسی و نظامی خود را با هجمه رسانه‌ای جبران کند.

و من الله التوفیق و علیه التکلان

روابط عمومی معاونت پارلمانی رئیس‌جمهور

 

 

دیگر خبرها

  • قرارگیری خریداران ارز در زیر چتر مالیاتی
  • قرارگیری خریداران ارز در زیر چتر مالیاتی/ احتمال عرضه ارز تقلبی در بازار آزاد وجود دارد
  • هشدار عرضه دلار تقلبی در بازار آزاد
  • انتقاد دولت از سخنان برخی نمایندگان در مورد بازار ارز و قیمت دلار: می‌تواند به التهاب در بازار ارز بینجامد و اقدامی غیر حرفه ای و غیرمسئولانه است
  • اطلاعیه معاونت پارلمانی ریاست جمهوری درخصوص اظهارات برخی نمایندگان درباره تحولات بازار ارز
  • آرامش اقتصادی با نمایش اقتدار نظامی/ چرا نرخ ارز کاهشی شد؟
  • حمله عجیب دولت به نمایندگان مجلس بعد از انتقادات به قیمت دلار و سکه
  • تاثیر کم دوام حمله موشکی ایران به رژیم صهیونیستی بر بازارهای مالی
  • آیا واقعیت‌های اقتصاد با افزایش نرخ ارز همخوانی دارد؟
  • ۱.۵ تریلیون دلار اندازه بازار آموزش‌های مهارتی تا ۲۰۳۰