Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ناطقان»
2024-03-19@06:32:27 GMT

خواص سنبل‌الطیب برای بدن

تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۴۰۶۴۵۵

مطالعات نشان می‌دهد که سنبل‌الطیب به طور قابل توجهی، بی‌خوابی شبانه را درمان می‌کند، کیفیت خواب را بهبود می‌بخشد و بر خلاف بسیاری از قرص‌های شیمیایی، باعث خواب آلودگی صبحگاهی نمی‌شود. ناطقان: سنبل‌الطیب یا علف گربه، گیاهی است علفی و چند ساله که ساقه آن به طور عمودی تا ارتفاع دو متر بالا می‌رود. این گیاه به صورت وحشی در جنگل‌های کم درخت، در حاشیه جویبار‌ها و گودال‌ها در بیشتر مناطق آسیا و ایران می‌روید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



قسمت مورد استفاده این گیاه، ریشه آن است و معمولاً از ریشه گیاهی که بیش از ۳ سال عمر دارد، استفاده می‌شود. سنبل الطیب پس از خشک شدن به رنگ قهوه‌ای در می‌آید. طعم آن تلخ، ولی خوشبو و معطر است. عطر آن پس از خشک شدن بیشتر می‌شود. سنبل الطیب دارای بویی مطبوع است و گربه بوی این گیاه را از فاصله دور تشخیص داده و به طرف آن می‌رود و در اطراف آن به جست و خیز می‌پردازد و از بوی آن مست می‌شود. گل‌های سنبل‌الطیب به رنگ سفید یا صورتی و به صورت خوشه‌ای است.

۱- بی خوابی:
مطالعات نشان می‌دهد که سنبل‌الطیب به طور قابل توجهی، بی خوابی شبانه را درمان می‌کند، کیفیت خواب را بهبود می‌بخشد و بر خلاف بسیاری از قرص‌های شیمیایی، باعث خواب آلودگی صبحگاهی نمی‌شود. مقادیر بالای لیارین موجود در سنبل الطیب، با افزایش گاما آمینو اسید بوتیریک (GABA) که یک انتقال دهنده عصبی مهار کننده در سیستم عصبی مرکزی بوده و باعث آرامش می‌شود، به درمان بی خوابی شبانه کمک می‌کند.

برای درمان بی خوابی شبانه ۳۰۰ تا ۶۰۰ میلی گرم ریشه سنبل‌الطیب را ۳۰ دقیقه قبل از خواب استفاده کنید.

۲- استرس و اضطراب:
لیارین موجود در سنبل‌الطیب با بهبود سطوح GABA، باعث آرامش شده و با حفظ سطح سروتونین به درمان استرس و اضطراب کمک می‌کند. همچنین اسید والرنیک و والرنول موجود در عصاره ریشه سنبل‌الطیب به عنوان ضد اضطراب طبیعی عمل می‌کنند.

برای درمان استرس و اضطراب ۱۲۰ تا ۲۰۰ میلی گرم سنبل‌الطیب را ۳ بار در روز مصرف کنید.

۳- درمان بیش فعالی کودکان:
یک مطالعه نشان داده که مصرف سنبل الطیب به مدت ۳ هفته به درمان بیش فعالی و کاهش علائم آن مانند مشکلات خواب و بی قراری در کودکان با سن بیشتر از ۵ سال کمک می‌کند.

توجه: توصیه شده که سنبل‌الطیب نباید به کودکان زیر ۵ سال داده شود.

۴- فشارخون و قلب:
در طب سنتی از ریشه‌ سنبل‌الطیب برای کاهش فشارخون استفاده می‌شود و همچنین سنبل‌الطیب با کاهش فشار خون به بهبود سلامت قلب کمک کرده و خطر حمله قلبی و سکته قلبی را کاهش می‌دهد. سنبل‌الطیب به کاهش فشارخون بالا ناشی از استرس کمک می‌کند. علاوه بر این سنبل‌الطیب با تقویت عروق خونی، خطر لخته شده خون را کاهش داده و احتمال ابتلاء به بیماری‌های قلبی و عروقی را کاهش می‌دهد.

سنبل‌الطیب به دلیل خواص آرام بخش قوی که دارد، باعث کاهش ضربان قلب می‌شود.

۵- دیابت و قند خون:
در طب سنتی از سنبل‌الطیب برای کاهش قند خون در افراد مبتلا به دیابت استفاده می‌شود.

عوارض سنبل‌الطیب
زیاده روی در مصرف سنبل‌الطیب باعث سردرد، سرگیجه و ناراحتی معده می‌شود.

۶- یائسگی:
تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف ۱۰- ۱۵ میلی گرم ریشه سنبل‌الطیب در روز برای ۸ هفته می‌تواند علائم یائسگی، به ویژه گرگرفتگی در زنان یائسه را کاهش دهد.

۷- رحم و درمان درد پریود:
سنبل‌الطیب یک آرام بخش و ضد اسپاسم طبیعی است، به این معنی که اسپاسم و انقباض شدید عضلات رحم در دوران قاعدگی را کاهش داده و به درمان درد شدید پریود کمک می‌کند.

مصرف ۲۵۵ میلی گرم سنبل الطیب ۳ بار در روز به درمان درد قاعدگی کمک می‌کند.

۸- معده و دستگاه گوارش:
سنبل‌الطیب یکی از بهترین روش‌های درمان خانگی برای درد معده شناخته شده و باعث کاهش گاز معده و روده می‌شود، از اسهال جلوگیری کرده و به سلامت دستگاه گوارش کمک می‌کند.

سنبل‌الطیب، سکسکه را درمان می‌کند.

۹- صرع:
مطالعات نشان داده که مصرف سنبل‌الطیب باعث فعال شدن گیرنده‌های آدنوزین شده و احتمال تشنج در بیماران مبتلا به صرع را کاهش می‌دهد.

۱۰- سردرد و میگرن:
در طب سنتی از سنبل‌الطیب به دلیل خواص ضد اسپاسم که دارد، برای درمان سردرد و میگرن استفاده می‌شود. هنگام بروز سردرد و میگرن، یک فنجان چای یا دمنوش سنبل‌الطیب بنوشید.

۱۱- تقویت حافظه:
تحقیقات نشان داده که اسید والرنیک موجود در سنبل‌الطیب، با کاهش استرس اکسیداتیو در مرکز حافظه مغز (هیپوکامپ) به میزان قابل توجهی باعث تقویت حافظه می‌شود.

۱۲- درمان لرزش دست عصبی:
سنبل‌الطیب، می‌تواند اعصاب شما را آرام کند، به همین دلیل یکی از بهترین دارو‌های گیاهی برای درمان لرزش دست عصبی می‌باشد.

۱۳- آرتروز و سیاتیک:
سنبل‌الطیب دارای خواص ضد اسپاسم و آرام بخش طبیعی است و در طب سنتی برای درمان درد آرتروز و سیاتیک استفاده می‌شود.

عوارض سنبل‌الطیب

در طب سنتی از سنبل الطیب برای کاهش قند خون در افراد مبتلا به دیابت استفاده می‌شود.

عوارض و مضرات سنبل‌الطیب

مصرف زیاد سنبل‌الطیب باعث خواب آلودگی می‌شود، به همین دلیل توصیه می‌شود که راننده‌ها به هیچ وجه نباید از سنبل‌الطیب استفاده کنند.

زیاده روی در مصرف سنبل‌الطیب باعث سردرد، سرگیجه و ناراحتی معده می‌شود.

توصیه می‌شود که به دلیل اثراتی که سنبل‌الطیببر روی سیستم عصبی مرکزی دارد، حداقل ۲ هفته قبل از جراحی از مصرف آن خودداری کنید. (احتمالاً سنبل‌الطیب با دارو‌های بیهوشی تداخل ایجاد می‌کند)

هنوز تحقیقاتی درباره‌  اثر سنبل‌الطیب بر روی کودکان انجام نشده به همین دلیل توصیه می‌شود که کودکان زیر ۳ سال بهتر است، از مصرف این گیاه دارویی، اجتناب کنند.

مصرف سنبل‌الطیب در دوران بارداری و شیردهی:

هنوز مطالعات دقیقی درباره‌ی اثر سنبل‌الطیب بر روی جنین و زنان باردار صورت نگرفته به همین دلیل متخصصان توصیه می‌کنند که بهتر است زنان در دوران بارداری و شیردهی از مصرف سنبل‌الطیب، خودداری کنند. منبع: مشرق برچسب ها: سنبل‌الطیب ، بی خوابی ، اضطراب

منبع: ناطقان

کلیدواژه: سنبل الطیب بی خوابی اضطراب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت nateghan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ناطقان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۴۰۶۴۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سبزی که کبد چرب را درمان می کند!

با گسترش روزافزون بیماری‌های مرتبط با سبک زندگی نظیر چاقی، دیابت و بیماری‌های قلبی، بیماری کبد چرب به عنوان یکی از مشکلات بهداشتی روزمره جامعه، به تدریج بر جوامع سراسر جهان تأثیرگذار شده است. کبد چرب به معنای یک وضعیت پاتولوژیک است که در آن چربی به شدت در سلول‌های کبد تجمع می‌یابد، که در نتیجه، عملکرد کبد به شدت تحت تأثیر قرار می‌گیرد.

از آنجا که تغذیه یکی از عوامل اساسی در مدیریت و درمان کبد چرب است، تمرکز بر رژیم غذایی مناسب و مواد غذایی سالم به عنوان راهکاری مؤثر در بهبود وضعیت کبد چرب مطرح شده است. در این مطلب سلامت، تمرکز ما بر روی استفاده از سبزیجاتی است که ممکن است برای درمان کبد چرب مفید باشند.

سبزیجات مفید برای کبد چرب

برای کبد چرب، مصرف سبزیجات مختلف می‌تواند مفید باشد. سبزیجات حاوی مقادیر زیادی آنتی‌اکسیدان‌ها، فیبر، و ویتامین‌ها هستند که به عملکرد کبد و کاهش کبد چرب کمک می‌کنند. در زیر، لیستی از سبزیجاتی که برای کبد چرب مفید هستند را می‌توانید مشاهده کنید:

۱.ریحان

به گزارش چشمک، ریحان یک سبزیجات عطردار است که در برخی از غذاهای ایرانی استفاده می‌شود. این سبزی حاوی ویتامین‌های A، C، K و آنتی‌اکسیدان‌های قوی است.

۲.استویا

استویا یک گیاه دارویی است که در برخی مناطق جهان کشت می‌شود. این سبزی حاوی خاصیت ضد التهابی و خاصیت ضد اکسیدانی می‌باشد. برخی مطالعات نشان داده‌اند که استویا می‌تواند در درمان کبد چرب موثر باشد. البته، طریقه مصرف استویا می‌تواند در بهبود کبد چرب می‌تواند تاثیرگذار باشد.

بهترین سبزیجات برای کبد چرب، استویا نام گیاهی است که دارای گلیکوزید های طبیعی است. این ماده خاصیت شیرین شدن دارد. مناسب ترین جانشین شکر، استویا و شیرین کننده های درست شده از این گیاه می باشد.

۳.سیر

سیر خواص ضد التهابی و آنتی‌اکسیدانی قوی دارد و می‌تواند به بهبود کبد چرب کمک کند. می‌توانید سیر را به صورت تازه یا به عنوان ترشی، رب یا به عنوان طعم‌دهنده در غذاهای خود استفاده کنید.

چای سبز: چای سبز به عنوان یک منبع قوی آنتی‌اکسیدان‌ها شناخته می‌شود و ممکن است به بهبود کبد چرب کمک کند. مصرف چای سبز به میزان معقول توصیه می‌شود.

۴.کرفس

بهترین سبزیجات برای کبد چرب،  کرفس به عنوان بهترین سبزی برای کبد چرب شناخته می‌شود. این سبزی حاوی خواص ضد التهابی و آنتی‌اکسیدانی قوی است و می‌تواند به بهبود کبد چرب کمک کند.

۵.کاهو برای کبد چرب

کاهو جزو بهترین سبزی برای کبد چرب به شمار می‌رود. این سبزی حاوی ویتامین‌های A، C، K و فیبر است و می‌تواند به بهبود عملکرد کبد و کاهش کبد چرب کمک کند.

۶.خواص سبزی خوردن برای کبد

سبزیجات برگی مانند جعفری، اسفناج، کلم، کاهو و گشنیز شامل آنتی‌اکسیدان‌ها و فیبر غذایی زیادی هستند که به کاهش کبد چرب کمک می‌کنند. در طب سنتی آمده است که سبزی خوردن و برگ هایی که سبز تیره هستند، می توانند سبب افزایش جریان صفراوی در کبد چرب که در نهایت به سم زدایی کمک می کند.

۷.خواص تره برای کبد

بهترین سبزیجات برای کبد چرب، تره یکی دیگر از سبزیجات برگ سبزی است که در سفره هر خانه ای در کنار سبزی خوردن سرو می شود. تره دارای انواع ویتامین ها و املاح مورد نیاز بدن است و همچنین کالری کمی دارد. مصرف تره توسط افرادی که کبد چرب دارند، می تواند به سم زدایی و دفع مواد چربی از بدنشان کمک بسیاری کند.

مصرف این گیاهان می تواند تاثیر مثبتی در روند بهبود بیماری کبد چرب گرید 1 داشته باشد. زیرا که در گرید 1 این نوع بیماری که ابتدایی ترین نوع آن نیز است، می توان با مصرف سبزیجات و میوه ها و در کل سبک زندگی سالم، بیماری بهبود پیدا کند.

۸.اسفناج برای کبد چرب

بهترین سبزیجات برای کبد چرب، اسفناج دارای خواص ضدالتهابی، ضداکسیدانی و خنثی‌کننده آزاد رادیکال‌ها است. همچنین این گیاه سبز دارای ویتامین های آ، رویف منیزیم و مقدا زیادی آب و کربوهیدرات به صورت فیبر های نامحلول است مصرف اسفناج می‌تواند به بهبود عملکرد کبد و کاهش چربی آن کمک کند.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • خواص باورنکردنی گیاه دارویی «کلپوره» یا «مریم نخودی»
  • خواص باورنکردنی گیاه دارویی «کَلپوره» یا «مریم نخودی»
  • آشنایی با مواد طبیعی که دردهایتان را کاهش می‌دهد
  • با مصرف این گیاه یک معده، روده و رحم سالم داشته باشید
  • بی‌خوابی؛ علل و درمان آن
  • فواید برگ سنا برای پوست
  • ۱۵ دستورالعمل ساده طب سنتی برای درمان "کبد چرب"
  • خام و پخته هویج لاغر می‌کند
  • سبزی که کبد چرب را درمان می کند!
  • به این افراد هرگز گل گاو زبان ندهید