Web Analytics Made Easy - Statcounter

دکتر مجتبی سرادقی قرار گرفتن در مدار ۵۰۰ کیلومتری را از اهداف پرتاب ماهواره "پیام" دانست و افزود: در صورتی که "پیام" در مدار ۵۰۰ کیلومتری قرار می‌گرفت، به مدت دو سال بدون اعمال نیروی جدیدی در مدار باقی می‌ماند.

وی با تاکید بر اینکه برای قرار گرفتن "پیام" در مدار، این ماهواره باید به سرعت لازم ۸ کیلومتر در ساعت می‌رسید، اظهار کرد: این سرعت را ماهواره‌بر به ماهواره اعمال می‌کند و از آنجایی که جوی در این مدار وجود ندارد، ماهواره با سرعت اولیه به دور مدار می‌گردد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سرادقی اضافه کرد: ماهواره "پیام" به این سرعت نرسید؛ از این رو این ماهواره آماده تزریق به مدار نشد.

مدیر کل توسعه فناوری فضایی سازمان فضایی خاطرنشان کرد: اگر ماهواره به سرعت مورد نظر نرسد، سقوط کرده و به زمین برخورد می‌کند و اگر به بیش از سرعت لازم برسد، از مدار خارج شده و به سمت سایر سیارات می‌رود.

وی با بیان اینکه در پرتاب روز سه‌شنبه، ماهواره "پیام" به سرعت لازم نرسید، یادآور شد: این ماهواره سقوط کرد و محل دقیق سقوط آن را نمی‌توان اعلام کرد؛ ولی بر اساس محاسبات، احتمال دارد که این ماهواره در اقیانوس هند سقوط کرده باشد.

سرادقی در خصوص موتورها و پیش‌رانش‌های "پیام"، گفت: در برخی ماهواره‌ها زمانی که ماموریتهای بیشتری هدف‌گذاری می‌شود و یا می‌خواهیم مدار را تغییر دهیم، موتورهایی که شبیه پرتابگرهای کوچک هستند، نصب می‌شوند.

به گفته وی، این موتورها هم تنظیمات مداری را انجام و هم وضعیت ماهواره‌ها را در وضعیت قابل انتظار قرار می‌دهند.

سرادقی اضافه کرد: زمانی که ارتفاع مداری ماهواره افزایش می‌یابد، طول عمر ماهواره نیز از ۲ به ۵ سال افزایش می‌یابد و زمانی از این موتورها استفاده می‌شود که ماهواره در مدار قرار گرفته باشد و می‌خواهیم ماهواره را حفظ کنیم؛ ولی در پروژه "پیام" تصحیح مداری تعریف نشده بود.

سرادقی با تاکید بر اینکه در ماهواره "پیام" نیازی به "تراستر" نداشتیم، خاطر نشان کرد: حتی اگر این ماهواره مجهز به "تراستر" بود، باز هم سقوط می‌کرد؛ چون "پیام" به سرعت لازم نرسید.

مدیر کل سازمان فضایی ایران در عین حال با بیان اینکه در این پرتاب در مرحله نهایی مشکل کوچکی ایجاد شده بود، افزود: عملکرد ماهواره‌بر خوب بوده است و ماهواره‌بر "سیمرغ" قابلیت حمل محموله‌های تا ۲۰۰ کیلوگرم را دارد.

سرادقی ادامه داد: در پرتاب ماهواره مشکل فنی در ماهواره‌بر برای رساندن ماهواره به مدار ایجاد شد.

وی با بیان اینکه ماهواره "دوستی" دانشگاه شریف نیز با ماهواره‌بر بومی پرتاب خواهد شد، اظهار کرد: این ماهواره با ماهواره‌بر "سفیر" به مدار تا ۳۵۰ کیلومتری پرتاب خواهد شد.

به گفته وی، مدار حضیض این ماهواره ۲۵۰ کیلومتر و اوج مداری آن ۳۵۰ کیلومتری خواهد بود.

مدیر کل توسعه فناوری سازمان فضایی ‌در پاسخ به این سوال که آیا قرار است ماهواره "پیام" مجددا از سوی دانشگاه امیرکبیر ساخته شود، پاسخ داد: توان ساخت این ماهواره در دانشگاه امیرکبیر موجود است و هدف سازمان فضایی توسعه زیر ساخت‌های فضایی است.

منبع: پارسینه

کلیدواژه: ماهواره پیام سفیر ماهواره فناوری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۴۰۶۴۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ایلان ماسک: اگر فرازمینی‌ها وجود داشتند من می‌فهمیدم

آفتاب‌‌نیوز :

ایلان ماسک مالک شرکت اسپیس‌ایکس فکر نمی‌کند موجودات فضایی وجود داشته باشند.

به نقل از بی‌آی، ماسک روز گذشته در شبکه اجتماعی ایکس(توییتر سابق) نوشت: من هیچ مدرکی مبنی بر وجود موجودات فضایی ندیده‌ام و با حدود ۶۰۰۰ ماهواره که به دور زمین می‌چرخند، فکر می‌کنم اگر وجود داشتند باخبر می‌شدم.

وی همچنین در مصاحبه اخیر خود در یک پادکست که در تاریخ ۱۹ آوریل پخش شد، به اظهار نظر در این باره پرداخت. دیگر مهمان این پادکست گفت که فکر می‌کند بیگانگان مدت زیادی است که اینجا بوده‌اند و مدعی شد که شواهد زیادی وجود دارد که نشان می‌دهد آنها در زیر اقیانوس و زیر زمین هستند.

اما ماسک با نظر او مخالف بود و گفت من هیچ مدرکی برای موجودات فضایی ندیده‌ام و با حدود ۶۰۰۰ ماهواره که به دور زمین می‌چرخند، فکر می‌کنم اگر بودند می‌دانستم.

این اولین باری نیست که ماسک به طور علنی درباره وجود فرازمینی‌ها اظهار نظر می‌کند. وی در ژوئن ۲۰۱۸ نیز گفته بود: معلوم نیست که ما تنها تمدنی باشیم که در حال حاضر در جهانِ قابل مشاهده زندگی می‌کند.

ماسک همچنین در ماه ژوئیه با اشاره به پرسش‌های فیزیکدانی به نام انریکو فرمی در مورد اینکه چرا انسان‌ها هنوز موجودات فضایی را کشف نکرده‌اند، نوشت: ترسناک‌ترین پاسخ به تناقض فرمی این است که اصلاً بیگانه‌ای وجود ندارد.

ماسک علاقه خاصی به کشف آنچه در خارج از فضا وجود دارد، نشان داده است. کارهای او در اسپیس‌ایکس برای پرتاب موشک‌ها و ماهواره‌ها به ویژه برای ارتش ایالات متحده، او را به یک پیمانکار دفاعی بزرگ در این کشور تبدیل کرده است.

اینترنت ماهواره‌ای استارلینک نیز نقش مهمی در جنگ روسیه و اوکراین ایفا کرده است، جایی که سربازان اوکراینی از آن برای اداره ناوگان پهپادهای خود و برقراری ارتباط در مناطق درگیری استفاده می‌کنند.

ایلان ماسک امیدوار است تا در نهایت ۴۲ هزار ماهواره استارلینک را به فضا بفرستد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • ناسا ۲ ماموریت رصد زمین را پس از ۱۸ سال متوقف کرد
  • ایران می تواند پرتاب انسان به فضا را رقم بزند؟+ فیلم
  • بادبان خورشیدی ناسا به مدار زمین رفت
  • کره جنوبی نانوماهواره پرتاب کرد
  • زباله‌های فضایی ماهواره ناسا را در آستانه نابودی قرار داد!
  • چین ۳ فضانورد دیگر به ایستگاه فضایی خود می‌فرستد
  • ایلان ماسک: اگر فرازمینی‌ها وجود داشتند من می‌فهمیدم
  • تولید زباله فضایی هند صفر می‌شود
  • مدل‌های آب‌وهوایی تغییر مکان ماهواره‌ها را هم پیش‌بینی می‌کنند
  • ایلان ماسک: با ۶۰۰۰ ماهواره در مدار زمین، هیچ مدرکی برای بیگانگان ندیده‌ام