Web Analytics Made Easy - Statcounter

کرمان - ایرنا - استان کرمان در مسیر توسعه 40 سال اخیر پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی، در شاخص بهره مندی آب شرب روستایی رشد بسیار چشمگیری داشته و امروز این نعمت الهی در دورترین نقاط استان پهناور کرمان در دسترس روستاییان است.

به گزارش ایرنا، قبل از پیروزی انقلاب اسلامی اهالی روستاهای استان کرمان با مشکل بزرگ تامین آب شرب سالم مواجه بودند طوریکه برای تهیه این مایع حیات مجبور به طی فواصل بسیار طولانی می شدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


شیوع انواع بیماری های واگیردار و آب شرب شور و تلخ، پیامد نبود آب شرب سالم برای روستاهای کرمان بشمار می رفت و تعداد بسیار معدودی از بخش بزرگ جمعیت استان به آب سالم دسترسی داشتند.
پس از پیروزی انقلاب اسلامی، محرومیت زدایی و خدمت رسانی به روستاها در دستور کار مسئولان قرار گرفت و در طول چهار دهه گذشته در حوزه تامین و تهیه آب شرب سالم برای جمعیت روستایی اقدامات اساسی و زیربنایی بسیاری انجام شده است.
تعداد پنج هزار و 642 روستا با جمعیت یک میلیون و 600 هزار نفر در استان کرمان وجود دارد که 2 هزار و 799 روستا بالای 20 خانوار هستند و حدود 40 درصد جمعیت استان را تشکیل می دهند.
*شاخص بهره مندی آب شرب سالم در روستاهای کرمان 64.1 درصد است
مدیر شرکت آب و فاضلاب روستایی (آبفار) استان کرمان گفت: بهره مندی از آب شرب سالم که یکی از اهداف توسعه شهری یا روستایی استان است و هم اکنون روستاهای استان در مجموع شاخص 64.1 درصدی را تجربه می کنند.
علی رشیدی با بیان اینکه این در سال 57 و قبل از پیروزی انقلاب اسلامی، شاخص بهره مندی آب روستایی 6.5 درصد بود افزود: در سالهای بعد از انقلاب تا اول سال 92 این شاخص 92به 52.1 درصد رسید.
وی تصریح کرد: در طول پنج سال اخیر با تلاش پرسنل شرکت آبفار استان کرمان شاخص بهره مندی از آب درنهایت به رقم 64.1 درصد رسیده است که باید تلاش کنیم این رقم بهبود پیدا کند.
مدیر شرکت آبفار کرمان با بیان اینکه شاخص متوسط بهره مندی آب شرب روستایی در کشور 72درصد است تاکید کرد: پراکندگی و تعداد زیاد روستاهای تحت پوشش ،گستردگی استان و بعد مسافت بین روستاها، هزینه های چند برابری آبرسانی در استان نسبت به دیگر استان ها از جمله مشکلاتی است که برای بهبود شاخص ها با آن مواجه هستیم.
*2 هزار و 327 روستای کرمان از آب شرب سالم برخوردارند
رشیدی اظهار داشت: درسال 57 تعداد روستاهای بالای 20خانوار تحت پوشش شبکه آبرسانی روستایی استان 75 روستا بود که با رشد قابل ملاحظه در سال 92به 2 هزار و 111روستا رسیده است.
وی ادامه داد: در پنج سال گذشته تعداد خانوارهای روستایی برخوردار از آب شرب سالم به عدد 2هزار و 327 روستا افزایش یافته است.
رشیدی تاکید کرد: شرکت آب و فاضلاب روستایی استان کرمان برخی روستاهای زیر 20خانوار را هم مشمول آبرسانی کرده که د راین مجموعه محسوب نشده اند.
مدیر شرکت آب و فاضلاب روستایی استان کرمان بیان کرد: برای این حجم آبرسانی روستایی و افزایش شاخص بهره مندی آب روستایی حجم عظیمی از لوله گذاری نیز انجام شده است، طوریکه از650کیلومتر لوله گذاری برای خط انتقال و شبکه داخلی روستایی در سال 57، به بیش از 147هزار کیلومتر در سال 92 رسید.
وی افزود : در دولت تدبیر و امید نیز با درایت مدیران شرکت آب و فاضلاب روستایی استان این رقم به 172هزار و 64 کیلومتر لوله گذاری ارتقا یافته است.
رشیدی با اشاره به احداث منابع و مخازن آب روستایی گفت: قبل از پیروزی انقلاب اسلامی 15هزار مترمکعب مخزن و منبع آبی داشتیم که در سال 92 این عدد به 217هزار و 35مترمکعب رسید و با تلاش های جهادگونه پنج سال اخیر، این عدد به 260 هزار 585 مترمکعب افزایش پیدا کرد.
وی تصریح کرد: برای عملیات آبرسانی روستایی تعداد 75 چاه در سالهای قبل از پیروزی انقلاب حفر و تجهیز شده بود که این میزان تا سال 92 به 517 حلقه افزایش یافت.
مدیر شرکت آبفار استان کرمان ادامه داد: با توجه به خشکسالی و افت منابع آبی برای جلوگیری از وقفه در امر آبرسانی در دولت یازدهم و دوازدهم تعداد عدد 667حلقه چاه حفر و تجهیز شد.
*افزون بر 268 هزار اشعاب آب روستایی در استان کرمان وجود دارد
رشیدی بیان کرد: قبل از وقوع انقلاب شکوهمند اسلامی در سال 57، اشتراک آب روستایی به معنای واقعی وجود نداشت و تنها در برخی روستاهای بزرگ چند شیر برداشت آب به شکل پراکنده موجود بود.
وی افزود: واگذاری انشعابات آب از سوی شرکت آبفار به روستاهای استان در حال حاضر به عدد 268 هزار و 375 فقره رسیده است.
به گفته رشیدی با تلاش های مجاهدگونه و مخلصانه شرکت آبفار استان کرمان به ویژه در پنج سال اخیر روستاهای این استان را متحول کرده و از آنجا که آب به معنای آبادانی است گرد و غبار محرومیت را از چهره روستاهای استان زدوده است.
7437/ 5054

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اقتصاد آبرساني روستايي شاخص بهره مندي كرمان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۴۰۶۷۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هوای اهواز بر مدار نارنجی است / شاخص کیفی ۲۱ شهر سالم و پاک ثبت شد

آلودگی هوا زمستان و تابستان نمی‌شناسد و در تمام سال چهره آسمان را کدر می‌کند، بنابراین آمار و میزان آلودگی‌ها برای شهروندان مهم است تا بدانند هر روز شهرها در آلودگی چه سطحی از آلودگی قرار دارند، لازم است بدانیم امروز شهر اهواز رکوردار هوای ناسالم است و ۲۱ شهر سالم و پاک ثبت شد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، اگر نگاهی به روز گذشته و امروز _چهارشنبه هشتم فروردین_ بیندازیم، می‌توانیم میزان و شدت آلودگی هوا که بر آسمان شهرهای مختلف گسترده شده است را به‌خوبی حس کنیم، از این‌رو خبرگزاری ایمنا به مقایسه شاخص کیفی هوا در شهرهای مختلف پرداخته است، بنابراین بر اساس سامانه برخط کنترل کیفیت هوای سازمان حفاظت محیط‌زیست، امروز شاخص کیفی هوای هیچ‌کدام از شهرها در وضعیت خطرناک (قهوه‌ای)، بسیار ناسالم (بنفش) و ناسالم (قرمز) قرار ندارد.

بر این اساس، دستگاه سنجش کیفیت هوا امروز در کلان‌شهر اهواز با شاخص ۱۱۱، در موقعیت ناسالم برای گروه‌های حساس (نارنجی) قرار دارد، در حالی که روز گذشته شهرهای ایلام، اهواز، زاهدان و کرمانشاه بر مدار ناسالم (نارنجی) ثبت نشد.

در همین راستا، کیفیت هوا امروز در کلان‌شهرهای تبریز با شاخص ۷۸، اصفهان با شاخص ۹۵، کرج با شاخص ۶۵، تهران با شاخص ۵۵، مشهد با شاخص ۷۴، بجنورد با شاخص ۸۱، زنجان با شاخص ۵۶، سمنان با شاخص ۵۵، کرمانشاه با شاخص ۵۵، زاهدان با شاخص ۷۹ و اراک با شاخص ۵۵، در وضعیت هوای سالم (زرد) قرار دارد، اما روز گذشته شهرهای کرج، تهران، شهرکرد، سمنان، سنندج، کرمان، اراک، بندرعباس و یزد، در وضعیت هوای سالم (زرد) ثبت شدند.

قابل توجه است که سنجش کیفیت هوا امروز در کلان‌شهرهای ایلام با شاخص ۳۴، بوشهر با شاخص ۴۸، شهرکرد با شاخص ۴۹، بیرجند با شاخص ۲۸، قم با شاخص ۴۳، سنندج با شاخص ۳۵، کرمان با شاخص ۳۴، بندرعباس با شاخص ۴۷، همدان با شاخص ۲۸ و یزد با شاخص ۳۹، در وضعیت پاک (سبز) قرار دارد.

لازم به یادآوری است که روز گذشته هفتم فروردین، شهرهای تبریز، اصفهان، بوشهر، بیرجند، مشهد، بجنورد، زنجان، قم، رشت و همدان، در وضعیت پاک (سبز) بودند.

به این ترتیب، شرایط امروز کیفی هوای در کلان‌شهرهای ارومیه، اردبیل، شیراز، قزوین، یاسوج، گرگان، رشت، خرم‌آباد و ساری، ثبت نشده است، در حالی که روز گذشته شهرهای ارومیه، اردبیل، شیراز، یاسوج، گرگان، خرم‌آباد و ساری، بدون داده ثبت شد.

در نهایت بر اساس داده‌های موجود سامانه برخط کنترل کیفیت هوای سازمان حفاظت محیط زیست و مقایسه شاخص کیفی هوا، امروز هیچ‌کدام از کلان‌شهرها در وضعیت خطرناک (قهوه‌ای)، بسیار ناسالم (بنفش) و ناسالم (قرمز) ثبت نشدند، اما یک شهر ناسالم (نارنجی)، تعداد ۱۱ کلان‌شهر سالم (زرد)، شمار ۱۰ شهر پاک (سبز) و تعداد ۹ کلان‌شهر بدون داده ثبت شده‌اند، به طوری که روز گذشته چهار شهر ناسالم (نارنجی)، تعداد ۹ کلان‌شهر سالم (زرد)، شمار ۱۰ شهر پاک (سبز) و هشت کلان‌شهر بدون داده درج شد.

شاخص کیفی هوا از صفر تا ۵۰ هوای پاک (سبز)، ۵۱ تا ۱۰۰ هوای سالم (زرد)، ۱۰۱ تا ۱۵۰ ناسالم برای گروه‌های حساس (نارنجی)، ۱۵۱ تا ۲۰۰ ناسالم برای عموم (قرمز)، ۲۰۱ تا ۳۰۰ بسیار ناسالم (بنفش) و ۳۰۱ تا ۵۰۰ بسیار خطرناک (قهوه‌ای) است.

کد خبر 739707

دیگر خبرها

  • هوای ۲۲ شهر سالم و پاک ثبت شد / چهره آسمان زاهدان آلوده است
  • هوای کلانشهر اصفهان سالم
  • هوای اصفهان سالم است/ شاخص مبارکه و شاهین‌شهر در وضعیت پاک
  • وضعیت قابل قبول هوای ۱۴ شهر خوزستان
  • هوای ۱۴ شهر خوزستان در وضعیت قابل قبول قرار گرفت
  • شهید هدایت الله طیب شهید شاخص دانشجویی کشور در سال ۱۴۰۳
  • هوای اهواز بر مدار نارنجی است / شاخص کیفی ۲۱ شهر سالم و پاک ثبت شد
  • کیفیت هوای کلانشهر مشهد از «پاک» به «سالم» تغییر کرد
  • بهره‌مندی ۱۳ هزار نفر از اهالی روستاهای کردستان از آب سالم
  • ثبت آبی‌ترین آسمان در بجنورد/ شاخص کیفی ۱۹ شهر سالم و پاک است