Web Analytics Made Easy - Statcounter

معاون دانشجویی فرهنگی دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به برخی چالش ها و دغدغه‌های دانشجویان پرستاری، عنوان کرد: آموزش آکادمیک دانشجویان در دانشکده‌های پرستاری و نه توسط بخش خصوصی و غیر دانشگاهی یکی از دغدغه‌های امروز دانشجویان پرستاری است که باید مرتفع شود.

دکتر جمیله محتشمی معاون دانشگاه و دانشیار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به ویژگی های خاص پرستاران گفت: یک پرستار برای پذیرش نقش پرستاری و ایفای بهینه آن در جامعه باید ویژگی های شخصیتی و رفتاری خاصی داشته باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به برخی چالش ها و دغدغه های دانشجویان پرستاری، عنوان کرد: آموزش آکادمیک دانشجویان در دانشکده های پرستاری و نه توسط بخش خصوصی و غیر دانشگاهی یکی از دغدغه های امروز دانشجویان پرستاری است که باید مرتفع شود.

محتشمی با اشاره به مشکل عدم تناسب بین ورودی و خروجی دانشجویان رشته پرستاری، اظهار کرد: این عدم تناسب بین جذب دانشجو و نیاز بازار کار باعث کاهش آمار استخدام پرستاران و بیکاری فارغ التحصیلان پرستاری در چند سال اخیرشده، مساله ای که در کشور ما سابقه نداشته، به گونه ای که از ابتدای سال ۹۷ دانشجویان ما جذب طرح نیروی انسانی نشده و به دلیل نداشتن مدرک، متاسفانه نمی توانند وارد بازار کار شوند.

مدیرگروه روان پرستاری دانشکده پرستاری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی همچنین با انتقاد از لغو کار دانشجویی در سال جاری، ادامه داد: دانشجویان پرستاری در دوره تحصیل اجازه کار دانشجویی داشتند و با نظارت پرستار بخش و سرپرستار در ازای دریافت حقوق در مراکز دانشگاهی فعالیت می کردند که متاسفانه از ابتدای امسال  به دلیل مشکلات بودجه ای کار دانشجویی لغو شده و دانشجوی پرستاری برای تامین مخارج خود ناچارا در برخی مراکز غیرآکادمیک و تایید نشده مشغول به کار شده که این مساله آسیب زاست، چراکه یکسری اطلاعات غیر آکادمیک به دانشجو ارایه می‌شود که می‌تواند سیستم بهداشت و درمان کشور را متضرر کند.

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی همچنین با اشاره به معضل خروج از کشور درصد بالایی از پرستاران کشور، اظهار کرد: با وجود هزینه ای که برای تربیت پرستاران در دانشگاههای کشور صرف می شود، به جرأت می توان گفت که از یک کلاس ۳۰ نفره ۱۵ نفر به فکر خروج هستند که عمده دلیل آن نیز مهیا نبودن شرایط مساعد کار برای جامعه پرستاری در داخل کشور است.

وی در ادامه گفت و گو  با بیان این که پرستاری یکی از قدیمی ترین رشته ها در حوزه سلامت کشور است، با ارائه شرحی مختصر از وضعیت فعلی این رشته در کشور، اظهار کرد: در حال حاضر رشته پرستاری در سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا ارایه می شود که در مقطع کارشناسی دروس بالینی و پایه و در سالهای بالاتر دروس تخصصی در حیطه های روان پرستاری، بهداشت روان، پرستاری بزرگسال، پرستاری سلامت و جامعه، پرستاری مادر وکودک، پرستاری کودکان و بخش های ویژه ارایه می شود.

معاون دانشجویی فرهنگی دانشکده پرستاری با اشاره به گرایش های مختلف پرستاری در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا، عنوان کرد: روان پرستاری، پرستاری سلامت و جامعه، پرستاری کودک، پرستاری ویژه، پرستاری اورژانس و پرستاری سالمندی برخی از رشته های دوره ارشد بوده و فارغ التحصیلان این مقطع می توانند در چندین دانشگاه کشور در مقطع دکترا ادامه تحصیل داده و در حیطه آموزش به عنوان عضو هیات علمی،  در حیطه پژوهش یا ارایه خدمات در سطح جامعه و بخش مدیریتی شاغل شوند.

این دانشیار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی که درگرایش روان پرستاری مدرک دکترای خود را اخذ کرده است، در رابطه با این رشته تصریح کرد: روان پرستار در حیطه های مختلف روان درمانی، خانواده درمانی، گروه درمانی، روان پزشکی کودک و نوجوان و ارتباط درمانی تخصص خود را اخذ کرده و در سه سطح پیشگیری نوع اول (آگاه سازی عموم جامعه در زمینه رشد و ارتقای سلامت روان و مداخله برای پیشگیری از بیماریهای روانی)، نوع دوم (تشخیص و مداخله در بیماران دارای اختلال) و نوع سوم (مداخله و پیشگیری از مزمن شدن اختلالات روانی) مشغول به فعالیت می شود.

وی با تاکید بر ضرورت تغییر باور افراد جامعه نسبت به خدمات مشاوره‌ای و روان درمانی، عنوان کرد: روان پرستارها با انواع مختلف آموزش  ها و تحقیقات، در کنار سایر مشاوران و متخصصان این حیطه در جهت تغییر باور و کاهش استیگمای موجود در جامعه نسبت به خدمات روان درمانی اقدام می کنند.

دکتر محتشمی با بیان اینکه اغلب روان پرستارها در حال حاضر در مراکز روانپزشکی ایفای نقش می کنند، گفت: مصاحبه با بیمار، ارتباط درمانی با بیمار و خانواده ها، مشاوره در حیطه  دارو درمانی و برخی دیگر از فعالیتها از وظایف روان‌پرستار در پیشگیری سطح دوم بوده و در پیشگیری نوع سوم روان پرستار باید از مزمن شدن و بازگشت بیماری روانی افراد جلوگیری کند.

معاون دانشجویی فرهنگی دانشکده پرستاری در خاتمه با بیان اینکه فعالیت روان پرستاری تنها به بیمارستان ها و مراکز درمانی محدود نمی شود، اظهار کرد: روان پرستارها می توانند در محیط مدارس، دانشگاهها، کارخانه ها و سایر سازمانها نیز ایفای نقش کنند. متاسفانه در جامعه این گونه جا افتاده که محیط کار پرستاران تنها در مراکز درمانیست، در حالیکه می توان با درنظر گرفتن ردیف های شغلی دیگر مشکل اشتغال پرستاران را تا حد زیادی مرتفع کرد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی رشته پرستاری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۴۰۶۸۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش ۳۰ درصدی خدمات روانپزشکی بیمارستان ابن سینا

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز فارس،دکتر ابراهیم مقیمی سارانی گفت: این مرکز با داشتن ۲۲۳ تخت فعال روان پزشکی و ضریب اشغال تخت ۱۰۰ درصد به صورت شبانه، به شهرورشد ۳۰ درصدی خدمات روانپزشکی بیمارستان ابن سینا
رئیس بیمارستان ابن سینا، از رشد سی درصدی خدمات درمانی انجام شده در این مرکز در سال ۱۴۰۲ خبر داد.ندان و هموطنان از استان‌های دور و نزدیک خدمات ارائه می‌دهد.
او اضافه کرد: در سال گذشته، ۵۵ درصد خدمات بیمارستان ابن سینا به شهروندان شیرازی و ۴۵ درصد مربوط به مراجعان از شهرستان‌ها و سایر استان‌های همجوار ارائه شده است.
رئیس بیمارستان ابن سینا، با اشاره به وجود بخش روان پزشکی کودکان و بخش اورژانس شبانه روزی زنان و مردان در مرکز آموزشی درمانی ابن سینا افزود: ارایه خدمات بستری روان پزشکی این بیمارستان در سال ۱۴۰۲ حدود ۳۰ درصددر مقایسه با سال ۱۴۰۱ افزایش داشته است و همچنین طیف وسیعی از خدمات روان پزشکی و بازتوانی سرپایی مهم و تخصصی و فوق تخصص را به جامعه فارس و کشور ارائه کرده است.
دکتر مقیمی سارانی ادامه داد: پارسال حدود ۲۶ هزار بیمار و مراجعه کننده در مرکز آموزشی درمانی روانپزشکی ابن سینا ویزیت شده اند و خدمات دیگری شامل خدمات روان پزشکی، روان شناسی، نوروفیدبک، QEEG، کار درمانی و گفتار درمانی، مشاوره تغذیه، شوک درمانی سرپایی و همچنین ویزیت متخصص مغز و اعصاب به مراجعان و بیماران ارایه شده است.

او بیان کرد: امسال هم کلینیک اوتیسم، کار درمانی و گفتار درمانی با محوریت بازتوانی کودکان مبتلا به این عارضه‌ها با امکانات قابل قبول و با همه توانمندی‌های ممکن راه اندازی شده و آماده خدمات رسانی به خانواده‌ها است.

دیگر خبرها

  • جذب پرستاران در مراکز درمانی اولویت وزارت بهداشت
  • فرهنگ داوطلبی را به مردم آموزش دهیم/ ارائه خدمات باید منجر به توانمندسازی نیازمندان شود
  • حجاب و عفاف دغدغه امروز مردم و مسئولان است
  • افزایش ۳۰ درصدی خدمات روانپزشکی بیمارستان ابن سینا
  • ضرورت آموزش فرهنگ داوطلبی به مردم
  • ارائه ۴۳ بسته سرمایه‌گذاری بخش گردشگری لرستان به سرمایه‌گذاران
  • ارائه خدمات سلامت در «نمایشگاه سلامت شهرداری»
  • «خاستگاه خود» و «آرمان‌های نظام اسلامی» را نباید فراموش کنیم
  • تاکید بر بهره گیری از توان نخبگان دانشگاهی در حل مشکلات استان کرمانشاه
  • افزایش ۵۰ درصدی تعرفه گذاری خدمات پرستاری