Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-04-25@08:01:06 GMT

هشدارهای دوستی را جدی بگیریم

تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۴۰۶۹۱۲

هشدارهای دوستی را جدی بگیریم

حجت‌الاسلام محمد سوری‌خرم‎آبادی، از نویسندگان لرستانی در گفت‌وگو با ایکنا از لرستان، در رابطه‌با هشدارهای دوستی، گفت: نوجوانان گَُل‌های زیبای بوستان زندگی‎اند هر یک با رنگ و بویی خاص و روحی لطیف، صفای باطن، صداقت و راستی و بسیاری از صفات پسندیده دیگر، محیط خانه و جامعه را طراوت و شادابی می‎بخشند.
وی افزود: روح لطیف و تاثیرپذیر نوجوان از یک‌سو و خالی بودن ذهن و دل او از هرگونه شائبه و نقاط سیاه از سوی دیگر، به وی این آمادگی و میدان را داده است تا با بهره‌گیری از سرمایه‌های نوجوانی و یاری گرفتن از نهادهای تربیتی تاثیرگذار هم‌چون خانه، مدرسه، محیط اطراف و نیز دوستان و هم‌سالان، مسیر زندگی را برای خود هموار کرده، شخصیت خود را رشد داده و به هدف‎های مورد نظرش دست یابد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


این کارشناس مذهبی با اشاره به این فرموده امام علی(ع) که «دل نوجوان مانند زمین خالی از هرگونه گیاه و سبزه است که هر بذری در آن پاشیده شود، می‎‌پذیرد و آن‌را می‎پرود»، ادامه داد: محیط اجتماعی، رفت و آمد با دیگران، گفت‌وشنودها و رفاقت و دوستی‎ها، از مهم‌ترین عوامل سازنده و یا تخریب کننده شخصیت و اخلاق نوجوان هستند.
سوری‌خرم‌آبادی با بیان این‌که نوجوان همواره تحت‌تاثیر عوامل تربیتی محیط و جامعه‌ای است که در آن زندگی می‎کند، افزود: همان‌طور که باغ‌ها، جنگل‌ها و مزارع در معرض آفت و بیماری قرار دارند و هر لحظه حیات آن‌ها تهدید می‎شود نوجوانان نیز در معرض آسیب‎های گوناگونی قرار دارد.
وی با بیان این‌که نوجوان به‌خاطر سه ویژگی خاص بیشتر در معرض آسیب قرار دارد، گفت: آنان بی‎‌تجربه هستند و شناخت کافی از نیرنگ‌بازان و حربه‌های افراد شرور و دام‌های آنان ندارند، روح لطیف و فطرت پاک و سالم آنان باعث شده که همه کس و همه چیز را خوب و بی‎عیب ببینند و حتی احتمال این‌را ندهند که ممکن است بعضی افراد، ناسالم و فرومایه و پست باشند.
این مؤلف لرستانی اضافه کرد: احساسات تند و جوش و خروش نوجوانی معمولاً مجال تفکر و اندیشه و انتخاب آگاهانه و دقیق را از آنان می‎گیرد و به‌خاطر همین سه عامل است که می‎بینیم نطفه بسیاری از انحرافات و کژی‌‎ها در این دوره بسته می‎شود و نوجوانان بیشتر در این دوره اغفال می‎شوند، فریب می‎خورند، نسنجیده به اشخاص دل می‎بندند.با آن‌ها طرح دوستی می‌ریزند، اسرار زندگی خود را با آنان در میان می‎گذارند و گاهی تحریک آن‌ها مرتکب اعمال ناروایی می‎شوند.
نوجوانان به هشدارهای تربیتی توجه کنند
این کارشناس مذهبی با بیان این‌که صفحه دل نوجوانان مانند ورقی سفید، خالی از هرگونه نقش و نگار است و هنوز افراد فرصت‌طلب و منحرف در آن نفوذ نکرده‌اند، افزود: از این‌رو آنان باید هنگام خروج از محیط محدود کودکی و ورود به محیط وسیع اجتماعی، به هشدارهای تربیتی توجه دقیق داشته، عوامل نفوذی، تخریب‌کنندگان روح و روان و عناصر فاسد و منحرف و منحرف و حیله‌های آنان را بشناسند تا راه رسیدن به سعادت و خوشبختی را برای خود هموار سازند.

پرهیز از دوستی با حسودان
وی دوست نشدن با حسودان را از هشدارهای پیشوایان معصوم در زمینه دوست و دوستی ذکر کرد و گفت: یکی‌از صفات رذیله و بیماری‎های خطرناک اخلاقی که بسیاری از ما انسان‌ها به آن گرفتاریم، حسد است و امام علی(ع) در این رابطه می‎فرماید: «حسد سرآمد همه زشتی‎ها است».(مستدرک الوسائل، ج 2، ص 328)
سوری خرم‌آبادی با بیان این‌که حسد یعنی رشک بردن، بدخواهی، تنگ‌چشمی، زوال نعمت کسی را خواستن یا دور شدن نعمت از فردی را آرزو کردن، ادامه داد: انسان حسود، انحصارطلب است، همه خوبی‎ها را برای خود می‎خواهد و به دیگران با دید حقارت می‎نگرد کمااینکه در مستدرک الوسائل آمده است که «حسود نابودی نعمت را برای خود نعمت می‎شمارد».
حسود موفقیت‌های دوستان خود را برنمی‎تابد
وی افزود: حسود موفقیت‌های دوستان خود را برنمی‎تابد.از حوادث ناگواری که برای آنان پیش می‎آید خرسند می‎شوند و از موفقیت‌ها و پیشرفت‌هایی که نصیب‌شان می‎شود، غصه‌دار است.
حجت‌الاسلام سوری با بیان این‌که معاشرت با حسود، مایه عقب‎افتادگی و به دور از آسایش و راحتی است و دوستی با او سالم و ماندگار نیست لذا باید از آن اجتناب کرد و از آتشش در امان ماند، اظهارکرد: امام علی(ع) فرموده است: «حسد به دوست از بیماری دوستی است، چون از صداقت نیست» و نیز فرمودند: «حسود را دوستی نباشد و در جایی دیگر فرمودند: «حسد، زندگی را تلخ و تیره می‎کند».(مستدرک الوسائل، ص 328)
دوستی با بخیل هرگز
این کارشناس مذهبی با بیان این‌که ائمه معصوم(ع) همچنین تاکید داشته‌اند که با بخیل هرگز دوست نباشیم، اضافه کرد: بُخل یعنی رشک، ترک ایثار به هنگام حاجت، تنگ‌چشمی و خسیسی، ضد جود و کرم است و امام علی(ع) فرموده است: «بُخل، گردآورنده همه بدی‌‎ها و افساری است که (شخص) با آن به هر کار زشتی کشیده می‎شود» و نیز فرموده است: «بخیل بیشتر ‌از آن‌چه که از مالش بخل می‎ورزد از آبرویش می‎بخشد و از دین خود چندین برابر دارایی و آن‌چه به او وابسته است، تباه می‎کند» و نیز فرمود: «بخیل؛ مروت و مردانگی ندارد».(تصنیف غررالحکم و درر الکلم، احادیث 6513 و 6546)
مؤلف لرستانی با بیان این‌که یکی‌از هدف‎ها و انگیزه‌های پیوند دوستی بین برادران، بهره‌گیری از یاری و کمک یکدیگر در سختی‎ها و شداید روزگار است، گفت: هر یک از ما انسان‌ها در زندگی روزانه خود با مشکلات و موانع کوچک یا بزرگی روبه‌رو هستیم که بسا موفقیت در حل مشکلات کوچک یا پیروزی در برطرف کردن آن‌ها، به‌تنهایی غیرممکن یا طاقت‌فرسا می‎نماید، از این‌رو به دوستان خود روی آورده و از امکانات و توا‌ن‌مندی‌های آنان مدد می‎جوییم.

بدترین دوستان از نگاه امام علی(ع)
حجت‌الاسلام سوری‌خرم‌آبادی با اشاره به حدیثی از امام علی(ع) با این مضمون «دوستان جوان‌مرد برای سختی‎ها ذخیره می‎شوند»، گفت: از دیدگاه حضرت علی(ع) بدترین دوستان کسانی هستند که به هنگام نیاز، به جدایی روی می‎آورند کمااینکه حضرت در حدیثی دیگر می‎فرماید: «بدترین دوستان کسانی هستند که به هنگام آسایش، پیوند دوستی می‎بندند و به هنگام گرفتاری جدا می‎شوند».(تصنیف غررالحکم و دررالکلم، ص 422، حدیث 9582)
بخیل عذرتراش است/پرهیز از مشورت با بخیل
وی با بیان این‌که دوست آن است که در زمان گرفتاری و سختی به یاری انسان بشتابد و باری را از دوشش بردارد و مشکلی را برطرف سازد، نه این‌که بار و زحمت خود را نیز بر دیگری تحمیل کند و مایه فزونی زحمت و رنج دیگران شود، افزود: ائمه معصوم(ع) همچنین سفارش کرده‌اند که با افراد بخیل مشورت نکنیم چراکه بخیل عذرتراش است و قابل اعتماد نیست کمااینکه امام علی(ع) در نامه 53 نهج‌البلاغه به مالک اشتر سفارش کرده است: «در مشورت خود، بخیلان را دخالت مده که مانع نیکی و احسان می‎شوند و به فقر و تنگ‌دستی تهدیدت می‎کنند».
سوری خرم‎آبادی با یادآوری این‌که برای آبرومند ماندن و محفوظ بودن از خسارت‌ها و مفاسد هم‌نشینی با بخیل نباید با او پیوند دوستی برقرار کرد، اضافه کرد: نبی مکرم اسلام فرموده است: «سخاوتمند نادان پیش خداوند از عبادت‌کننده و پارسای بخیل محبوب‌تر است».(محجةالبیضاء، ج 6، ص 74)
این کارشناس مذهبی با بیان این‌که دروغگو شایسته دوستی نیست، ادامه داد: دروغ یکی‌از آفت‌های زبان و از گناهانی است که آثار بد و زیان‌های فردی و اجتماعی فراوانی دارد، سرچشمه همه بدی‎هاست، انسان را از رحمت خدا دور می‎کند، افراد را به یکدیگر بدگمان کرده و اعتماد عمومی را از بین می‎برد لذا امام حسن‌عسگری(ع) فرموده است: «همه زشتی‎ها در یک خانه گذارده شده و کلید آن دروغ است».(بحارالانوار، ج 69، ص 263)
دروغ از نفاق و ناهماهنگی دل و زبان ناشی می‎شود
سوری با بیان این‌که دروغ از نفاق و دورویی و ناهماهنگی دل و زبان ناشی می‎شود، افزود: انسان دروغگو به‌خوبی می‎داند آن‌چه بر زبان می‎آورد، درست برخلاف آن چیزی است که در دل می‎داند و این نوعی از نفاق است لذا نبی مکرم اسلام فرموده است: «دروغ، دری از درهای دورویی است».(کنرالعمال، ج 3، ص 621) و نیز امام علی(ع) فرموده است: «دروغ رسوایی است» و نیز فرموده است: «کسی‌که بسیار دروغ می‎گوید، آبروبش اندک است».(تصنیف غررالحکم و دررالکلم، حدیث 4402، ص 220)

انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: خبرگزاری بین المللی قرآن ایکنا لرستان اجتماعی نویسنده لرستانی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۴۰۶۹۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بیگی: در قائمشهر از استقلال و پرسپولیس امتیاز می‌گیریم

به گزارش "ورزش سه"، سعید غلامعلی بیگی، بازیکن با تجربه نساجی در مورد وضعیت این روزهای تیم‌شان با خبرنگار ما صحبت کرد. او در مورد پیروزی ارزشمندشان مقابل تراکتور گفت: ما به این برد نیاز مبرمی داشتیم چراکه در بازی‌های صنعت نفت و ملوان که می‌توانستیم ببریم این اتفاق رقم نخورد. بازی سختی بود و توانستیم قابل قبول بازی کنیم و ۳ امتیاز بگیریم.

بیگی راجع به بازی بعدی شان مقابل ذوب آهن گفت: انشاالله با گرفتن نتیجه مقابل ذوب آهن وضعیت بهتری پیدا کنیم‌. ذوب آهن تیم قابل احترام و جوانی است که فوتبال خوبی ارائه می‌دهد اما ما هم از زمانی که آقای الهامی آمده‌اند فوتبال خوب و تماشاگر پسندی ارائه داده‌ایم. تلاش می‌کنیم در این بازی هم ۳ امتیاز بگیریم.

این بازیکن در مورد اینکه آیا نساجی در لیگ ماندگار می‌شود یا خیر گفت: الان تمام تمرکزمان روی این ۶ بازی است. به نظرم نساجی در لیگ می‌ماند چون تیم‌های بالاتر از ما اختلاف زیادی با ما ندارند.

او در مورد برنامه سخت نساجی در هفته‌های پایانی لیگ عنوان کرد: بازی‌های سختی داریم اما بازی‌های ما مقابل پرسپولیس و استقلال داخل خانه است و تراکتور را هم اینجا بردیم. در وطنی یار دوازدهم داریم و آنها یکی از بهترین هواداران ایران هستند. آنها برای قهرمانی تلاش می‌کنند و خیلی حساس است و باید جلوی ما با تمرکز وارد شوند اما ما هم به بردن در خانه محکوم هستیم. امتیاز گرفتن از تیم‌های بزرگ نشدنی نیست و جلوی سپاهان و تراکتور این کار را کردیم و می‌توانیم از پرسپولیس و استقلال هم امتیاز بگیریم‌.

او خطاب به هواداران‌شان گفت: امسال نتوانستیم دل هواداران را شاد کنیم. دست تک تکشان را می‌بوسم چراکه از لحظه‌ای که وارد ورزشگاه می‌شوند حمایت می‌کنند. سرمایه اصلی این تیم و استان هواداران هستند.

دیگر خبرها

  • هشدارهای وحید شمسایی در نشست فنی قبل از بازی با قرقیزستان
  • هم از استقلال امتیاز می گیریم هم از پرسپولیس | خط و نشان برای سرخابی ها
  • بیگی: در قائمشهر از استقلال و پرسپولیس امتیاز می‌گیریم
  • مردم از مراجعه به مناطق سیل‌خیز خوروبیابانک خودداری کنند
  • جلو هرز روی آب‌ها را بگیریم
  • هشدارهای هواشناسی را جدی بگیرید!
  • ببینید | تصاویری جالب از خون‌گیری موزیکال در یک آزمایشگاه؛ می‌خواهیم خون بگیریم ۲ سی‌سی از شما!
  • دفاع در برابر ظالم، نه تنها مشروع بلکه واجب است
  • دفاع در برابر ظالم، نه تنها مشروع بلکه لازم و واجب است
  • هشدارهای مهم محسنی اژه ای درباره حجاب و عفاف؛ به فراجا کمک کنیم | می‌توانیم خود را کنار بکشیم و بگوییم «کی بود کی بود؛ من نبودم»؟!