Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - سنندج - ايرنا - بارها و بارها زمين خورد ولي هر بار زمين خوردن و ورشکستگي او را به ادامه راهي که آغاز کرده بود مصمم تر مي کرد، او حالا با يادآوري تخل و شيرين مسيرش از کندوهايش هم عسل برداشت مي کند و هم دستاوردهاي جديدي از کار و تلاش را ارائه مي دهد.

12 سال پيش مغازه لوازم التحرير داشت و چرخ هاي زندگي اش را از همين راه مي چرخاند، چرخ روزگار که برگشت بدهکار شد، نه سرمايه اي ماند و نه راهي براي جبران بدهي.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


روزهاي سخت زندگي برايش از راه رسيد و بارها براي تامين کوچکترين نيازهاي زندگي درمانده اش کرد.
از روزي سخن مي گويد که دوستي برايش يک کندوي زنبور عسل آورد و تلاش و حرکت زنبورها باعث شد تا او هم به تکاپو افتد و زندگي را بار ديگر از سر گيرد.
از زبنورهاي وحشي کوه هاي اطراف کمک مي گرفت تا کندويش بي عسل نماند، رفته رفته به تعداد کندوها اضافه شد و زندگي مي رفت تا روي شيرين خود را به او نشان دهد اما مزرعه نوپاي او گرفتار بيماري شد و باز هم زمين خوردند، حالا همان يک کندو را هم نداشت ولي اميد همراه هميشگي او شده بود.
اين تجربه تلخ بارها برايش تکرار شد، دوازدهمين بار هم به زمين خورد و زنبورستانش نابود شد، اما اميد در او ريشه گرفته و ديگر خبري از ياس و ناتواني در وجودش نبود.
موسي شريفي را همه اهالي کردستان به نام مرد عسل مي شناسند، او امسال توليد کننده برتر عسل کشور شناخته شد، مرد 39 ساله اي که مدرک تحصيلي آنچناني ندارد اما توانسته در حوزه تجربه کارآفرين و کاردان باشد.
اهل دزج در 20 کيلومتري قروه است، پارسال توانست در زمينه آموزش بهره برداران مقام اول کشور را از آن خود کند.
سالانه به 400 نفر زنبورداري و پرورش زنبور عسل آموزش مي دهد و در پايان دوره به هر کدام از افرادي که آمده اند تا ياد بگيرند، يک کندو هديه مي کند.
متوسط توليد عسل در هر کندو در فصل برداشت پنج کيلوگرم است اما موسي شريفي توانسته از هر کندو 18.5 کيلوگرم عسل برداشت کند يعني بيش از سه برابر.
** راز خود درماني زنبورها
او عقيده اي به آنتي بيوتيک ندارد، امراضي که باعث شد بارها و بارها زنبورستانش به قبرستان تبديل شود، مصمم شد آنتي بيوتيک را از چرخه درمان و پرورش زنبورها حذف کند و زنبورها وادار به خود درماني شوند.
مي گويد: 9 سال وقت گذاشتم تا بالاخره آنتي بيوتيک را حذف کردم و به روش بيولوژيک موفق به کنترل بيماري زنبورها شدم.
او براي اولين بار در ايران توانسته کندوهاي چوبي را حذف و کندوهايي از جنس فوم را جايگزين آنها کند و دليل اين کار خود را جلوگيري از اتلاف دما و فراهم کردن زمينه رشد بهتر زنبورها عنوان کرد.
کاري او جواب داده و حالا سه برابر جمعيت ديگر زنبورستان هاي کشور، در زنبورستان خود زنبور دارد، اين را کارشناسان هم تاييد کرده اند.
در حاليکه متوسط هر کندو پنج تا 6 قاب است، زنبورستان هاي اين توليد کننده برتر عسل کشور تا 20 قاب را هم در خود جا داده است، مي گويد: اين کندوها تا 40 قاب را هم در خود جاي مي دهند.
** عسل در سبد دارويي مردم
پوشش گياهي منطقه و تنوع آن را زمينه‌اي براي توسعه زنبورداري مي داند و معتقد است: عسل دارويي شفابخش است که بايد در سبد دارويي مردم قرار گيرد.
شريفي در زمينه عسل درماني هم فعاليت دارد و 33 نوع محصول توليد مي کند که هر کدام در جاي خود مهم و قابل توجه است.
او باز هم اولين در توليد محصول خاصي از اين اقتصاد شيرين در ايران است.
مي گويد: سرکه عسل محصولي است که مي تواند در تنظيم باکتري هاي معده و متعادل کردن آن موثر باشد و تا حالا يک هزار ليتر از اين محصول توليد کرده و برنامه بهاره اش توليد 20 هزار ليتر سرکه عسل است.
شريفي که حالا عضو پارک علم و فناوري استان کردستان است، اضافه کرد: شرکت دانش بنياني در دست ثبت دارم و پيشنهادي از شرکت آلماني - ترکيه اي دريافت کرده ام تا کارخانه اي براي توليد سرکه عسل در استان راه اندازي کنيم که فعلا در مراحل مقدماتي طرح هستيم.
توليد ژل رويال به عنوان يکي از محصولات گران قيمت عسل را هم انجام مي دهد و امسال 10 کيلوگرم از اين محصول برداشت داشته است.
شريفي تنها به عسل زنبور اکتفا نکرده و دستگاهي طراحي کرده که متناسب با شرايط آب و هوايي استان کردستان است و بوسيله آن زهر زنبور عسل برداشت مي کند، ماده اي گرم و خشک که سرشار از پروتئين بوده و در کشورهاي پيشرفته استفاده درماني بسياري دارد.
او تنها توليد کننده اين محصول در استان است و در مرحله آزمايشي 10 گرم زهر زنبور عسل برداشت کرده است، مي گويد: سال آينده به صورت جدي تر در اين زمينه فعاليت مي کند.
وي از گرده گل هم مي تواند برداشت کند و امسال موفق به برداشت 300 کيلوگرم گرده گل شده است.
** اقتصادي شيرين و با برکت
او که روزي يک کندوي زنبور عسل داشت حالا صاحب 500 کندو است و زنبورستان هايش در شهرهاي دزج، پاوه، نوسود و دزفول شهد شيرين کار آفريني را به کام بيکاري مي ريزد.
شريفي با اشاره به برکات اين اقتصاد شيرين گفت: براي 18 نفر به صورت مستقيم توانسته ام شغل ايجاد کنيم و با تسهيلات 160 ميليون توماني بانک کشاورزي در نظر دارم کارگاه بسته بندي عسل را راه اندازي کنم.
وي از احداث ايستگاه پرورش ملکه در دزج هم خبر داد و افزود: بدنبال ثبت اختراع دستگاه سه کاره ذوب عاج و موم هستم، دستگاهي که موم را از ناخالصي ها جدا مي کند تا موم عاج شده براي ايجاد بافت در اختيار زنبور قرار گيرد.
بستني عسلي، شيريني عسلي، اسپري برموم، چند نمونه کِرم و ماسک عسلي و مرباي خام بدون واسطه حرارت با استفاده از عسل و ميوه خشک از ديگر فرآورده هايي است که اين توليد کننده نمونه آنها را توليد و فرآوري مي کند.
او که تحصيلات عالي ندارد، در زمينه تجارب خود در مراکز علمي - کاربردي استان هاي کردستان و کرمانشاه تدريس مي کند و پشتيبان زنبورداران در سقز، سنندج، قزوين، تبريز، اروميه، همدان، تهران، کرمانشاه و لرستان است.
** همت لازمه شکست ناپذيري
زمين خوردن و افتادن براي همه ما انسان ها طبيعي است و اگر نباشد، زندگي رنگ يکنواختي به خود مي گيرد، اما اگر فکر و ذهن ما درگير همان زمين خوردن بماند، ديگر ناي حرکتي براي جسم باقي نمي ماند، کافي است حرکت کنيم قطعا برکت خدا شامل حال مان مي شود.
گزارش از کلثوم مومني
9937/9102
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۴۰۶۹۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برداشت ۱۶ هزار تن سیر در طارم

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای زنجان؛ یارمحمدی گفت: تغییرات سالانه ترکیب کشت در مناطق، تحت تأثیر عوامل متعدد از جمله مسائل اقتصادی شامل میزان تقاضا، قیمت بازار، هزینه های تولید، رعایت تناوب زراعی، آفات و بیماریهای مشترک با سایر محصولات کشاورزی است.

وی با اشاره به کاهش تولید و سطح زیر کشت محصول سیر در شهرستان طارم، افزود: علاوه بر موارد ذکر شده در این خصوص، کاهش بارندگی در فصل کاشت، جایگزینی سایر محصولات از جمله سیب زمینی و باقلا موجب کاهش تولید سیر در شهرستان طارم طی سال زراعی جاری شد.

مدیر جهاد کشاورزی طارم ادامه داد:‌ سطح زیر کشت محصول سیر در سال زرعی ۱۴۰۲-۱۴۰۳ در شهرستان طارم حدود ۴۰۰ هکتار است و همه ساله برداشت سیر در طارم از اواخر فروردین آغاز می شود و تا اواخر اردیبهشت ماه ادامه می یابد.

وی ارقام مورد کشت در این شهرستان را شامل سیر صورتی و قرمز بیان کرد و گفت: سیر تولیدی در طارم به دلیل کیفیت بالای آن علاوه بر مصرف داخل شهرستان و استان زنجان به سایر استان های کشور از جمله گیلان و مازندران همچنین در صورت وجود شرایط به برخی کشورهای دیگر صادر می شود.

هم اکنون ۵۵۰ بهره بردار در شهرستان طارم به کشت و کار این محصول مشغول هستند و از این طریق کسب درآمد می کنند.

دیگر خبرها

  • واحدهای تولید فولاد در هرمزگان ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته‌اند
  • بانوی کارآفرین نظرآبادی
  • بهره برداری از بزرگترین مزرعه خورشیدی برای نمک زدایی در عمان
  • برداشت ۱۶ هزار تن سیر در طارم
  • فعالیت بزرگترین واحدِ تولید شویندهِ جنوبشرق با همت کارآفرینِ کرمانی
  • راه اندازی مرکز نوآوری فرآورده های زنبور عسل درآذربایجان غربی
  • برداشت توت از باغات شهر منصوریه بهبهان+فیلم
  • خرید ۳۸ هزار تن کلزا در خوزستان
  • ۱۸۰۰ تن عسل در کهگیلویه و بویراحمد تولید شد
  • آب شیرین‌کُن شناور راهکاری فناورانه برای مبارزه با خشکسالی