Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-25@18:10:08 GMT

مصرف نمک ید دار، هیچ ضرری ندارد

تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۴۰۷۰۰۱

مصرف نمک ید دار، هیچ ضرری ندارد

شیراز - ایرنا - معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: تغییر رنگ نمک ید دار به رنگ کبود وقتی با ظرف محتوی غذا آمیخته می شود به سبب وجود ید در نمک است، مصرف نمک های ید دار دارای پروانه بهداشت هیچ ضرری ندارد.

دکتر محمدرضا خشنود پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا با اشاره به انتشار تصاویری که نمک ید دار را مشکل دار معرفی می کرد افزود: تمام نمک های فاقد مجوز وزارت بهداشت، شامل نمک دریا و نمک فله، به سبب وجود ناخالصی ها و نداشتن ید، مورد تایید برای مصرف کنندگان نیست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


طی روزهای اخیر کلیپی در فضای مجازی منتشر شد که فردی با ریختن مقداری نمک ید دار دارای پروانه بهداشتی داخل ظرف حاوی آبگوشت مدعی است که این نمک ها به رنگ کبود در می آید و برای سفید کردن آن از مایع وایتکس استفاده می شود.
این فرد بدون هیچ استناد علمی بار دیگر با ریختن مقداری نمک دریا داخل ظرفی حاوی آبگوشت مدعی شده که نمک دریا کبود نمی شود و نتیجه می گیرد این نمک سالم تر و بهداشتی تر از نمک ید دارای پروانه است.
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز پیشتر به خبرنگار ایرنا گفت: به دلیل پایین بودن میزان ید در بیشتر مواد غذایی به غیر از غذاهای دریایی، یک راه تامین ید موردنیاز بدن، استفاده از مواد غذایی غنی شده با ید و تغییر در عادات غذایی مانند مصرف خیلی از غذاهای دریایی است.
دکتر عبدالرسول همتی با بیان اینکه غنی سازی نمک خوراکی با ریزمغذی ید از نزدیک به سه دهه پیش در کشور آغاز شده است، با ابراز تاسف از گسترش تبلیغات بی اساس و غیر علمی علیه مصرف نمک ید دار و ترغیب به مصرف نمک دریا، بیان کرد: انجام این تبلیغات آسیب رسان، موجب شده تا معاونت بهداشت بر آن شود تا ید نمک های خوراکی خانوارهای شهری و روستایی را مورد سنجش قرار دهد.
وی اضافه کرد: این برنامه با سنجش ید انواع نمک های خوراکی خانوارهای شهری به کمک کارشناسان تغذیه و در روستاها نیز با همکاری بهورزان انجام گرفت.
همتی با اشاره به اینکه نتایج به دست آمده نشان داد که خانوارهای استان به مصرف نمک های غیر یددار، نمک دریا، نمک دریاچه ارومیه و دیگر موارد مشابه روی آورده اند، هشدار داد: عوارض خطرناک مصرف اینگونه نمک ها زنگ خطری برای افزایش سقط جنین، زایمان های زودرس، تولد نوزاد مرده، اختلال رشد مغزی جنین، عقب ماندگی جسمی و ذهنی نوزادان و بسیاری از بیماری های دیگر است.
او با تاکید بر اینکه نمک هایی با نام های تجاری دریا، رودخانه، دریاچه ارومیه، چشمه، شفا، سلامت، سوناکس و تخته، غیرمجاز هستند، ادامه داد: اینگونه نمک ها دارای ناخالصی هایی مانند شن، ماسه، خاک، گچ، فلزات سنگین مانند سرب، جیوه و آرسنیک هستند که منجر به بروز عوارض نامطلوب در سیستم های گوارشی، کلیوی، کبدی، ریوی و جلوگیری از جذب آهن می شوند و خطر سرطان زایی دارند.
همتی اعلام کرد: برای آگاه سازی مردم و گسترش آموزش اهمیت مصرف نمک ید دار و آسیب های نمک دریا به کمک رسانه های جمعی و برگزاری نشست های حضوری موارد را پیگیری و اجرا می کنیم.
معاون دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: افزایش نظارت بر مراکز عرضه و جمع آوری برندهای غیرمجاز، گسترش بازرسی از کارخانه های تولید نمک از دیگر مواردی است که کارشناسان برای مقابله با این موضوع اجرا می کنند.
همتی افزود: استفاده از نمک تصفیه شده یُددار یکی از ساده ترین و موثرترین روش ها برای دریافت ید است و مردم باید نمک هایی را که بر روی بسته بندی آن ها عنوان نمک تصفیه شده ید دار قید شده و دارای پروانه ساخت، سیب سلامت و مورد تایید وزارت بهداشت است استفاده کنند، زیرا نمک های دیگر برای مصرف خوراکی، غیرمجازند.
6113 /1876

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اجتماعي نمك دريا نمك يد دار بهداشت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۴۰۷۰۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رویداد بین‌المللی همتایابی در اقتصاد دریامحور برگزار می‌شود

رویداد بین‌المللی همتایابی در اقتصاد دریا، فرصت‌ها، چالش‌ها و راه‌کارها از ۲۵ تا ۲۷ اردیبهشت‌ماه در جزیره قشم برگزار خواهد شد. - اخبار بازار -

رویداد بین‌المللی همتایابی در اقتصاد دریا، فرصت‌ها، چالش‌ها و راه‌کارها از 25 تا 27 اردیبهشت‌ماه با همکاری سازمان منطقه آزاد قشم و شورای عالی صنایع دریایی در جزیره قشم برگزار خواهد شد. برگزاری این رویداد، به‌عنوان پلتفرم همتایابی (Business Matchmaking) است و مدیران، مسئولان، صاحب‌نظران و کارشناسان حوزه دریا در آن حضور خواهند یافت.

 

رویداد‌ همتایابی، بستری برای برگزاری جلسات B2B و B2G و G2G و انجام مذاکرات هدفمند برای دستیابی به قراردادها و تفاهمات تجاری می باشد و شرکت‌کنندگان در این رویدادها می‌توانند ارتباطات تجاری‌شان را با جلسات از پیش‌ تعیین‌شده و فرآیندهای آگاهانه توسعه دهند.

 

به گفته عادل پیغامی، رئیس هیئت‌مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم، رویداد بین‌المللی همتایابی در اقتصاد دریا،‌ فرصتی برای استفاده از ظرفیت‌های جزیره قشم در زمینه اقتصاد و فرهنگ دریامحور است که شامل یک فضای نمایشگاهی و ده‌ها نشست همتایابی هدفمند می‌ باشد.

 

آن‌طور که مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم عنوان کرده است، یکی از اهداف برگزاری رویداد بین‌المللی همتایابی در اقتصاد دریا، بهبود ارتباط فعالان اقتصادی داخلی و خارجی، سرمایه‌گذاران، کارآفرینان و شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه‌های مرتبط با دریاست. بررسی سیاست‌های کلی توسعه دریامحور، ایجاد بستری برای تعامل حاکمیت و بخش خصوصی  در تقویت زنجیره‌های ارزش مرتبط با دریا، کمک به جذب سرمایه و توسعه همکاری‌های بین‌المللی از دیگر اهداف برگزاری این رویداد هستند.

 

 

علاوه بر این، در سالن برگزاری جلسات همتایابی پاویون بین الملل برگزار می گردد و میزبان 10 سفیر از کشورها خواهد بود. سفرای کشورها به همراه هیئت های تجاری و رایزن های تجاری و بازرگانی در فضای اختصاصی خود حاضر و شرکت کنندگان می توانند برای دستیابی به اهداف کسب و کار خود مذاکره نمایند.

 

از نهادها و سازمان‌های مرتبط با این رویداد، می‌توان به معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان‌ ریاست‌جمهوری، شورای عالی صنایع دریایی کشور، دبیرخانه شورای‌عالی مناطق آزاد، مرکز پژوهش‌های مجلس، پژوهشکده تحقیقات راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظام، شیلات، سازمان بنادر و دریانوردی، نیروی دریایی ارتش، نیروی دریایی سپاه، مرزبانی فراجا، شرکت کشتیرانی، شرکت ملی نفتکش، مجتمع کشتی‌سازی و صنایع فراساحل ایران، شرکت صنعتی دریایی ایران اشاره کرد. وزارت اقتصاد، جهاد کشاورزی، راه‌ و شهرسازی و امور خارجه از دیگر نهادهای مرتبط با رویداد بین‌المللی «همتایابی در اقتصاد دریامحور ایران» هستند. این رویداد، شامل جلسات همتایابی B2B و B2G می‌شود و شرکت‌های دانش‌بنیان در این جلسات می‌توانند همتایان خود را پیدا و درباره جزئیات همکاری‌ با یکدیگر صحبت کنند. شرکت‌های حاضر در این رویداد،  در پایان‌ جلسات همتایابی، تفاهم‌نامه‌ها و قراردادهای دوجانبه‌ای را امضا می‌کنند.

 

یکی از دلایل اهمیت رویداد بین‌المللی «همتایابی در اقتصاد دریامحور ایران»، برگزاری جلسات هدفمند و برنامه‌ریزی‌شده به‌جای شبکه‌سازی‌ اتفاقی است. به همین‌خاطر، فرآیندهای ارتباطی در این رویداد سریع‌تر و دقیق‌تر از شبکه‌سازی‌ اتفاقی در دیگر رویدادها انجام می‌شود. براساس آن‌چه برگزارکنندگان این رویداد بین‌المللی گفته‌اند، جلسات همتایابی شرکت‌ها و نهادهای مرتبط با صنایع دریایی، براساس نیاز مشارکت‌کنندگان تشکیل و در نهایت به خلق ارزش منجر می‌شود.

 

توسعه فناوری‌های مربوط به دریا، تقویت زنجیره‌های ارزش مبتنی بر دریا، معرفی استارتاپ‌ها، طرح‌های نوآورانه و شرکت‌های دانش‌بنیان، همکاری‌های بین‌المللی و تجاری، سرمایه‌گذاری و شیوه‌های نوین تامین مالی و تدوین طرح‌های توسعه‌ای در حوزه دریا از محورهای رویداد بین‌المللی «همتایابی در اقتصاد دریامحور ایران» هستند که روز از تاریخ 25 الی 27 اردیبهشت ماه در جزیره قشم برگزار می‌شود.

"این مطلب تبلیغاتی است"

دیگر خبرها

  • برداشت ماهی قزل آلا از مزارع پرورش ماهی در محیط دریا در گلستان
  • روایت یک دلداگی به همسر؛ مرد ایرانی ۲۵ سال در دریا سرگردان بود! +تصویر
  • تاسیس رشته‌های جدید ‌ متناسب با ظرفیت‌های هرمزگان در دستور کار است
  • مجنون گیلانی که ده‌ها سال آواره‌ی دریا بود/ عشق لیلا با «کاجامه‌ خوس» چه کرد؟
  • شب اول قبرِ کسانی که دفن نمی‌شوند چگونه است؟
  • گفت و شنود/ بخر دیگه‌!
  • (ویدئو) حال خوب فلسطینی‌های آواره در ساحل دریا
  • رویداد بین‌المللی همتایابی در اقتصاد دریامحور برگزار می‌شود
  • تعابیر عجیب خاخام صهیونیست درباره ایران
  • مجموعه شعر «گورکن» منتشر شد