Web Analytics Made Easy - Statcounter

تهران- ایرنا- جنگ، پدیده ضد انسانی و مخربی است که دشمنان به مدت هشت سال بر ایرانیان تحمیل کردند اما دفاع مقدس، جلوه هایی زیبا از ایثار و شجاعت را در دفاع از کیان وطن به تصویر کشید و آن را به عنوان رستاخیز پرافتخار ملت ایران بر تارک تاریخ این مرز و بوم قرار داد.

به گزارش گروه اطلاع رسانی ایرنا؛ هشت سال دفاع مقدس یکی از درخشان ترین عرصه های دفاع محسوب می شود؛ هنگامه ای که ملت ایران در اتحادی بی نظیر و یکپارچه به مصاف با دشمن متجاوز رفتند و برای حفظ و پاسداری از خاک وطن، سراسر عشق، ایثار و شجاعت شدند، پس از پایان جنگ نیز مجاهدانی از تبار شهیدان برای دفاع از اسلام و حریم اهل بیت(ع) در قامت مدافعان حرم در جنگ با اندیشه های افراطی و تکفیری، جامه برازنده شهادت را بر تن کردند و تحسین جهانیان را برانگیختند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بنابراین روزنامه های مختلف به منظور ارج نهادن به این ارزش ها و برجسته سازی تلاش های این ایثارگران با انتشار گزارش ها و مطالبی در محورهای گوناگون به این مهم پرداختند.

** دفاع مقدس و تبیین سیره و اندیشه شهیدان
روزهای حساس و سرنوشت ساز دفاع مقدس، سرشار از حماسه آفرینی ها و سلحشوری های بهترین و دلاورترین فرزندان این کشور است. تبیین سیره و اندیشه های این سربازان وطن به بازسازی و روشنگری در این ارتباط نیازمند است.

روزنامه «اطلاعات» در گزارشی با عنوان «سیمرغ قاف دفاع مقدس» با مروری بر 10 خاطره از شهید احمد کشوری، نوشت: شهید «احمد کشوری» خلبان تیزپرواز هوانیروز از افتخارات ارتش و میهن اسلامی است. او در سال های پیش از انقلاب، بارها مخالفت خود با رژیم شاه را نشان داده بود و پس از انقلاب، هم در غائله کردستان و هم در جنگ تحمیلی بسیار تاثیر گذار بود. از شجاعت پدرش همین بس که رئیس ژاندارمری در یکی از شهرهای شمال بوده و با سردمداران زر و زور مبارزه می‌کرد و در آخر مجبور به استعفا شد و سپس به کشاورزی پرداخت و از قدرت روحی مادرش چه چیز بالاتر از این که در هنگام دفن پسرش در حالی که عکس او را می‌بوسید و پرچم جمهوری اسلامی را که به دست خودش دوخته بود، بر سر مزار او می‌آویخت و فریاد می‌زد: احسنت، پسرم،‌ احسنت پسرم.

این روزنامه در گزارشی دیگر با عنوان «مروری بر 6عملیات بزرگ» آورد: از 19 عملیات بزرگ که رزمندگان اسلام در طول جنگ تحمیلی انجام دادند، 6 مورد در دی به وقوع پیوست که از آن میان می‌توان به عملیات کربلای 5 اشاره کرد که به دلیل شمار فراوان تلفات انسانی و خشونت جنگی، بزرگترین درگیری در جنگ هشت‌ ساله به شمار می‌رود. از میان عملیات‌های بزرگ دفاع مقدس، 6 مورد شامل عملیات‌های کربلای 4، محمد رسول‌الله(ص)، کربلای 5، ظفر 5، کربلای 6 و بیت‌المقدس 2 در ماه دی به وقوع پیوستند که در [این گزارش] به زمان وقوع و منطقه‌ای که عملیات در آن صورت گرفته است اشاره می‌شود.

روزنامه «جام جم» با درج عنوان «یادگاری از جبهه» به نقل از اکبر نبوی منتقد سینما نوشت: یکی از یادگاری های شیرین من از جبهه، این اطلاعیه ارتش عراق است که در بهار 65 و در منطقه عملیاتی والفجر 8 (فاو) جنگنده های عراقی بر سرمان ریختند. فرمانده این نیروهای مسلح، سالیانی چند از این اطلاعیه از سوراخی بیرن کشیده شد، زبون و ترس در چشم دویده و خوار و خفیف. قادسیه اش او را سگ کش کرد. صدام سال ها پیش از کشته شدن، از خفت شکست در برابر فرزندان ایران، بارها و بارها به ذلت مرده بود. آنکه از سوراخ بیرو ن کشیدند، جسد و جنازه ای بود متعفن و نفرانگیز. سرنوشت ذلت بار و محتوم او را شیر بچه های ایران سال ها پیش از آن رقم زده بودند، صدام روزی مرد که نقشه حمله به ایران را در سر پروراند.

روزنامه «جمهوری اسلامی» در گزارشی با عنوان «بوی محـاصره» آورد: ما جزو معدود یگان‌هایی بودیم که پایمان به خشکی رسیده بود. بسیاری از غواص‌های سایر لشکرها، با توجه به آمادگی کامل عراق، همان وسط رودخانه خروشان اروند مانده، و آب خیلی از شهدا و زخمی‌هایشان را برده بود... به محض رسیدن به ساحل د2و گروهان را سازماندهی کردیم و حرکت به سمت هدف در عمق شروع شد. مهمترین مانع روبروی ما خاکریز بسیار بلندی بود که به آنها «ب» شکلی می‌گفتیم، تعدادی مواضع «ب» شکلی که دشمن می‌توانست آنجا آرایش گرفته و حسابی از ما تلفات بگیرد. یک گروهان که من و نادر همراهشان بودیم، قرار بود با آنها از روبرو درگیر شویم تا گروهان دوم از پشت سرشان وارد عمل شود. اما اتفاق غیر‌منتظره‌ای افتاد.

این روزنامه در گزارشی با عنوان «لبخند و گریه» نوشت: شاید 36 ساعت بود که پلک‌هایمان روی هم نرفته بودند. خوشحال بودیم به هدف رسیده‌ایم، اما اینکه نمی‌دانستیم تکلیف‌مان چیست آرامش را از همه ما گرفته بود. علیرضا معینیان که با شهادت اسماعیل فرمانده گردان شده بود نیروی با سابقه جنگ بود و در بسیاری عملیات‌ها خودش فرمانده گردان بود. همینطور نادر دشتی‌پور که بارها هدایت گردان را بعهده داشت و شجاعتش زبانزد بچه‌های قدیمی جنگ بود. صادق نوری‌پور معاون گردان هم بارها فرمانده گروهان و معاون گردان بود. همه این بچه‌های با‌‌ تجربه به‌خوبی می‌دانستند اگر بنا به عقب‌نشینی بود، باید قبل از روشنایی این کار را می‌کردیم. اما الان تنها انتخاب، مقاومت و ایستادگی است.

روزنامه «جمهوری اسلامی» در گزارشی با عنوان «سفر دریایی به آبادان در محاصره دشمن» به روایت جلیل مقدس آورد: لنج نامه، شرح حال سفری در دریای آغشته به خون است. سفری در دل دریایی است که در لحظه لحظه‌های بیم و امید مسافرانش تا رسیدن به «لنگرگاه امن» باید در انتظار شوم پرنده‌های دشمنی باشند که هنوز در سودای سیطره بر خلیج همیشه «خلیج فارس» مان بودند و برای تسلط بر آن چه جنایت‌های جنگی که انجام ندادند. لنج نامه براستی وصف حال «کشتی به گل نشستگانی» بود که در انتظار خیزش «باد شرطه» بودند. تا به مسیر خونبار خود ادامه دهند. لنج نامه شرح حال سفری در دل دریای مرگ و زندگی، برای اثبات پاسداری از انقلاب اسلامی و «خلیج فارس» همیشه ایران، از دست « دزدان دریایی».

بعد از دوهفته از سقوط مظلومانه بخش شرقی خرمشهر در چهارم آبان ماه 59 (روز خونین شهر نامیدن خرمشهر)، همراه با شهادت بسیاری از دلاور مردان تاریخ شهرمان در نبردی نابرابر با مزدوران عراقی و بعد از بهبود نسبی از درد ستون فقرات ناشی از سقوط از طبقه فوقانی ساختمان ستاد مقاومت در 20 مهر با استراحت در منزل و بدون توجه به وضعیت استخدامی‌ام در آموزش و پرورش به عنوان دبیر زبان و نیز مشکلات خانواده‌ام ناشی از ترک خانه و کاشانه خود بخاطر جنگ، تصمیم به پیوستن به نیروی‌های باقیمانده ستاد مقاومت مستقر در منطقه کوت شیخ خرمشهر را گرفتم.

این روزنامه در گزارشی دیگر با عنوان «مهربانی با دشمن در اسارت» خاطره‌ای از اسارت یک سرباز و تسلیم شدن افسر عراقی در روزهای مقاومت خرمشهر، نوشت: یورش وحشیانه دشمن در یک مهر 59، با تمام توان نظامی، لجستیکی و حامیان منطقه‌ای و بین‌المللی به قصد تصرف یکروزه خرمشهر و احاطه بر جزیره آبادان و تسلط بر آب های نیلگون خلیج فارس و جدایی خوزستان از مام وطن و رسیدن یک هفته‌ای به تهران، نه در خیال که درحال تحقق برای تبدیل ایران واحد و مستقل به پنج ایران کوچک بود. توطئه‌های شومی که در همان روزهای نخست شروع جنگ تحمیلی در خرمشهر، با رشادت‌های دلیرانه تکاوران دریا دل نیروی دریایی خرمشهر و کلاه سبز‌های اعزامی و دیگر و دیگر نیروهای نظامی و مردمی و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی خرمشهر، همه نقش برآب شد.

روزنامه «رسالت» با درج عنوان «روحانی: فرمان اجرای عملیات کربلای4 را هاشمی‌رفسنجانی صادر‌ کرد» آورد: حجت‌الاسلام حسن روحانی در دومین مراسم سالگرد ارتحال آیت‌الله اکبر هاشمی‌رفسنجانی، گفت: هاشمی در دفاع مقدس و استقرار صلح نقش کم‌نظیری داشت. در جنگ فرمانده کل قوا، امام بود اما بعد شهادت شهید بهشتی، هربار که خدمت امام می‌رسیدم و درباره جنگ چیزی می‌گفتم، می‌فرمودند «این مسایل را به آقایان خامنه‌ای و هاشمی بگو و از طریق آنها پیگیری کن» و بار جنگ بر دوش این 2 عزیز بود.

روحانی با بیان اینکه از سال 62 هاشمی فرمانده جنگ شد و پیشنهاد مقام معظم رهبری هم آقای هاشمی بود، گفت: در عملیات کربلای4 که جزو عملیات‌های سرنوشت‌ساز بود و با شکست مواجه شد، فرمان عملیات کربلای4 را هاشمی صادر کرد و من کنار ایشان بودم؛ بعد کربلای4 ناموفق، تصمیم گرفت عملیات دیگری انجام دهد و با صبر و حوصله و خستگی‌ناپذیری این کار را انجام داد.

روزنامه «کیهان» در گزارشی دیگر با عنوان «سفارشش جهاد در راه خدا بود»، نوشت: شهید سیدداود احمدی در 28 فروردین 1346 دیده به جهان گشود. با شروع جنگ تحمیلی در بسیج ثبت‌نام کرد. 13 ساله بیشتر نداشت که به واجبات دینی بسیار اهمیت می‌داد؛ از آن جمله می‌توان نماز شب، شرکت در دعای کمیل، روزه‌های مستحبی و نماز جمعه را نام برد.چندین بار به جبهه‌های حق علیه باطل رفت و در نامه‌هایی که از آنجا می‌فرستاد، بسیار سفارش می‌نمود که در راه خدا جهاد کنید و گوش به فرمان امام خمینی باشید. در یکی از نامه‌هایی که به دوست روحانی خود داده بود یادآور شده بود: حاج آقا از شما میخواهم برایم دعا کنید؛ اول آنکه خدا گناهانم را بریزد و بعد شهادت را نصیبم کند و چشمم را به جمال نورانی حضرت مهدی منور کند؛ هرچند که لیاقت آن را ندارم.

روزنامه «جوان» در گزارشی با عنوان «فرمانده‌ای که می‌خواست بدون سر شهید شود» با یادکردی از فرمانده غواصان لشکر 7 ولی‌عصر (عج) در عملیات والفجر 8، آورد: عملیات کربلای 4 بزرگی و عظمت کار غواصان را پیش چشم همگان آورد. حتی برای سال‌ها بعد بسیاری از مردم فهمیدند غواصان چه کار سختی را در این عملیات و عملیات‌های آبی و خاکی دیگری مثل بدر، خیبر و والفجر 8 به سرانجام رساندند. یکی از این غواصان که در عملیات والفجر 8 آسمانی شد شهید محمود دوستانی است که کار‌های بزرگی را در عملیات‌ها انجام داد و تأثیر حضورش فراتر از یک فرمانده بود و همرزمان و نیروهایش از او به عنوان یک معلم زندگی یاد می‌کنند.

این روزنامه در گزارشی دیگر با عنوان «پسرم روز عاشورا مثل مولایش حسین (ع) بی‌سر شهید شد» در گفت ‌وگو با پدر شهید حسین داراب، نوشت: حاج مسلم داراب امام جماعت قدیمی یکی از مساجد محله خزانه فلاح، مدتی می‌شود که به دلیل کهولت سن خانه‌نشین شده است. خیلی‌ها در محله خبر ندارند که ایشان پدر شهید است و یکی از کوچه‌های محله نیز به نام فرزندش، شهید حسین داراب نامگذاری شده است.

روزنامه «جوان» در گزارشی دیگر با عنوان «کربلای 5 شجاعانه‌ترین تصمیم جنگ بود» در گفت ‌وگو با سردار محمدعلی صبور آورد: عملیات کربلای 5 بزرگ‌ترین عملیات ایران در دفاع‌مقدس بود؛ عملیاتی که قدرت نظامی ایران را به تمام دنیا نشان داد و شورای امنیت را مجبور به صدور قطعنامه 598 کرد. به اذعان بسیاری از کارشناسان نظامی عبور از موانع پنج ضلعی و نونی شکل عملیات کربلای 5 کاری غیرممکن بود که رزمندگان موفق به انجامش شدند. عراق پس از کربلای 5 در موضع ضعف قرار گرفت و صدام و فرماندهان رده بالای ارتش بعث را وحشت زده کرد.

این روزنامه در گزارشی دیگر با عنوان «کانال ماهی از خون علی‌اکبر‌ها سرخ بود» در خاطره‌ای از عملیات کربلای 5 در گفت ‌وگو با یکی از رزمندگان حاضر در این عملیات، نوشت: رضا محمدی یکی از بسیجی‌های گردان حضرت علی‌اکبر (ع) از لشکر 10 سیدالشهدا (ع) بود که همراه این گردان وارد عملیات کربلای 5 شد. رزمندگان تهرانی به یاد دارند گردان علی‌اکبر در کربلای 5 حماسه بسیاری خلق کرد. عراقی‌ها مسلسل‌ها را روی آب قفل کرده بودند و به ردیف رگبار می‌بستند. انگار می‌خواستند شخم بزنند و بذر مرگ بکارند. منور‌ها در آسمان جولان می‌دادند و همه جا را مثل روز روشن کرده بودند. وقتی یک گلوله انفجاری مثل توپ یا خمپاره روی آب منفجر می‌شد، ترکش‌هایش مثل نقل و نبات به اطراف پراکنده می‌شد.

روزنامه «جوان» در گزارشی با عنوان «تمام جنگ یک طرف کربلای 5 یک طرف» در گفت ‌وگو با مسئول ادوات و ضد زره قرارگاه نوح از سختی‌ها و تأثیرات عملیات کربلای 5، آورد: عملیات کربلای پنج در دی 1365 در سخت‌ترین شرایط انجام شد و تلفات زیادی از ارتش دشمن گرفت. صدام هرچه داشت برای جلوگیری از نفوذ رزمندگان آورده بود و به گفته نیرو‌هایی که در منطقه عملیاتی کربلای 5 حضور داشتند، از زمین و آسمان آتش می‌بارید. این آتش سنگین دشمن در کنار موانع مستحکم و متعددی است که دشمن روی زمین کار گذاشته بود تا جلوی نیرو‌های ایرانی را بگیرد و باز با تمام این‌ها ررزمندگان توانستند خطوط دشمن را بشکنند. هزینه‌های زیاد عملیات کربلای 5 سبب شد تا شورای امنیت سازمان ملل قطعنامه 598 را صادر کند و برخلاف بسیاری از قطعنامه‌های دیگر در بسیاری از موارد حق را به ایران بدهد.

این روزنامه در گزارشی دیگر با عنوان «دشمن هر اسیری را می‌کشت برایش پرونده خودکشی درست می‌کرد» در گفت ‌وگوبا آزاده سلیمان محمودی درباره رفتار بعثی‌ها با اسرای ایرانی، نوشت: چند وقت پیش یکی از بازماندگان حزب بعث عراق به نام دکتر فهمی القیسی در بخش عربی شبکه تلویزیونی RT عنوان کرد که رفتار بعثی‌ها با اسرای ایرانی انسان‌دوستانه بود! وی همچنین درخصوص شهید تندگویان وزیر نفت اسبق کشورمان این ادعا را مطرح کرد که ایشان نه بر اثر شکنجه دشمن که به دلیل خودکشی از دنیا رفته است. اظهارات قیسی مسلماً از تعصبات و تفکرات بعثی وی نشئت می‌گیرد، لیکن ما را بر آن داشت تا در گفت‌وگویی با یکی از اسرای ایرانی، رفتار بعثی‌ها با زندانیان جنگی‌شان را مروری دوباره کنیم. آزاده سلیمان محمودی در گفت‌وگو با این روزنامه عنوان کرد که تعدادی از همبندی‌هایش در سال 1366 به صورت اتفاقی شهید تندگویان را در بیمارستان تکریت ملاقات کرده‌اند.

روزنامه «جوان» در گزارشی با عنوان «پیکر نبی‌الله وقتی آمد که مادر رفته بود»، آورد: نبی‌الله محسنی متولد 1339 روستای هونجان شهرضا اصفهان است که در عملیات محرم 1361 در حالی که 22 سال بیشتر نداشت مفقودالاثر شد. خبر قطعی شهادتش در 1384 اعلام شد و پیکر مطهرش هم محرم امسال بعد از 36 سال کشف و در روز تاسوعای حسینی تشییع و به خاک سپرده شد. چهار برادر از این خانواده سابقه حضور در جبهه را دارند.

این روزنامه در گزارشی دیگر با عنوان «طرح‌های شهید کیانپور گره‌گشای کربلای 5 شد» از فرمانده‌ای که شهادتش کمر یک لشکر را شکست، نوشت: عملیات کربلای 5 بزرگی و عظمت رزمندگان را بیش از هر زمان دیگری عیان کرد. برای آنها که هنوز پی به بزرگ‌منشی رزمندگان نبرده بودند، کربلای 5 فرصتی مغتنم برای شناخت بهتر این انسان‌ها بود. مردان بزرگ در معرکه‌های بزرگ خود واقعی‌شان را نشان می‌دهند و کربلای 5 میدانی بزرگ بود که عیار مردان را بهتر نشان می‌داد. سردار شهید غلامرضا کیانپور در کربلای 5 نشان داد که یک رزمنده مکتبی تا چه حد می‌تواند مردانه بایستد و آبروی تاریخ شود.

** ضرورت حفظ آثار دفاع مقدس، ضامن تداوم انقلاب
ضرورت ثبت و ضبط خاطرات رزمندگان و حفظ آثار ارزشمند دفاع مقدس، ضامن تداوم ارزش های مقدس انقلاب اسلامی برای نسل های آینده این کشور اسلامی است تا با همان روحیه انتظارات برآمده از انقلاب برای آیندگان تامین شود.

روزنامه «ایران» به بهانه انتشار کتاب «روایت علی اسحاقی از جنگ الکترونیک» در گزارشی با عنوان «رونمایی از یک نبوغ» نوشت: جنگ الکترونیک اصطلاحی فنی - نظامی و بیانگر کاربرد امواج الکترومغناطیس درجنگ هاست که شامل ارتباطات رادیویی، ایجاد اختلال در ارتباطات رادیویی دشمن و شنود مکالمات بی‌سیم طرف مقابل می‌شود سپاه پاسداران هم در ابتدای جنگ و درپی به غنیمت گرفته شدن یک دستگاه بی‌سیم روشن، انگیزه راه‌اندازی واحدی با عنوان «شنود»را کسب و با کمک یکی از نخبگان اصفهانی یگان جنگ الکترونیک خود را ایجاد وتوسعه داده است.«علی اسحاقی» همان نابغه اصفهانی است که آموزش‌های اولیه جنگ الکترونیک را در دوران سربازی خود پیش از انقلاب فرا گرفته ومهیای این مأموریت بزرگ و پیچیده شده است. اوبرای اولین بار با چند نفردیگراز همرزمان خود در سال 1359 واحد شنود سپاه را در دارخوین راه‌اندازی می‌کند و کم کم توسعه می‌دهد.

این روزنامه با درج عنوان «اسناد محرمانه جنگ سال آینده منتشر می شود» آورد: مجادله بر سر ماهیت عملیات کربلای 4 به عاقبت خوبی منتهی می‌شود. 2 هفته پیش بود که مباحثه توئیتری محسن رضایی، فرمانده جنگ با جعفر شیرعلی نیا، پژوهشگر، بازار بحث و تحلیل درباره 8 سال دفاع مقدس را داغ کرد. حالا سردار بهمن کارگر، رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس گفت که اسناد محرمانه جنگ تحمیلی رژیم بعث عراق علیه جمهوری اسلامی ایران ابتدای سال آینده، روی یک سایت یا سامانه منتشر خواهد شد. البته او اضافه کرد که «90 درصد کل اسناد دوران دفاع مقدس قابل انتشار هستند.» سردار کارگر گفت که «اسناد مربوط به عملیات‌های کربلا چهار و کربلای پنج و دیگر عملیات‌ها دوران دفاع مقدس نیز در این سایت منتشر می‌شود.» انتشار 90 درصدی اسناد جنگ، شاید ذهن‌ها را متوجه آن 10 درصدی بکند که قرار است همچنان محرمانه باقی بماند.

روزنامه «جام جم» با درج عنوان «آمبولانس پنج ضلعی» نوشت: کتاب «آمبولانس پنج ضلعی» به خاطرات سرهنگ حمید بور بور اختصاص دارد. این اثر از ابتدای دوران دفاع مقدس تا پایان آن را در 2 عرصه متفاوت به نمایش می‌گذارد. عملیات کربلای 5 یکی از بزرگ‌ترین عملیات‌ رزمندگان در طول جنگ تحمیلی بود که در 19 دی 1365 با رمز مبارک «یا زهرا(س)» در منطقه شلمچه و شرق بصره آغاز شد. کتاب آمبولانس پنج ضلعی خاطرات داستانی حمید بور بور را از امدادرسانی در عملیات کربلای پنج روایت می‌کند.

روزنامه «خراسان» با انعکاس عنوان ««فتح خرمشهر»؛ شگفتی حراج دهم تهران» آورد: «فتح خرمشهر» اثر سعید صادقی در این دوره با قیمتی بیش از برآورد 30 تا 40 میلیونی خود به قیمت 75 میلیون تومان به فروش رفت. او درباره چگونگی ثبت این عکس به مهر گفت: «سال 61 بود که [شهید] ابراهیم همت در منطقه تنومه که 10 کیلومتر با خرمشهر فاصله داشت، من را سوار موتور کرد و به مسجد خرمشهر رساند. در لحظاتی وارد این صحنه شدم که خبر رسمی آزادسازی خرمشهر هنوز اعلام نشده بود. دقیقاً در این اوضاع و احوال بود که با وجود آتش سنگین توپخانه دشمن ابراهیم همت از من خواست تا این لحظه شادی را ثبت کنم. ماجرایی که احمد متوسلیان نیز از آن مطلع بود.»

این روزنامه در گزارشی با عنوان «اسطوره ای به نام «سرباز کوچک امام»» نوشت: مهدی طحانیان، یکی از همین اسطوره های نوجوان است کتاب «سرباز کوچک امام»، روایتی است از خاطرات او از کودکی تا امروز. بسیاری از اتفاقات این کتاب شبیه افسانه و ممکن است برای مخاطب باورپذیر نباشد. اما نکته حائز اهمیت دربیان این خاطرات این است که صدها نفر در اردوگاه عنبر و رمادی دربند بودند و این صدها نفر همه شاهدان زنده‌ای برای اثبات این ادعا هستند. برای آفرینش و نوشتن این اثر ارزشمند در مجموع 163جلسه مصاحبه با آقای طحانیان گرفته شده که طی آن ها حدود 350 ساعت فایل صوتی ذخیره و با تلاش فاطمه دوست‌کامی نوشته شده است.

روزنامه «خراسان» با بازتاب عنوان «سیما تیرانداز «فرنگیس» را روایت کرد» آورد: سیما تیرانداز بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون بخش هایی از کتاب «فرنگیس» را که به قلم مهناز فتاحی و با روایت فرنگیس حیدرپور از سال های جنگ تحمیلی منتشر شده است، خوانش کرد. این رمان که اثر برگزیده جایزه کتاب سال دفاع مقدس است، به قلم مهناز فتاحی تالیف شده و توسط انتشارات سوره مهر حوزه هنری به چاپ رسیده است. همچنین فیلم نامه ای برگرفته از این رمان نگاشته شده که قرار بر ساخت آن است.

این روزنامه عنوان «قدردانی‌از‌عوامل‌»سرو زیر‌آب»» را منتشر کرد و نوشت: فیلم «سرو زیر آب» روایتی مستندوار از جنگ تحمیلی است که ایده موضوعیت آن از اولین معراج شهدا در آبادان گرفته شده است. مراسم تقدیر از عوامل فیلم سینمایی «سرو زیر آب» به کارگردانی محمدعلی باشه آهنگر با حضور عوامل فیلم و جمعی از هنرمندان، مدیران فرهنگی و اهالی رسانه در تالار اندیشه حوزه هنری برگزار شد. در این مراسم بعد از اکران فیلم، تصاویری از مستند شهید مدافع حرم سردار علی یزدانی پخش و از خانواده این شهید تجلیل شد.

روزنامه «کیهان» در گزارشی با عنوان «مهاجران دل باخته» با نگاهی به کتاب «از دشت لیلی تا جزیره مجنون» آورد: کتاب «از دشت لیلی تا جزیره مجنون؛ خاطرات رزمندگان افغانستانی دفاع مقدس»، به قلم محمدسرور رجایی حاصل 14 سال پژوهش است. کتاب «از دشت لیلی تا جزیره مجنون»، حاصل ساعت‌ها گفت‌وگو و مصاحبه نویسنده کتاب با خانواده شهید احمدرضا سعیدی شهید ایرانی جهاد مقدس افغانستان و همچنین هفده رزمنده افغانستانی است که در طی سال‌های اغتشاش در آن کشور به عنوان مهاجر به ایران آمدند و پس از طی دوره‌های آموزشی رهسپار جبهه ایران شدند.

روزنامه «جوان» در گزارشی با عنوان «استحکامات پنج ضلعی در اولین روز نبرد فرو ریخت» با مروری بر عملیات کربلای 5 با نگاهی به داشته‌های کتاب «نبرد شرق بصره»، نوشت: دهه سوم آبان ماه، یادآور انجام بزرگ‌ترین عملیات طول تاریخ دفاع مقدس «کربلای 5» است. این عملیات آنقدر حرف و روایت در خود دارد که تا کنون کتاب‌های متعددی در خصوصش نوشته شده است. اما یکی از کتاب‌های ارزشمند با محور عملیات کربلای 5 را محمد درودیان با عنوان «نبرد شرق بصره» به رشته تحریر درآورده است. درودیان که هنگام عملیات کربلای 4 و 5 به عنوان راوی در کنار محسن رضایی فرمانده وقت سپاه حضور داشت، مشاهدات جالبی از آن ایام دارد که این مشاهدات را در نگاشتن کتاب «نبرد شرق بصره» با نوار‌ها و مستندات موجود در هم آمیخته و اثر قابل توجهی ارائه داده است.

این روزنامه در گزارشی دیگر با عنوان «حرف و عمل در مرام حاج احمد یکی بود» با مروری بر کتاب «شهید احمد کاظمی»، آورد: شهید احمد کاظمی از فرماندهان باتجربه دفاع مقدس در 19 دی 1385 آسمانی شد؛ اتفاقی تلخ که دل مردم ایران را به درد آورد. شهید کاظمی، فرمانده لشکر 8 نجف اشرف، در میان رزمندگان از محبوبیت بالایی برخوردار بود. حتی نسل‌های بعدی که پس از جنگ متولد شدند ارادت ویژه‌ای به حاج احمد داشتند و سبک و سیره او را الگوی زندگی خودشان قرار می‌دادند. انتشارات مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس کتابی با عنوان «شهید احمد کاظمی» که شامل مقالات، سخنرانی‌ها و گفت‌وگو‌ها درباره ایشان می‌شود را به‌تازگی منتشر کرده است.

روزنامه «جام جم» در گزارشی با عنوان «در جست و جوی «پدر موشکی»» از گفت ‌وگو با نویسنده‌ای که اولین روایت مفصل را از تلاش‌های حسن طهرانی‌مقدم برای موشکی شدن ایران نوشته است، نوشت: قرار نبود مصاحبه با فائضه غفارحدادی را الان منتشر کنیم. گذاشته بودیم برای زمانی که مهمترین کتابش که طی یکی 2 هفته آینده هم راهی بازار می‌شود، از زیر دستگاه چاپ بیاید بیرون و بعد هم ما بنشینیم و مفصل راجع به دنیای حدادی و نویسندگی و کتاب‌هایش حرف بزنیم. از «خط مقدم» که مهم‌ترین و جنجالی‌ترین کتابش و بلکه مهم‌ترین کتابی که درباره شهید طهرانی مقدم نوشته شده تا «دهکده خاک بر سر» که شرح خاطرات سکونت او در لوزان سوئیس است و کتابی با موضوع شهید محسن وزوایی که در دست نگارش دارد.

**مدافعان حرم و حضور در میدان رزم
برای مدافعان حرم ضرورت حضور در میادین جهاد در سوریه و عراق یک فریضه الهی بود و با اعتقاد به این اصل که دفاع از اسلام مرز نمی شناسد، برای حفظ کیان اسلام از جان و مال خویش نیز گذشتند.

روزنامه «جام جم» در گزارشی با عنوان «سـاشـا در دمشق»، نوشت: «فاطمیون» نام لشکر رزمنده‌های افغانستانی مدافع حرم حضرت زینب(س) است. لشکری که می‌گویند عدد شهدا و جانبازانش بیشتر از همه ملیت‌های حاضر در صحنه نبرد سوریه بوده همین باعث شد تا پای حرف‌های یکی از این جانبازان جوان بنشینیم و از مادری سراغ بگیریم که یک سالی می‌شود پرستار یک رزمنده مدافع حرم است.

این روزنامه با درج عنوان «مخابره با خون» از شاهدان رسانه آورد: از همان آغازین روزهای جنگ نامنظم در سوریه و عراق، صدا و سیما با اعزام خبرنگاران خود پوشش خبری فوق العاده‌ای در این مناطق انجام می‌دهد. این خبرنگاران از همان روزهای اول در منطقه حضور دارند و حضور آنها البته از جنس گزارش‌های خبرنگار زن شبکه بی‌بی‌سی نیست که بعد از اتمام درگیری‌ها و با محافظ و نمایش‌های تبلیغاتی اتفاق بیفتد. حاصل همین حضور دلاورانه هم در این سال‌ها یک شهید و چند مجروح است .

روزنامه «جام جم» با انتشار عنوان «رزمنده‌ای که مدافع حرم شد» نوشت: رضا رودکی از کهنه سربازهای جنگ است، از همان‌ها که وقتی جنگ شروع شد، بی‌توجه به سن و سال، پا به جبهه گذاشته و شده یکی از آن 14 ساله‌هایی که اسلحه به دست گرفتند و مقابل دشمن ایستادند. این ایستادگی و مبارزه برای او 10 سال طول کشید. این رزمنده قدیمی البته یکی از مدافعان حرم کشورمان هم هست؛ مردی که چندماهی را در جبهه سوریه علیه تکفیری‌ها و در دفاع از حرم جنگیده و با تعداد زیادی شهدای مدافع حرم شیراز همرزم بوده، او البته یکی از مهمان مراسم جشن تولد فرزندان شهدای مدافع حرم هم بوده، اتفاقی که درباره‌اش می‌گوید: «در همین مراسم من همسر سردار شهید عبدا... اسکندری را دیدم، این شهید از رفقای 30 ساله من بود. سردار اسکندری وقتی رفت سوریه، دو روز بعد سرش بالای نیزه بود، داعشی‌ها گفتند سر سردار ایرانی را بریدیم، این سر را بالای نیزه در شهرهای سوریه می‌چرخاندند و جایزه جمع می‌کردند. من در دوران دفاع مقدس در همه جنگ با ایشان بودم و یک کلام بگویم که خیلی مرد خوبی بود.»

روزنامه «خراسان» با انعکاس عنوان «عاشقانه های مادر با شهید مدافع حرم» آورد: مادر که باشی همه فکر و ذکرت می شود بچه ات و همه عاشقانه هایت خرج او می شود. اما گاهی دیدن این عشق ورزی ها ناخودآگاه اشک را از چشمانت سرازیر می کند وقتی که آن مادر به فرزندی عشق می ورزد که برای دفاع از حرم اهل بیت(ع) جانش را هدیه کرده است در یکی از این صحنه های ستودنی و دوست داشتنی که در فضای مجازی بازنشر شدمادر شهید کمالی بود که تصویر فرزند شهیدش در نزدیکی منزلشان نصب شده است و هرروز می آید و آن را دستمال می کشد. کاربری نوشت: «خدا به مادران شهدا صبر بده».

روزنامه «کیهان» در گزارشی با عنوان «سیاح، ستاره بود» به مناسبت سومین سالگرد شهادت شهید مدافع حرم حاج سعید سیاح طاهری، آورده است: سعید سیاح طاهری، یکی از این مردان بود. او در دوران هجوم به حریم کشورمان در جنگ هشت‌ساله، کمتر لحظه‌ای آرام گرفت؛ سیر سنگرهای عشق و زخم خوردن در دفاع مقدس، پایان راه او نبود. چون پس از جنگ، دشمن از راهی دیگر به زمین ما هجوم آورد؛ پس سیاح نیز همچون برخی دیگر از یارانش، در زمینه فرهنگ فعال شد. او به نیکی دریافت که روش‌های معمول و کلیشه‌ای دیگر جواب نمی‌دهد؛ هر چند برنامه‌های معمول در پاسداشت دفاع مقدس و شهدا، ذاتا ارزشمند و قابل ستایش است. اما سیاح طاهری، در پی راه‌های تأثیرگذارتری بود. به همین دلیل هم یک جشنواره متفاوت و زیبا را راه‌اندازی کرد.

این روزنامه در گزارشی دیگر با عنوان «ولایت مطلقه فقیه عین ولایت امام زمان (عج) است» از شهید مدافع حرم «محمدحسین حمزه» نوشت: محمد حسین در 15 اسفند 1365 مصادف با پنج رجب 1407 هجری قمری چشم به جهان گشود. محمدحسین در شرایطی به دنیا آمد که دو دایی شهید و یک عموی اسیر در دست بعثیان خاطراتش را رقم می‌زد. پدرش پاسدار، رزمنده و جانباز؛ مادرش، خواهر دو شهید، که همین امر باعث شد با فرهنگ ایثار و شهادت رشد کند. مراحل تحصیل را تا دیپلم به پایان رسانید سپس به کسوت لباس سبز قامتان پرافتخار سپاه درآمد. بار اول در سال 94 به مدت 3 ماه در سوریه حضور داشت.

روزنامه «جوان» در گزارشی با عنوان «جهاد من تربیت 3 یادگار شهید است» در گفت‌ وگو با همسر شهید مدافع حرم سرهنگ پاسدار ابراهیم عشریه، آورد: شهید ابراهیم عشریه یکی از مربیان و اساتید تاکتیک فنون نظامی و فارغ‌التحصیل دانشگاه افسری امام حسین (ع) بود که برای در اختیار گذاشتن دانش نظامی‌اش به عنوان یک مستشار به سوریه رفت و در همین جبهه نیز به شهادت رسید. ابراهیم 20 اسفند 94 لباس مدافعان حرم را بر تن کرد و 35 روز بعد در 24 فروردین ماه 1395 در منطقه العیس سوریه به شهادت رسید، اما چون پیکرش در منطقه عملیاتی جا مانده بود، با گذشت 54 روز خبر شهادتش رسما تأیید شد و از آن زمان نامش در زمره شهدای جاویدالاثر جبهه مقاومت اسلامی جای گرفت.

این روزنامه در گزارشی دیگر با عنوان «او عصای پدر و دستگیر مادر بود» در گفت ‌وگو با مادر شهید آیت‌الله عباسی هفشجانی، نوشت: آیت‌الله عباسی هفشجانی متولد سال 39 بود که در عملیات آزاد‌سازی خرمشهر در سال 61 بر اثر اصابت ترکش خمپاره به شهادت رسید. برادرش منصور هم متولد سال 36 بود که به عنوان مدافع حرم به جبهه مقاومت رفت و او هم آذرماه سال 96 در منطقه بوکمال سوریه شهید شد. پیشتر مطلبی درخصوص شهید منصور هفشجانی منتشر کرده‌ایم. این بار در گفت‌وگو با طلعت بی‌باک مادر این دو شهید از وی خواستیم بیشتر از فرزندش «آیت‌الله» بگوید. شهر هفشجان در ١٥ کیلومتری شهرکرد مرکز استان چهارمحال و بختیاری قرار دارد.

پژوهشم**1699**2059**9131

منبع: ایرنا

کلیدواژه: فرهنگي خاطره شهيدان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۴۰۷۰۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تفحص پیکر پاک هفت شهید دفاع مقدس در منطقه عملیاتی فکه دهلران

رضا علیجانی با اشاره به تفحص پیکر پاک هفت شهید دفاع مقدس در منطقه عملیاتی فکه دهلران اظهار کرد: پیکر مطهر این شهدا طی روزهای گذشته در منطقه عملیاتی فکه در جغرافیای شهرستان دهلران پیدا شده است.

وی افزود: این شهدا سال ۱۳۶۲ در عملیات والفجر یک به شهادت رسیده اند.

علیجانی ادامه داد: این شهدای تازه تفحص شده همگی دارای پلاک هویتی هستند.

وی یادآور شد: پیکر مطهر این شهدا به معراج شهدای تهران برای تشخیص هویت، آزمایشات تخصصی دی.ان.ای و استان محل اعزام فرستاده می شود.

 ۹۲ شهید گمنام در ۴۲ یادمان استان ایلام مدفون هستند.

استان ایلام دارای بیش از سه هزار شهید، ۱۱ هزار جانباز و ۳۰۰ آزاده است که در مقایسه با کل جمعیت استان در دهه ۶۰ (۲۵۰ هزار نفر) بیشترین تعداد ایثارگر کشور متعلق به ایلام است.

باشگاه خبرنگاران جوان ایلام ایلام

دیگر خبرها

  • ­کتاب تاریخ شفاهی دفاع مقدس منتشر شد
  • پیکر جانباز شهید پاسبان در تربت جام آرام گرفت
  • تفحص پیکر پاک هفت شهید دفاع مقدس در منطقه عملیاتی فکه دهلران
  • گردشگری مقاومت یکی از راه‌های معرفی شهدا است
  • برای شناخت شهدا باید سرگذشت پژوهی کنیم
  • مرتضی اشراقی: اندیشه‌های امام به‌طور هدفمند تحریف می‌شود/ شاخص و ملاک حقیقت اندیشه حضرت امام، رهبر معظم انقلاب هستند/ یکی از وظایف مهم مورخ، جهاد تببین است/ امروز مردم غزه تاریخ ساز یک حماسه عظیم هستند
  • طلاب نسبت به تبیین تاریخ دفاع مقدس اهتمام داشته باشند
  • لزوم نگاه منصفانه به شکست‌ها و پیروزی‌ها در جنگ
  • تجلیل از پیشکسوتان ارتش نوعی «جهاد تبیین» برای نسل امروز
  • شهید زاهدی از عناصر تأثیرگذار در دفاع مقدس و بعد از آن بود