Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-04-16@11:03:16 GMT

ماهواره پیام ۳۰۰ ثانیه در مدار قرار گرفت

تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۴۰۷۳۶۴

رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر از پیام به عنوان پیروزی بزرگ در ساخت اولین ماهواره عملیاتی با طول عمر و فناوری بالا در مدار 500 کلومتری سطح زمین نام برد و گفت: این ماهواره به مدت 300 ثانیه در مدار قرار گرفت.

به گزارش «تابناک»، احمد معتمدی روز پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: ساخت ماهواره موفقیتی بزرگ است در عین حال که از نظر کاربردی نتوانست در مدار قرار بگیرد اما بسیار به هدف خود نزدیک شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: دو تیم پرتاب کننده و ساخت ماهواره کار بسیار مهمی را انجام داده اند که جای تبریک دارد. ماهیت کارهای علمی به گونه ای است که در شروع گاهی اوقات منجر به شکست می شود.

معتمدی در خصوص سیگنال هایی که در شش دقیقه نخست توسط ماهواره ارسال شده است، گفت: ماهواره پیام سیگنال هایی از موقیعت قرار گیری خود، اطلاعات مربوط به داخل ماهواره و اطلاعات ماموریتی تعیین شده دراین مدت در مدار قرار گرفت و اطلاعات را به زمین فرستاد.

رئیس دانشگاه امیرکبیرعنوان کرد: تمام اطلاعات لازم در شروع کار ماهواره به زمین ارسال شد که نشان می هد ماهواره کار خود را به درستی انجام داده است.

معتمدی گفت: محاسبه سرعت پرتاب ماهواره باید بررسی شده تا در پرتاب های بعدی این مشکل تکرار نشود. حتی ممکن است ماهواره بیشتر از 6 دقیقه در فضا قرار گرفته باشد زیرا ماهواره همیشه در دید آنتن نیست.

رئیس دانشگاه امیرکبیر گفت: ماهواره پیام به طور کامل در اقیانوس هند سقوط کرده است و منفجر نشده زیرا در مدار اصلی قرار گرفت.

وی ادامه داد: اگر ماهواره با سرعت لازم و زاویه صحیح در مدار قرار نگیرد و کار اصلی خود را انجام ندهد مثل دیگر ماهواره ها به سمت پایین (زمین) سقوط می کند.

رئیس دانشگاه امیرکبیر با بیان اینکه ماهواره به گونه ای نبوده که حاوی مواد منفجره باشد، اظهار کرد: ماهواره منفجر نشده، زیرا موشک و ماهواره هردو کار خود را به درستی انجام داده اند، بنابراین ماهواره به طور کامل سقوط کرده است.

معتمدی ادامه داد: ماهواره با سرعت لازم در مدار مورد نظر (ارتفاع 500 کیلومتری از سطح زمین) قرار نگرفته است.
رئیس دانشگاه امیرکبیر با بیان اینکه ماهاره پیام شروع کار است، اظهار کرد: ماهواره در کنترل زمین و طراح نیست بنابراین مدیریت کنترل آن کار پیچیده ای است.

وی گفت: فقط چند درصد احتمال مثبت باعث می شد ماهواره به کاربرد برسد و موفقیت حاصل شود.

رئیس دانشگاه امیرکبیر اظهار کرد: ساخت ماهواره بعدی کار ساده ای نیست و باید متخصصان مجموعه سازمان فضایی و اساتید دانشگاه برنامه ریزی های راهبردی جدید اتخاذ کنند. در ساخت ماهواره جدید در صورت نیاز از دانشگاه های صنعتی دیگر استفاده می شود.

وی اظهار کرد: 10 تا 11 سال ساخت ماهواره طول کشید، بنابراین ساخت 10 میلیارد تومان در طول مدت هزینه داشته که با نرخ دلار امروز در کل 30 تا 40 میلیارد تومان هزینه شده است. در حالی که ساخت پرتاب کننده هزینه بسیار بیشتری داشته است.

معتمدی با بیان اینکه مدتی طول می کشد تا دلیل اصلی مشخص شود، گفت: هنوز محققان دلیل سقوط و ماندن در مدار اصلی را پیدا نکرده اند زیرا این مسائل محاسبات سنگینی دارد. در حالی که همه محققان تصور می کردند محاسبات صحیح است؛ یا برخی مسائل در پرتاب در نظر گرفته نشده و یا مشکل فنی پیش آمده است.

منبع: تابناک

کلیدواژه: دانشگاه امیرکبیر ماهواره پیام پرتاب ماهواره مدار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۴۰۷۳۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیام شیخ انصاریان درباره عملیات «وعده صادق»

حجت الاسلام انصاریان طی حمله تلافی‌جویانه رزمندگان‌مان به اهداف رژیم اشغالگر قدس پیامی صادر کرد. - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم، حجت الاسلام انصاریان طی حمله تلافی‌جویانه رزمندگان‌مان به اهداف رژیم اشغالگر قدس پیامی به شرح زیر صادر کرد:

بسم الله الرحمن الرحیم
«فَإِذَا جَاءَ وَعْدُ أُولَاهُمَا بَعَثْنَا عَلَیْکُمْ عِبَادًا لَنَا أُولِی بَأْسٍ شَدِیدٍ فَجَاسُوا خِلَالَ الدِّیَارِ ۚ وَکَانَ وَعْدًا مَفْعُولًا»
پس هنگامی که [زمان ظهور] وعده [عذاب و انتقام ما به کیفر] نخستین فسادانگیزی و طغیان شما فرا رسد، بندگان سخت پیکار ونیرومند خود را بر ضد شما برانگیزیم، آنان [برای کشتن، اسیر کردن و ربودن ثروت و اموالتان] لابه لای خانه ها را [به طور کامل و با دقت] جستجو می کنند؛ و یقیناً این وعده ای انجام شدنی است.

پیام وعده صادق پرچمداری ایران در حمایت از جبهه مقاومت است

خدا را شاکرم که در این ایام، استجابت دعاهای مکرر در ماه مبارک رمضان و التجاء به محضر ربوبی براى نابودى هیمنه کفر و ظلم و نفاق و شکست رژیم غاصب اسرائیل را به دست مؤمنینی با تکیه به ایمان و اعتقاد، مشاهده کردیم؛ این وعده الهى است که روزى زمین از لوث وجود ظالم پاک و به دست صالحان خواهد رسید. «وَلَقَدْ کَتَبْنَا فِی الزَّبُورِ مِنْ بَعْدِ الذِّکْرِ أَنَّ الْأَرْضَ یَرِثُهَا عِبَادِیَ الصَّالِحُونَ»؛ همانا ما پس از تورات در زبور نوشتیم که زمین را بندگان شایسته ما به میراث می‌برند.

در این لحظه رحمت واسعه  الهى را برای تمام شهیدان و مدافعان حریم اسلام خصوصاً شهداى حمله اخیر رژیم غاصب در سوریه و شهدای غزه مسئلت مینمایم.

از محضر حضرت حق ظهور آخرین ذخیره الهى وجود مقدس حضرت حجت ابن الحسن روحى له الفداه را عاجزانه مسئلت مینمایم و از خداوند میخواهم توفیق خدمت به آستان آنحضرت را به همه ما عنایت کند.
◽فقیر حسین انصاریان
◽6 شوال 1445 هـ.ق
◽مطابق با 27 فروردین 14 3 هـ.ش

انتهای‌پیام/

دیگر خبرها

  • دکتر طهرانچی: ساخت مسکن در ۹۵۷ هکتار از زمین‌های دانشگاه آزاد اسلامی آغاز شد
  • انعقاد بزرگترین قرارداد برای ساخت ماهواره با دانش‌بنیان‌ها
  • اگر غذایی ۵ ثانیه پس از برخورد به زمین برداشته شود، خوردن آن بی‌خطر است؟
  • به زمین زده شدن ­کلنگ ساخت ایستگاه آتش نشانی در تهران
  • پیام شیخ انصاریان درباره عملیات «وعده صادق»
  • تشخیص سرطان پوست در چند ثانیه با گوشی موبایل!
  • ارتباط با ماهواره‌؛ قابلیت هیجان‌انگیز گوشی جدید گوگل
  • اسپوتنیک ۲ از مدار سقوط کرد
  • فعال شدن پروژه ساخت بزرگترین سالن آمفی‌تئاتر استان توسط دانشگاه پیام نور ایلام
  • کامپیوترهای کوانتومی از رمزگذاری سبقت می‌گیرند