Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-16@10:51:53 GMT

نگاهي به مشکلات صادرکنندگان

تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۴۰۷۶۸۲

نگاهي به مشکلات صادرکنندگان

خبرگزاري آريا - مشهد- ايرنا- اگرچه صادرات غيرنفتي همواره در برنامه‌ هاي توسعه اقتصادي و سند چشم ‌انداز 20 ساله جمهوري اسلامي ايران مورد توجه بوده اما در عمل اين بخش با مشکلات و دشواري هايي مواجه است.

بر اساس اظهارات وزير پيشين صنعت، معدن و تجارت مي بايست ميزان صادرات غيرنفتي ايران تا افق 1404 به سطح 180 ميليارد دلار افزايش يابد تا سهم کشورمان از تجارت جهاني بدون نفت، دست کم يک درصد باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


بند 35 سند چشم انداز ٢٠ ساله جمهوري اسلامي ايران نيز بر فراهم نمودن زمينه هاي لازم براي تحقق رقابت پذيري کالاها و خدمات در بازارهاي داخلي و خارجي و ايجاد ساز و کارهاي مناسب براي رفع موانع توسعه صادرات غيرنفتي تاکيد کرده اما با وجود دهها برنامه، صادرات کشور هنوز متکي به نفت است وآنچانکه بايد نتوانسته‌ به هدف مورد نظر در زمينه افزايش صادرات غيرنفتي نزديک شود.
صادرات غيرنفتي ايران در مقاطعي حتي تا 50 ميليارد دلار هم رسيده اما نيمي از اين صادرات ميعانات گازي يا پتروشيمي بوده که به طور مستقيم وابسته به نفت است.
استاندار خراسان رضوي نيز در نخستين نشست عمومي خود پس از انتصابش به اين سمت، گفت: صادرکنندگان مجاهدان عرصه اقتصاد هستند که بايد مجسمه هاي آنان را در ميدانهاي شهر نصب کنند تا نسل آينده آنها را بشناسند. اين در حالي است که برخي افراد، صادرکنندگان را زالوصفت و سرمايه بر مي دانند که فرهنگ غلطي است.
عليرضا رزم حسيني چهارشنبه شب در مراسم تجليل از صادرکنندگان خراسان رضوي افزود: صادرکنندگان و دارندگان سرمايه، خمس و زکات مي پردازند و درخت دين را آبياري مي کنند.
26 دي ماه طبق سنت هر ساله طي مراسمي از فعالان خراسان رضوي در حوزه صادرات قدرداني مي شود به همين بهانه خبرنگار ايرنا در گفت و گو با صادرکنندگان خراسان رضوي جوياي ديدگاه هاي آنها پيرامون وضعيت و مشکلات کاري اين بخش از اقتصاد شد.
طي امسال تاکنون سهم وزني خراسان رضوي از صادرات کل کشور 2.48 درصد و از لحاظ ارزشي 5.16 درصد بوده است.
* جمعيت صادرکنندگان خراسان رضوي
رئيس اتحاديه صادرکنندگان خراسان رضوي به خبرنگار ايرنا گفت: اتحاديه صادرکنندگان اين استان هميشه بين 150 تا 160 عضو دارد که معمولا شامل صادرکنندگان عمده و معتبر و کساني مي شود که حجم صادرات بالايي دارند.
محمدحسين روشنک افزود: کارخانه هايي که کار صادرات را انجام مي دهند و بازرگانان عمومي هم معمولا عضو اتحاديه صادرکنندگان مي شوند اما تعداد واقعي صادرکنندگان خراسان رضوي بيش از اين رقم است که از آن بي اطلاعيم زيرا صنفي نيستيم و الزامي هم نيست که همه صادرکنندگان عضو اتحاديه باشند.
وي ادامه داد: هر فردي که کارت بازرگاني داشته و يک بار صادرات انجام داده باشد صادرکننده محسوب مي شود حتي اگر ديگر اقدام به صادرات نکند اما عموم کساني که به صورت حرفه اي درگير کار صادرات در خراسان رضوي هستند در اتحاديه صادرکنندگان اين استان عضويت دارند.
* صدور 1،7 ميليارد ريال کالا
ناظر گمرک خراسان رضوي نيز به خبرنگار ايرنا گفت: طي 9 ماه گذشته امسال دو ميليون و 189 هزار تن کالا به ارزش يک ميليارد و 769 ميليون دلار از گمرکات و بازارچه هاي مرزي اين استان صادر شد که در مقايسه با مدت مشابه پارسال در وزن 40 درصد و در ارزش 25 درصد بيشتر است.
اميد جهانخواه افزود: پارسال طي همين مدت يک ميليون و 563 هزار تن کالا به ارزش يک ميليارد و 417 ميليون دلار از خراسان رضوي صادر شده بود.
وي عمده کالاهاي صادراتي امسال خراسان رضوي را زعفران، کفپوشهاي منگوله باف و روغنهاي سبک و فرآورده هاي نفتي به جز بنزين ذکر و بيان کرد: بيشتر اين کالاها به کشورهاي افغانستان، ترکمنستان، عراق و امارات متحده عربي صادر شده است.
* موانع و مشکلات
رئيس کميسيون تجارت اتاق بازرگاني، صنايع، معادن و کشاورزي خراسان رضوي به خبرنگار ايرنا گفت: يک سري موانع و مشکلات صادرات، کشوري است که از آن جمله مي توان به بخشنامه هاي ناگهاني و خلق الساعه، تصميمات نادرست ارزي و عدم درک صادرات اشاره کرد.
وي افزود: ايجاد موانع در مسير صادرات کالا، اقتصاد کشور را متضرر نموده و بازارهايي را که تا امروز با دشواري فتح شده به دست رقيبان مي ‌دهد.
روشنک ادامه داد: بخشنامه ‌هاي ناگهاني، بر عملکرد و فعاليت صادرکنندگان تاثير سوء دارد و تداوم رويکردهاي ضدصادراتي چرخه توسعه کشور را با مشکل مواجه مي‌ کند. تصميماتي در حوزه ارزي اتخاذ شده که نتايج آن قابل پيش ‌بيني بود و اکنون دولت از بازگشت محدود ارز حاصل از صادرات ناخرسند است.
وي گفت: هم اينک صادرکنندگان بابت جوائز صادراتي خود که امري قانوني است بين پنج تا هشت سال از دولت طلبکارند و معلوم نيست دولت اين پول را نمي دهد يا مجلس اين مبلغ در اختيارش قرار نمي دهد اما به هر حال پول به دست صادرکننده نرسيده است پس چه انتظاري است که فعالان اقتصادي به تعهداتشان عمل کنند؟
رئيس اتحاديه صادرکنندگان خراسان رضوي افزود: اگر صادرکنندگان به تعهداتشان عمل نکنند به زندان مي افتند ولي اگر متوليان امر به تعهداتشان عمل نکنند هيچکس هيچ کاري نمي تواند بکند.
وي در ادامه استفاده از کارتهاي بازرگاني اجاره اي را از ديگر مشکلات حوزه صادارت ذکر و بيان کرد: اين کارتها قانوني هستند و يک بار مصرف هم نيستند ولي به هر حال افرادي کارتهايشان را به افراد ديگر اجاره مي دهند و از محل آن مبلغي دريافت مي کنند که خوشبختانه اين روند در خراسان رضوي بسيار کم است.
روشنک در خصوص اشکال اجاره دادن کارت بازرگاني گفت: صادرکننده اي که مي خواهد به اسم خودش کالا صادر کند مالياتش را مي پردازد، ارز حاصل از آن را هم به کشور برمي گرداند اما نمي تواند با کسي که با کارت اجاره اي کالا صادر مي کند و به فکر پرداخت ماليات و برگرداندن ارز هم نيست رقابت کند لذا بازار را از دست مي دهد.
وي افزود: مشکل ديگر فعالان در حوزه صادرات اين است که دنبال `برندسازي` نرفته اند. در فقدان برندسازي و صادارت فله اي کالا بدون جايگاه و اسم و رسم صادرکننده، مشتري ثابت نيز وجود ندارد.
اين صادرکننده حرفه اي ادامه داد: يکي ديگر از مشکلات فقدان حمايت از برندسازي و برونسپاري توليد يا همان توليد بدون کارخانه مي باشد که 15 سال پيش ابلاغ شده و مصوبه شوراي گفت و گو هم دارد اما هنوز وزارت صنعت، معدن و تجارت اجازه صدور پروانه توليد بدون کارخانه را صادر نکرده است.
وي گفت: ممنوعيت صادرات هم علاوه بر اينکه خلاف قوانين موجود است موجب ضرر صادرکنندگان مي شود زيرا صادرکننده اي که براي خودش بازار پيدا و برندسازي کرده با مردم کشور مقصد صادرات حساب و کتاب دارد و طلبکار و بدهکار است اما به يکباره با تصميم دولت مبني بر ممنوعيت صادرات مواجه مي شود چنانکه به تازگي صادرات خيلي از کالاها ممنوع و باعث بدبختي صادرکنندگان شد.
روشنک افزود: اشکالي ندارد که دولت اين کار را بکند ولي بايد خسارتش را هم بپردازد. به عنوان مثال به تازگي صادرات مواد غذايي نظير روغن نباتي، چاي، رب گوجه فرنگي، مرغ و تخم مرغ ممنوع شده است.
وي ادامه داد: اگر هم کشور ما با کمبود منابع در داخل رو به روست و مي خواهد صادرات اين کالاها را ممنوع کند بايد به فکر جبران زيان صادرکننده هم باشد چون اين بخشنامه ظلم در حق صادرکننده و فعالان اقتصادي است.
رئيس کميسيون تجارت اتاق بازرگاني، صنايع، معادن و کشاورزي خراسان رضوي گفت: در اين شرايط صادرکننده اي که چاي داخلي را که اصلا مصرف داخلي ندارد با تلاش 20 ساله و برندسازي صادر مي کرده چه وضعيتي پيدا مي کند؟
* مشکلات استاني صادرات
رئيس اتحاديه صادرکنندگان خراسان رضوي همچنين گفت: در اين استان تنگناي اساسي صادرات مشکلات حمل و نقل کالا به ويژه کمبود واگن قطار باري است. دومين مشکل نيز اين است که از قديم قوانين مو به مو و سخت گيرانه در خراسان رضوي اجرا و اعمال مي شود در حالي که در استانهاي ديگر به صادرکنندگان آوانسهايي مي دهند و شرايطي مي گذارند که کار صادرات آسانتر انجام شود.
وي افزود: ممکن است يکي از دلايل اين اجراي موشکافانه قانون، سختگيري دستگاههاي نظارتي استان باشد اما مهم نتيجه کار است که منجر به اين شده تا بخشي از کالاهاي خراسان رضوي در استانهاي ديگر اظهار و از آنجا صادر شود.
روشنک ادامه داد: شايد در آن استانها خلاف و قانون را کمرنگ مي کنند اما کسي هم که مي خواهد کار اقتصادي کند به دنبال جايي مي گردد که کالايش را آسانتر صادر کند.
وي همچنين گفت: در ساير موارد مديريت استان خراسان رضوي اعم از استانداري، سازمان صنعت، معدن و تجارت و ساير دستگاهها با تمام وجود با صادرکنندگان همکاري و هماهنگي کرده اند.
رئيس اتحاديه صادرکنندگان خراسان رضوي در ادامه اظهارداشت: دليل صادرات بيشتر به چند کشور اطراف استان اين است که حوزه تجارت خراسان اينگونه تعريف شده وگرنه از خراسان به کشورهاي اروپايي، آفريقايي و حتي آمريکا صادرات داشته و داريم و اينگونه نيست که صادرات خراسان رضوي محدود به کشورهاي خاصي باشد.
وي افزود: حجم بيشتر صادرات خراسان رضوي به کشورهاي اطراف در واقع نياز آن کشورها است و لذا تخصص صادرکنندگان خراساني نيز آشنايي با نيازهاي آنها است لذا بيشتر محصولات و کالاهاي ما به کشورهاي افغانستان و آسياي ميانه صادر مي شوند.
روشنک در ادامه داد صادرات نفت خراسان رضوي را اندک توصيف و بيان کرد: البته کالاهاي نفتي مثل محصولات پتروشيمي همچون ظروف پت و ظروف يک بار مصرف صادر مي شوند که خود نوعي صنعت است اما در آمار صادرات استان چيزي به عنوان کالاي نفتي لحاظ نمي شود.
وي گفت: صندوق ضمانت صادرات اصلا نتوانسته هيچ کمکي به صادرکنندگان در خراسان رضوي بکند. بانک توسعه صادرات استان هم در اين زمينه و تا جايي که در اختياراتش بوده تلاش کرده اما اين تلاش موفقيت آميز نبوده است. علت اين عدم موفقيت رعايت نشدن قوانين کشوري است. مثلا قرار بوده هشت درصد تسهيلات اعطايي و پرداختي بانکها به حوزه صادرات اختصاص يابد که در عمل اين مبلغ به نيم درصد هم نرسيده است.
رئيس اتحاديه صادرکنندگان خراسان رضوي `نبود انگيزه براي صادرکننده، سختگيري تا حدي که کسي نتوانسته اين تسهيلات و وامها را دريافت کند و بالا بودن نرخ سود تسهيلات به اندازه اي که استفاده از آن در صادرات صرف نمي کرده` را از علل عدم استفاده از اين تسهيلات بانکي برشمرد.
* لزوم اصلاح ذهنيت اشتباه نسبت به صادرات
يک صادرکننده خراساني نيز به خبرنگار ايرنا گفت: برخي با سوء ظن به صادرات مي نگرند و ذهنيت اشتباه نسبت به اين مقوله دارند تا حدي که بعضا گمان مي کنند صادرکننده خاک کشور را به توبره مي ‌کشد و مي ‌برد.
حسن سعيدي افزود: متوليان و تصميم گيران هم در جريان صدور ابلاغيه‌ ها و بخشنامه‌ ها، با بخش خصوصي مشورت نمي کنند در نتيجه از ضرر و زيان ابلاغيه‌ هاي ناگهاني بي خبرند لذا بيشتر اين تصميمها به نتايجي منجر مي ‌شود که مسئولان را ناگزير از اصلاح رويه مي ‌کند ولي چه سود که خسارت‌ وارده به صادرکنندگان ديگر قابل جبران نيست.
* لزوم فرهنگ سازي براي تحقق اهداف صادرات
عضو هيات مديره اتحاديه صادرکنندگان خراسان رضوي نيز به خبرنگار ايرنا گفت: در زمينه ضرورت صادرات غيرنفتي فرهنگ ‌سازي لازم ميان مديران دولتي به وجود آمده و آنها به اين نتيجه رسيده ‌اند که اگر صادرات غيرنفتي انجام نشود ميزان اشتغال کاهش مي يابد.
سيدهادي نبي زاده افزود: اين فرهنگ سازي بايد در ميان همه اقشار و افرادي که به نحوي در زمينه صادرات دخيل و تصميم ساز هستند گسترش يابد. در اين ميان رسانه ‌ها مي ‌توانند مثمرثمر باشند.
وي گفت: تاکنون گامهاي موثري در زمينه روان‌سازي امور مرتبط با صادرات برداشته شده اما اين گامها بايد قويتر و بلندتر باشد.
1922/1858
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۴۰۷۶۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صادرات بیش از ۷ میلیون تن کالا از پایانه‌های مرزی استان کرمانشاه

سید شهرام کهریزی مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان کرمانشاه گفت: بیشترین صادرات کالا طی ۱۲ ماهه سال گذشته از پایانه مرزی پرویزخان با ۲ میلیون و ۷۸۷ هزار تن کالا و افزایش ۱۱ درصدی نسبت به سال قبل از آن انجام شد. ️

وی درباره میزان صادرات از دیگر پایانه‌های مرزی استان کرمانشاه نیز گفت: در پایانه‌های مرزی خسروی یک میلیون و ۸۵۵ هزار تن کالا، سومار یک میلیون و ۶۸۶ هزار تن کالا، شیخ‌صله ۶۲۵ هزار تن کالا و شوشمی ۳۱۸ هزار تن کالا صادر شد.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان کرمانشاه درباره عمده کالا‌های صادر شده از پایانه‌های مرزی نیز گفت: میلگرد و آهن آلات، کاشی و سرامیک، میوه و تره‌بار، سنگ‌های ساختمانی، لبنیات، انواع محصولات پلاستیکی و ظروف یکبار مصرف از جمله کالا‌هایی بودند که از پایانه‌های مرزی استان کرمانشاه صادر شد. ️

کهریزی درباره ناوگان ورودی به پایانه مرزی استان کرمانشاه نیز گفت: در ۱۲ ماهه سال گذشته ۳۷۸ هزار و ۶۱۴ هزار خودرو کالا‌های صادراتی را به پنج پایانه مرزی استان کرمانشاه انتقال داده اند.

باشگاه خبرنگاران جوان کرمانشاه کرمانشاه

دیگر خبرها

  • پیمان‌ سپاری ارزی، به کاهش صادرات منجر شد
  • ۱۷ پروانه بهره‌برداری صنعتی در غرب خراسان رضوی صادر شد
  • صادرات بیش از ۷ میلیون تن کالا از پایانه‌های مرزی استان کرمانشاه
  • معنای رنگ‌های استعلام چک صیادی را بدانید
  • نخستین کارت «همیار محیط‌بان» در خراسان رضوی صادر شد
  • دیدار صمیمانه استاندار خراسان رضوی با مدیران، کادر فنی و بازیکنان باشگاه فرش‌آرا مشهد
  • نگاهی به بارش باران و تگرگ در جاده مشهد - فریمان
  • صادرات ۷ میلیون تن کالا از پایانه‌های مرزی کرمانشاه
  • پاسخگویی استاندار خراسان رضوی در برنامه سامد
  • تولیدکننده ۹۰ درصد زعفران جهان هستیم/ اسپانیا، بزرگترین صادرکننده مجدد زعفران ایرانی