Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-04-23@12:17:58 GMT

علت ۸۰ درصد مرگ و میر در ایران

تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۴۰۸۱۵۳

دبیرکل شبکه ملی پیشگیری از بیماری های غیر واگیر، گفت: بیش از ۸۰ درصد مرگ و میر در ایران، ناشی از بیماری های غیر واگیر است.

به گزارش «تابناک» به نقل از مهر، محمدرضا مسجدی، صبح پنج شنبه در حاشیه اولین همایش شبکه ملی پیشگیری از بیماری های غیر واگیر، افزود: چهار عامل اصلی مرگ و میر، شامل بیماری های قلب و عروق، بیماری های مزمن تنفسی، سرطان ها و دیابت است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با عنوان این مطلب که علت ۷۰ درصد مرگ و میرها در دنیا ناشی از بیماری های غیر واگیر است، ادامه داد: در ایران این آمار به بیش از ۸۰ درصد می رسد.

مسجدی، بر اهمیت پیشگیری از بیماری های غیر واگیر در دنیا تاکید کرد و گفت: این موضوع به قدری مهم است که در سطح اجلاس سران کشورها در سازمان ملل متحد نیز به آن پرداخته شده و دولت ها مکلف به اقداماتی برای کنترل بیماری های غیر واگیر شده اند.

وی افزود: مرگ قبل از ۷۰ سالگی به عنوان مرگ زودرس تلقی می شود و از همین رو، دولت ها می بایست برای جلوگیری از بیماری های غیر واگیر، برنامه ریزی کنند.

دبیرکل جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات، از مصرف دخانیات، الکل، رژیم غذایی ناسالم، عدم فعالیت فیزیکی و کم تحرکی و همچنین آلودگی هوا، به عنوان مهم ترین علل شیوع بیماری های غیر واگیر نام برد و گفت: اگر بتوان این عوامل را کنترل کرد، می توان میزان مرگ و میر ناشی از بیماری های غیر واگیر را به یک سوم تا ۵۰ درصد کاهش داد.

وی با انتقاد از پایین بودن مالیات بر خرده فروشی دخانیات در کشور، افزود: ایران، کمترین مالیات بر خرده فروشی سیگار را دارد و در مقابل، ترکیه در این زمینه الگوی جهانی است. در حالی که هر دو کشور مشابه یکدیگر هستند.

مسجدی، خواستار توجه دولت و مجلس به موضوع افزایش مالیات بر سیگار شد و گفت: سود فروش سیگار به جیب دلالان و واسطه ها می رود.

منبع: تابناک

کلیدواژه: بیماری های غیر واگیر مرگ و میر پیشگیری بیماری های قلبی بیماری های تنفسی سرطان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۴۰۸۱۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

غربالگری سه سرطان شایع در هفته سلامت در مشهد انجام می‌شود

 بابک اقبالی رئیس گروه بیماری‌های غیرواگیر دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: در هفته سلامت، برنامه ویژه‌ای در بحث مراقبت‌های قلبی با اندازه‌گیری قندخون، وزن، فشارخون و انجام آزمایش قندخون و چربی خون را داریم و این برنامه در طول این هفته اجرا می‌شود.

او افزود: بر اساس بررسی‌های انجام‌شده، از میان افراد بالای ۳۰ سال مراجعه‌کننده، ۳۰ درصد مبتلا به فشار خون (از هر ۳ نفر، یک نفر) و ۱۳ درصد مبتلا به دیابت (از هر ۷ نفر، یک نفر) هستند و اگر بیماری این افراد به‌موقع تشخیص داده شود، تحت درمان به‌موقع قرار می‌گیرند و از عوارض جانبی بعدی به‌دور خواهند بود.

رئیس گروه بیماری‌های غیرواگیر دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه برنامه دیگرمان آموزش به افرادی بوده که تحت درمان قرار ندارند و مهم‌ترین موضوع آن در خصوص عدم افزایش وزن است تا با مشکلات و سکته‌های قلبی مواجه نشوند، ادامه داد: همچنین به افراد شیوه زندگی سالم، تحرک بدنی مطلوب و تغذیه سالم آموزش داده و به تمام مراجعه‌کنندگان، ۳۰ دقیقه ورزش سبک و ۷ هزار گام پیاده‌روی توصیه می‌شود.

اقبالی با تأکید بر اینکه در هفته سلامت، بحث غربالگری سرطان‌های روده بزرگ، پستان و دهانه رحم برای گروه سنی ۵۰ تا ۷۰ سال، بیشتر از ۳۰ سال و ۳۰ تا ۶۰ سال انجام می‌شود، بیان کرد: همچنین در این هفته و در طول ایام سال بر غربالگری تیروئید در ۳ تا ۵ روزگی تأکید داریم و در همین راستا و با گرفتن چند قطره خون از کف پا، افراد مبتلا به بیماری‌های متابولیک و فیتلکونوری شناسایی می‌شوند و در مواردی که به‌موقع شناسایی شوند، از عقب‌ماندگی ذهنی و جسمی جلوگیری می‌شود و در این خصوص باید بگوییم که ۹۸ درصد نوزادان غربالگری شدند و از ۲ درصد باقی‌مانده هم درخواست داریم هرچه سریع‌تر مراجعه کنند.

او تصریح کرد: در میان مبتلایان به بیماری‌های غیرواگیر، بیشترین میزان ابتلا مربوط به فشارخون، دیابت و سرطان بوده و مهم‌ترین عامل در پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر تغذیه و فعالیت بدنی مناسب است.

باشگاه خبرنگاران جوان خراسان رضوی مشهد

دیگر خبرها

  • تحقیق جدید؛ کمبود خواب ریسک ابتلا به این بیماری را افزایش می‌دهد
  • سونامیِ بستری کودکان و نوجوانان انگلیسی به خاطر عوارض سیگار الکترونیکی
  • غربالگری سه سرطان شایع در هفته سلامت در مشهد انجام می‌شود
  • بیماری ایکس ؛ همه گیری بعدی جهانی در راه است؟
  • بیماری ایکس؛ همه‌گیری بعدی جهانی در راه است
  • ۲ توصیه مهم پزشکی به زائران خانه خدا | بخش عمده‌ سرماخوردگی‌ها کروناست | شیوع یک سویه بسیار واگیر کرونا
  • ۶۳ درصد حیوان گزیدگی در استان سمنان مربوط به سگ است
  • آمار ترسناک از قربانیان دخانیات در ایران
  • طرح«سلامت خانواده و نظام ارجاع» از برنامه‌های مهم دولت سیزدهم است
  • درباره مزایا و معایب جراحی چاقی بیشتر بدانیم