Web Analytics Made Easy - Statcounter

از آنجایی که تعیین کننده کسب رای در انتخابات استانی مجلس شورای اسلامی لابی گری و پول و قدرت خواهد بود ، پس می توان نام این انتخابات را انتخابات سفارشی نهاد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از کُردتودی، پس از تصویب طرح اجرای انتخابات مجلس شورای اسلامی به صورت استانی در گفتگو با دکتر سمیرا دهقانی رییس واحد دانشگاه آزاد قروه به بررسی تناقضات این طرح پرداختیم که دعوت می شود خواننده این گفتگو باشید؛

 

 

کمرنگ شدن حضور نیروهای جوان و پرانرژی


سمیرا دهقانی با اشاره به تاثیر عدم حضور نیروهای جوان و پر انرژی در انتخابات استانی مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: با استانی شدن انتخابات مجلس قطعاً فضا برای ورود جوانان پرانرژی که مشکلات جامعه را بهتر درک می‌کنند و باانرژی و خلاقیت خود راهکارهای مختلفی برای برون‌ رفت از مشکلات جامعه دارند بسیار محدود می‌شود و به نظر می‌رسد شانس حضور جوانان در این عرصه به صفر نزدیک می‌شود و این در حالی است که حضور جوانان مطالبه عمومی رهبر معظم انقلاب برای برون رفت از مشکلات کنونی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

 

وی ادامه داد: اگر این اتفاق بیفتد کاندیداهایی موردحمایت قرار می‌گیرند که سابقه فعالیت بسیاری در بدنه اجرایی دارند و این نیروها عموماً کم انرژی و محتاط و بعضاً وابسته به جریانات خاص هستند که منافع آن جریانات را بر منافع مردم ترجیح می‌دهند.

 

 

رییس واحد دانشگاه آزاد قروه خاطر نشان کرد: اگر در انتخابات حضور جوانان کمرنگ شود کشور دچار خمودگی بی‌سابقه‌ای خواهد شد که نگهداری شرایط فعلی جامعه نیز در هاله‌ای از ابهام خواهد ماند.


بقا قدرت در دست نمایندگان فعلی و دارای لابی‌های قدرتمند
 

 

دهقانی در بخش دیگری از گفتگوی خود بیان داشت: با توجه به انتقادات بی‌سابقه نسبت به فعالیت‌های مجلس در افکار عمومی، این طرح در راستای دوری از تیغ مطالبات و تجدید نظر مردمی است چراکه در این نوع انتخابات جریانات و حزب‌های سیاسی به گزینش نهایی کاندیدها مبادرت خواهند کرد و کاندیداهای مردمی نوظهور عرصه‌ای برای خدمتگزاری نخواهند یافت.

 

وی افزود: در حقیقت این نوع استراتژی در جهت بقا قدرت برخی از نمایندگان فعلی مجلس است که کارنامه درخشانی نیز ندارند.

 

دهقانی گفت: کسانی که این طرح را به صحن مجلس آورده‌اند به‌خوبی درک کرده‌اند که برای دوره بعدی شانسی برای حضور نخواهند داشت مگر با محدود کردن و مبهم کردن فضای انتخاباتی که این استراتژی در راستای همین موضوع است.


تمرکز برمراکز استان‌ها و به حاشیه رفتن مطالبات شهرستان‌های تابعه هر استان


وی همچنین به رای بالای نمایندگان مراکز استان ها اشاره نمود و عنوان کرد: قطعاً با اجرای این طرح، نمایندگانی به مجلس راه خواهند یافت که آگاهی محدودی نسبت به ظرفیت‌ها و مشکلات شهرستان‌های تابعه خواهند داشت و بنابراین اکثر تمرکز بر روی مراکز استان‌ها قرار داده می‌شود و به‌ نوعی جفای ساختارمند به شهرستان‌های تابعه اعمال خواهد شد.

 


عدم دسترسی مناسب به نمایندگان و پایین آمدن مشارکت عمومی در انتخابات
 

 

وی ادامه داد: شهرستان‌های تابعه هر استان با اجرای این طرح به‌شدت دسترسی خود را به نمایندگان از دست خواهند داد و این به معنای آن است که نه‌تنها مشکلات مردمی علی‌الخصوص در شهرستان به فراموشی سپرده می‌شود بلکه با تشدید مشکلات میزان مشارکت عمومی در انتخابات بسیار پایین خواهد آمد.

 

دهقانی تصریح کرد: با این رویکرد نوعی بی‌اعتنایی به انتخابات ایجاد خواهد شد و با پایین آمدن مشارکت عمومی هجمه‌های دشمن در دستور کار قرار خواهد گرفت.


مهاجرت به مراکز استان‌ها


رییس واحد دانشگاه آزاد قروه ادامه داد: هنگامی‌که مشکلات شهرستان‌های تابعه آن‌ چنان‌ که شایسته است مورد تمرکز قرار نگیرد بسیاری از افراد به سمت مهاجرت به مراکز استان‌ها سوق داده می‌شوند.

 

وی گفت: سرمایه‌گذاران و کارآفرینان ترجیح خواهند داد در مراکز استان‌ها فعالیت‌های خود را سامان‌دهی نمایند و بنابراین اشتغال در شهرستان پایین خواهد آمد و بالاجبار به سمت مراکز استان‌ها مهاجرت صورت خواهد گرفت.

 

ابهام در انتخاب اصلح
 

به گفته دهقانی با اجرای این طرح انتخاب اصلح به‌شدت آسیب خواهد خورد چراکه کاندیداهایی در فهرست‌ها قرار خواهند گرفت که مردم شهرستان‌های تابعه هراستان کمترین آگاهی را نسبت به آنان خواهند داشت و همین امر باعث می‌گردد که به سمت انتخاب سلیقه‌ای یا سفارشی سوق داده شوند.

 

وی گفت: در حقیقت با اجرای این طرح، تعیین‌کننده نماینده‌ها لابی‌های قدرتمند خواهند بود که با دارا بودن فضای تبلیغی و مدیریت روانی جامعه در هنگام انتخابات به موفقیت خواهند رسید.

 

دهقانی افزود: زمانی که جامعه‌ای در بحرانی خاص به سر می‌برد رویکرد مدیریتی تفویض اختیار و بومی‌گرایی است تا از این رهگذر در عرصه میدانی مشکلات شناسایی گردد و راهکارهای بومی در جهت تسریع در رفع مشکلات در دستور کار قرار گیرد و این طرح باکمال تعجب به سمت کلی‌گرایی تعریف گردیده است و این موضوع نشانگر این است که عده‌ای عزم خود را جزم کرده‌اند که مجلس آینده نیز با رویکردهای فعلی و فعالیت‌های نمایشی اداره گردد.

 

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۴۰۸۳۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نتیجه تلاش همه مسؤولان باید گره گشایی از کار مردم باشد

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام سید عبدالهادی رکنی حسینی بعد از ظهر یکشنبه در دیدار منتخب مردم بوشهر، گناوه و دیلم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به حضور پرشور مردم در انتخابات یازدهم اسفند ماه در پای صندوق‌های رأی، اظهار داشت: مردم بار دیگر با حضور و مشارکت خود در انتخابات یازدهم اسفند ماه حماسه باشکوهی را رقم زدند که از حضور همه ملت ایران و به خصوص مردم شهرستان گناوه تقدیر می‌کنم.

امام جمعه گناوه ضمن تبریک به منتخب مردم بوشهر، گناوه و دیلم در مجلس شورای اسلامی، برای وی در مسیر پیش رو آرزوی موفقیت کرد.

وی با اشاره به شأن قانونگذاری و نظارتی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: مجلس شورای اسلامی باید با قانون گذاری مناسب، ریل گذاری خوبی را برای حرکت دولت به سوی پیشرفت و رفع موانع موجود انجام دهد.

وی یادآور شد: مردم ولی نعمت‌های انقلاب هستند و تلاش همه مسئولان باید در جهت گره گشایی از کار آنها باشد.

کد خبر 6078070

دیگر خبرها

  • جدول زمان‌بندی مرحله دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی منتشر شد+ جزئیات
  • جدول زمان‌بندی مرحله دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی منتشر شد
  • جدول زمان‌بندی مرحله دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی
  • اعلام زمان‌بندی مرحله دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی
  • اولویت مجلس دوازدهم معیشت و اقتصاد خواهد بود
  • آذربایجان شرقی تنها استانی که در انتخابات اسفند ۱۴۰۲، اصلاح طلبان در آن پیروز شدند
  • تمهیدات لازم برای برگزاری دور دوم انتخابات مجلس در ملایر اندیشیده شده است
  • پویش«با مهر انتخاب کنیم» انتخاب آغاز شد
  • نتیجه تلاش همه مسؤولان باید گره گشایی از کار مردم باشد
  • بررسی مشکلات بخش سیوان با حضور نماینده مردم در مجلس