Web Analytics Made Easy - Statcounter

 به گزارش سرویس اقتصادی جام نیـوز، مرکز پژوهش‌های مجلس با اشاره به ایرادات تبصره «۱۴» بند «الف» جزء «۱» که اختیار شناسایی و حذف یارانه غیرنیازمندان را به استانداران می‌دهد، اعلام کرد که ارزیابی مفاد تبصره لایحه بودجه نشان میدهد که دولت در لایحه بودجه نه تنها راهبرد مشخصی برای فقرزدایی ندارد، بلکه جایگاه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در قانون ساختار نظام جامع رفاه و تأمین اجتماعی را نادیده گرفته است و با اعطای اختیار به استانداران در فقرزدایی عملا به موازی کاری درون مجموعه دولت دامن زده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

براساس اعلام مرکز پژوهش های مجلس، گواه چنین ادعایی آن است که اولا در جدول مصارف هدفمندی یارانه‌ها ذیل تبصره ۱۴ لایحه بودجه، فقرزدایی صرفاً به گسترش پوشش نهادهای حمایتی تقلیل یافته است و ثانیاً در جزء ۱ تبصره مذکور، اختیار نحوه فقرزدایی ازطریق منابع آزاد شده ناشی از حذف دهک‌های بالای درآمدی را به شورای برنامه ریزی و توسعه استان اعطا کرده است؛ در حالی که به نظر نمیرسد نهاد مذکور واجد ظرفیت و دانش تخصصی الزم برای فقرزدایی باشد.

 

با وجود اینکه بر اساس قانون ساختار نظام جامع رفاه و تأمین اجتماعی، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی متولی نظام جامع رفاه و تأمین اجتماعی است، مطابق تبصره مذکور، صرفاً در حذف دهک‌های بالای درآمدی، به هماهنگی با آن وزارتخانه تأکید شده است و در راهبرد فقرزدایی، جایگاهی برای این وزارتخانه در نظر گرفته نشده است. این موضوع با وجود اینکه ممکن است سبب نمودار شدن راهکارهای محلی فقرزدایی شود، به افزایش موازی‌کاری و احتمال خطا در برنامه‌ریزی فقرزدایی نیز دامن خواهد زد.

 

با توجه به اینکه تبصره مذکور جایگاه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در قانون ساختار نظام جامع رفاه و تأمین اجتماعی را نادیده گرفته است و با اعطای اختیار به استانداران در فقرزدایی عملاً به موازی کاری درون مجموعه دولت دامن می‌زند و از سوی دیگر شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان، از دانش تخصصی لازم برای فقرزدایی برخوردار نیست، پیشنهاد می‌شود این جزء به صورت زیر تغییر یابد:

۱. استانداران سراسر کشور مجازند با هماهنگی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و بر اساس پایگاه اطلاعات رفاه ایرانیان نسبت به حذف یارانه نقدی سه دهک بالای درآمدی اقدام نمایند.

 

بخشی از منابع حاصل از حذف یارانه نقدی خانوارهای پردرآمد، صرف تکمیل پروژه‌های نیمه تمام اولویت‌دار استانی همان استان و بخش دیگری از آن، با هماهنگی وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی صرف حذف تدریجی فقر مطلق خواهد شد.

 

تبصره «۱» - اعتبارات و برنامه‌های استانی مذکور باید به تصویب شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان برسد.

تبصره «۲» - وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با همکاری کمیته امداد امام خمینی (ره) مکلف است حداکثر ظرف مدت سه ماه، برنامه فقرزدایی در استان را با توجه به موقعیت و شرایط خاص آن استان تهیه نماید.

110

منبع: جام نیوز

کلیدواژه: اقتصادی یارانه ها اقتصاد یارانه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۴۰۸۴۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اسکان ۲۱۳ هزار مسافر نوروزی در قم

ابوالقاسم مقیمی گفت: همچنین طی این مدت ۴۸ هزار مسافر در مدارس، ۳۶ هزار نفر در بوستان‌ها، ۴۰ هزار نفر در حرم مطهر حضرت معصومه (س) و مسجد مقدس جمکران، ۱۲ هزار نفر در مساجد و بقاع متبرکه، ۶ هزار نفر در مراکز خیریه و چهار هزار نفر نیز در سالن‌های ورزشی استان، اسکان یافتند.

 معاون فرهنگی اجتماعی و زیارت استانداری قم  با اشاره به تردد هشت میلیون و ۷۶۴ هزار مسافر از محور‌های قم، گفت: طی این مدت ۱۱ مسافر نوروزی در طول راه‌های استان قم جان خود را ازدست دادند.

او ادامه داد: از زمان آغاز سفر‌های نوروزی تاکنون ۲ هزار و ۲۸ سانحه در استان قم اتفاق افتاده که یک‌هزار و ۶۹۱ مورد از آنها در داخل شهر و ۳۳۷ مورد نیز در راه‌های برون‌شهری به وقوع پیوسته است.

مقیمی با اشاره به نحوه نظارت بر بازار کالا و خدمات، عنوان کرد: در این مدت هفت هزار بازرسی در سطح استان قم انجام‌گرفته و برای ۲۱۱ پرونده تخلف ۴۸ میلیارد ریال جزای نقدی صادر شده‌است.

 معاون فرهنگی اجتماعی و زیارت استانداری قم افزود: از ابتدای تعطیلات نوروزی ۶ واحد صنفی و خدماتی این استان به‌خاطر اصرار بر انجام تخلف پلمب شده‌است.

مقیمی در پایان گفت: اورژانس قم نیز تاکنون به چهار هزار و ۲۰۰ مأموریت اعزام و به بیش از سه هزار و ۵۰۰ مسافر و زائر امدادرسانی کرده‌است.

باشگاه خبرنگاران جوان قم قم

دیگر خبرها

  • تایید بیش از ۸ هزار عنوان شغلی به‌عنوان مشاغل سخت و زیان‌آور
  • کاهش ۳۰ درصدی هزینه خمیرمایه نانوایان/ تامین نان یارانه‌ای با تعداد بالا در ماه رمضان امکان‌پذیر است
  • یارانه سوخت هواپیما‌ها فقط به دهک‌های بالا تعلق گرفته است
  • کارگروه پیگیری شعار سال در وزارت کار تشکیل شد
  • اسکان ۲۱۳ هزار مسافر نوروزی در قم
  • مرتضوی: افزایش حقوق بازنشستگان در فروردین اعمال می‌شود +فیلم
  • بیش از ۸ هزار عنوان شغلی در کرمانشاه سخت و زیان آور شناخته شد
  • هدف وزارت کار برای جهش ۲۰درصدی تولید صنایع بزرگ
  • استقبال از طرح فجرانه کالابرگ الکترونیکی در کردستان ۶۵ درصدی شد
  • حاکمیت در بیان تولید نباید بترسد