Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-04-25@09:36:07 GMT

رشد ۱۱ برابری ظرفیت نیروگاه های برق طی ۴ دهه

تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۴۰۸۵۱۸

رشد ۱۱ برابری ظرفیت نیروگاه های برق طی ۴ دهه

صنعت برق در سال های پس از پیروزی انقلاب به رشد چشمگیری رسیده است و بنا بر تکلیفی که برنامه ششم توسعه در این زمینه بر عهده دولت گذاشته شاهد افزایش ظرفیت نیروگاه های کشور هستیم.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، ایران از جمله کشورهایی است که دارای منابع فراوانی از انرژی است، برق، گاز، نفت تنها بخش هایی از انرژی کشور ما را به خود اختصاص می دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

برق در ایران که از طریق منابع مختلف چون انرژی خورشیدی، آب یا انرژی باد تولید می شود. ظرفیت نیروگاه های کشور از سال ۹۲ تا سال 96 از ۶۹ هزار مگاوات به ۷۹ هزار مگاوات رسیده بود.

 

دولت در قانون برنامه ششم توسعه مکلف به افزایش توان تولید برق تا 25000 مگاوات در طول اجرای این برنامه است. با استناد به این بند از قانون برنامه ششم توسعه، مسئولان در طول برنامه ششم سالانه 5000 مگاوات به ظرفیت تولید برق کشور افزوده می شود. در ابتدای سال 96 که نخستین سال اجرای برنامه پنج ساله ششم توسعه است، به منظور بهره برداری از 4 هزار و 524 مگاوات ظرفیت جدید تولید برق در سال 96 برنامه ریزی شد و آمار نیروگاههای برق‌آبی، حرارتی، تجدیدپذیر و تولید پراکنده که در این سال به بهره برداری می رسند به طور دقیق تعیین شده بود.

 

1559 مگاوات طی 8 ماه از ابتدای سال 96 به ظرفیت تولید برق کشور افزوده شد و طبق برنامه های جاری شرکت مادرتخصصی توانیر، شرکت مادرتخصصی تولید نیروی برق حرارتی و شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران، بهره برداری از 2 هزار و 225 مگاوات ظرفیت جدید تولید برق در سه ماه و نیم باقی مانده از سال 96 در برنامه قرار گرفت.

 

از آغاز دولت یازدهم تا سال 96؛ ۱۲۰۰ مگاوات قرارداد دوجانبه میان تولیدکنندگان و مصرف کنندگان عمده برق به امضا رسیده است. در این بازه زمانی، ظرفیت مولدهای مقیاس کوچک نیز از ۵۳۸ مگاوات به ۱۱۲۰ مگاوات افزایش پیدا کرد. همچنین شاخص آمادگی نیروگاه ها نیز در این مدت، به اوج خود یعنی از ۹۵ درصد در سال ۹۲ به ۹۹ درصد رسید؛ این افزایش آمادگی ها در حالی رخ داد که سن بعضی از این نیروگاه ها حدود ۵۰ سال است.

 

در این بازه زمانی ۶۰ هزار کیلومتر شبکه برق جدید، ۹۰۰۰ مگاوات ظرفیت نیروگاهی جدید و همچنین ۴.۵ میلیون مشترک جدید اضافه شد. طی این مدت راندمان نیروگاه های از ۳۶.۷ درصد به ۳۸ درصد رسید. خاموشی ها از ۳.۵ دقیقه در شبانه روز به ازای هر مشترک به ۲.۶ دقیقه رسید و همه روستاهای بالای۱۰ خانوار برق رسانی شد.

 

حالا در ادامه مسیر توسعه نیروگاه های کشور معاون هماهنگی انتقال شرکت توانیر اعلام کرده است ظرفیت نیروگاه‌های کشور در ابتدای پیروزی انقلاب هفت هزار مگاوات بود که اکنون از مرز ۸۰ هزار مگاوات گذشته است.

 

پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون) در این زمینه به نقل از «سیدزمان حسینی» نوشته است: «پس از پیروزی انقلاب اسلامی شاهد تنوع نیروگاه‌ها در سطح کشور بوده‌ایم به نحوی که انرژی برق هم‌اکنون از طریق نیروگاه‌های مختلفی همچون دیزلی، اتمی، گازی، تجدیدپذیر، برق‌آبی، چرخه ترکیبی، تولید پراکنده و بخاری تولید می‌شود. پیش از پیروزی انقلاب اسلامی ایران با کشور‌های همسایه هیچگونه تبادل برق نداشتیم، اما در حال حاضر با هفت کشور همسایه تبادل برق داریم.

 

حسینی با بیان اینکه بیش از ۵ دهه است که تمام کشور‌های توسعه یافته با هم ارتباط شبکه‌ای الکتریکی دارند، بیان کرده است: « مبادله انرژی برق در این کشور‌ها براساس اهداف و منافع اقتصادی و سیاسی صورت می‌پذیرد.»

 

وزارت نیرو چندی پیش اعلام کرده بود: «در حال حاضر ظرفیت منصوبه نیروگاه‌های کشور به حدود ۸۰ هزار و ۵۳ مگاوات رسیده است که در این بین واحد‌های گازی با ۲۵ هزار و ۳۵۵ مگاوات، بیشترین ظرفیت (۳۱.۶۷ درصد) نصب شده نیروگاهی کشور را به خود اختصاص داده‌اند.

 

هم اکنون ۲۹.۳۴ درصد نیروگاه‌های کشور مربوط به واحد‌های سیکل ترکیبی است که حدود ۲۳ هزار و ۴۸۶ مگاوات از ظرفیت منصوبه نیروگاه‌های ایران مربوط به این بخش است. واحد‌های بخار نیروگاهی ۱۹.۷۷ درصد ظرفیت منصوبه این حوزه را به خود اختصاص داده‌اند و با ظرفیت ۱۵ هزار و ۸۲۹ مگاواتی خود در میان سه بخشی قرار گرفته که بیشترین ظرفیت نصب شده نیروگاهی کشور را دارند. در حال حاضر ظرفیت واحد‌های برق‌آبی به ۱۱ هزار و ۹۳۸ مگاوات رسیده است و سهم ۱۴.۹۱ درصدی را در بین کل ظرفیت نصب شده نیروگاه‌های کشور در اختیار دارند.

 

 همچنین ظرفیت فعلی واحد‌های تولید پراکنده (شامل ۲۵۳ MW خودتامین) به یک هزار و ۳۳۵ مگاوات و ظرفیت نیروگاه‌های اتمی به یک هزار و ۲۰ مگاوات رسیده است که از این حیث واحد‌های یاد شده هر کدام حدود یک درصد از کل ظرفیت منصوبه نیروگاه‌های کشور را به خود اختصاص داده‌اند.

 

 در حال حاضر آخرین ظرفیت نصب شده نیروگاه‌های تجدیدپذیر کشور به حدود ۶۶۰ مگاوات و ظرفیت واحد‌های دیزلی به حدود ۴۳۹ مگاوات رسیده است. براین اساس، هم‌اکنون ایران به لحاظ ظرفیت منصوبه برق رتبه نخست منطقه و جایگاه چهاردهم را در جهان دارد.»

 

این در حالی است که نگاهی به فعالیت‌های صنعت برق در زمینه احداث پست‌های برق (انتقال، فوق‌توزیع و توزیع) حکایت از آن دارد که ظرفیت پست‌های یاد شده در سال ۵۷ و همزمان با پیروزی انقلاب اسلامی به حدود ۲۶ هزار و ۸۰۷ مگاولت آمپر می‌رسید که با همت تلاشگران صنعت برق این رقم در ابتدای دولت یازدهم به حدود ۳۰۴ هزار مگاولت آمپر و هم اکنون به ۳۷۸ هزار و ۷۳۸ مگاولت آمپر رسیده است؛ بنابراین در مدت زمان فعالیت دولت تدبیر و امید بیش از ۷۴ هزار مگاولت آمپر ظرفیت جدید در میان پست‌های برق کشور ایجاد شده است. همچنین براساس برآورد صورت گرفته ظرفیت پست‌های برق کشور (انتقال، فوق‌توزیع و توزیع) نسبت به ابتدای انقلاب ۱۴ برابر افزایش پیدا کرده است و ۱۰۰ درصد تجهیزات آن‌ها ساخت داخل است./

 

 

 

پایان پیام/50

منبع: شبستان

کلیدواژه: سفر رئیس جمهور به گلستان شورای عالی انقلاب فرهنگی حسن روحانی روحانی خبرگزاری شبستان اصفهان تودیع و معارفه روز پرستار استان بوشهر چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی پیروزی انقلاب اسلامی دستاوردهای انقلاب نیروگاه برق برق انقلاب اسلامی انقلاب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۴۰۸۵۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اختصاص زمین برای احداث ۱۰۰۰ مگاوات نیروگاه خورشیدی در تهران

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری تهران از اختصاص زمین برای احداث ۱۰۰۰ مگاوات نیروگاه خورشیدی در تهران خبر داد.

محمد علیمهری در گفت‌وگو با ایسنا، در تشریح روند احداث نیروگاه‌های خورشیدی در استان تهران و برنامه‌ریزی برای بهره‌گیری از انرژی تجدیدپذیر گفت: برنامه‌ریزی برای تولید ۱۵۰۰ مگاوات برق خورشیدی در استان تهران انجام شده است.

وی افزود: بر همین اساس کلنگ زنی احداث ۵۰۰ مگاوات نیروگاه خورشیدی در سطح استان تهران طی دو هفته آینده در شهرستان‌های شهرری، ورامین و ملارد انجام خواهد شد.

علیمهری ادامه داد: اقدامات اولیه و تخصیص زمین مناسب برای احداث ۱۰۰۰ مگاوات نیروگاه خورشیدی در استان تهران انجام شده است و طی یک ماه آینده منجر به عقد قرارداد با سرمایه گذاران این طرح خواهد شد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری تهران تاکید کرد: از ابتدای سال جاری کلیه ادارات موظف هستند ۲۰ درصد برق مصرفی خود را از طریق نیروگاه‌های تجدیدپذیر تأمین کنند و در غیر این‌صورت برق مصرفی برای آنها بر اساس قیمت برق در بورس کالا محاسبه خواهد شد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • فراهم شدن مقدمات احداث چهارمین هنرستان انرژی اتمی کشور در هرمزگان
  • اختصاص زمین برای احداث ۱۰۰۰ مگاوات نیروگاه خورشیدی در تهران
  • ضرورت نصب ۵۷ مگاوات نیروگاه خورشیدی در صنایع تهران تا ۱۴۰۶
  • افزایش سه برابری ظرفیت تبادل برق ایران و ترکمنستان
  • رکورد تعمیرات نیروگاه‌های حرارتی کشور شکسته می‌شود
  • اتمام تعمیرات ۱۰۵هزار مگاوات نیروگاهی در نیمه اردیبهشت
  • با صرفه جویی در مصرف برق، خودرو جایزه بگیرید
  • تولید ۶۵ میلیون مگاوات برق در نیروگاه اتمی بوشهر
  • ۶۵ میلیون مگاوات برق در نیروگاه اتمی بوشهر تولید شد
  • نیروگاه اتمی بوشهر بیش از ۶۵ میلیون مگاوات ساعت برق تولید کرد