Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش پارس نیوز،  طی کنفرانس بررسی برنامه موشکی آمریکا در سال 2019

 در ادامه موضع‌گیری‌های واشنگتن علیه برنامه موشکی ایران، این‌بار یک مقام ارشد دولتی آمریکا اعلام کرد که سامانه‌های موشکی آمریکایی مستقر در قاره اروپا، با هدف مقابله با تهدیدات تهران هستند.

یک مقام ارشد دولتی آمریکا شامگاه چهارشنبه طی ویدئو کنفرانسی در بررسی برنامه پدافند موشکی آمریکا برای سال 2019، گفت: «توانمندی‌های موشکی ما در وهله اول، جلوتر از تهدیدات کشورهای سرکش خواهد بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

برای مثال، نیروهایی که ما در اروپا مستقر کرده‌ایم با هدف مقابله با تهدیدات فرامنطقه‌ای ایران است».

به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک» دیگر مقام آمریکایی – که نام او نیز افشا نشد – در این کنفرانس ادعا کرد که برنامه پدافند موشکی جدید واشنگتن با هدف مقابله با تسحلیات موشکی جدید ایران مانند موشک‌های کروز، مافوق صوت و بالستیک ایران است.

در بخش دیگری از این کنفرانس، مقامات آمریکایی به تشریح برنامه موشکی سال 2019 خود در تقابل با دیگر کشورها پرداخته و تصریح کردند: «ایالات متحده هنوز هم برای مقابله با حمله اتمی (احتمالی) روسیه یا چین، به بازدارندگی اتمی توسل می‌جوید».

این در حالی است که «مایک پامپئو» وزیر امور خارجه آمریکا دو روز پیش در صفحه شخصی توئیتر خود با مطرح کردن ادعاهای تکراری علیه ایران، مدعی شده بود که پرتاب ماهواره‌ای تهران در تناقض با قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل بوده و این عمل جمهوری اسلامی نشان می‌دهد که به‌دنبال دستیابی به توانمندی موشکی برای حمله به اروپا و غرب آسیا هستند.

ایران اعلام کرده که پرتاپ ماهواره فقط مصارف علمی دارد. روز سه‌شنبه (25 دی ماه) سازمان فضایی ایران از پرتاب ماهواره «پیام» ساخت دانشگاه امیرکبیر به فضا، توسط موشک ماهواره‌بر «سیمرغ» خبر داد. 

اطلاعیه شماره ۵ سازمان فضایی ایران در خصوص پرتاب این ماهواره می‌گوید: «پیام در سحرگاه روز ۲۵ دیماه ۱۳۹۷ ماهواره پیام توسط پرتابگر سیمرغ به فضا پرتاب شد که مطابق گزارش های اولیه و داده های دریافتی در این پرتاب، دستیابی به سرعت مداری لازم محقق نشد و ماهواره به درستی در مدار تزریق نشد» (جزئیات بیشتر).

ادعاهای رژیم آمریکا در حالی است که در قطعنامه مذکور شورای امنیت، هیچ محدودیتی برای برنامه فضایی ایران در نظر نگرفته و بند مرتبط با برنامه موشکی آن نیز غیرالزام‌آور بوده و به موشک‌های طراحی شده برای داشتن قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای، محدود است.

تلاش آمریکا و رژیم صهیونیستی برای تهدیدآمیز جلوه دادن برنامه فضایی ایران در حالی است که به نوشته روزنامه «نیویورک‌تایمز» حتی جامعه اطلاعاتی و نظامی آمریکا هم موضع پامپئو را قبول نداشته و برنامه فضایی ایران را تهدید نمی‌داند.

 

منبع: پارس نیوز

کلیدواژه: واشنگتن ایران روسیه وزیر امور خارجه توئیتر شورای امنیت سازمان ملل جمهوری اسلامی ماهواره سازمان فضایی ایران آمریکا و رژیم صهیونیستی جامعه آمریکا و رژیم صهیونیستی ایران جامعه شورای امنیت سازمان ملل ماهواره پارس پارس نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارس نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۴۰۹۰۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مواجهه‌ای که همه کارکنان ناسا را ترساند

آفتاب‌‌نیوز :

تخمین اولیه ۲۰ متر فاصله بین این دو را در هنگام گذر نشان می‌داد اما به گفته پام ملروی(Pam Melroy)، معاون ناسا، مطالعات بیشتر نشان داده است که این عبور در واقع حتی نزدیک‌تر بوده است.

به نقل از اسپیس، ملروی در روز ۹ آوریل در سی و نهمین سمپوزیوم فضایی در کلرادو اسپرینگز گفت: ما به تازگی از طریق تجزیه و تحلیل متوجه شدیم که این گذر در نهایت از فاصله کمتر از ۱۰ متر انجام شده است.

او گفت: این به شخصه برای من و همچنین برای همه ما در ناسا بسیار تکان دهنده بود. این مواجهه واقعا همه ما را ترساند.

او توضیح داد: اگر این دو ماهواره با هم برخورد می‌کردند، شاهد تولید زباله‌های قابل توجهی بودیم و خرده‌های کوچکی از آن ده‌ها هزار مایل در ساعت سفر می‌کردند و منتظر سوراخ کردن یک فضاپیمای دیگر می‌ماندند که به طور بالقوه جان انسان‌ها را به خطر می‌اندازد.

این فقط یک موضوع نظری نیست. برای مثال، در ماه اوت سال ۲۰۲۱، ماهواره نظامی چینی یونهای(Yunhai 1-02) توسط یک زباله فضایی آسیب دید که ظاهرا بخشی از موشک زنیت (Zenit-2) بود که ماهواره جاسوسی تسلینا(Tselina-2) روسیه را در سال ۱۹۹۶ به مدار پرتاب کرد.

در حالی که چنین برخوردهایی نادر باقی می‌ماند، اما نزدیکی‌هایی مانند آنچه که تایمد از آن جان سالم به در برد، بیشتر و بیشتر رایج می‌شوند، زیرا مدار زمین بیشتر و بیشتر شلوغ می‌شود.

براساس گزارش آژانس فضایی اروپا(ESA) در حال حاضر حدود ۱۱ هزار و ۵۰۰ ماهواره در حال چرخش به دور سیاره ما هستند که ۹۰۰۰ مورد از آنها عملیاتی هستند. به هر حال، بیش از نیمی از این فضاپیماهای کاربردی بخشی از شبکه پهن باند استارلینک اسپیس‌ایکس هستند. این ابرصورت فلکی در حال رشد در حال حاضر از نزدیک به ۵۸۰۰ ماهواره تشکیل شده است.

اما این تنها بخشی از تصویر است. آژانس فضایی اروپا تخمین می‌زند که حدود ۳۶ هزار و ۵۰۰ قطعه زباله فضایی با عرض حداقل ۱۰ سانتی متر در مدار زمین و بیش از ۱۳۰ میلیون ذره حداقل ۱ میلی‌متری در مدار زمین وجود داشته باشد.

همانطور که ملروی خاطرنشان کرد، با توجه به سرعت آنها، حتی چنین تکه‌های کوچکی از زباله می‌توانند به ماهواره‌ها و ایستگاه فضایی بین‌المللی(ISS) آسیب برسانند. در مدار ایستگاه فضایی بین‌المللی، حدود ۲۵۰ مایل(۴۰۰ کیلومتر) بالاتر از سطح زمین، اجرام با سرعتی در حدود ۱۷ هزار و ۵۰۰ مایل در ساعت(۲۸ هزار و ۱۶۰ کیلومتر در ساعت) حرکت می‌کنند که بسیار سریع‌تر از هر گلوله‌ای است.

ملروی افزود، ناسا در طول سال‌ها برای کمک به کاهش مشکل زباله‌های فضایی کار کرده است. اما این آژانس می‌خواهد کارهای بیشتری انجام دهد. و این فشار فزاینده شامل یک «استراتژی پایداری فضایی» یکپارچه است که ناسا قسمت اول آن را در روز سخنرانی ملروی منتشر کرد.

استراتژی پایداری فضایی که تحت رهبری یک هیئت مشورتی بین سازمانی توسعه یافته است، بر پیشرفت‌هایی تمرکز دارد که ناسا می‌تواند در جهت اندازه‌گیری و ارزیابی پایداری فضا در مدار زمین، شناسایی راه‌های مقرون به صرفه برای دستیابی به اهداف پایداری، ایجاد انگیزه برای اتخاذ شیوه‌های پایدار از طریق فناوری و توسعه سیاست و افزایش تلاش‌ها برای به اشتراک گذاری و دریافت اطلاعات با بقیه جامعه فضایی جهانی به کار گیرد.

استراتژی پایداری ناسا در نهایت چهار حوزه را در بر می‌گیرد: زمین، مدار زمین، فضای بین زمین و ماه و فضای عمیق.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • ۵ اردیبهشت در دنیای علم چه خبر؟
  • ایلان ماسک: شواهدی از بیگانگان ندیده‌ایم
  • حمله موشکی اسرائیل به سامانه پدافندی اس ۳۰۰ اصفهان صحت دارد؟ /بررسی یک ادعا از سوی خبرگزاری دولت
  • ارتش روسیه به سامانه ضدهوایی اس-۵۰۰ مجهز می شود
  • ایلان ماسک: اگر فرازمینی‌ها وجود داشتند من می‌فهمیدم
  • اتحادیه اروپا نباید از توصیه واشنگتن برای رضایت رژیم جنایت‌کار اسرائیل پیروی کند
  • اتحادیه اروپا نباید از توصیه واشنگتن برای رضایت رژیم جنایتکار اسرائیل پیروی کند
  • رمز موفقیت سپاه مقابله با تهدیدات دشمن است
  • مواجهه‌ای که همه کارکنان ناسا را ترساند
  • سپاه ‌آماده مقابله با هرگونه تهدیدات دشمن است