Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-19@00:21:28 GMT

تدوین شناسنامه برای محصولات کشاورزی

تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۴۰۹۲۳۳

تدوین شناسنامه برای محصولات کشاورزی

تهران- ایرنا- قانون برنامه پنجم و ششم توسعه دو وزارتخانه جهاد کشاورزی و بهداشت و درمان مجلس را در ارتباط با مقدار سموم و مضرات موجود در محصولات کشاورزی را موظف کرده که رسیدگی کند که برای همه محصولات کشاورزی که در سر سفره مردم قرار می‌گیرد شناسنامه‌ای تدوین کنند.

روزنامه آرمان در یادداشتی به قلم محمدحسین قربانی نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس آورده است: هم درصد سموم موجود در محصولات کشاورزی و هم درصد آلاینده‌هایی که این محصولات کشاورزی را آلوده می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اینکه چقدر از این ماموریت‌ها و قوانین موجود نهادینه شده است بماند اما یک قانون بسیار جامع در این دو وزارتخانه که در زمینه سلامت مردم و تولید محصولات نقش دارند در این زمینه تدوین کردیم. بنابراین این آبیاری مزارع که امروز برای صیفی‌ها و باغ‌های کشاورزی در جنوب تهران مورد استفاده قرار می‌گیرد، آن چیزی که امروز ما اطلاع داریم همه خروجی‌های سیستم فاضلاب که برای کشاورزی این محصولات مصرف می‌شود به صورت تصفیه شده مورد استفاده باغ‌ها و مزارع قرار می‌گیرد. اینکه ما باید چه کمکی بکنیم تا سمت استانداردهای لازم پیش برویم و حتی بتوانیم در حوزه صادرات این محصولات در زمین‌های کشاورزی گام برداریم دقت عمل در اجرای قانون است.

** آبیاری با فاضلاب تصفیه ‌نشده ممنوع است
از سوی دیگر این موضوع به همکاری بین دستگاه‌ها، نهادها و وزارتخانه‌ها نیاز دارد. از وزارت بهداشت گرفته تا وزارت نیرو، وزارت جهاد کشاورزی تا وزارت صنعت و معدن و تجارت. یعنی دستگاه‌ها حلقه اتصال برای تولید و مصرف محصولات کشاورزی سالم برای مردم هستند.

گرچه می‌توان از ظرفیت‌های بخش خصوصی هم استفاده کرد. از سوی دیگر خروجی فاضلاب‌ها برای آبیاری محصولات کشاورزی باید از تصفیه نسبی حتما برخوردار باشد تا قابل استفاده زمین‌های کشاورزی شود. شاید در بعضی از استان‌ها به این درجه و به این سطح نرسیده باشیم اما در تهران این حداقل‌ها فراهم شده است و در مجموعه کمیسیون بهداشت و درمان مجلس سختگیری‌های که اعمال شده باعث شده گام‌های خوبی در این زمینه برداشته شود. بر اساس آخرین اطلاعات 37 تا 40هزار هکتار زمین که بیشتر در جنوب تهران هستند، زیر کشت هستند.

حدود 113 تا 115هکتار نیز زمین زیر کشت با فاضلاب شناسایی شده است. بسیاری از زمین‌های کشاورزی این منطقه باید کشت دیم داشته باشند، اما با توجه به اینکه فاضلاب از کنار این زمین‌ها عبور می‌کند و کشاورز نیز تمایل دارد میزان محصولش افزایش یابد و بتوانند سریع‌تر آن را برداشت کند، ممکن است از این فاضلاب استفاده کند. البته بر اساس ضوابط بهداشتی، آبیاری و استفاده از فاضلاب تصفیه نشده برای کشاورزی ممنوع است. بسته به مسیری که فاضلاب از آن عبور می‌کند، آلودگی آن متفاوت است و می‌تواند مواردی چون آلودگی‌های میکروبی و سموم مختلف را منتقل کند؛ وقتی این آب تصفیه شود، استانداردهای لازم برای استفاده در زمین‌های کشاورزی را پیدا می‌کند.

تا زمانی که این کار انجام نشود و مشکل کم آبی نیز ادامه داشته باشد، برخورد با کشاورز راهکار اصلی نیست؛ بنابراین راهکار اصلی حل این مساله اجرای طرح جامع فاضلاب شهر تهران است. با کمک این طرح که بخشی از آن نیز اجرا شده است می‌توان از این منبع آبی که حجم بالایی هم دارد، استفاده کرد. ایران کم آب است و تصفیه فاضلاب کمک می‌کند تا از فاضلاب، بدون دغدغه برای زمین‌های کشاورزی استفاده کرد.

** کشاورزان متعهد باشند
در این میان خود کشاورزان ما هم باید برای تولید یک محصول سالم و بهداشتی متعهد باشند و دانشگاه‌های علوم پزشکی هم می‌توانند در این زمینه کمک و اطلاع ‌رسانی کنند. البته این نکته را هم نباید فراموش کرد که همین آب فاضلاب خودش می‌تواند بهترین منبع برای آبیاری باشد اما در یک پروسه مکانیزه و کاملا تصفیه شده که آلاینده‌ ها و آلودگی ‌های موجود در آب گرفته شود. این است باید در این زمینه دقت بسیار بالایی صورت بگیرد. همچنین جهاد کشاورزی یکی از دستگاه‌هایی است که در این خصوص نقش دارد.

این وزارتخانه باید پیگیر نوع کشت محصولات باشد و به کشاورزان آموزش دهد. سازمان محیط زیست نیز می‌تواند در زمینه جلوگیری از آلودگی نهرها و ورود فاضلاب‌های خانگی به رودخانه‌ها کمک کند. وزارت بهداشت به عنوان متولی سلامت و فرمانداری و بخشداری نیز به عنوان مسئولان منطقه‌ای در خصوص این موضوع مسئولیت دارند. ما در کمیسیون بهداشت و درمان مجلس از زمین‌های کشاورزی و باغ‌های جنوب تهران بازدید کردیم. به دلیل شیب منطقه تمام فاضلاب شهر تهران به سمت جنوب تهران می‌آید؛ یعنی این میزان فاضلاب متعلق به کل شهر تهران است. در حال حاضر چند تصفیه خانه در مسیر این فاضلاب وجود دارد. این فاضلاب باید قبل از ورود به دشت جنوب تهران در تصفیه خانه‌ ها تصفیه شود و بعد از آن با استفاده از کانال‌ و لوله توزیع شود. به ضرس قاطع می‌توان گفت که در سلامت کامل این محصولات آبیاری می‌شوند.

از آنجایی که این موضوع با سلامت شهروندان در ارتباط است و همچنین ممکن است منجر به شیوع بیماری‌های واگیر در پایتخت شود بنابراین بهتر است با تصفیه آب‌های نامتعارف مانند فاضلاب، مدیریت منابع آب و همچنین احداث شبکه فاضلاب این مشکل را هر چه سریع تر رفع کرد. البته وزارت بهداشت نیز به طور مداوم آب ‌های استفاده شده برای آبیاری مزارع را مورد آزمایش قرار داده و همچنین با تشدید نظارت بر سلامت محصولات کشاورزی محصولات آلوده را امحا کرده تا به سفره مردم وارد نشود.

منبع: روزنامه آرمان؛ 1397.10.27
گروه اطلاع رسانی**9117**

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اقتصاد روزنامه آرمان قانون برنامه پنجم و ششم محصولات كشاورزي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۴۰۹۲۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صادرات ۳۶۰ میلیون دلاری محصولات کشاورزی از آذربایجان شرقی

به گزارش خبرگزاری صداوسیما؛ مرکز آذربایجان شرقی اکبر فتحی اظهار کرد: بیشترین صادرات محصولات کشاورزی از آذربایجان شرقی به ترتیب عراق، امارات متحده، پاکستان، روسیه، افغانستان، ترکیه، ترکمنستان، آذربایجان و قزاقستان بوده است.

وی ادامه داد: آمار مربوط به صادرات نشان می‌دهد که در سال ۱۴۰۲ صادرات محصولات کشاورزی در آذربایجان شرقی عملکرد خوبی داشته است به طوری که صادرات محصولات کشاورزی استان از نظر ارزش نسبت به سال ۱۴۰۱، ۱۴ درصد افزایش دارد.

فتحی افزود: از لحاظ وزنی نیز صادرات محصولات کشاورزی به ۳۴۵ هزار تن رسیده که ۱۵ درصد نسبت به سال ۱۴۰۱ افزایش داشته است.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان یادآور شد: خشکبار، شیرینی جات، شکلات، فرآورده‌های غلات، صنایع تبدیلی، گل و گیاه دارویی، محصولات حیوانی، محصولات لبنی و میوه و تره بار از بیشترین محصولات و فرآورده‌های کشاورزی صادر شده از آذربایجان شرقی در سال گذشته بوده است.

وی ادامه داد: قابلیت صادرات انواع تولیدات به سایر کشور‌ها در بخش باغبانی آذربایجان شرقی بسیار بالا است به نحوی که استان در محصولات باغی همچون کشمش و سیب درختی به دلیل کیفیت بالا جزو صادرکنندگان صاحب جایگاه در بازار‌های جهانی است و قیمت محصولات باغی همچون سیب نسبت به رقبا حدود ۲۰ درصد بالاتر است و بررسی‌ها حاکی از آن است که بیش از ۴۰ درصد محصولات باغی استان فرصت صادراتی دارند.

به گفته فتحی سهم صادرات محصولات کشاورزی آذربایجان شرقی از کشور از نظر ارزشی ۷.۵ درصد و سهم صادرات محصولات کشاورزی استان از کشور از نظر وزنی ۳.۹ درصد است. ارزآوری هرکیلو محصول صادراتی بخش کشاورزی استان به طور متوسط یک دلار است.

 

دیگر خبرها

  • مبلغ ۶۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای طرح های آبفا درمازندران
  • کشاورزی زنجان و تلاش برای سازگاری با کم آبی
  • تصفیه روزانه ۲۸ هزار متر مکعب فاضلاب در شهر خوی
  • ۶۰۰ هزار مترمکعب تصفیه خانه وارد مدار شد/آبرسانی به ۵۰۰۰ روستا
  • اساتید و نخبان نقش موثری در توسعه خوزستان دارند
  • تجهیز ۴۰ بیمارستان خوزستان به سامانه بی‌خطرساز پسماند
  • روزنامه‌نگاران رکن اصلی جهاد تبیین هستند
  • تدوین برنامه مشارکت مردم در صندوق توسعه کشاورزی
  • صادرات ۳۶۰ میلیون دلاری محصولات کشاورزی از آذربایجان شرقی
  • تکمیل تصفیه خانه فاضلاب شهر مرزی مهران با اعتباری بالغ بر ۱۵۰۰ میلیارد ریال