Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسکانیوز»
2024-04-20@03:53:56 GMT

اساس اقتصاد مبتنی بر دانش و نوآوری چیست؟

تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۴۰۹۴۲۰

اساس اقتصاد مبتنی بر دانش و نوآوری چیست؟

به گزارش گروه علم وفناوری ایسکانیوز، ستاد توسعه فناوری‌های حوزه اقتصاد دیجیتال و هوشمند سازی این معاونت در گزارشی به بررسی آینده‌پژوهی این حوزه پرداخته است.

در این گزارش آمده است، نمی­توان آینده را بدون تغییرات فناورانه تصور کرد. ظهور روندهای فناورانه اثرگذار بر حوزه­های مختلف، ابزار جدیدی را خلق کرده است که این ابزار، هم نیازهای جدید را در جامعه خلق کرده و هم مدل­های جدید کسب‌وکار را با خود برای حوزه‌های مختلف به ارمغان آورده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مروری اجمالی بر روندها و فناوری­های مختلف، به‌خوبی نشان از آن دارد، در کمتر از یک دهه، فناوری جهان را دوباره تغییر می‌دهد و در نتیجه این تغییرات، بازیگران و قواعد گذشته، قدرت خلق تصویر آینده را ندارند.

بر اساس مطالعات انجام‌شده و روندهای فناورانه­‌ی پیشِ رو، تغییرات فناورانه را می­‌توان در سه دسته اصلی و سه پیشرانِ کلان دسته‌­بندی کرد. هوشمندی(Smartness) ، دیجیتالی شدن(Digitalization) ، و پایداری(Sustainability) را می­‌توان فصل مشترک همه روندهای اثرگذار بر حوزه­‌ها و صنایع مختلف در آینده دانست.

نمونه‌ای از کلان‌روندها و پیشران­های فناورانه‌­ی اقتصاد مبتنی بر دانش و نوآوری

هر کدام از محورهای فوق، به‌تنهایی و یا به‌صورت مشترک بر حوزه­های کسب‌­وکار اثر می­‌گذارند، بازیگران جدیدی بروز پیدا خواهند کرد، خدمات و محصولات جدید ارائه می­شوند، و اکوسیستم کسب‌وکار دستخوش تغییرات قابل توجهی خواهد شد. این پیشران­های تغییر، موجب پیدایش مفاهیمی در اقتصاد و کسب‌وکار شده­اند که امروزه فراوانی آن در ادبیات سیاست‌گذاری علم و فناوری چشمگیر و قابل توجه است.

درواقع می­توان اینگونه عنوان کرد، که اساس اقتصاد مبتنی بر دانش و نوآوری را بر چهار بعد اصلی به نام اقتصاد دیجیتال(Digital Economy) ، اقتصاد چرخشی(Circular Economy) ، اقتصاد اشتراکی(SHARING ECONOMY) ، و اقتصاد سبز(Green Economy) می­‌توان تصویر کرد که هر کدام، متأثر از روندها و تغییرات فناورانه، حوزه‌­های جدید کسب‌وکار را با خود به ارمغان خواهند آورد.

این ابعاد و مصادیقی از هر کدام، در شکل زیر ارائه‌شده است.

اقتصاد دیجیتال یکی از ابعادی است که توجه بسیاری از سیاست‌گذاران، سرمایه‌گذاران و محققین را به خود جلب کرده است. این مفهوم، هم موجب تغییرات قابل توجه در کسب‌وکارهای موجود و مدل‌های کسب‌وکار آن‌ها شده است و هم حوزه‌های جدیدی را به وجود آورده است که ارزش‌افزوده قابل توجهی در مقایسه با بخش‌های سنتی اقتصاد خلق کرده است.

ستاد توسعه فناوری‌های اقتصادی دیجیتال و هوشمند سازی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری؛ تلاش دارد تا با حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان، خلاق و فناور در این حوزه،‌ دستاوردهای مثبت و ارزنده‌ای را برای کشور ایجاد کند و گامی بلند در مسیر پیشبرد اهداف توسعه‌گرایانه با رویکرد اقتصاد دانش‌بنیان بردارد.

انتهای پیام/

306 / 279 ستاد توسعه فناوری‌ هوشمند سازی دانش‌بنیان اقتصاد

منبع: ایسکانیوز

کلیدواژه: ستاد توسعه فناوری هوشمند سازی دانش بنیان اقتصاد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۴۰۹۴۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پارک علم و فناوری سلامت سمنان افتتاح شد

کامران قدس در گفت و گو با خبرنگار مهر، ضمن بیان اینکه با حضور وزیر بهداشت پارک علم و فناوری سلامت دانشگاه علوم پزشکی سمنان افتتاح شد، ابراز داشت: هدف از این اقدام سامان دهی به شرکت‌های موجود برای رشد حوزه سلامت کشور است.

وی با بیان اینکه هم اکنون ۱۰ شرکت فناور در این پارک مستقر شدند، افزود: از این تعداد سه شرکت در حوزه دانش بنیان هستند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی سمنان ضمن بیان اینکه شرکت‌های دانش بنیان و واحدهای فناور در حوزه تحت پوشش رو به افزایش است، ابراز داشت: از این رو نیاز بود تا فضایی مناسب برای استقرار آنها در نظر گرفته شود.

قدس ضمن بیان اینکه تعداد اختراعات حوزه پزشکی و دارو نیز در استان وضعیت خوبی دارد، تصریح کرد: امیدواریم این اختراعات و همراهی شرکت‌های دانش بنیان و واحدهای فناور بتواند به تأمین نیازهای داخلی هر چه بیشتر کمک کرده و در نهایت خدمتی به مردم انجام شود.

کد خبر 6081740

دیگر خبرها

  • حمایت صندوق نوآوری از راه‌اندازی خط تولید دانش‌بنیان‌های ایرانی در کنیا 
  • بررسی نقش هولدینگ های صنعتی در آینده اکوسیستم نوآوری
  • توسعه اشتغالزایی در اقتصاد گیاهان زینتی با هدایت استارت‌آپ‌ها
  • حمایت وزارت علوم از تبدیل دانش به فناوری بدون وقفه ادامه دارد
  • کرمانشاه صاحب شهرک فناوری می‌شود
  • محصولات فناورانه دانشگاه آزاد یادگار امام افزایش می‌یابد
  • پارک علم و فناوری سلامت سمنان افتتاح شد
  • قانون جهش دانش‌بنیان مهم‌ترین سرفصل کاری معاونت علمی در ۱۴۰۳
  • کدام کشور با هوش مصنوعی بر خاورمیانه تسلط خواهد یافت؟
  • ثبت ۱۲ فرآورده دارویی و ۵۰ تجهیز پزشکی شرکت‌های ایرانی در کنیا