Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-24@09:58:59 GMT

آفت جدی 40 ساله ما درگیری‌های سیاسی است

تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۴۰۹۶۴۷

آفت جدی 40 ساله ما درگیری‌های سیاسی است

استاندار خراسان‌رضوی گفت: آفت جدی و واقعاً مزمن 40 ساله ما جناح‌بندی‌ها، گروه‌ها و درگیری‌های سیاسی است. ما یک جناح داریم و آن خدمت بوده، باید ببینیم کارنامه گروه‌های سیاسی در خدمت چیست؟

به گزارش ایسنا، «علیرضا رزم‌حسینی» دیشب در مراسم تجلیل از صادرکنندگان خراسان‌رضوی در اتاق بازرگانی استان، اظهار کرد: هیچ کشوری در کره زمین بدون سرمایه مادی و انسانی پیشرفت نکرده است، ایران هم از سرمایه‌های انسانی و مادی زیادی برخوردار است، اما چرا ما به کشوری پیشرفته تبدیل نشدیم و چه اتفاقی افتاد که نتوانستیم در عرصه بین‌المللی در خور شأن ایران حضور پیدا کنیم؟

وی افزود: زمانی که من به دولت آمدم، فکر می‌کردم که چرا به دولت آمده و مستخدم آن شدیم آیا می‌خواهیم روال گذشته را طی کرده و امور جاریه را اداره کنیم یا این‌که بتوانیم اتفاق جدیدتری را رقم بزنیم؟

یکی از آفت‌های جدی نظام اداری کشور بوروکراسی بسیار کهنه است

رزم‌حسینی با بیان این‌که یکی از آفت‌های جدی نظام اداری کشور پیر بودن، مزمن بودن و بوروکراسی بسیار کهنه بیش از ۱۰۰ ساله ایران و مانع جدی همه فعالان اقتصادی است، در ادامه خاطرنشان کرد: هیچ کس در دولت‌های بعد از انقلاب جرأت نکرد به خود اجازه دهد تا گامی بردارد، هیچ کس در عمل جرأت نکرد دست به اقدامی بزند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دوم این‌که ما با چالشی جدی روبه‌رو هستیم که قوانین مزاحم و زیادی در اقتصاد و توسعه کشور وجود دارد، نمایندگان مجلس در ادوار گذشته هر روز نوشتند، ادامه می‌دهند و خسته نشدند.

استاندار خراسان‌رضوی ادامه داد: سوم تمرکزگرایی است که در نظام اداری نیز وجود دارد. در همه دولت‌ها از برنامه سوم تا ششم برنامه توسعه بند بسیار مهمی است که تمرکززدایی کنیم یعنی حکومت مرکزی ایران اختیارات خود را به استان‌ها بدهد و استان‌ها نیز خود را اداره کنند، برنامه‌ها ایجاد شده اما کسی اقدامی نکرده است.

فرهنگ فراگیر اقتصادی در کشور گسترش پیدا نکرده است

وی با اشاره به این‌که نکته بسیار مهم در نظام اداری ما نبد انسجام دستگاه‌های حکومتی در امر توسعه اقتصادی است، تصریح کرد: دستگاه‌هایی که موازی یا متقابل هم کار می‌کنند و یکدیگر را قبول ندارند، آفتی جدی است، چگونه می‌خواهیم آن را حل کنیم؟ یک آفت دیگر، عدم فرهنگ فراگیر اقتصادی است. این باور فکری دولتی‌ها و ارکان حکومت نیست و فرهنگ اقتصادی گسترش پیدا نکرده که شما مجاهد اقتصادی هستید، بلکه بیان می‌کند که شما زالوصفت و سرمایه‌بر هستید نه سرمایه‌گذار، کارآفرین و مجاهد اقتصادی، این یک فرهنگ غلط است.

رزم‌حسینی افزود: شما صادرکنندگان شغل ایجاد می‌کنید و خمس و زکات می‌دهید نه کارمندان دولت، کارمندان دولت خمس و زکات می‌گیرند. آفت جدی و واقعاً مزمن 40 ساله ما جناح‌بندی‌ها، گروه‌ها و درگیری‌های سیاسی است. ما یک جناح داریم و آن خدمت بوده، باید ببینیم کارنامه گروه‌های سیاسی در خدمت چیست؟ اختلافات سیاسی موجب می‌شود که فضای ناامنی در حوزه سرمایه‌گذاری به وجود آید و زمانی که جوانان و مردم ما دعواهای سیاسی را می‌بینند، ناامید می‌شوند که در نتیجه، فردی سرمایه‌گذاری نمی‌کند.

نبود وحدت رویه در دستگاه‌های حکومتی و اجرایی وجود دارد

استاندار خراسان‌رضوی گفت: نبود وحدت رویه در دستگاه‌های حکومتی و اجرایی وجود دارد. سیاست‌هایی در حکومت مرکزی تصمیم‌گیری می‌شود و دستگاه‌های اجرایی ما در استان‌ها خبر ندارند یا اگر هم خبر دارند آن را قبول ندارند که اجرا کنند. آیا من باید دست روی دست می‌گذاشتم و تماشاگر اوضاع کشور می‎بودم یا استاندار جاریه هستم، باید چه می‌کردم؟ ما نمی‌توانیم قانون اساسی را تغییر دهیم و ساختار را عوض کنیم، باید آن اتفاق خاص با همین وضعیت موجود نظام اداری کشور رخ دهد.

وی گفت: ما فکر کردیم که چه کاری انجام دهیم تا ارکان حکومت را یک جا جمع کنیم و بعد توسعه اقتصادی انجام دهیم که آن تحت عنوان مثلث توسعه اقتصادی است. هر کدام فلسفه‌ای دارد. شما نمایندگان مجلس را برای توسعه استان و کشور خود انتخاب می‌کنید، چه ظرفیتی بیشتر از نمایندگان مجلس وجود دارد؟ این فرصت بالا و مهمی برای آبادانی استان است. من به نمایندگان خراسان گفتم که من برای توسعه و مواجهه با دولت دیوان‌سالار در کنار نمایندگان هستم، این ضلع بسیار مهمی است.

رزم‌حسینی خاطرنشان کرد: ضلع بعدی کارگزاران حکومت است، هر فردی که در نظام اداری ایران یعنی اداره کشور، پست و مقامی دارد، باید به توسعه اقتصادی کمک کند و همراه باشد. ضلع دیگر نیز شما سرمایه‌گذاران و کارآفرینان هستید، شما مجاهد اقتصادی بوده و باید در میادین شهر مجسمه‌ای از شما صادرکنندگان بسازند. من برای سرمایه‌گذاری و رفع موانع تولید و بوروکراسی در کنار شما هستم.

استاندار خراسان‌رضوی با بیان این‌که مثلث توسعه یک ناظر نیز دارد که نهاد ائمه جمعه در سراسر کشور هستند، افزود: نهادی که قدرت و تریبون دارد و می‌تواند فرهنگ اقتصادی را  گسترش دهد که این بسیار مهم است. امام جمعه مشهد و ائمه جمعه باید پشتوانه کار شما باشند. همه ائمه جمعه با سرمایه‌گذاران و کارآفرینان به دفتر من می‌آمدند، باید این فرهنگ را در استان خراسان گسترش دهیم و عمیق کنیم.

وی خاطرنشان کرد: کارنامه این کار در استان کرمان این بود که زمان شروع سپرده‌های بانکی ۱۵ هزار میلیارد تومان و 8 ماه پیش ۳۶ هزار میلیارد تومان بود. طلایی‌ترین دوره بعد از انقلاب که هیچ اختلاف سیاسی نبود و همه برای توسعه کار می‌کردند، دوره یازدهم و اوایل دولت دوازدهم بود که امیدوارم ادامه پیدا کند. در این مثلث ۷۶ هزار میلیارد تومان موافقت‌نامه در استان کرمان امضا شد، 25 هزار میلیارد تومان افتتاح شده و 17 هزار میلیارد تومان در ایام 22 بهمن افتتاح می‌شود، بقیه نیز گرفتار بوروکراسی اداری شده است. اگر بحث برجام و تحریم‌ها پیش نیامده بود، فایننس‌های آن‌ها برای گشایش اعتبار آماده بود.

رزم‎حسینی گفت: من نماینده بخش خصوصی در دولت هستم. من در سفر آخر رئیس‌جمهور به کرمان به ایشان گفتم که ما از شما پول نمی‌خواهیم، به من اختیارات دهید. این اختیارات باید متناسب کاری که می‌خواهیم انجام دهیم، باشد، ما به‌دنبال الگوسازی هستیم. این سبک اداره کشور ما را به جایی نمی‌رساند، چه اصولگرا و چه اصلاح‎طلب بیایند، باید سبک اداره کشور را تغییر دهیم یعنی دولت را کوچک و مردم را بزرگ کنیم.

استاندار خراسان‌رضوی خاطرنشان کرد: اقتصاد امروز ایران 1 میلیون و 800 هزار میلیارد تومان است و روزانه هزار میلیارد تومان یا 100 میلیارد تومان به نقدینگی کشور اضافه می‌شود، این دست چه افرادی است؟ بانک مرکزی تنها نگهبانی پول شما را انجام می‌دهد، این پول دست شرکت‌های غیر دولتی و مردم است. ما باید چه زمینه‌ای را فراهم کنیم که پول خود را در حوزه اقتصادی وارد اقتصاد کنند، این مثلث توسعه اقتصادی است که اگر همه ما باور و کمک کنیم می‌تواند بخشی از زمینه حضور فعالان اقتصادی را در این حوزه فراهم نماید.

استان خراسان‌رضوی ظرفیت تقسیم به  ۱۲ منطقه اقتصادی دارد

وی در خصوص الگوی اقتصاد مقاومتی، تصریح کرد: اقتصاد مقاومتی این نیست که دولت انجام می‌دهد، اقتصاد مقاومتی این است که مقام معظم رهبری در سال 94 در مشهد فرمودند که این اقتصاد مردمی است یعنی این‌که به شرکت‌های نامدار، توسعه‌گرا و خیرین توسعه را در مناطق محروم مسئولیت دهیم و برای توسعه منطقه پول خرج کنیم. استان خراسان رضوی ظرفیت دارد که به ۱۲ منطقه اقتصادی تقسیم‌بندی شود.

رزم‎حسینی با بیان این‌که هدف اقتصاد مقاومتی توانمندسازی جوامع محلی است، گفت: باید آموزش‌ها و تربیت‌های اقتصادی به مردم بدهیم تا دست در جیب خود بگذارند، اینگونه باید توسعه انجام دهیم نه با توزیع کردن پول و کمیته‎‌های امدادی.

استاندار خراسان‌رضوی ادامه داد: سرمایه‌گذار و کارآفرین است که می‌تواند درخت دین را آبیاری کند، چرا آن را گسترش نمی‌دهیم؟ نسل جوان ما باید بداند چه فرهنگ قوی اسلامی و دینی داریم و خارجی‎ها از ما دارند استفاده می‌کنند اما ما در این حوزه غفلت کردیم. من آمدم که یک آجر بر آجر آبادانی استان اضافه کنم.

وی گفت: هیچ دغدغه‌ای برای مردم مهم‌تر از معیشت و اقتصاد نیست، اگر به اقتصاد توجه کنیم همه چیز با هم درست می‌شود. باید کار نویی انجام دهیم. امیدوارم اگر مثلث توسعه اشکالاتی نیز دارد، برطرف شود و با حمایت شما، دستگاه‌های اجرایی و مدیران چابک و فعال بتوانیم استان خوبی داشته باشیم و الگوسازی مدنظر را انجام دهیم.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استاندار منطقه خراسان رضوی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۴۰۹۶۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آفریقا سرزمین فرصت‌ها برای شرکت‌های یزدی


به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز یزد، معاون هماهنگی امور اقتصادی و گردشگری استانداری یزد گفت: در کارگروه توسعه صادرات استان با موضوع بررسی فرصت‌ها، موانع و راهکار‌های توسعه روابط اقتصادی با آفریقا با تبیین اهمیت و جایگاه آفریقا در سیاست خارجی ایران، این قاره را سرزمین فرصت‌ها برای شرکت‌های ایرانی و به‌ویژه یزدی توصیف کرد. 


محمد علی شاه حسینی افزود: ظرفیت بازار آفریقا را می‌توان به‌عنوان بازاری بکر و پراهمیت شمرد که با رفع موانع زیر ساختی و لجستیکی، معرفی ظرفیت‌ها و نزدیک‌شدن تجار یزدی و آفریقا و تسهیلات تبادل مالی و حضور مؤثر در بازار‌های هدف و اراده تجار و دولت‌ها می‌تواند جهش روابط تجاری یزد و آفریقا را به همراه داشته باشد.

وی ادامه داد: توسعه بازرگانی و صادرات، بهره‌گیری از معادن پرارزش این قاره و همچنین زمین‌های کشاورزی حاصلخیز جزو منافع اقتصادی ارتباط با کشور‌های آفریقایی است و از سوی دیگر هم می‌توانیم با حضور در این کشور‌ها اقتصاد استان و حتی کشور را تقویت کنیم.

این نشست با هدف تبادل نظر و هم‌افزایی بخش‌های دولتی و خصوصی برای رونق بخشیدن هر چه بیشتر به روابط اقتصادی ایران با کشور‌های آفریقایی و کمک به افزایش صادرات کالا و خدمات فنی و مهندسی به این قاره انجام شد.

دیگر خبرها

  • تاثیر تحولات جامعه بر میزان توسعه کشور
  • کارگران رکن اصلی جهش تولید و رونق اقتصادی هستند
  • قتل جوان ۱۷ ساله و دستگیری قاتل در نهاوند
  • آیا قامت این قوم افراخته می‌شود؟
  • هیئت اقتصادی و تجاری هرمزگان عازم چین می‌شود 
  • آفریقا سرزمین فرصت‌ها برای شرکت‌های یزدی
  • اخبار سفر رئیس‌جمهور به پاکستان / رئیسی: سطح روابط اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و پاکستان به میزان سطح روابط سیاسی نیست
  • نقش مشارکت‌های مردمی در افزایش بهره‌وری و جهش تولید
  • آینده اقتصاد سوریه/ شرایط روزبه‌روز سخت می‌شود
  • مرد ۵۰ ساله با دندان گوش پسرجوان را در نانوایی ابوسعید کند!