Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-18@08:56:23 GMT

ثبت ۶۴ روز هوای ناسالم در همدان

تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۴۰۹۶۶۱

ثبت ۶۴ روز هوای ناسالم در همدان

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان، عادل عربی مدیرکل حفاظت محیط زیست استان همدان گفت: اصلی‌ترین عامل آلودگی هوای استان گرد و غبار است که پس از شناسایی کانون‌های مولد گرد و غبار باید در خصوص جلوگیری از این امر اقدام کرد.

وی بیان کرد: دشت‌های قهاوند، ملایر و کبودراهنگ مستعد تولید گردوغبار در همدان هستند و از اختصاص ۷۰ میلیون تومان اعتبار به شناسایی کانون‌های ریزگرد استان خبر داده بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان همدان بابیان اینکه توجه به کانون‌های تولید گرد و غبار در استان همدان و چاره‌اندیشی برای آن امری مهم و ضروری می‌نماید گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون ایستگاه‌های پایش آلودگی هوا در شهر‌های همدان، کبودراهنگ، ملایر، نهاوند و اسدآباد روی هم رفته ۵۵ روز هوای ناسالم برای گروه‌های حساس و سایر افراد گزارش کردند که به گفته مدیرکل حفاظت محیط زیست استان همدان دلیل این آلودگی ذرات معلق در هوا، گرد و غبار و گرد و غبار محلی است.

فعالیت ۵ ایستگاه پایش آلودگی هوا در ۵ شهر

سیدعادل عربی با اعلام اینکه ایستگاه پایش آلودگی هوا در پنج شهرستان استان همدان وجود دارد، عنوان کرد: شهر‌های همدان، ملایر، اسدآباد، نهاوند و کبودراهنگ از این ایستگاه برخوردار هستند.

وی در ادامه سخنانش در پاسخ به این سؤال که از نظر استاندارد تعداد تابلو‌های پایش هوا باید چقدر باشد، اظهار کرد: استانداردی در این خصوص وجود ندارد، اما از نظر کارشناسی ایستگاه‌هایی که در یک شهر وجود دارد بهتر است در نقاط مختلف شهر تابلو داشته باشند تا نمایشگر وضعیت هوا در نقاط پرترافیک شهر و یا منطقه مسکونی و یا فضای سبز باشند که بتوان با اندازه‌گیری برآیند آن کیفیت هوا را اعلام کرد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان گفت: ایستگاهی که در شهر همدان قرار دارد در آلوده‌ترین نقطه شهر قرار گرفته است و نقاط دیگر شهر همدان از این نقطه پاک‌تر است.

عربی ادامه داد: این ایستگاه پایش قبلاً در کنار اداره کل حفاظت محیط زیست استان بود که سپس به نقطه فعلی در میدان فلسطین منتقل شد، از طرفی به دلیل قیمت بالای این ایستگاه‌ها که حدود ۳ میلیارد تومان است تهیه آن مشکل است.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر امکان تهیه ایستگاه پایش هوا را نداریم، تصریح کرد: وضعیتی که تابلو پایش آلودگی هوا در همدان نشان می‌دهد، وضعیت آلوده‌ترین نقطه شهر همدان است.

عربی در ادامه با اشاره به وضعیت هوای اعلام شده در ایستگاه‌های پایش آلودگی هوا در شهرستان‌های استان ابراز کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون شهر همدان ۶۱ روز هوای پاک، ۱۷۲ روز هوای قابل قبول، ۲۵ روز هوای ناسالم برای گروه‌های حساس و ۳ روز ناسالم را پشت سر گذاشته است.

وی با بیان اینکه در ملایر نیز ۷۹ روز هوای پاک، ۱۶۷ روز هوای قابل قبول، ۱۲ روز ناسالم برای گروه‌های حساس و ۲ روز هم ناسالم گزارش شده است، تصریح کرد: نهاوند نیز ۶۵ روز هوای پاک، ۲۰۲ روز هوای قابل قبول، ۹ روز ناسالم برای گروه‌های حساس را پشت سر گذاشته است.
وی در ادامه اضافه کرد: شهر اسدآباد هم ۸۴ روز هوای پاک، ۱۲۸ روز هوای قابل قبول و ۵ روز ناسالم برای گروه‌های حساس و ۴ روز ناسالم را داشت.
عربی اظهار کرد: شهر کبودراهنگ نیز از ابتدای سال جاری تاکنون ۹۴ روز هوای پاک، ۱۴۵ روز هوای قابل قبول و ۴ روز ناسالم برای گروه‌های حساس را داشت.

اعلام آلودگی هوا و هشدار در این زمینه بر عهده دانشگاه علوم پزشکی است

وی با بیان این مطلب که در این ایستگاه‌ها، آلودگی هوا که ثبت شده به دلیل ذرات معلق بوده و گرد و غبار یا غبار محلی است، عنوان کرد: آلودگی در رابطه با گاز‌های آلاینده نیست و وضعیت هوا را روزانه به دانشگاه علوم پزشکی، مدیریت بحران، صداوسیما و... اعلام می‌کنیم که هر دستگاهی وظیفه‌ای دارد که محیط زیست وضعیت را به دانشگاه علوم پزشکی اعلام می‌کند و آن‌ها وظیفه اعلام و هشدار به مردم را دارد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان همدان، در ادامه در خصوص شناسایی کانون‌های مولد گرد و غبار استان همدان اظهار کرد: کانون‌های مولد گرد و غبار استان در حال حاضر در دست مطالعه است که توسط دانشگاه ملایر در حال انجام است و شامل دو مرحله مقدمه کار و نمونه‌برداری و معرفی اراضی مستعد گرد و غبار است.

عربی تصریح کرد: به محض اینکه این پروژه تمام شود که حداقل یک سال طول می‌کشد، در کارگروه آلودگی هوا مطرح می‌شود تا اقدامات لازم انجام پذیرد.

وی ابراز کرد: حسب تجربه و بازدید، قسمتی از شهرستان ملایر، قسمتی از دشت فامنین و کبودراهنگ مستعد ایجاد فرسایش یعنی تولید گرد و غبار هستند منتها این را باید مطالعه نیز به ما بگوید.

عربی در این باره اضافه کرد: از سویی دیگر تالاب‌های خشک شده استان نیز همچون آق‌گل و چمشور در درازمدت مستعد تولید گرد و غبار هستند.

وی با اشاره به اینکه مطالعات به ما نشان می‌دهد که راهکاری باید اندیشید، گفت: مطالعه عزم ما را جزم‌تر می‌کند در خصوص آب‌گیری تالاب آق‌گل و حق‌آبه آن باید اقدام جدی انجام شود و در حال حاضر به بهانه اینکه آب نداریم، از آب‌گیری تالاب آق‌گل سر باز می‌زنند و این وظیفه امور آب و وزارت نیرو است که برای این موضوع برنامه بریزد.

بر اساس مطالب مطرح شده، اعلام هشدار به همشهریان برای هوای ناسالم به گروه‌های حساس و سایر افراد بر عهده دانشگاه علوم پزشکی است که با جستجو در اخبار، هشداری در این خصوص از سوی علوم پزشکی اعلام نشده است.

گفتنی است طی چند سال اخیر، کاهش بارندگی‌ها، تغییرات جوی و کاهش آب‌های زیرزمینی و خشک‌سالی باعث ایجاد پدیده‌های مختلفی، چون خشک شدن تالاب‌ها، خشک شدن دشت‌های استان، فروچاله شده است که همین موضوع محیط زیست انسانی و طبیعی استان را به تهدید‌های مختلف دچار کرده است که از آن جمله می‌توان به تولید گرد و غبار و ریزگرد‌ها اشاره کرد. از طرف دیگر اخبار متعددی از نقاط مختلف کشور مانند اهواز و خوزستان در خصوص آلودگی هوا و مختل شدن زندگی افراد این مناطق به گوش می‌رسد.
انتهای پیام/د. ا

همدان ۶۴ روز هوای ناسالم در سال دارد 

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: محیط زیست آلودگی هوا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۴۰۹۶۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آلودگی هوا در ۲ شهر خوزستان

 طبق اعلام سامانه پایش کیفی هوای کشور، در ۲۴ ساعت گذشته منتهی به ساعت ۱۰ صبح امروز، چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳، براساس اندازه‌گیری ذرات معلق با اندازه ۲.۵ میکرون، وضعیت هوا در شهر خرمشهر با شاخص ۱۰۳ و هندیجان ۱۱۳ میکروگرم بر متر مکعب در وضعیت نارنجی و ناسالم برای گروه‌های حساس قرار دارد.

بر اساس این گزارش وضعیت هوای شهر‌های آبادان، اندیمشک، اهواز، سوسنگرد، شادگان، شوش، کارون، ماهشهر و مسجدسلیمان به علت نبود آلودگی، قابل قبول اعلام شده است.

همچنین وضعیت هوای ایذه، بهبهان، حمیدیه، دزفول، رامهرمز و شوشتر با شاخص زیر ۵۰ در وضعیت سالم و پاک قرار دارند.

براساس طبقه‌بندی پنجگانه صورت گرفته در شاخص کیفیت هوا (AQI) از عدد صفر تا ۵۰ هوا پاک، ۵۱ تا ۱۰۰ هوا قابل قبول، ۱۰۱ تا ۱۵۰ هوا ناسالم برای گروه‌های حساس، ۱۵۱ تا ۲۰۰ هوا ناسالم برای همه گروه‌ها، ۲۰۱ تا ۳۰۰ هوا بسیار ناسالم و ۳۰۱ تا ۵۰۰ شرایط کیفی هوا خطرناک است.

استان خوزستان ۲۵ ایستگاه پایش کیفی هوا دارد.

باشگاه خبرنگاران جوان خوزستان اهواز

دیگر خبرها

  • هوای اصفهان آلوده شد
  • هوای سه شهر خوزستان در وضعیت ناسالم برای گروه‌های حساس
  • هوای اصفهان آلوده است
  • پاک‌ترین هوا سهم بوشهر و سنندج است
  • ناسالم بودن هوای ۲ شهر خوزستان
  • آلودگی هوا در ۲ شهر خوزستان
  • هوای تبریز در وضعیت قابل قبول قرار گرفت
  • هوای تهران سالم شد
  • کیفیت هوای تهران چطور است؟
  • کیفیت بهتر هوای تهران طی فروردین‌ماه جاری