Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، حسینعلی شهریاری رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس صبح امروز در مراسم اولین همایش شبکه ملی پیشگیری‌ از بیماری‌های غیر واگیر که در مجموعه تلاش برگزار شد، اظهار کرد: قانون جامع مبارزه با دخانیات در سال ۸۳ در مجلس به تصویب رسیده است که مبنی بر آن سالیانه ۱۰ درصد به میزان مالیات بر سیگار افزوده می‌شود، اما متاسفانه علی‌رغم تاکید رهبری قاچاق سیگار در کشور غوغا می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: متاسفانه خیلی از کالا‌ها به وسیله دشمنان تحریم شده است، اما سیگار جزو کالا‌های تحریمی نبوده و قاچاق سیگار سهم زیادی از بازار کشور را گرفته است به طوری که این دخانیات و تنباکو به صورت کانتینر وارد کشور می‌شود.

شهریاری با اشاره به اینکه برخی از افراد مخالف افزایش مالیات بر سیگار هستند، افزود: افزایش مالیات بر سیگار منافع تعدادی از افراد را به خطر می‌اندازد و امروزه گروه‌های مختلفی برای بیان نظرات خود به مجلس می‌آیند، اما شخصی یا گروهی به خاطر پایین بودن مالیات در سیگار و مسائل دخانیات به مجلس انتقادی نمی‌کند.

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با اشاره به اینکه سالیانه بین ۱۲ تا ۱۳ هزار میلیارد تومان منابع بر اثر فروش سیگار به دست می‌آید، افزود: باید برای افزایش مالیات در سیگار از طرف مردم مطالبه‌گری انجام شود، زیرا این کار سلامت جامعه را ارتقا می‌بخشد.

وی ادامه داد: برخی از افراد دنبال این هستند تا قهوه‌خانه‌ها را تبدیل به اماکن خصوصی کنند که خوشبختانه تا به امروز طرح این مسئله در مجلس عقب افتاده است، اما به دلیل اینکه سال آینده انتخابات مجلس است و فعالیت‌ها در زمینه‌های مختلفی جدی‌تر می‌شود.

شهریاری با اشاره به اینکه در دولت قبلی درخواستی مبنی بر جمع‌آوری قهوه‌خانه‌ها مطرح شده بود که ۲ هزار قهوه‌خانه چی به دلیل جلوگیری از بیکار شدن در پاسگاه تجمع کردند.

وی اضافه کرد: ماشین‌های غیر استاندارد در کشور تولید می‌کنیم و سالیانه بین ۱۶ تا ۱۷ هزار نفر در جاده‌ها از بین می‌روند که علت اصلی آن غیر استاندارد بودن تولیدات داخلی است و همین مسئله هزینه‌های زیادی را بر کشور تحمیل می‌کند.

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس ادامه داد: یک طرحی دادیم تا کارخانه‌های داخلی را تعطیل کنند تا ماشین‌های استاندارد وارد بازار کشور شوند که برخی از افراد به بهانه بیکار شدن صد هزار کارگر به طور مداوم با این طرح مخالفت می‌کنند.

مصرف قلیان شروع اعتیاد جوانان در کشور است

شهریاری با اشاره به اینکه حاضر هستیم حقوق کارگران کارخانه‌های تولید ماشین‌های تولید داخل غیر استاندارد را پرداخت کنیم، ادامه داد: مصرف قلیان شروع اعتیاد جوانان در کشور است و ما در مجلس و به خصوص رئیس مجلس تلاش‌های زیادی در زمینه افزایش مالیات بر سیگار کرده‌ایم، اما برخی از دولت‌مردان با اجرای این طرح مخالف هستند.

وی ادامه داد: مالیات بر دخانیات در کشور بسیار پایین است وهمین مسئله سبب شده تا دختران دانشجویان و حتی دانش‌آموزان روی به استعمال قلیان بیاورند و این موضوع به شدت سلامت جامعه را تهدید می‌کند.

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با اشاره به اینکه ما صحن علنی مجلس در هنگام بررسی بودجه قطعا بحث افزایش مالیات بر سیگار را به طور جدی پیگیری می‌کنیم و از رسانه‌های جمعی می‌خواهم ما را در زمینه اطلاع‌رسانی کمک کنند.

شهریاری ادامه داد: مصرف انواع فست‌فود بیماری‌های مختلفی مانند چاقی را به همراه می‌آورد و چاقی عامل بروز بیماری‌های غیر واگیر است و متاسفانه باید بگویم که هیچ کار ما در کشور درست و حسابی و مثل آدم نیست.

وی تاکید کرد: مصرف الکل در کشور وجود دارد و به عنوان یک کشور اسلامی در زمینه‌های فرهنگی طی سالیان گذشته پس‌رفت داشته‌ایم.

برخی سلامت جامعه را فدای سلایق شخصی می‌کنند

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با اشاره به اینکه ما با انجام واکسیناسیون بیماری‌های واگیر را کنترل کرده‌ایم، اما کنترل مسائل اجتماعی، فرهنگی سخت‌تر از کنترل بیماری‌های واگیر است، افزود: برای مبارزه با دخانیات و پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر حمایت همگانی دولت ومردم را می‌طلبد که من امیدوارم توجه ویژه‌ای به اینگونه مسائل شود تا سلامت مردم به خطر نیفتد.

شهریاری با اشاره به اینکه سالیانه بیش از یک میلیارد تومان هزینه صرف درمان بیماری‌های ژنتیکی می‌شود، ادامه داد: متاسفانه برخی از افراد سلامت جامعه را فدای سلایق شخصی خود می‌کنند که امیدوارم هرچه زودتر از این کار خود دست بردارند تا مسائل بهداشت و درمان مردم به خطر نیفتد.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: اخبار سلامت وزارت بهداشت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۴۰۹۹۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بانک مرکزی به تعهدات خود در حوزه دارو عمل کرد

محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز در پاسخ به تذکر حسینعلی حاجی‌دلیگانی نماینده شاهین‌شهر درباره گزارش کمیسیون بهداشت و درمان در خصوص کمبود دارو گفت: علاوه بر جلسات صحن علنی مجلس برای بررسی علل کمبود دارو بنده نیز جلسات جداگانه‌ای با بانک مرکزی و وزارت بهداشت و درمان داشتم.

وی ادامه داد: بانک مرکزی، سازمان برنامه و بودجه و وزارت بهداشت و درمان درباره دارو مسئولیت دارند. بانک مرکزی برای اختصاص ارز دارو در اواخر بهار و ابتدای تابستان اشکالاتی داشت که باعث ایجاد مشکلاتی در توزیع دارو شد منتها در پایان سال گذشته توانست به تعهدات خود عمل کند.

حاجی‌دلیگانی نماینده شاهین‌شهر در مجلس شورای اسلامی با استناد به ماده ۲۳۴ در تذکری بیان کرد: مجلس شورای اسلامی چهار جلسه نظارتی درباره دارو برگزار کرد، اما هنوز مشکل گرانی و کمبود دارو حل نشده است. آخرین جلسه در ۱۹ دی‌ماه ۱۴۰۲ بود که فرصت دو ماهه‌ای به وزارت بهداشت و درمان، بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه داده شد.

وی اضافه کرد: بنا بود ۷۰ درصد هزینه دارو را بیمه‌ها و ۳۰ درصد را بیمار بپردازد که این اتفاق رخ نداده و تقریبا پرداختی از جیب بیمه و بیمار نصف نصف است. بیشترین اشکال هم به وزارت بهداشت و درمان، بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه بر می‌گردد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی توضیح داد: بانک مرکزی منابع ارزی را برای دارو تامین نکرد. سازمان برنامه و بودجه هم ۷۰ همت طلب دارو را پرداخت نکرده، سازمان تامین اجتماعی هم طلب دانشگاه علوم پزشکی را نپرداخته است؛ علی‌رغم اقدام معقول مجلس شورای اسلامی همچنان مشکلات مردم حل نشده و باید چاره‌ای اندیشید.

باشگاه خبرنگاران جوان سیاسی مجلس

دیگر خبرها

  • کشف ۷۲ هزار نخ سیگار قاچاق توسط مرزبانان هنگ مرزی تایباد 
  • بازگشایی چند مطب در تویسرکان پس از رعایت قوانین و استاندارد‌ها
  • کارنامه ۴ساله مجلس یازدهم؛ از جهش تولید مسکن تا واردات خودرو
  • دارو باز هم داد مجلس را درآورد؛ دارویار پس از ۲ سال به کجا رسید؟
  • مخالفت مجلس با ارسال گزارش دارو به قوه قضائیه
  • سيگار هاي قاچاق ميلياردي در بجنورد
  • مشکل تامین ارز دارو داریم؛ اما وعده درمان سرطان رایگان می دهند! بودجه 1403 برای تامین دارو چه می گوید؟
  • کشف ۳۷ هزار نخ سیگار قاچاق در بجنورد
  • ۳۷ هزار نخ سیگار قاچاق در بجنورد کشف شد
  • بانک مرکزی به تعهدات خود در حوزه دارو عمل کرد