Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-03-28@17:15:23 GMT

منطقه پنج ‌انگشتی ابرکوه ، مستعد صنعت گردشگری

تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۴۱۰۰۰۶

منطقه پنج ‌انگشتی ابرکوه ، مستعد صنعت گردشگری

در منطقه پنج انگشتی ظرفیت های طبیعی زیادی برای بازدید گردشگران داخلی، خارجی و دوستداران طبیعت با توجه به حضور گورخرها فراهم است .
به گزارش ایرنا ، ابرکوه درگذشته از زیستگاه‌های مهم حیات‌وحش در فلات مرکزی ایران بود، که تا اواخر دهه 40 تعدادی گورخر، آهو و جبیر در آن زیست می کردند.
حتی در گزارش‌های اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت، کفه(کویر) ابرکوه به ‌عنوان یکی از زیستگاه‌های خوب گورخر در ایران یادشده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


دشت‌های این شهرستان از یک طرف به تالاب گاوخونی و از جنوب تا بهرام گور فارس و از طرف غرب به کوه های زاگرس و از شرق به کویر ابرکوه – مروست شهرستان خاتم منتهی می شود.
این منطقه با توجه به گستردگی و تنوع زیستگاهی عامل پیدایش تنوع حیات‌وحش و غنای زیستی است.
عموم طبیعت دوستان و علاقه مندان به طبیعت می توانند ، از سایت تکثیرگورخرایرانی که از طبیعت جالب و قشنگ منطقه برخوردار است ، بازدید کنند.
سایت تکثیر گورخر ایرانی منطقه پنج‌انگشتی در محدوده‌ای به مساحت 160 هکتار که در فاصله 60 کیلومتری مرکز شهرستان در مسیر جاده ابرکوه - مروست قرار دارد.
سرپرست اداره حفاظت از محیط ‌زیست در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: متأسفانه در دهه های 40 و 50 این زیستگاه مورد تاخت‌ و تاز شکارچیان قرار گرفت و آسیب جدی به آن وارد شد و جمعیت گورخر به‌ طورکلی منقرض شد و تعداد آهو و جبیر در آن بسیار کاهش پیدا کرد.
حسن تیموری با اشاره به کوهستان‌های غرب ابرکوه که شرق زاگرس محسوب می شود، یادآور شد: منطقه از چشمه‌سارهای متعدد و پوشش گیاهی خوبی برخوردار بود و تعدادی از جمعیت کل بز و قوچ میش در آن زندگی می‌کرد که آسیب جدی به آن وارد شد و با مرور زمان تعداد این 2 گونه جانوری هم کاهش یافت.
وی بیان کرد: همچنین پیامد آن باعث از بین رفتن آهو ، جبیر، یوزپلنگ، کاراکال و پلنگ ، گربه شنی ،گربه پالاس و پرندگان نادری همچون هوبره ، بالابان ، عقاب طلایی و... شد و اواخر دهه 1360 که شروع انتخاب مناطق حفاظت ‌شده بود در شهرستان چیزی باقی نمانده بود.
این کارشناس ارشد حفاظت محیط زیست ابرکوه اظهار کرد: با این‌ حال چون بستر و زیستگاه حضور گونه‌های ارزشمند به ‌واسطه سابقه تاریخی بسیار خوب ، مهیا بود، تکثیر گورخر به ‌عنوان تلاشی برای بازگرداندن این گونه به طبیعت و ممنوع شدن شکار در رویشگاه تاغستان ها و تاغزارهای طبیعی ابرکوه به ‌عنوان منطقه شکار ممنوع مورد توجه قرار گرفت.
تیموری ادامه داد: درختان و بوته های تاغ تا دهه 60 عمدتاً برای تهیه زغال قطع و سوزانده می شد و بقایای ناچیز تاغزارها در سال 1380 تحت عنوان کفه تاغستان و کوه های « عیش و اعلی » به عنوان منطقه شکار ممنوع و تحت مدیریت محیط زیست انتخاب شد.
وی اضافه کرد: در این منطقه گونه‌هایی چون گورخر، جبیر و آهو در گذشته وجود داشت، که به دلیل شکار بی رویه، این گونه ها از بین رفتند و امروزه بازگرداندن آنها به دلیل تخریب زیستگاه ها تقریبا امکان پذیر نیست.
به گفته وی اکنون کل و بز، قوچ میش ، جبیر و آهو و پرندگانی همچون باقرقره، زاغ بور ، عقاب طلایی ، هوبره ، کبک ... و گوشت خورانی مانند کفتار ، گرگ ، پلنگ و روباه و شاه روباه و تعداد اندکی آهو و جبیر در منطقه شکار ممنوع کفه تاغستان زیست می کنند.
سرپرست اداره حفاظت از محیط‌ زیست ابرکوه با اشاره به آغاز فعالیت سایت تکثیر و پرورش پنج‌ انگشتی ابرکوه در سال 1389تأکید کرد: هم‌ اکنون 17 رأس گورخر ایرانی بالغ و سه رأس کره ماده و سه رأس کره نر در این سایت نگهداری می‌شوند.
تیموری افزود: دوره بارداری گورخرها 12 ماه و کره گورخرها معمولاً در 48 ماهگی بالغ می‌شوند و اگر شرایط آب و هوایی منطقه خوب باشد و منبع غذایی حیوان به ‌اندازه کافی تأمین شده باشد، گورخرهای ایرانی هرسال قادر به زاد آوری هستند.
وی، بابیان اینکه این شهرستان در گذشته یکی از زیستگاه‌های مهم حیات ‌وحش استان یزد بود، افزود: در نظر است در آینده ، دیگر گونه‌هایی که در دشت ابرکوه منقرض شدند راز احیا کنیم.
همچنین فرماندار ابرکوه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این شهرستان آثار تاریخی ، طبیعی و مکان‌های جذابی برای بازدید گردشگران داخلی و خارجی دارد و منطقه پنج‌انگشتی ، سایت تکثیر گورخر ایرانی است که فضای طبیعی و بکرآن برای بازدیدکنندگان داخلی و خارجی بسیار جذاب و دیدنی است.
محمد کاظمی نسب اظهار کرد: در این منطقه حفاظت‌شده ، تعدادی گورخر ایرانی از طرف اداره حفاظت از محیط ‌زیست شهرستان نگهداری می‌شوند.
وی یادآور شد: در حوزه گردشگری ابرکوه شاخصه‌های ممتازی در عرصه های تاریخی ، طبیعی و خانه‌های بوم گردی وجود دارد.
فرماندار ابرکوه اظهار کرد: این شهرستان علاوه بر کشاورزی ، دامپروری و صنعت در حوزه گردشگری ( آثار تاریخی ، طبیعی ) از ظرفیت ها و فرصت‌های بالای گردشگری برخوردار است.
کاظمی نسب بابیان اینکه در دولت تدبیر و امید نگاه ویژه‌ای به حوزه گردشگری شده است، اظهار کرد: در ابرکوه به‌ عنوان نقطه محروم و کمتر توسعه‌ یافته شاهد رونق گردشگری بیشتری در چهار سال گذشته هستیم .
وی تصریح کرد: ابرکوه ظرفیت‌های خوبی در حوزه گردشگری دارد و به‌واسطه وجود آثار شاخص طبیعی و تاریخی بی‌نظیر و یا کم‌نظیر است به‌ عنوان یکی از 14شهر نمونه گردشگری کشور انتخاب ‌شده است.
کاظمی نسب ادامه داد: این شهرستان با 162 هکتار بافت تاریخی ظرفیت‌های زیادی برای تبدیل قطب گردشگری استان یزد در سطح ملی دارد.
فرماندار ابرکوه یادآور شد: تاکنون از 400 اثر تاریخی و طبیعی شناسایی شده، 143 اثر آن در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.
کاظمی نسب خاطرنشان کرد: ثبت درخت سرو 4500 ساله این شهر در فهرست آثار جهانی از جمله مطالبات مردمی و مسئولان منطقه است.
رئیس میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ابرکوه هم به ایرنا گفت: منطقه پنج ‌انگشتی در فاصله 60 کیلومتری مرکز شهرستان و در کنار جاده‌های تاریخی ادویه و شاخه‌ای از جاده ابریشم قرار دارد.
مجاهد کرباسی افزود: در این منطقه از آثاری تاریخی که در اطراف کوه پنج ‌انگشت وجود دارد، می‌توان به جاده تاریخی ادویه، بخشی از مسیر راه شاهی تاریخی، کوه کلات، شاخه‌ای از جاده ابریشم، دخمه‌های تاریخی معروف به دخمه شاه وار، قلعه هارونی و آثار تاریخی متعدد و ارزشمند دیگر اشاره کرد.
کرباسی ادامه داد: کوه پنج ‌انگشتی ابرکوه از نظر طبیعی دارای فسیل‌ها و سنگواره‌هایی است که نمایانگر گذشته طبیعی این منطقه است.
وی اظهار کرد: کوه یادشده از منظر طبیعی در بین 2 منطقه نمکزار و کوهستانی قرار دارد و بخش شمالی آن درگذشته نه‌ چندان دور باتلاقی و نمکزار طبیعی بود و بخش جنوبی آن کوه‌های زنجیر مانند زاگرس قرار دارد.
کرباسی تأکید کرد: این دیوار طبیعی در تاریخ ایران اهمیت زیادی داشته است، به‌ نحوی‌که تنها از معبرها و شکاف‌های دره‌های این کوه‌ها امکان ارتباط شمال و جنوب ممکن بود.
این مسئول یادآور شد: یکی از این گذرگاه‌ها که در نزدیک منطقه پنج‌ انگشتی قرار دارد و بارها در شاهنامه فردوسی از آن نام‌ برده شده، «تنگه پوزه سیاه» است.
سه اثر طبیعی، منزلگاه امام رضا (ع)، خانه آقازاده که تصویر آن بر اسکناس20 هزار ریالی چاپ‌ شده ، مجموعه دهکده توریستی قلعه تیجرد ، خانه‌های قدیمی ، قلعه‌های تاریخی ، مسجد جامع ، کوه گنبد عالی و سرو 4500 ساله از آثار تاریخی شاخص منطقه است.
مرکز شهرستان 53 هزار نفر ابرکوه در 140 کیلومتری جنوب غربی شهر یزد و در مسیر جاده اصلی یزد - شیراز قرار دارد و فاصله این شهر تا شیراز 300 کیلومتر و تا اصفهان 280 کیلومتر است.
7540/ 2047/
انتهای پیام

منبع: جماران

کلیدواژه: جام ملت های آسیا منع به کارگیری بازنشستگان بودجه 98 جلیقه زردها تالاب حفاظت از محیط زیست صنعت طبیعت گردشگری جام ملت های آسیا منع به کارگیری بازنشستگان بودجه 98 جلیقه زردها امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۴۱۰۰۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نیشابور، شهری اساطیری

ایسنا/خراسان رضوی در خراسان رضوی، شهر اساطیری نیشابور در فاصله ۱۲۷ کیلومتری مشهد قرار گرفته که در طول تاریخ مهد بسیاری از دانشمندان، علما، شعرا، متصوفه بوده است. این سرزمین تاریخی هنر پرور بوده و حتی شماری از هنرمندان، شاعران و بزرگان معاصر نیز از این خطه برخاسته‌اند.

نیشابور شهری تاریخی است که آثاری از دوره‌های ساسانیان تا حمله مغول طی پژوهش‌های باستان‌شناسی در خرابه‌هایی در محدوده شهر کهنه آن به‌جامانده است. در این شهرستان بیش از ۱۰۰ اثر تاریخی و فرهنگی ثبت‌ شده در فهرست آثار ملی اعم از آرامگاه خیام و عطار، کمال‌الملک، امامزاده محمد محروق و ... وجود دارد که نشان ‌دهنده شکوه تمدن ایران‌ زمین است.

رئیس میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی نیشابور در گفتگو با ایسنا، گفت: نیشابور با دارا بودن بزرگ‌ترین عرصه تاریخی کشور و بیش از ۱۰۰ اثر تاریخی و فرهنگی که در فهرست آثار ملی ثبت شده همچنین وجود اماکن و جاذبه‌های شاخص نظیر مجموعه‌های فرهنگی، تاریخی و زیارتی خیام، عطار، کمال‌الملک، فضل بن شاذان، امامزاده محمد محروق، مسجد جامع، مسجد چوبین، مدرسه علمیه گلشن، بازار سرپوشیده، آب انبار بازار، گنبدهای بزرگ و کوچک مهرآباد، باغ و عمارت امین الاسلامی، باغ و عمارت قوامی، عمارت مجتهدی و ... به عنوان ابر شهر و شکوه تمدن ایران زمین همه ساله پذیرای خیل عظیمی از گردشگران و زائران و علاقه‌مندان داخلی و خارجی است.

کمال خانی افزود: طبیعت زیبا و جذاب روستاهای هدف گردشگری ظرفیت‌های اقامتی بسیار خوب هتل، بوتیک هتل، بومگردی و خانه مسافر در نیشابور میزبان مسافران و مهمانان است.

وی با اشاره به وجود جاذبه‌های طبیعی، گفت: آثار تاریخی و فرهنگی بسیار پذیرای مسافران و گردشگران داخلی و خارجی در تمام ایام سال است.

خانی افزود: دیدنی‌های نیشابور،  رنگ و بوی تاریخی و فرهنگی دارد و علاوه بر جاذبه‌های طبیعی و سرمایه‌های طبیعی ارزشمندی همچون معادن فیروزه، این شهر، گنجینه‌های ادبی و فرهنگی همچون خیام و عطار و هنرمندانی همچون کمال‌الملک را در خود جای‌داده است.

نیشابور با دیدنی‌های پرشمار

رئیس میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی نیشابور با بیان اینکه از جاهای دیدنی نیشابور می‌توان به آرامگاه عطار نیشابوری شاعر خالق منطق‌الطیر و تذکره اولیا اشاره کرد که ساخت آرامگاه او به قرن هفتم هجری برمی‌گردد؛ گفت: در کنار آرامگاه عطار، آرامگاه کمال‌الملک، نقاش بزرگ ایرانی هم واقع‌ شده است.

وی اظهار کرد: آرامگاه خیام در شهر نیشابور، یکی از پر بازدیدترین جاذبه‌های این شهر به شمار می‌رود. حکیم عمر خیام نیشابوری علاوه بر سرمایه‌ای در شعر و ادبیات فارسی، «ریاضی‌دان» و «ستاره‌شناس» هم هست. آرامگاه خیام نیشابوری درواقع گنجینه‌ای ادبی در باغی خوش‌رنگ ‌و لعاب قرار دارد.

خانی افزود: در این آرامگاه داخل باغی خوش‌رنگ ‌و بو، مقبره امامزاده محروق قرار دارد. کتابخانه، موزه و مهمانخانه در این باغ دیدنی پذیرای میهمانان، مسافران و گردشگران است.

وی با بیان اینکه آسمان نمای خیام، صحنه نمایش ستارگان در نیشابور، نزدیک آرامگاه خیام قرار دارد و ساختمان وسیع و گنبدی شکل آن، جایی برای لذت بردن از پدیده‌های آسمان شب است.

روستاهای هدف گردشگری نیشابور پذیرای مسافران و گردشگران

رئیس میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی نیشابور با اشاره به اینکه در شهرستان نیشابور، شاهد وجود روستاهای هدف گردشگری هستیم که این روستاها دارای طبیعت بکر و جاذبه‌های طبیعی هستند؛ گفت: روستای بوژان روستایی افسانه‌ای و پلکانی در دامنه‌های کوه بینالود، در نزدیکی شهر نیشابور است.

وی افزود: روستای دیزباد، به دلیل بافت پلکانی‌اش، ماسوله خراسان است؛ روستایی که معماری پلکانی دارد و یکی از زیباترین جاهای دیدنی نیشابور به‌حساب می‌آید، روستای ییلاقی آبشار بار هم یکی از زیباترین روستاهای ییلاقی و جاهای دیدنی این شهر است و آبشاری خروشان در این روستا وجود دارد که طبیعت روستای ییلاقی آبشار بار، برای دوست‌داران طبیعت، بسیار جذاب است.

خانی افزود: روستای گرینه هم دارای جاذبه‌های طبیعی است و آبشار گرینه هم چون آبشار بار پرجاذبه است و در چهل کیلومتری شمال شرق نیشابور و شش کیلومتری روستای گرینه، قرار دارد و برای گردشگران طبیعی دارای جاذبه است.

وی روستای خرو علیا را یکی از روستاهای دیدنی و ییلاقی نیشابور عنوان کرد و گفت: در این روستا که در دره‌ای خرم و باصفا قرار دارد، آبشاری خروشان از ارتفاعات این روستا به سمت پایین می‌ریزد که جذابیت روستا را بیشتر کرده است.

جاذبه‌های طبیعی نیشابور

رئیس میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی نیشابور با اشاره به اینکه در نیشابور جاذبه‌های تاریخی و طبیعی فروانی وجود دارد که این شهر را به مقصد گردشگران داخلی و خارجی تبدیل کرده است، اظهار کرد: دره هفت غار نیشابور از ییلاق‌های پرطرفداری است که دارای صخره‌های سرخ‌رنگ است.

وی گفت: باغ قدمگاه، در ۲۴ کیلومتری شهر نیشابور یکی از جاذبه‌های این شهر است که در دامنه‌های جنوبی کوه بینالود سنگ رد پایی دیده می‌شود که به امام رضا(ع) نسبت داده ‌شده و مردم معتقدند زمانی که ایشان از مدینه به سمت مرو حرکت می‌کردند، این مکان، توقفگاه ایشان بوده است.

خانی افزود: باغرود منطقه‌ای زیبا و سرسبز یکی از مهم‌ترین تفرجگاه‌های نیشابور در شمال شرقی این شهر است که در طول مسیر آن، رستوران‌ها و سفره‌خانه‌های متعددی وجود دارد که یک دریاچه زیبا با نام دریاچه باغرود، یک سایت پاراگلایدر هم رو به روی کمپ رجایی باغرود وجود دارد.

وی با اشاره به تنوع در جاذبه‌های طبیعی نیشابور اذعان کرد: دره هفت غار، غار سرنی، معادن فیروزه در اطراف نیشابور، از دیگر جاذبه‌های این شهر به شمار می‌روند.

آثار تاریخی و دیدنی نیشابور

رئیس میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی نیشابور کاروانسرای شاه‌عباسی نیشابور با معماری سنتی و باشکوه متعلق به دوره صفویه را از دیدنی‌های نیشابور عنوان کرد و گفت: این کاروانسرا امروزه به موزه تبدیل‌شده، هرچند در دوره‌های قاجار و پهلوی به ‌عنوان نوانخانه و شهربانی مورد استفاده قرار می‌گرفته است.

وی اظهار کرد: یکی از قدیمی‌ترین بناهای قدمی و تاریخی نیشابور را مسجد جامع این شهر است که از آجر ساخته ‌شده و ظاهری کم زرق ‌و برق و ساده دارد و با بیش از چهار هزار مترمربع وسعت، جزء بزرگ‌ترین مساجد نیشابور است و با استناد به کتیبه موجود در آن، مسجد جامع نیشابور در سال ۸۹۹ هجری قمری به دست پهلوان علی بن بایزید کرخی ساخته ‌شده است.

خانی دهکده و مسجد چوبی، باغ و امارت  امین الاسلامی را از دیگر دیدنی‌های نیشابور معرفی کرد و گفت: بازار سرپوش نیشابور متعلق به دوران صفویه، تنها بازار سنتی در خراسان رضوی است که بسیاری از مردم محلی، این بازار را به نام سوق القدیم یا بازار سرپوش و برخی آن را بازار سنتی سرپوشیده می‌شناسند.

وی گفت: معماری این بازار، برگرفته از سبک ایرانی اسلامی است و سقف‌های منحنی گنبدی شکل آن با بافتی آجری، نشان‌دهنده اصالت ایرانی‌اش است.

رئیس میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی نیشابور، گرمابه مرمر را یکی دیگر از جاهای تاریخی نیشابور عنوان کرد و گفت: این حمام در بخش بازار تاریخی سرپوش قرار دارد که بر اساس اسناد تاریخی، قدمت این حمام به دوران صفویه بازمی‌گردد و در دوران قاجار و پهلوی نیز از این حمام استفاده می‌شده و روی دیوارهای این حمام نقاشی‌های بسیاری به چشم می‌خورد که جزو دیدنی‌های گرمابه به‌حساب می‌آید.

وی افزود: همچنین آب‌انبار بازار نور، روبه‌رو درب ورودی شمالی بازار معروف سرپوش و ابتدای بازار نو قرار دارد. این آب‌انبار متعلق به دوران قاجار است و یکی از آثار ملی ایران به شمار می‌رود.

رئیس میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی نیشابور عنوان کرد: کاروانسرای معروف فرخ‌آباد هم یکی از جاهای دیدنی نیشابور است که در راسته ‌بازار قرار دارد و بخش‌های بسیاری از آن نابودشده؛ اما هنوز هم امکان بازدید از آن هست.

خانی ادامه داد: آرامگاه بی‌بی شطیطه و زیارتگاه بانو پسنده ازجمله جاهای دیدنی نیشابور هستند، بی‌بی شطیطه یکی از زنان فاضل نیشابوری است که بین قرن دوم و سوم هجری قمری در این منطقه زندگی می‌کرد و امام موسی کاظم، عنایت خاصی به این بانو داشته‌اند که برخی از ابنیه موجود در این آرامگاه، قدمت ۲۰۰ تا ۳۰۰ ساله دارد. همچنین، پیکر بانو پسنده، یکی دیگر از زنان پاکدامن نیشابوری نیز در همین آرامگاه به خاک سپرده‌شده است.

شهری به بلندای تاریخ

رئیس میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی نیشابور با تأکید بر این‌که نیشابور، شهری به بلندای تاریخ است، گفت: شاد یاخ، شادی کاخ یا شادی یاخ، یکی از قدیمی‌ترین و زیباترین جاهای دیدنی نیشابور به شمار می‌رود که مربوط به اوایل سده سوم هجری قمری در سال ۶۹۹ هجری قمری است که زمین‌لرزه‌ای بزرگ، این منطقه را زیرخاک برده است اما باستان شناسان، شهر شادیاخ را در سال ۱۳۷۹ به‌صورت کامل کشف کردند و در کاوش‌های انجام‌شده متوجه شدند؛ این شهر دارای قسمت‌های مختلفی همانند آهنگری، شیشه‌گری، اندرونی، تالار عام و اماکن مختلف دیگری بوده است و شادیاخ جزء آثار تاریخی ملی ایران است.

وی اظهار کرد: گنبدهای آجری شه میر، یکی از مهم‌ترین نمادهای معماری ایرانی – باستانی است که در ۱۰ کیلومتری جنوب نیشابور و در مسیری منتهی به شهر کاشمر، دو گنبد آجری زیبا وجود دارد که آنها را مهرآباد و شادمهر می‌نامند که بر اساس نظر باستان شناسان، قدمت این گنبدهای آجری به دوران سلجوقی بازمی‌گردد.

خانی اعلام کرد: نیشابور با طبیعت زیبایش و وجود جاذبه‌های تاریخی می‌تواند، سفری خاطره ‌انگیز برای هر مسافر و گردشگری رقم بزند.

انتهای پیام



 

دیگر خبرها

  • بازدید بیش از ٨٦٧ هزار نفر از جاذبه‌های گردشگری کردستان
  • بازدید ۱۰ هزار نفر از جاذبه‌های گردشگری تیران
  • بیش از ٨۶٧ هزار نفر از جاذبه‌های گردشگری کردستان بازدید کردند
  • بیش از ٨٦٧ هزار نفر از جاذبه‌های گردشگری کردستان بازدید کردند
  • بخش لادیز شهرستان میرجاوه یکی ازمناطق گردشگری و تاریخی
  • بازدید بیش از ۲۰ هزار مسافر نوروزی از اماکن تاریخی و طبیعی شهرستان خفر
  • وجود تنوع جاذبه‌های طبیعی، تاریخی، فرهنگی در اورامانات کرمانشاه
  • روستای نجنه، گنجینه گردشگری بانه
  • بازدید ۳۰۰ هزار نفر از جاذبه‌های گردشگری شهرستان کاشان
  • نیشابور، شهری اساطیری