Web Analytics Made Easy - Statcounter

کارشناس ارشد فقه و مبانی حقوق اسلامی و مدرس دانشگاه گفت: چندین برابر شدن هزینه های انتخابات در طرح استانی شدن انتخابات باعث می شود افراد باسواد و مستعد که قصد کاندیداتوری را داشته اند نتوانند با افرادی که تمکن مالی بالایی دارند به رقابت بپردازند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ محمد علی قجری، مدرس دانشگاه  های خراسان شمالی در گفتگو باعصراترک در رابطه با طرح استانی شدن انتخابات گفت: این طرح در دوره های پنجم و ششم مجلس مطرح شده  و در هر دوره فراز و فرودهایی به همراه داشته و شورای نگهبان آن را به دلایلی رد کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: در طرح استانی شدن انتخابات، استان به عنوان حوزه اصلی و هر شهرستان یک حوزه فرعی در نظر گرفته می شود و کسی به عنوان نماینده انتخاب می شود که موفق به کسب بیشترین رای در سطح استان شود.

این کارشناس ارشد فقه و حقوق اسلامی افزود:  تمرکز جمعیتی واجدین  شرایط رای دهی در مراکز استان ها باعث ضایع شدن حق رای دهندگان در سایر شهرستان ها میشود و عملا شهرستان های کوچک تر موفق به کسب آرا نمی شوند.

وی خاطر نشان کرد: چندین برابر شدن هزینه های انتخابات در طرح استانی شدن انتخابات باعث می شود افراد باسواد  و مستعد که قصد کاندیداتوری را داشته اند نتوانند با افرادی که تمکن مالی بالایی دارند به رقابت بپردازند. 

قجری اضافه کرد: این طرح دلیلی در خصوص اینکه چه سود و عایدی برای نظام و مملکت خواهد داشت مطرح نشده است و این یک طرح ناپخته و غیر کارشناسی شده است.

این کارشناس ارشد فقه و حقوق اسلامی بیان کرد: از سوی دیگر اینکه در کشور ایران احزاب به صورت قانونی شکل گرفته اند اما بیش از چهار تا پنج حزب فعال نیستند و در استان ها اکثریت فاقد دفتر هستند و برنامه مشخصی ندارند.

قجری با اشاره به اینکه براساس نکات ذکر شده در این طرح نمایندگان مجلس از امور جزئی فارغ شوند و در جهت رسیدگی به امور ملی اقدام می کنند، گفت: یک نماینده در وضعیت فعلی به حوزه انتخابی اش کمتر سرکشی می کند حال اگر  استانی شود سرکشی به مناطق محروم غیر قابل امکان می شود.

وی هم چنین بحث تقویت احزاب را از مهترین هدف این طرح اعلام کرد و گفت: براین اساس افرادی موفق به کسب رای بیشتری می شوند که تمکن مالی بالایی داشته باشند یا در مراکز استان ها موفق به کسب رای بیشتری باشد و شهرهای کوچک به حاشیه می روند.

قجری طرح استانی شدن انتخابات را یک طرح ناقص دانست و گفت: کشور ایران به صورت حزبی فعالیت نمی کند و این زیرساختها در کشور ایجاد نشده، بلکه جناح هایی در بحبوحه انتخابات نام اصلاح طلب و اصولگرا را یدک می کشند و به محض سرد شدن تنور انتخابات منتظر دوره بعدی انتخابات می مانند.

وی گفت: همچنین باتوجه به اینکه در سراسر استان های کشور از نظر اقوام و قبیله ها تنوع وجود دارد این طرح باعث می شود که اختلافات قومی و قبیله ای را به دنبال داشته باشد و قدرت به بعضی از اقوام که اکثریت داشته باشند برسد و ما بقی نقشی در به دست گیری قدرت نداشته باشند.

قجری در انتها افزود: در صورتی این طرح می تواند موفق باشد که زیرساختها آماده و احزاب تقویت شود و افراد بتوانند از طریق حزبی و گروهی کسانی که می توانند کاندیدا شوند و کسانی که می توانند رای دهند از طریق ساختار یک نظام انتخاباتی سیاسی دقیق در انتخابات حضور داشته باشند.

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۴۱۰۱۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اردوهای جهادی دانشجویان کردستان به مناطق محروم سروآباد آغاز شد

به گزارش خبرنگار مهر، محمود کلاه‌دوزان ظهر دوشنبه در آئین اعزام دانشجویان به اردوهای جهادی اظهار کرد: برگزاری اردوهای جهادی زمینه ساز ارائه خدمات به مردم مناطق محروم روستایی و دورافتاده است امروز اعزام این اردو در استان آغاز شده است.

وی بیان کرد: در این اردوی جهادی که ویژه دانشجویان دانشگاه‌های کردستان است ۲۵۰ دانشجو به منطقه محروم ژاورود در سروآباد اعزام می‌شوند.

معاون فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی کردستان اعلام کرد: اردوی جهادی با محوریت بسیج دانشجویی برگزار شده و به روستاهایی به دسترسی به امکانات برای آنها دشوار است انجام می‌شود.

کلاه‌دوزان اضافه کرد: دانشگاه علوم پزشکی در حوزه بهداشت و درمان در دورترین نقاط روستایی استان نیز به مردم خدمات ارائه داده و در قالب این اردوها زمینه خدمت بیش از پیش به مردم را فراهم می‌آورد.

گفتنی است؛ ۲۵۰ نفر از دانشجویان استان کردستان امروز ۲۷ فروردین در مراسمی با حضور رئیس دانشگاه، معاون فرهنگی و دانشجویی و نماینده ولی فقیه در استان به اردوی یک هفته‌ای سروآباد برای ارائه خدمت به مناطق محروم این شهرستان در حوزه‌های مختلف اعزام شدند.

دانشجویان علوم پزشکی در حوزه بهداشت و درمان پیشتاز این اردوی جهادی هستند.

کد خبر 6078859

دیگر خبرها

  • آذربایجان شرقی تنها استانی که در انتخابات اسفند ۱۴۰۲، اصلاح طلبان در آن پیروز شدند
  • آماده‌باش یزد به دنبال صدور هشدار نارنجی هواشناسی
  • اردوهای جهادی دانشجویان کردستان به مناطق محروم سروآباد آغاز شد
  • فخرالدینی: برخی افراد فقط دنبال حاشیه هستند
  • توسعه کسب و کارهای خرد زنان سرپرست خانوار در مناطق محروم
  • درخواست رسانه‌ها از ترامپ و بایدن برای برگزاری مناظره
  • بازگشت مدافع محروم به ترکیب استقلال
  • نمایندگان از دخالت در انتصابات خودداری کنند
  • پیش بینی تمهیدات لازم برای برگزاری دور دوم انتخابات در زنجان
  • تعیین نامزد انتخاباتی در محافل خصوصی اصلاح‌طلب