Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،رضا رحمانی وزیر صنعت،‌ معدن و تجارت پیش از ظهر امروز در همایش تجلیل از صادرکنندگان برتر استان که در اتاق بازرگانی اصفهان برگزار شد، اظهار داشت: از رئیس کل بانک مرکزی خواستیم که نرخ ارز و دلار را در یک محدوده زمانی ثابت نگه دارد که تولید کنندگان بتوانند بخش تولید را رونق دهند و سرمایه گذاری کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی نبود ثبات ارز و دلار را یک چالش جدی و پیش رو خواند و گفت: تمام تلاش ما بر این است که یک بازار ثابتی از نرخ ارز و دلار ایجاد کنیم که از هفته گذشته با بانک مرکزی وارد مذاکره شدیم.

وزیر صنعت،‌ معدن و تجارت با اظهار اینکه رونق صادرات در سال ۹۸ یکی از اهداف اصلی ما است، اعلام کرد: باید برای حجم زیاد صادرات راهی باز کنیم.

رحمانی بیان داشت: صادر کنندگان پیشران های حوزه اقتصادی هستند و اگر آنها با موانع سخت صادرات مواجه شوند و حجم صادرات در کشور کاهش یابد به طور قطع ضربه سختی بر بدنه اقتصاد کشور وارد شده است.

وی با اشاره به اینکه در پی بالا رفتن نرخ ارز و دلار ظرفیت صادرات افزایش می یابد،‌ گفت: با وجودی که نرخ ارز و دلار بالا رفت اما عملا شاهد بالا رفتن صادرات در کشور نبودیم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان با اشاره به اینکه طرح صادرات به کشورهای همسایه در دستور کار قرار گرفته است،‌ادامه داد: ۱۵ کشور همسایه داریم که صادرات به این کشورها در دستور کار قرار گرفته است.

وی با اظهار اینکه میزان حجم واردات از این کشورها به ایران ۲.۱ درصد است،‌ ادامه داد: درصورتی که این دو درصد را دو برابر کنیم میزان صادرات افزایش پیدا می کند و لازم است برای این رایزنی و تبادل کالا به ۱۵ کشور همسایه به انضمام چین و هند برنامه ریزی کنیم.

وزیر صنعت،‌معدن و تجارت استان اصفهان با اشاره به اینکه بیش از ۱۰ درصد کل صنایع کشوردر استان اصفهان قرار دارد و به همین لحاظ تفویض اختیار کردیم،‌ گفت: طرح رونق تولید را به استان ها ابلاغ کردیم تا با رفع مشکل سرمایه در گردش شاهد رونق بخش تولید شویم.

وی گفت: بسیاری از صنایع و کارخانجات تولیدی در اصفهان هم اکنون ظرفیت خالی دارند،‌ صنایعی که تولیدات آنها بازار فروش دارد و مدیران باید میزان تولیدات را از هر راهی حفظ کنند.

رحمانی با اعلام اینکه بانک ها نباید صنایع را به خاطر بدهی به تملک خود در بیاورند بلکه باید تسهیل کننده مسیر تولید در کشور باشند، ادامه داد: یکی از الزامات تولید، نقدینگی مواد اولیه و فروش است که پیگیر آن هستیم و در این ارتباط چندین بار در جلسات دولت و بانک مرکزی مباحث نقدینگی و راه‌های تامین آن مطرح شده است و بانک‌های دولتی قول تامین نقدینگی درهمه صنایع را داده‌اند.

وی گفت:بانک ها اگر هم صنایع به تملک خود در می آورند اما نباید سبب تعطیلی آن شوند و این خلاف قوانین نظام اقتصادی کشور است.

وی اضافه کرد: واحدهای تولیدی نباید برای تامین قطعات به صف ارز برخورد کنند و مواردی که در حوزه وزارت صمت است باید تسهیل شود.

رحمانی گفت: ثبت سفارش معضلی بود که با تفویض اختیار حل شد، البته موانع ذهنی و فکری که وجود دارد مانع بزرگی است، باید تغییر در نگرشها ایجاد شود و گرنه با نگاه های سنتی و معمولی نمی‌توان مشکلات را حل کرد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: در حالی شاهد واردات ۶۰ میلیارد دلاری از پاکستان هستیم که صادرات ما به پاکستان به یک میلیارد دلار هم  نمی رسد.

وی گفت: در ایران ظرفیت های خوبی برای فرش ماشینی، موکت و کاشی داریم که کشورهای همسایه حتی حاضرند با تعرفه‌های اتحادیه اروپا با ما معامله کنند، دولت باید تسهیل کننده باشد و مردم باید پای کار بایستند.

رحمانی اصلاح نگاه، استفاده از  توان مردم و تسهیل امور از راه‌های مقابله با تحریم‌ها است، گفت: وزارت صمت ستاد تسهیل در صنعت را راه‌اندازی کرده که ریاست آن در هر استان، استاندار است و تصمیم او تصمیم کارگروه ملی است.

وی با بیان اینکه  استاندار هر استانی همچنین رئیس  شورای معادن و کارگروه تنظیم بازار است، گفت: در استان‌ها نیز باید به شهرستان‌ها تفویض اختیار شود و نیازی به حضور فیزیکی مسئولان در مرکز استان نباشد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت  از ایجاد  خط سبز برای تولید در گمرک خبر داد و بیان داشت: در مسیر تولید مقرر شده موانع از جمله قیمت مواد پایه برداشته شود.

وی از کاهش صدور دستورالعمل خبر داد و بیان داشت:  تلاش ما بر این است که بخش نامه متناقض صادر نکنیم و راهکار آن مشورت با تشکل‌ها است.

رحمانی با اشاره به اینکه واردات به مناطق آزاد و ویژه مواد اولیه و ملزومات تولید بدون ثبت سفارش آزاد شده که این کار نیز در جهت تسهیل تولید است که ۶۳ کنسیواسیون صادراتی فعال است، گفت: امسال ۵۶ شرکت توسعه صادراتی داریم و خوشه‌های صنعتی شناسایی شده است.

وی اعلام کرد: سال گذشته دو میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار از شهرک های صنعتی صادرات داشتیم و هدف گذاری امسال سه میلیارد است.

رحمانی اضافه کرد: صادرات ریالی به عراق و افغانستان از جمله مواردی است که نیاز به مطالعه بیشتری دارد و باید هماهنگی‌های کلان صورت بگیرد تا این مشکل حل شود، برای نوسازی صنایع تکمیل واحدهای نیمه تمام و سرمایه در گردش واحدها تبصره ۱۸ می‌تواند کمک بزرگی به تولید کنندگان باشد و امید است برای سال۹۸ میز تصویب شود.

وی افزود: در مورد امتیاز آیین‌نامه نحوه تجلیل از صادرکنندگان نمونه آیین‌نامه ای در حال تدوین است و شرکت در جلسات دولت و تسهیلات بانکی خاصی برای این افراد در نظر گرفته خواهد شد.

 

انتهای پیام/م

 

صادرات پاکستان به ایران نسبت به واردات یک به ۶۰ میلیارد دلار است

 

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: وزارت صنعت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۴۱۰۲۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تامین ۳ میلیارد دلاری ارز برای کالاهای اساسی، صنایع و واردات در برابر صادرات

امتداد - از اول فروردین ماه تا اول اردیبهشت ماه ۱۴۰۳، ۳ میلیارد و ۲ میلیون دلار ارز برای واردات کالاهای اساسی، دارو، تجاری و بازرگانی، واردات در مقابل صادرات و خدمات تامین شده است.

به گزارش پایگاه خبری امتداد ؛‌ علی طرزعلی معاون ارزی مرکز مبادله ارز و طلای ایران در خصوص روند تامین ارز در سال جاری گفت: از ابتدای سال تا یکم اردیبهشت ماه ۳ میلیارد دلار ارز برای کالاهای اساسی، ‌خدمات،‌تجهیزات صنعتی و سایر موارد تامین ارز از سوی بانک مرکزی انجام شد.

 
وی گفت: برای کالاهای اساسی به نرخ ۲۸۵۰۰ تومان ۶۲۱ میلیون دلار،‌برای نیاز صنعت و تجهیزات تولید به نرخ ۴۱ هزار تومان مبلغ یک میلیارد و ۷۴۴ میلیون دلار و برای خدمات ۵۳۹ میلیون دلار تامین ارز صورت گرفت.

طرزعلی بیان داشت: برای واردات کالای اسای کشاورزی شامل گندم، دانه‌های روغنی و نهاده‌های دامی ۵۴۸ میلیون دلار، برای دارو، مواد اولیه دارویی و تجهیزات پزشکی ۷۳ میلیون دلار و در مجموع ۶۲۱ میلیون دلار برای کالای اساسی و دارو ارز پرداخت شد.

معاون مرکز مبادله ارز و طلای ایران افزود: تامین ارز نیمایی برای «صنایع حمل و نقل و خودرو»  معادل ۳۹۸ میلیون دلار، «صنایع تجهیزات برق و الکترونیک» معادل ۱۳۴ میلیون دلار، «صنایع معدنی» معادل ۱۱۲ میلیون دلار ، «ماشین آلات و تجهیزات تولید» معادل ۸۸ میلیون دلار و «منسوجات و پوشاک» ۱۵۵معادل  میلیون دلار صورت گرفته است. این گروه های صنایع همچنین به ترتیب ۱۶۵، ۲۶، ۱۲۶، ۹۱، یک میلیون دلار ارز توافقی یا واردات در مقابل صادرات تا پایاین فروردین ماه سال جاری دریافت کرده اند. 

علاوه بر این گروه ها، ۸۶۱ میلیون دلار ارز نیمایی و ۱۳۰ میلیون دلار ارز واردات در مقابل صادرات به سایر صنایع اختصاص داده شده است.

وی در پایان گفت: طی ۱۸ مرحله حراج شمش طلا در مرکز بادله ارز و طلای ایران تاکنون ۲۴۶۱ کیلوگرم طلا به فروش رسیده است. همچنین ۱۹ مرحله حراج در روز ۲ اردیبهشت ماه سال جاری برگزار شد.   

 

  برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

دیگر خبرها

  • ارائه تسهیلات ۹۰ درصدی در گمرک قزوین
  • ۱.۵ میلیارد دلار صادرات واحد‌های صنعتی استان تهران در سال گذشته
  • سهم ۱۷ درصدی تهران از صادرات کشور/ ۲۰۰ واحد راکد احیا شد
  • بررسی مشکلات یک هزار و ۱۶۳ واحد تولیدی استان همدان
  • ابتکار جدید یک هسته فناور در سوددهی واحدهای صنعتی
  • احیای ۲۰۰ واحد راکت صنعتی در سال گذشته
  • اعلام آمادگی بانک مرکزی برای ارائه ریز اطلاعات به مجلس
  • تامین ۳ میلیارد دلاری ارز برای کالاهای اساسی، صنایع و واردات در برابر صادرات
  • اجرای طرح «نفوذ دانش در واحدهای تولیدی کشاورزی» در استان فارس
  • تشکیل ۱۲ کارگروه تخصصی برای شناسایی و رفع موانع واحدهای تولیدی