Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-04-25@09:51:55 GMT

پیش بینی ابتلا به سرطان با سیستم آنلاین

تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۴۱۰۶۶۹

پیش بینی ابتلا به سرطان با سیستم آنلاین

پژوهشگران انگلیسی یک سیستم آنلاین طراحی کرده‌اند که با بررسی عوامل گوناگون، احتمال ابتلا به سرطان پستان را پیش‌بینی می‌کند.

پژوهشگران "دانشگاه کمبریج"(University of Cambridge) انگلستان، نوعی سیستم آنلاین ابداع کرده‌اند که می‌تواند میزان خطر ابتلا به سرطان پستان را محاسبه کند. این سیستم موسوم به "کن‌ریسک"(CanRisk)، عوامل گوناگونی از جمله عوامل ژنتیکی و محیطی را در نظر می‌گیرد تا میزان خطر ابتلا به سرطان پستان را به همراه زمان‌بندی دقیق و درمان‌های پیشگیرانه ارزیابی کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کن‌ریسک، بر مبنای الگوریتمی موسوم به "BOADICEA" ساخته شده و می‌تواند علاوه بر سابقه خانوادگی و متغیرهایی مانند وزن، مصرف الکل و سن یائسگی، بیش از 300 عامل ژنتیکی را نیز در نظر بگیرد.

"آنتونیس آنتونیو"(Antonis Antoniou)، نویسنده ارشد این پژوهش گفت: این نخستین بار است که بسیاری از عوامل موثر، در یک ابزار پیش‌بینی سرطان ترکیب می‌شوند. با کمک این سیستم می‌توان بسیاری از زنانی که در سطوح گوناگون ابتلا به سرطان پستان هستند، شناسایی کرد.

توانایی طبقه‌بندی دقیق بیماران با توجه به میزان خطر ابتلا به سرطان، به پزشکان کمک می‌کند برنامه دقیق‌تری برای مراقبت از بیماران داشته باشند و از غربالگری غیرضروری بیمارانی که کمتر در معرض خطر هستند و یا تجویز داروهای پیشگیری برای بیمارانی که بیشتر در معرض خطر قرار دارند، بپرهیزند.

آنتونیو افزود: این سیستم به پزشکان کمک می‌کند تا درمان مناسب هر بیمار را با توجه به سطح بیماری او ارائه دهند. ممکن است برخی از بیماران، به جلسات غربالگری و یا داروهای پیشگیری بیشتری نیاز داشته باشند اما مشکل برخی از بیماران، تنها با تغییر سبک زندگی یا رژیم غذایی برطرف شود.

 

کن‌ریسک در حال حاضر و پیش از استفاده گسترده، توسط پرستاران و پزشکان عمومی آزمایش می‌شود تا هنگام استفاده، محدودیت‌های کنونی را نداشته باشد.  

این سیستم نیز مانند دیگر سیستم‌های ارزیابی مبتنی بر ژنتیک، برای کمک به پزشکان در مشاوره دادن به بیماران طراحی شده است. هنوز مشخص نیست که این ابزار تا چه میزان در دسترس قرار داشته باشد اما برای ارزیابی‌های مربوط به این گونه خطرات و مراقبت‌های ابتدایی از بیماران توصیه می‌شود.

"ریچارد روپ"(Richard Roope)، از اعضای موسسه خیریه "پژوهش سرطان انگلستان"(Cancer Research UK) گفت: اگرچه قرار داشتن در معرض خطر ابتلا به سرطان، احتمال ابتلا را افزایش می‌دهد اما یک موضوع قطعی نیست. ابتلا به سرطان پستان در زنانی که بیشتر در معرض خطر قرار دارند، هرگز با میزان ابتلای زنان دیگر یکسان نیست اما همه زنان باید با پزشک خود در این مورد صحبت کنند.

این پژوهش، در مجله "Genetics in Medicine" به چاپ رسید./ ایسنا

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۴۱۰۶۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کوتاه شدن قد و علائم قوز پشتی؛ نشانه‌هایی که احتمال ابتلا به پوکی استخوان را گوشزد می‌کند

ایسنا/خراسان رضوی عضو هیات علمی گروه روماتولوژی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: کوتاه شدن قد و علائم قوز پشتی در افراد می‌تواند نشانه‌هایی از ابتلا به پوکی استخوان باشد و در چنین شرایطی انجام سنجش تراکم استخوان جهت بررسی دقیق‌تر وضعیت بیمار، امری ضروری خواهد بود.

سیده زهرا میرفیضی ضمن بیان این مقدمه که علم روماتولوژی دانشی جدید و مربوط به طبقه‌بندی بیماری‌های روماتیسمی است افزود: این بیماری، با امراض مربوط به تخصص ارتوپد، متفاوت است.

وی ادامه داد: بیماری پوکی استخوان یا استتوپروز که از آن به عنوان بیماری خاموش یاد می‌شود معمولاً در خانم‌ها و بعد از سنین یائسگی شایع می‌شود و از آنجا که علائم بالینی واضحی نداشته، بیمار با عوارض پوکی استخوان که به شکل شکستگی ستون فقرات کمری و یا شکستگی گردن و استخوان ران است به پزشک مراجعه می‌کند. همچنین باید به بیماران در زمینه کوتاه شدن قد و علائم قوز پشتی آگاهی‌های لازم داده شود تا در صورت بروز این علائم برای انجام تراکم استخوان به پزشک روماتولوژیست، مراجعه نمایند.

دکتر میرفیضی همچنین با تأکید بر اینکه پیشگیری همواره بهتر از درمان است، افزود: خانم‌هایی که در معرض ابتلا به بیماری پوکی استخوان هستند، پس از انجام ارزیابی تراکم استخوان باید با توجه به سن و میزان پوکی استخوان، رژیم‌های غذایی حاوی کلسیم و ویتامین D را دریافت و مصرف شیر و یا درمان‌های دارویی را در برنامه زندگی خود قرار دهند.

به گزارش دانشگاه علوم پزشکی مشهد، این فوق تخصص روماتولوژی ضمن تاکید بر نقش مؤثر رسانه‌ها در آگاه‌سازی مردم نسبت به بیماری فوق افزود: برخی بیماران مبتلا به پوکی استخوان، در مرحله شکستگی استخوان، ستون فقرات، گردن و استخوان ران قرار دارند که در این شرایط برای بیماران درمان‌های سنگین مورد نیاز است، پس بهتر است که اقدامات درمانی زودتر برای فرد آغاز شود.

انتهای پیام 

دیگر خبرها

  • توده‌های بدخیم سرطان پستان درد ندارند/ معاینات ماهانه بانوان در منزل بهترین روش برای تشخیص
  • کوتاه شدن قد و علائم قوز پشتی؛ نشانه‌هایی که احتمال ابتلا به پوکی استخوان را گوشزد می‌کند
  • شایع‌ترین اختلالات روانی کرونا و آمار آن
  • ضرورت توسعه نان فیبردار با هدف کاهش ابتلا به سرطان
  • تغذیه بد خطر ابتلا به سرطان را افزایش می دهد
  • آیا هیپنوتیزم برای درمان بیماران مبتلا به سرطان مفید است؟
  • چه مردانی بیشتر در معرض ابتلا به سرطان پروستات هستند؟
  • در اکثر خانواده‌های ایرانی یک مورد ابتلا به سرطان دیده می‌شود | ابتلای مردان به این سرطان بیشتر شده است
  • افزایش ابتلا به سرطان در افراد کمتر از پنجاه سال
  • کم‌تحرکی عامل بسیاری از بیماری‌ها