Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، سیدمصطفی قاسم زاده معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی بابل در همایش یکروزه مرگ مغزی که به همت واحد شناسایی مرگ مغزی معاونت درمان دانشگاه باحضور اساتید و فعالین حوزه اهدای عضو در استان‌های مازندران و گلستان برگزار شد، گفت: روز اهدای عضو در ایران روز اهدای زنداگی نام نهاده اند به درستی پس از آنکه آقای دکتر فاضل در سال ۶۸ از حضرت امام خمینی (ره) استفتا کردند و با کسب نظر ایشان بود که فعالیت اهدای عضو صورت گرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به اینکه در سال‌های ۸۳ تا ۸۴ مراکز شناسایی و فراهم آوری اعضا در وزارت بهداشت آغاز به فعالیت کردند، افزود: از سال ۸۴ واحد شناسایی در بسیاری دانشگاه‌ها شروع بکار کردند از جمله در دانشگاه علوم پزشکی بابل و تا به حال ۶۴ مورد اهدای عضو پس از شناسایی در این دانشگاه به تهران اعزام شدند.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی بابل ادامه داد: اهدای عضو حقیقتاً دارای ابعاد معنوی است و بیش از همه برای اهدا کنندگان، گیرندگان عضو و مجریان امر این پدیده مقدس و معنوی، چنان ابعاد مختلف اجتماعی، مذهبی و اقتصادی دارد که کمتر خدمتی در حوزه پزشکی و بهداشت و درمان با آن قابل مقایسه می‌باشد.

قاسم زاده با بیان اینکه به لحاط فنی و پزشکی، انجام درست فرایند اهدای عضو و پیوند اعضاء نشان از توانایی‌های علمی و پیشرفت‌های تکنولوژی یک کشور و یک مجموعه دارد، گفت: اهدای عضو از سوی افرادی که در وضعیت مرگ مغزی هستند مستلزم میل و اراده خانواده است و انجام فرایند اهدا بدون رضایت خانواده فاقد وجاهت قانونی و اخلاقی است و همین مساله اهمیت ارتقای فرهنگ و آگاهی جامعه و مجریان را از جزییات امر، پررنگ‌تر می‌سازد.

وی افزود: بخش پیوند کلیه در بیمارستان شهید بهشتی بابل تاکنون موفق به انجام بیش از ۱۱۰۰ مورد پیوند کلیه شده است.

قاسم زاده گفت: اهدای عضو در سال‌های اولیه این فعالیت یعنی سال ۱۳۸۴ که جمعیت ایران نزدیک به ۷۰ میلیون نفر بود، بطور متوسط سالیانه ۱۲۰ نفر یعنی کمتر از ۵/۰ درصد بوده است.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی بابل افزود: در حال حاضر با جمعیت ۸۰ میلیون نفری تعداد اهدای عضو در کشور ۹۵۰ نفر است که این نتیجه‌ی تلاش‌های فعالین این حوزه اعم از فعالیت‌های فرهنگی و زحمات شبانه روزی مجریان، کوردیناتور‌ها و عزیزان تیم‌های پیوند بوده است.

وی گفت: در کشور سالیانه ۱۶ هزار نفر در اثر تصادفات فوت می‌کنند که از این تعداد حدود ۵ تا ۸ هزار نفر مرگ مغزی می‌شوند که تعداد قابل اهدا بطور متوسط ۳ هزار نفر است.

وی با اشاره به این که در سال ۹۶ بیش از نهصد اهدای عضو در کشور داشتیم، افزود: این امکان وجود دارد که حدود ۲ هزار نفر به آمار اهدا کنندگان عضو افزوده شود.

قاسم زاده معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی بابل با بیان اینکه روزانه ۷ تا ۱۰ نفر یا بعبارتی هر ۲ تا ۳ ساعت یک نفر به خاطر نرسیدن عضو پیوندی فوت می‌کنند، گفت: حدوداً ۲۵ هزار نفر در لیست انتظار پیوند عضو وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه در ۱۸ سال گذشته، بطور چشم گیری ارتقا و رشد وجود داشته، ولی همچنان با شاخص‌های جهانی فاصله داریم، گفت: برای رسیدن به استاندارد‌های جهانی مستلزم ایجاد سیستم‌های مدرن، آموزش‌های مکرر و فرهنگ سازی اهدای عضو در جامعه هستیم که عناصر مهم این نقش آفرینی جامعه، نهاد‌های مدنی و مردم نهاد و نهاد‌های مرجع مذهبی و فرهنگی هستند.

انتهای پیام/آ

انجام بیش از ۱۱۰۰ مورد پیوند کلیه در دانشگاه علوم پزشکی بابل

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: وزارت بهداشت علوم پزشکی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۴۱۰۷۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شاخص اهدای عضو در خراسان جنوبی بالاتر از میانگین کشوری

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای خراسان جنوبی، سرپرست معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: شاخص اهدای عضو از بیماران مرگ مغزی در خراسان جنوبی سال گذشته افزایش چشمگیری نسبت به سالیان قبل‌تر داشته است.


دکتر مهیار محمدی فرد افزود: بر اساس گزارش اعلام شده از سوی وزرات بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، در سال ۱۴۰۲ با شاخص (PMP) ۱۶.۸۷ در مقوله اهدای عضو، بالاتر از میانگین کشوری قرار گرفته است.


سال ۱۴۰۱، شاخص اهدای عضو در خراسان جنوبی ۱۱.۳۰ اعلام شده بود.


وی گفت: سال ۱۴۰۲ با هماهنگی‌های انجام شده و اخذ رضایت از خانواده‌های بیماران مرگ مغزی خراسان جنوبی، مقدمات اهدای اعضای ۱۴ بیمار مرگ مغزی فراهم شد.


سرپرست معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند افزود: از آغاز سال ۱۴۰۳ نیز دو مورد اهدای عضو از بیماران خراسان جنوبی انجام شده است.

دیگر خبرها

  • افزایش بیش از ۵ درصدی شاخص اهدای عضو در خراسان جنوبی
  • معاون اول دولت اول احمدی‌نژاد درگذشت/ پرویز داوودی که بود؟
  • معاون اول دولت احمدی نژاد درگذشت
  • پرویز داوودی معاون اول دولت اول احمدی‌نژاد درگذشت
  • فوری | معاون اول احمدی نژاد درگذشت
  • شاخص اهدای عضو در خراسان جنوبی بالاتر از میانگین کشوری
  • افق‌های جدید، پیش روی هاب پیوند کلیه ایران/ پذیرش بیمار از ۱۲ کشور جهان در بیمارستان فرهیختگان
  • مدرسه عالی حکمرانی شهید بهشتی دانشجو می پذیرد ؛ جزئیات و مهلت ثبت نام
  • اهدای عضو جوان ۴۴ ساله طبسی
  • بانوی مرگ مغزی به هفت بیمار زندگی دوباره بخشید